Scenariusz
Temat
Objętość stożka
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
X. Stereometria. Uczeń:
1) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walców, stożów, kul, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie objętości stożka.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza objętość stożka.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać objętość stożka.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja stosunku objętości walca do objętości stożka o takiej samej podstawie i takiej samej wysokości.
Na podstawie obserwacji, uczniowie formułują wzór na objętość stożka.
[Geogebra aplet]
Wzór na objętość stożka.
- Objętość stożka o promieniu podstawy i wysokości wyraża się wzorem:
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie
Oblicz objętość stożka, którego wysokość jest równa 5 cm, a promień podstawy jest równy 8 cm.
Polecenie
Na rysunku przedstawiono przekroje osiowe stożków.
[Ilustracja 1]
Oblicz objętość każdego z nich.
Polecenie
Dany jest trapez prostokątny o podstawach długości 10 cm i 6 cm oraz dłuższym ramieniu długości 3 cm. Oblicz objętość bryły, która powstanie w wyniku obrotu tego trapezu wokół dłuższej podstawy.
Polecenie
Papierowy kubek w kształcie stożka ma wysokość 15 cm i promień podstawy 6 cm, a papierowy kubek w kształcie walca ma wysokość 15 cm i promień podstawy 4 cm. W którym kubku zmieści się więcej napoju?
Polecenie dla chętnych
Wysokość trójkąta równobocznego, będącego przekrojem osiowym stożka jest równa . Oblicz pole powierzchni i objętość tego stożka.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wzór do zapamiętania.
- Objętość stożka o promieniu podstawy i wysokości wyraża się wzorem: