RssCdjGZZB7SS
Ilustracja przedstawia scenografię do opery „Rigoletto”, autorstwa Giuseppe Verdi. Na pierwszym planie, na środku fotografii znajduje się wielka głowa. Po jej bokach są 2 dłonie. Na twarzy znajdują się, pomalowane niebieską farbą, zamknięte oczy oraz pomalowane na czerwono, uśmiechnięte usta. W miejscu gdzie powinien być nos znajduje się dziura. Czerwony nos leży po lewej stronie, przy podbródku. Po dwóch stronach głowy wystaje belka. Przyczepione są do niej girlandy w kolorowe trójkąty, których drugi koniec przyczepiony jest do głowy. Poniżej głowy znajduje się okrągła platforma z barierką, do której przyczepione są girlandy z kolorowymi trójkątami. Platforma jest w kolorach: surowego jasnego drewna, żółtym, niebieskim i szarym. Po prawej stronie ilustracji znajduje się duża dłoń trzymająca balon. Dłoń jest w kolorze jasnego drewna, a balon jest kremowo‑żółty w pionowe pasy. Z lewej strony ilustracji znajduje się druga duża dłoń, której palce są zamknięte. Pod każdą dłonią jest okrągła platforma. Są one podobne do tej, która jest pod głową, ale mają mniejszą średnicę. Na drugim planie znajdują się sprzęty oświetleniowe na wysokich stelażach. Po lewej stronie fotografii, między dłonią a głową, jest niebieski stelaż. Po prawej stronie fotografii, między dłonią z balonem a głową, jest żółty stelaż. Za głową znajduje się czarny stelaż. Po lewej stronie fotografii, za dłonią jest 5‑cio poziomowy stelaż z drabinami. Ostatni poziom jest przeszklony. Scenografia znajduje się na obiekcie wodnym. W tle jest błękitne niebo, a w oddali drzewa.

Scenograf

Scenografia do opery „Rigoletto”, autorstwa Giuseppe Verdi, Bergenz, Austria, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Scenografia do opery „Rigoletto”, autorstwa Giuseppe Verdi, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Dzieło filmowe, przedstawienie teatralne, sztuka operowa, czy dowolne dzieło sceniczne wymaga oprawy plastycznej. Wygląd sceny jest istotny dla odbioru dzieła, lecz zawód scenografa jest dość młody. Wcześniej dekoracją zajmowali się plastycy – architekci, rzeźbiarze, graficy, a przede wszystkim malarze. Dzisiejszy scenograf jest artystą wszechstronnym – łączy w sobie umiejętności właściwe wielu artystycznym dziedzinom i cechy rzemieślnika.

Nauczysz się
  • Określać, kim jest scenograf;

  • Omawiać charakter pracy scenografa filmowego;

  • Charakteryzować pracę scenografa teatralnego;

  • Określać etapy pracy nad scenografią;

  • Przedstawiać sylwetki znanych scenografów;

  • Opisywać wybrane scenografie;

  • Dostrzegać w pracy scenografa inspirację własnych działań;

  • Realizować pomysły scenograficzne.

Kim_jest_i_czym_zajmuje_sie_scenograf

Kim jest i czym zajmuje się scenograf?

Scenograf zajmuje się projektowaniem i tworzeniem scenografii do filmów, telewizji i teatru, czyli fizycznego otoczenia, w którym podczas produkcji toczy się akcja. Scenograf bierze pod uwagę scenariuszScenariuszscenariusz sztuki teatralnej lub filmu, scenopisScenopisscenopis filmu, pomysły i szkice całego zespołu produkcyjnego, przekształca je w rzeczywiste konstrukcje, zawierające dekoracje, draperie, meble i rekwizyty, a czasem bierze udział także w opracowaniu wstępnym kostiumówKostiumkostiumów, których wykonaniem zajmuje się kostiumolog. Scenografowie współpracują zatem z reżyserami, producentami, projektantami kostiumów i innymi członkami ekipy.

Przygotowując dekoracje do filmu, inscenizacji teatralnej, zwłaszcza, gdy akcja toczy się w przeszłości lub w specyficznych warunkach, na przykład w kosmosie, scenograf musi zgromadzić odpowiednie materiały – ilustracje, fotografie, ryciny, obrazy z interesującego go okresu i miejsca, które potem pomogą mu w sporządzeniu szkiców. Do szczegółowych rysunków przystępuje dopiero po uzgodnieniu z reżyserem wizji plastycznej.

Scenograf bierze także udział w czynnościach przygotowawczych – zakupie materiałów, pracowni modelarskiej, stolarskiej, ślusarskiej, krawieckiej, dbając o każdy detal, by odpowiadał jego zamysłowi. Wybiera lokalizację plenerowego planu zdjęciowego. O postępach prac przygotowawczych oraz montażowych informuje reżysera, w porozumieniu z nim wprowadza zmiany. Z reżyserem światła ustala rodzaj i sposób oświetlenia scenografii. Możliwe jest także wykorzystanie scenografii komputerowej, wówczas scenograf współpracuje z technikiem, który ją wykonuje według otrzymanego projektu.

Polecenie 1

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

RsTX1rUOqNl5D
Z wyobraźni...// Teatr przestrzeni Bohdana Cieślaka w projektach z kolekcji Muzeum Śląskiego Bohdan Cieślak eksperymentuje zarówno w przestrzeniach teatru, jak i na kartce papieru bądź płótnie w zaciszu pracowni. Odręczne rysowanie jest dla niego podstawową formą artystycznej wypowiedzi. Sporządzanie cykli szkiców i studiów oraz notatek, w których słowny komentarz dopełnia obrazy, to charakterystyczna cecha warsztatu artysty.
Agnieszka Kołodziej‑Adamczuk, Z wyobraźni...// Teatr przestrzeni Bohdana Cieślaka w projektach z kolekcji Muzeum Śląskiego
Źródło: Agnieszka Kołodziej-Adamczuk, Z wyobraźni...// Teatr przestrzeni Bohdana Cieślaka w projektach z kolekcji Muzeum Śląskiego, dostępny w internecie: https://muzeumslaskie.pl/pl/aktualnosci/wyobrazni-teatr-przestrzeni-bohdana-cieslaka-projektach-kolekcji-muzeum-slaskiego/ [dostęp 4.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 2

Zapoznaj się z poniższym opisem zadań scenografa.

Podstawowe zadania scenografa:

Scenograf jako autor oprawy plastycznej filmu: Scenograf jest autorem oprawy plastycznej filmu - współautorem obrazu - i jednym z głownych współtwórców filmu

Scenograf jako realizator ogólnych założeń artystycznych filmu: Scenograf realizuje ogólne założenia artystyczne filmu uzgodnione z Reżyserem i Producentem na podstawie zatwierdzonego scenariusza oraz zgodnie z podstawowymi parametrami filmu określonymi przez Producenta w warunkach skierowania do produkcji

Scenograf jako osoba odpowiedzialna za opracowanie koncepcji artystycznej: Scenograf ustala z Reżyserem kluczowe złożenia stylu, formy i sposobów realizacji zarówno obrazu całego filmu, jak również poszczególnych scen i sekwencji, a następnie opracowuje koncepcję wizualizacji przestrzeni filmu dostosowując ją do ogólnych założeń artystycznych. Swoje projekty plastyczne i propozycje obieltów zdjęciowych przedstawia do akceptacji w pierwszej kolejności Reżyserowi i Producentowi.

Scenograf jako kierownik: Scenograf wykonuje swoje zadania poprzez kierowanie całością prac przygotowawczych i zdjęciowych podległych mu pracowników pionu scenograficznego, we współpracy artystyczno‑twórczej z innymi realizatorami i członkami grupy zdjęciowej.

Polecenie 2

Zapoznaj się z poniższym opisem zadań scenografa.

Aby zobaczyć treść klikaj na poszczególne tematy.

Podstawowe zadania scenografa:

Rq0VVGrhT4e05
Scenograf jako autor oprawy plastycznej filmu Scenograf jest autorem oprawy plastycznej filmu – współautorem obrazu – i jednym z głównych współtwórców filmu., Scenograf jako realizator ogólnych założeń artystycznych filmu Scenograf realizuje ogólne założenia artystyczne filmu uzgodnione z Reżyserem i Producentem na podstawie zatwierdzonego scenariusza oraz zgodnie z podstawowymi parametrami filmu określonymi przez Producenta w warunkach skierowania do produkcji., Scenograf jako osoba odpowiedzialna za ggg, Scenograf jako kierownik Scenograf wykonuje swoje zadania poprzez kierowanie całością prac przygotowawczych i zdjęciowych podległych mu pracowników pionu scenograficznego, we współpracy artystyczno-twórczej z innymi realizatorami i członkami grupy zdjęciowej.
Schemat opracowano na podstawie Wykazu praw i obowiązków grupy produkcyjnej KIPA, kipa.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Schemat opracowano na podstawie Wykazu praw i obowiązków grupy produkcyjnej KIPA, dostępny w internecie: http://kipa.pl/wp-content/uploads/2018/07/scenografia_01_scenograf-1.pdf [dostęp 4.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Jak_pracuje_scenograf

Jak pracuje scenograf?

Głównym celem scenografa jest opracowanie wszystkiego, co może być potrzebne do realizacji sztuki, filmu czy przedstawienia. Dlatego szczegółowo zapoznaje się ze scenariuszem, czasem czyta go nawet wielokrotnie, aby nic nie umknęło jego uwadze podczas sporządzania wykazu rekwizytówRekwizytrekwizytów, dekoracji, zaplanowania otoczenia i efektów specjalnych. Wiele razy również spotyka się z reżyserem i zespołem projektowym w celu omówienia szczegółów i interpretacji spektaklu, scen filmowych, analizuje opisy, didaskaliaDidaskaliadidaskalia, dialogi aktorów. Istotnym zadaniem jest zapewnienie odbiorcy odpowiedniej atmosfery otoczenia w celu właściwego odczytania dzieła - pory dnia, miejsca, pory roku i okresu historycznego.

Kolejnym zadaniem jest sporządzenie planów, rysunków oraz miniaturowych modeli scenografii. Wszystkie powinny być wykonane w odpowiedniej skali, ukazane z różnych ujęć kamery lub pozycji widza, a także uwzględniać detale zawarte w scenariuszuScenariuszscenariuszu. Te pomoce wizualne pomagają w upewnieniu się, że wszyscy zaangażowani w proces produkcji rozumieją się nawzajem.

Scenograf pracujący w teatrze lub planujący dekoracje sceny operowej nie zawsze może pozwolić sobie na swobodę, ponieważ ogranicza go wielkość sceny. Powinien mieć także na uwadze, że przedstawienie odbywa się przed publicznością na żywo i scenografia często musi być demontowana, zmieniana dla różnych aktów czy scen. Takich ograniczeń nie mają scenografowie filmowi.

Następnym etapem pracy scenografa jest sporządzenie kosztorysu i śledzenie budżetu. Może on także uczestniczyć w próbach i proponować kreatywne sugestie dotyczące ruchu i grupowania aktorów. Jego praca jest skończona w chwili rozpoczęcia spektaklu lub wykonania zdjęć do filmu. Do tego czasu może jeszcze dokonywać korekty i drobne zmiany.

W filmie profesor Paweł Dobrzycki przybliży kim jest scenograf. Dowiesz się jak tworzy się scenografię, czym jest przekaz dla widowni, akcja sceniczna a także storyboard oraz makieta. Jak_pracuje_scenograf_film

R50ASEffMAdJQ
Film przedstawia pracę scenografa.
Polecenie 3

Odpowiedz, czym w filmie sugerował się autor scenografii?

Rxqnc0cJDx6za
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Odpowiedz, czym charakteryzuje się wykonana scenografia?

RkbbI8jXPlbUo
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Odpowiedz, na co zwraca uwagę scenograf w odniesieniu do didaskaliów.

R15TCkuCfSIFl
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Wielkie_scenografie_filmowe

Wielkie scenografie filmowe

W historii kina, zwłaszcza współczesnego, scenograf ma ogromne możliwości ze względu na rozwój techniki i wykorzystanie technologii komputerowych.

Kino od II połowy XX wieku jest jednak coraz bardziej wymagające i „stawia wysoko poprzeczkę”, przenosząc akcję w czasy nie tylko historyczne, ale także tworząc świat fantastyczny. Wielcy twórcy scenografii potrafią sprostać wymaganiom reżysera i oczekiwaniom krytyków oraz widzów. Ich realizacje nagradzane są między innymi: czołową Nagrodą Akademii Filmowej, znaną powszechnie pod nazwą OscaryOscarOscary.

W 1954 roku powstał film oparty na powieści Juliusza Verne'a z 1870 roku 20 000 mil podmorskiej żeglugi, która od lat zachwycała czytelników. Richard Fleischer [czytaj: Riczard Flejszer] stanął przed trudnym wyzwaniem, polegającym na stworzeniu adaptacji, która zadowoliłaby wszystkich, którzy czytali powieść. Z pomocą scenografa, Emile’a Kuriego udało mu się to. Kolorowe rekwizytyRekwizytrekwizyty, kostiumy i piękne widoki odzwierciedlają urok powieści.

Z pewnością na uznanie jako wizjoner zasługuje George Lucas [czytaj: Dżordż Lukas] reżyser „Gwiezdnych wojen”, kultowego filmu science‑fiction [czytaj: sajens fikszyn] z 1977 roku. Nie dałoby jednak osiągnąć się autorskiej wizji bez pomocy scenografów: Johna Barry’ego [czytaj: Dżona Barego], Normana Reynoldsa [czytaj: Normana Rejnoldsa], Lesliego Dilleya [czytaj: Lezliego Dileja] i Rogera Christiana [czytaj: Rodżera Kristiana]. Film stworzył zupełnie nowy świat w odległej galaktyce. Stroje, miecze świetlne, miotacze i X‑wingiX‑wingX‑wingi [czytaj: eks wingi] to jedne z najsłynniejszych rekwizytów, jakie kiedykolwiek powstały.

Spośród scenografii stworzonych do wszystkich filmów o superbohaterach wyróżnia się Batman Tima Burtona [czytaj: Tima Bartona] z 1989 roku. Scenograf Anton Furst i dekorator wnętrz Peter Young [czytaj: Piter Jang] zaprojektowali monolityczne budynki, gotyckie klatki schodowe i urzekające posągi-gargulceGargulecgargulce. Rezydencja Bruce'a Wayne'a [czytaj: Brusa Łejna], z zewnątrz której była słynna rezydencja Biltmore, pełna jest niezapomnianych szczegółów. Pojawia się inspirowany stylem Art DecoArt DecoArt Deco projekt mieszkania Vicki Vale [czytaj: Wiki Wejl], surowe linie biura Jokera [czyt. Dżokera] i Batcave [czyt. batkejf].

Wśród filmów z końca XX wieku warto docenić scenografię do Titanica z 1997 roku w reżyserii Jamesa Camerona [czytaj: Dżejmsa Kamerona]. Scenograf Peter Lamont wraz z zespołem wykorzystali archiwalne zdjęcia i plany, aby wiernie oddać wnętrze statku. Titanic jest dowodem na to, że projektowanie scenografii musi przejść długą drogę, by osiągnąć wizualny efekt.

Jednym z najwspanialszych wizualnie filmów dwudziestego pierwszego wieku jest Hotel Grand Budapeszt z roku 2014, wyreżyserowany przez Wesa Andersona [czytaj: Łesa Andersona]. Za pracę nad scenografią do filmu zostali uhonorowani przez Akademię Adam Stockhausen [czytaj: Adam Stokhauzen] i Anna Pinnock [czytaj: Anna Pinnok]. Niesamowite schody, windy i atrium budynku JugendstilJugendstilJugendstil scenografowie przekształcili we wnętrza tytułowego hotelu. W urządzeniu wnętrz oddali niemiecki styl artystyczny Jugendstil oraz elementy Art Deco, a atmosferę codzienności oddają charakteryzacje bohaterów, opracowane na podstawie fotografii z lat 20. i 30. Twórcy inspirowali się także architekturą Karlovych Var w Czechach i XIX‑wiecznym malarstwem romantycznym Davida Caspara Friedricha [czytaj: Dawida Kaspara Fridrisia]

Również polscy scenografowie odnosili międzynarodowe sukcesy. Statuetką Oscara w tej dziedzinie został nagrodzony Allan Starski, który wykonał scenografię do amerykańskiego dramatu wojennego Lista Schindlera w reżyserii Stevena Spielberga [czytaj: Stiwena Spilberga] z 1993 roku. Ponadto scenograf otrzymał francuskiego Cezara za Pianistę oraz Orła, Złotą Żabę przyznawaną przez operatorów i gdyńskie Złote Lwy. Współpracował z Andrzejem Wajdą, Romanem Polańskim i Agnieszką Holland. O roli scenografii do filmu Spielberga artysta wypowiedział się w wywiadzie udzielonym Magdalenie Maksimiuk.

Polecenie 6

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

Rjce6UZpvYCZe
Klasyczne filmowe oszustwo (fragmenty wywiadu Magdaleny Maksimiuk z Allanem Starskim)
Magdalena Maksimiuk, Allan Starski, Klasyczne filmowe oszustwo (Fragmenty wywiadu Magdaleny Maksimiuk z Allanem Starskim)
Źródło: Magdalena Maksimiuk, Allan Starski, Klasyczne filmowe oszustwo (Fragmenty wywiadu Magdaleny Maksimiuk z Allanem Starskim), dostępny w internecie: https://przekroj.pl/kultura/klasyczne-filmowe-oszustwo-magdalena-maksimiuk [dostęp 4.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RlktB94V98CSt
Część scenografii Allana Starskiego do filmu „Lista Schindlera”, reżyseria: Steven Spielberg, 1993 r., Kraków‑Płaszów, Gosia‑S. (fotograf), wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Gosia-S, Część scenografii Allana Starskiego do filmu „Lista Schindlera, Fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Schindler%27s_List-part_of_scenography_in_Krakow-Plaszow.jpg [dostęp 4.10.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Nagrodą Oscara za wykonanie dekoracji wnętrz do Listy Schindlera została nagrodzona także Ewa Braun, która w charakterze kostiumografa, dekoratora wnętrz, scenografa pracowała także przy realizacji do ponad 60 filmów. Wykonała prace odwołujące się do różnych epok, dekorowała salony mieszczańskie, dworskie wnętrza, a także wnętrza do filmów rozgrywających się w okresie międzywojennym i w czasach wojny. Współpracowała z Andrzejem Wajdą, Krzysztofem Zanussim, Agnieszką Holland, Wojciechem Jerzym Hasem. W 1987 roku otrzymała także nagrodę Brązowe Lwy Gdańskie w kategorii Najlepsza scenografia za Cudowne dziecko (1986).

Zapoznaj się z tekstem, w którym wskazane jest, jak ważną rolę odgrywa scenograf.

RRHA27ckYp0bK
Konsumpcja piękna i rekwizyty personalne Są scenografowie, których określamy mianem prawdziwych artystów, innych z kolei nazywamy bardzo dobrymi rzemieślnikami – bardziej odtwarzającymi niż kreującymi filmową rzeczywistość. (…) Jednak uważam, że w dalszym ciągu należy doceniać i upominać się o wkład indywidualny scenografów w obraz filmowej rzeczywistości, będącej przecież wynikiem ich wyobraźni i talentu.

(…) Główny scenograf jest tą osobą, która podejmuje decyzje dotyczące organizacji przestrzeni, natomiast wspólnym zadaniem scenografa i dekoratora wnętrz jest sprawić, żeby widz otrzymał przekonujący obraz czasu, w jakim rozgrywa się akcja. Muszą oni w czytelny sposób ukazać, czy akcja dzieje się w środowisku proletariackim, mieszczańskim czy arystokratycznym.
Ewa Braun, Joanna Łuniewicz, Konsumpcja piękna i rekwizyty personalne, dostępny w internecie: http://ekrany.org.pl/historia_kina/konsumpcja‑piekna‑i-rekwizyty‑personalne/?fbclid=IwAR3ERlVn5gywvj8t87YFnmfIk8Cj9iCRFQepYl1QPz8VH3fAsZgEr1fMRcU
Źródło: Ewa Braun, Joanna Łuniewicz, Konsumpcja piękna i rekwizyty personalne, dostępny w internecie: http://ekrany.org.pl/historia_kina/konsumpcja-piekna-i-rekwizyty-personalne/?fbclid=IwAR3ERlVn5gywvj8t87YFnmfIk8Cj9iCRFQepYl1QPz8VH3fAsZgEr1fMRcU [dostęp 4.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R10U6Na9zcFws
Kadr z filmu „Lista Schindlera” z widoczną dekoracją Ewy Braun, 1993 r., filmkatalogus.hu, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Kadr z filmu „Lista Schindlera” z widoczną dekoracją Ewy Braun, 1993, Fotografia, dostępny w internecie: https://www.filmkatalogus.hu/Schindler-listaja--kepek-f2993 [dostęp 4.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Scenograf_we_wspolczesnym_teatrze

Scenograf we współczesnym teatrze

Zawód scenografa, mimo że powstał niemal równocześnie z teatrem, nie od razu funkcjonował jako oddzielny - wcześniej oprawą architektoniczną i plastyczną sceny zajmowali się malarze, architekci czy graficy. Tych właśnie umiejętności wymaga się także od zawodowego scenografa. Plastyczność sceny teatralnej ogrywa istotną role w interpretacji sztuki, która może nawiązywać do koncepcji jej autora lub być interpretacją reżysera.

Współcześni scenografowie często posługują się oszczędnymi środkami wyrazu plastycznego, ograniczają dekoracje do minimum, korzystają z form geometrycznych.

R1DeE4jQi9Zrz
Scenografia do sztuki „Elektra”, scenografia Agata Skwarczyńska, 2020 r., varsovia.cervantes.es, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu),fotografia: Britt Schilling
Źródło: Britt Schilling, Agata Skwarczynska, Scenografia do sztuki „Elektra”, fotografia, dostępny w internecie: https://varsovia.cervantes.es/projektycyfrowe/pl/pustka-sceny-teatralnej/ [dostęp 18.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

24 czerwca 1995 Teatr Stary w Krakowie wystawił Dziady – dwanaście improwizacji według Mickiewicza ze scenografią Barbary Hanickiej, w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Współczesna scenografia jest autorską wizją reżysera, jednak uwagę zwraca charakteryzacja bohaterów dramatu.

„Scenografia Barbary Hanickiej nie jest nachalna, nie ma żadnego nadmiaru. Są za to piękne kostiumy i proste, „mówiące” obrazy (…).”

RVNDmvYzaHFjW
Dziady - dwanaście improwizacji według Mickiewicza”, reżyseria: Jerzy Grzegorzewski, scenografia: Barbara Hanicka, 24.06.1995 r., Stary Teatr, Kraków, Wojciech Plewiński (fotograf), cyfrowemuzeum.stary.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Źródło: Wojciech Plewiński, „Dziady - dwanaście improwizacji według Mickiewicza”, 24.06.1995, fotografia, dostępny w internecie: http://www.cyfrowemuzeum.stary.pl/przedstawienie/462/dziady---dwanascie-improwizacji/fotografie/3/1/5433 [dostęp 27.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

„Niektóre moje skojarzenia związane z wizualną stroną przedstawienia podążały w przedziwnych kierunkach: na przykład postaci i gesty aniołów były niczym zdjęte z płócien Malczewskiego.”

RPn6NLMT2qYuw
„Dziady - dwanaście improwizacji według Mickiewicza”, reżyseria: Jerzy Grzegorzewski, scenografia: Barbara Hanicka, 24.06.1995 r., Stary Teatr, Kraków, Wojciech Plewiński (fotograf), cyfrowemuzeum.stary.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Źródło: Wojciech Plewiński, „Dziady - dwanaście improwizacji według Mickiewicza”, 24.06.1995, fotografia, dostępny w internecie: http://www.cyfrowemuzeum.stary.pl/przedstawienie/462/dziady---dwanascie-improwizacji/fotografie/3/1/5430 [dostęp 27.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Scenograf_w_operze

Scenograf w operze

Głównym środkiem wyrazu w operze jest głos i muzyka. Jednak opera jest także rodzajem przedstawienia teatralnego, a więc istotną rolę pełni w niej charakteryzacja oraz dekoracja. Scena zatem jest częścią przedstawienia i strona wizualna w operze jest obok muzyki najsilniejszym środkiem artystycznego wyrazu.

Podobnie jak w filmie i teatrze, scenograf ściśle współpracuje z głównym reżyserem, kostiumografem, reżyserem światła. Opracowanie inscenizacyjnej koncepcji i zaprojektowanie scenografii do wybranego dzieła operowego, odpowiednie dobranie środków plastycznych współbrzmiących z muzyką, tekstem librettaLibrettolibretta i ich interpretacją, kreowanie autorską wizualizacją sceny, dobór właściwych dla spektaklu środków wyrazu to zadania, którym scenograf musi sprostać. O tym w rozmowie z Jackiem Kornakiem trafnie wypowiada się Małgorzata Szczęśniak, autorka operowych scenografii, znana przede wszystkim ze współpracy z reżyserem Krzysztofem Warlikowskim.

Polecenie 7

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

Rs9OQIiTceSam
Odświeżyć operę. Fragment rozmowy z Małgorzatą Szczęśniak, autorką scenografii operowych Jacek Kornak (dalej JK:) Czy prowokacja jest ważna dla Ciebie i Krzysztofa Warlikowskiego, gdy pracujecie nad operami?

Małgorzata Szczęśniak (dalej MS:) Jako scenograf nie jestem ilustratorem. Scenografia nie asystuje muzyce. Wraz z reżyserem, dyrygentem, śpiewakami i innymi osobami, które pracują przy realizacji opery, tworzymy wspólnie świat. W tym sensie nie interesuje mnie tradycja wykonawcza poszczególnych dzieł operowych. (…)Ważne jest dla mnie zniszczenie koturnowości, pompatyczności opery. Nie chodzi mi o prowokację, ale o stworzenie czegoś autonomicznego i spójnego, czegoś, co pozwoli mi zrozumieć sytuację przedstawioną w operze na mój własny sposób. (…)

JK: Jakie jest zatem zadanie scenografa w tworzeniu opery? Czy czujesz, że muzyka i libretto cię ograniczają?

MS: Nie, tutaj nie chodzi o ograniczenia. Pracując nad przestrzenią opery, mam do czynienia z trzema elementami. Pierwszy to tekst, czyli libretto, które może być lepiej lub gorzej napisane. Drugi to muzyka – nie tylko melodie, ale też rytm – i przede wszystkim czas, który należy wypełnić w bardzo precyzyjny sposób, zapisać co do ułamka sekundy. Trzecim elementem jest kontekst historyczny, psychologiczny i socjologiczny. Wraz z reżyserem i dramaturgiem pracujemy równocześnie nad tymi trzema elementami i chcemy je połączyć w spójną całość, odkryć strukturę opery, nad którą pracujemy. W ten sposób można stworzyć dramaturgię inscenizacyjną, której będzie podporządkowany ruch sceniczny oraz scenografia. Tym właśnie jest współczesna scenografia operowa. Nie jest natomiast ilustracją i estetycznym dodatkiem do przedstawienia operowego. Tworzy wizualną, dynamiczną strukturę opery – czasu muzycznego i wokalnego. Nie rozdzielam lektury libretta od muzyki. Nigdy nie pracuję nad samym tekstem, który często w libretcie opery jest zbyt lakoniczny i skrótowy, choć są też fenomenalne libretta. Nie pracujemy też tylko nad analizą muzyki – partytury. (…)

(…)

JK: Jako scenografka tworzysz pewien określony świat. Jak w niego wejść? Czy jest przystępny dla każdego?

MS: Nie jest to świat zamknięty, ale zapewne nie każdy chce do niego wejść. Oczywiście przestrzenie wizualne opery, które są akceptowalne przez „każdego”, w naturalny sposób muszą być ograniczone przez zrozumiałą dla wszystkich konwencję i akceptowalny język wizualny. Na przykład „Don Carlos” Verdiego kojarzy się z ciemnością: ciemne kostiumy, zamknięcie, pompatyczność, wszystko włącznie z pożądaniem, jest w tonacjach czerni. Gdy tworzysz sceny nasycone kobiecym pożądaniem pełnym światła i kolorów, widz się zamyka, świat zaproponowany w takiej kolorystyce jest dla widza niedostępny, nie chce go takim widzieć. Co powinien zrobić scenograf i jak otworzyć widza na swoją wizję? Na pewno trzeba walczyć z konwencją. Nowe koncepcje wizualne opery wychodzą ode mnie, ale zawsze na podstawie tego, czego słucham i co czytam. Dzieło operowe jest wyzwaniem tak samo dla mnie, jak i dla widza. Na tym wciąż polega siła i aktualność wielkich oper. W moim odczuciu zadaniem artysty nie jest stworzenie dzieła łatwego i przyjemnego. Jest tworzenie dzieła i jego interpretacji, które otwierają widza na nowe przeżycia, emocje czy refleksje.(…)
Jacek Kornak, Małgorzata Szczęśniak, Odświeżyć operę. Fragment rozmowy z Małgorzatą Szczęśniak, autorką scenografii operowych
Źródło: Jacek Kornak, Małgorzata Szczęśniak, Fragment rozmowy z Małgorzatą Szczęśniak, autorką scenografii operowych, dostępny w internecie: https://kulturaliberalna.pl/2018/05/15/kornak-odswiezyc-opere-malgorzata-szczesniak-wywiad/ [dostęp 4.10.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

W 2016 roku podczas Jedenastych Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury za najlepszy spektakl został uznany spektakl operowy Benjamina Brittena [czytaj: Bendżamina Brittena] Dokręcanie śruby (The Turn of the Screw) [czytaj: De Tern of de Skru] , który otrzymał nagrodę za reżyserię i scenografię, wykonaną przez Martynę Kander. Istotną rolę w przygotowaniach scenografii było poznanie realiów wiktoriańskiej epoki, w której dzieje się akcja.

Polecenie 8

Kliknij na pogrubiony tekst, aby zapoznać się z cytatem.

R1cN13Gt5VwTV
Fragment wypowiedzi z wywiadu pod tytułem: Scenografia obłędu: rozmowa z Martyną Kander Ważnym elementem w przygotowaniach do pracy było poznanie historycznych realiów epoki i specyficznej sytuacji kobiet tamtego okresu. Zjawisko histerii, dziewiętnastowiecznej metody jej leczenia, powody częstego popadania w depresję - znając te konteksty inaczej patrzyłam na postać pozornie naiwnej Guwernantki. Niezwykle pomocnym i inspirującym materiałem była książka „Kobieta epoki wiktoriańskiej” autorstwa Agnieszki Gromkowskiej‑Melosik. W operze występują cztery kobiety, każda z nich reprezentuje inny etap życia. Dla mnie były one portretem Guwernantki rozciągniętym w czasie. Od niewinnej, pastelowej dziewczynki po kobietę‑trupa, zniszczoną przez otaczający ją świat. Do tego doszły dokumentacje ikonograficzne epoki – obrazy, teksty, filmy portretujące ten czas oraz niezwykle ciekawe fotografie, które w połowie XIX wieku były nowinką technologiczną i nowym środkiem wyrazu artystycznego. Zgromadziliśmy ogromną ilość inspirujących materiałów ukazujących prawdziwego ducha tamtej epoki. Po premierze udało nam się sprowadzić do Szczecina niezwykłego fotografa, Pawła Śmiałka, zajmującego się prawdziwymi technikami sprzed 150 lat. Jest on autorem przepięknych kolodionowych portretów solistów w naszych kostiumach. Udało nam się wspólnie przenieść w czasie i utrwalić moment popremierowego zmęczenia, które nadało powstałym fotografiom dodatkowego, dramatycznego wyrazu. (…)
Magdalena Jagiełło‑Kmieciak, Martyna Kander, Fragment wypowiedzi z wywiadu pod tytułem: Scenografia obłędu: rozmowa z Martyną Kander
Źródło: Magdalena Jagiełło-Kmieciak, Martyna Kander, Fragment wypowiedzi z wywiadu pt: Scenografia obłędu: rozmowa z Martyną Kander, dostępny w internecie: https://prestoportal.pl/scenografia-obledu-rozmowa-z-martyna-kander [dostęp 4.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R105vgBXkcuPg
Kadr z opery „Dokręcanie śruby” („The Turn of the Screw”) Benjamina Brittena, scenografia: Martyna Kander, 2016 r., garsingtonopera.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Johan Persson, Kadr z opery „Dokręcanie śruby” („The Turn of the Screw”) Benjamina Brittena, 2016, Fotografia, dostępny w internecie: http://www.garsingtonopera.org/gallery/turn-screw [dostęp 4.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R62fT5K7P8mwB
Kadr z opery „Dokręcanie śruby” („The Turn of the Screw”) Benjamina Brittena, scenografia: Martyna Kander, 2016 r., Nic Mineto (fotograf), rochester.edu, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Nic Mineto, Kadr z opery „Dokręcanie śruby” („The Turn of the Screw”) Benjamina Brittena, 2016, dostępny w internecie: https://www.esm.rochester.edu/general/2016/10/spirits-or-psychosis-turn-of-the-screw-opera-presentation-leaves-it-to-the-audience/ [dostęp 4.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Nowe_technologie_w_pracy_scenografa

Nowe technologie w pracy scenografa

Dzięki rozwojowi nowych technologii scenografowie mają dostęp do większej liczby narzędzi, mogą tworzyć oprawę sceniczną, które przeniosą widzów w czasie i historii, tworząc niezapomniane chwile.

Technologie dwudziestego pierwszego wieku umożliwiają korzystanie z wizualizacji. Dzięki automatyzacji i drukowi 3D plany mogą być konstruowane szybciej, zawierają więcej szczegółów i wciągają widza w scenerię i historię. Włączenie wideo i innych multimediów do spektakli w postaci tła wideo pozwala na wzbogacenie scenografii o efekty mgły, chmur lub deszczu, jak również tworzenie pokazu filmowego z klipami lub zdjęciami. Technika 3D służy także do projektowania prototypów projektów scenograficznych i rekwizytów.

Dodatkowo zastosowanie w scenografii światła LED i oświetlenia cyfrowego wpłynęły na wyeksponowanie efektów scenograficznych, a dzięki zastosowaniu różnych kolorów światła – na atrakcyjność scenografii, efekty oświetlenia dziennego, eksponowanie lub ukrywanie tła.

Automatyzacja za pomocą systemów kablowych, silników i oprogramowania sterującego umożliwia przesuwanie scenografii w czasie. Dzięki temu scenograf może zaplanować płynne przejście z jednej sceny do innej.

Zastosowanie technologii w scenografii usprawniło także tworzenie rekwizytów. Dzięki możliwościom 3D, zamiast tworzyć każdy rekwizyt osobno lub go szukać, scenograf może potrzebny przedmiot narysować go w programie i wydrukować.

R1ILeeqdufhEy1
Proces powstawania i kadry z filmu „John Wick: Rozdział 3 – Parabellum”, reżyseria: Chad Stahelski, scenografia: Kevin Kavanaugh, unrealengine.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Proces powstawania i kadry z filmu „John Wick: Rozdział 3 – Parabellum, Ilustracja, dostępny w internecie: https://www.unrealengine.com/en-US/spotlights/designing-a-film-set-in-vr-on-john-wick-chapter-3---parabellum [dostęp 16.09.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ciekawostka
  • Projektowanie w środowisku czasu rzeczywistego Nice zaczął od grafik koncepcyjnych przy użyciu projektów CAD. Zbudował tło i scenę do skalowania w 3D i wewnątrz umieścił model szklanego biura. Labiryntowa dwupiętrowa konstrukcja ze szkła i stali z widokiem na sąsiednie drapacze chmur otrzymała realistyczny wygląd. Całość została wyposażona w oświetlenie LED, które spotęgowało efekt przestrzenny.

  • Nowe technologie zostały wykorzystane w filmie „John Wick: Rozdział 3 – Parabellum”. Reżyser Chad Stahelski i scenograf Kevin Kavanaugh do realizacji swojej koncepcji zatrudnili Alexa Nice’a, ilustratora specjalizującego się w zastosowaniu nowych technologii. Nice, zgodnie z koncepcja scenografa, opracował biuro, prawie w całości wykonane ze szkła, które miało być miejscem wielu skomplikowanych sekwencji filmowych.

Ogromnym nowatorstwem w tworzeniu przestrzeni scenograficznej ma mapowanieMapowaniemapowanie, wykorzystujące pamięć wirtualną. Zaskakujące efekty podczas projekcji daje przekształcenie dowolnego obiektu lub kształtu na planie jako multimedium, które można dostosować do niemal każdego rodzaju otoczenia. Niektórzy projektanci stosują je nawet do łączenia ruchów wykonawców, tworząc iluzję „żywej sceny”. Przełomem w technologii stały się hologramy, połączone z rzeczywistym obiektem, co wzmacnia efekt 3D.

RmK7Dglurm726
Przykład zastosowania technologii mapowania w projekcji scenicznej bohatera i wprowadzeniu efektów specjalnych, „Dedal – Ikar”, scenografia: Michel LemieuxVictor Pilon, 2014 r., Lemieux Pilon 4D Art (fotograf), pinimg.com,
Źródło: Lemieux Pilon 4D Art, Przykład zastosowania technologii mapowania w projekcji scenicznej bohatera i wprowadzeniu efektów specjalnych, „Dedal – Ikar”, 2014, Fotografia, dostępny w internecie: https://www.pinterest.ca/pin/601230618982926244/ [dostęp 4.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Podsumowanie

Podsumowanie

Scenograf pełni ważną rolę w tworzeniu dzieła filmowego czy teatralnego. Jako autor całościowej koncepcji oprawy plastycznej jest traktowany na równi z innymi jego twórcami. Dekoracje, rekwizyty a nawet kostiumy są efektem jego pracy, która wymaga zaangażowania, poszukiwań i umiejętności syntezy wielu sztuk. Poznanie zawodu scenografa i sposobu jego pracy pozwoli zaplanować własną dekorację sceny na uroczystość szkolną, przedstawienia, a także tło do sesji fotograficznej.

Cwiczenia

Ćwiczenia

R1AxI1a4Ue6v31
Ćwiczenie 1
Ułóż we właściwej kolejności etapy pracy scenografa. Elementy do uszeregowania: 1. Sporządzenie kosztorysu i śledzenie budżetu, 2. Omówienie szczegółów i interpretacji spektaklu, scen filmowych, analiza opisów, didaskaliów, dialogów aktorów, 3. Wykonanie planów, rysunków oraz miniaturowych modeli scenografii, 4. Zapoznaje się ze scenariuszem spektaklu/przedstawienia/filmu, 5. Uczestniczenie w próbach, wprowadzanie korekt. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R18LF0s6pnRug
Ćwiczenie 2
Wskaż, do którego filmu scenografię tworzył Peter Lamont. Możliwe odpowiedzi: 1. Titanic, 2. Hotel Grand Budapeszt, 3. Gwiezdne Wojny, 4. 20 000 mil podmorskiej żeglugi. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RrLtF3xGLMYkO1
Ćwiczenie 2
Określ, jaki etap pracy scenografa ukazuje poniższa ilustracja. Wybierz jedną z odpowiedzi.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R9ve96jZerYLG1
Ćwiczenie 3
Wskaż imię i nazwisko osoby, która otrzymała Oscara za scenografię do filmu Lista Schindlera. Możliwe odpowiedzi: 1. Allan Starski, 2. Ewa Braun, 3. Piotr Potworowski, 4. Barbara Hanicka, 5. Emile Kurie, 6. John Barry. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1IrEDqjZ0OeN1
Ćwiczenie 3
Do ilustracji przyporządkuj rodzaje scenografii. Skorzystaj ze sformułowań: scenografia teatralna, scenografia filmowa, scenografia operowa.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R17U9nNtJr0cA2
Ćwiczenie 4
Wskaż imię i nazwisko scenografa biorącego udział w procesie tworzenia filmu „20 000 mil podmorskiej żeglugi”. Możliwe odpowiedzi: 1. Emile Kurie, 2. John Barry, 3. Anton Furst
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1KAlweYcBUFG2
Ćwiczenie 4
Wskaż, które informacje na temat ilustracji są prawdziwe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R5OcLAz7mRN8S2
Ćwiczenie 5
Wskaż, które informacje na temat Gwiezdnych Wojen są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Reżyserem filmu jest George Lucas, 2. Scenografami byli między innymi: John Barry, Norman Reynolds, Alan Starski i Emile Kurie, 3. Miecze świetlne oraz X-wingi to jedne z najbardziej rozpoznawalnych rekwizytów z tego filmu, 4. Sokoł Millenium to statek kosmiczny pochodzący z Gwiezdnych Wojen, 5. Rezydencja Bruce'a Wayne'a odgrywa kluczową rolę w Gwiezdnych Wojnach
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RBad2taKQwTrG21
Ćwiczenie 5
Na podstawie kadrów rozpoznaj tytuły poniższych dzieł. Wpisz je w pola pod ilustracjami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1RbpAaq9ul2f3
Ćwiczenie 6
Wskaż scenografów pracujących przy Gwiezdnych Wojnach Georga Lucasa. Możliwe odpowiedzi: 1. John Barry, 2. Norman Reynolds, 3. Leslie Dilley, 4. Roger Christian, 5. Anton Furst, 6. Peter Young, 7. Bruce Wayne, 8. Adam Stockhausen. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 6

Uzupełnij informacje na temat poniższej fotografii.

RGflpDUVG0XG3
Ilustracja do ćwiczenia nr 6, Gosia‑S (fot.), wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Gosia-S, Ilustracja do ćwiczenia nr 6, Fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
RydceKch7K9wl
Miasto, w którym znajduje się obiekt: Tu uzupełnij. Tytuł filmu, do którego scenografii wybrano obiekt: Tu uzupełnij. Imię i nazwisko scenografa do tego filmu: Tu uzupełnij. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, w jaki sposób w scenografii wykorzystywana jest technologia mapowania.

R6JKm31t0lQWC
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Z pomocą drugiej osoby zaprojektuj dekorację do dowolnej uroczystości szkolnej.

RdiKFbLuvQYLB
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Zaprojektuj dekorację do dowolnej uroczystości szkolnej.

R3cAR6Ij6aSws
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Slownik

Słownik

Art Deco
Art Deco

termin używany od 1966 na określenie stylu dekoracyjnego, którego szczytowy rozwój przypada na lata 20. (Międzynarodowa Wystawa Sztuk Dekoracyjnych i Przemysłu Współczesnego w Paryżu, 1925), a pewne formy trwają w niektórych dziedzinach plastyki do lat 40., styl ten rozwinął się także w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie lat 20. i w latach 30. Art Deco odwoływał się do idei odrodzenia rzemiosła, głoszonej przez Arts and Crafts, rozwijał zasady syntezy sztuk, realizowane przez secesję, postulował też ścisły związek sztuki z przemysłem, podobnie jak na przykład Bauhaus. Czerpał inspirację z różnych źródeł: kultur egzotycznych (nurt orientalny), tradycji antycznych (nurt klasycyzujący), kierunków sztuki awangardowej - fowizmu, kubizmu, neoplastycyzmu, konstruktywizmu (nurt geometryczny), sięgał do folkloru i tradycji lokalnych (nurty narodowe). Podstawowe środki wyrazu stylu to: syntetyzowanie i upraszczanie form, prostolinijność, symetria, płaszczyznowość, kontrastowość kolorystyki, mutiplikacja wzorów geometrycznych oraz geometryzowanie motywów roślinnych i zoomorficznych - służyły podkreśleniu walorów dekoracyjnych obiektów, zawsze jednak zdobnictwo podporządkowane było funkcji i tworzywu (często kosztownemu). Art Deco przejawił się głównie w rzemiośle artystycznym, związanym z wyposażeniem wnętrz, ale obejmował także architekturę, rzeźbę i grafikę, modę damską i biżuterię, znalazł swoje odbicie w malarstwie, przeniknął do scenografii teatralnej i filmowej oraz produkcji przemysłowej.

Didaskalia
Didaskalia

wskazówki i objaśnienia autora dotyczące sposobu wystawienia dramatu, umieszczone w tekście.

Gargulec
Gargulec

rzygacz, plwacz, ozdobne zakończenie rynny dachowej, z którego woda deszczowa swobodnie spada daleko od lica muru. Szczególnie ozdobne formy rzeźbiarskiej (fantastyczne zwierzęta, ptaki, demony, potwory, postacie ludzkie) wytworzyła gotycka architektura francuska za której przykładem rozpowszechniły się w całej Europie, stosowane zarówno w budowlach sakralnych, jak i świeckich. Rzeźby wykonywano początkowo najczęściej w kamieniu; w czasach nowożytnych - zwykle z blachy.

Jugendstil
Jugendstil

odmiana secesji w Niemczech, kierunek w sztuce ostatniego dziesięciolecia XIX i pierwszej dekady dwudziesteg wieku, wywodzący swą nazwę od typowego dlań oderwania się od akademickich i historyzujących tendencji sztuki XIX wieku. Dzieła secesji cechowało zamiłowanie do asymetrii, atektoniczności, wertykalizmu, płaszczyznowości, linearyzmu, skomplikowanych układów kompozycyjnych i dekoracyjności. Głównymi środkiem wyrazu były: giętka, długa, ruchliwa linia, płaska plama, subtelna, jasna kolorystyka, barwy przechodzące jedna w drugą, efekty połysku. Głoszony przez secesję zwrot do świata natury przejawił się w wyborze motywów, odznaczających się wymienionymi wyżej cechami: żywiołów ognia i wody, strzelistych lub wijących się roślin (trzciny, lilie, powoje), kwiatów o symbolicznej wymowie (mlecz, oset, róża) bądź przejętych ze sztuki japońskiej (irysy, chryzantemy, nenufary); ze świata zwierząt wybierano pawie, łabędzie, węże, ważki i motyle. Często przedstawiano także stwory fantastyczno‑baśniowe (chimery, fauny, nimfy, smoki) oraz smukłe postacie kobiet o długich, rozwianych włosach.

Kostium
Kostium

(z języka francuskiego: costume – ubiór, strój) specjalnie projektowany przez scenografa lub kostiumologa strój aktorki bądź aktora charakteryzujący graną przez nich postać i będący istotnym elementem wizualnej strony widowiska filmowego lub telewizyjnego.

Libretto
Libretto

(z języka włoskiego: libretto - książeczka) zwięzłe streszczenie działa operowego lub filmowego, równie ważne jak muzyka, było na ogół drukowane i sprzedawane przed przedstawieniem wraz ze świecą do czytania.

Mapowanie
Mapowanie

przyporządkowywanie zasobów systemowych do innych, zwykle wirtualnych; tworzenie schematu czegoś, na przykład jakiegoś zjawiska.

Oscar
Oscar

(oficjalna nazwa Academy Award of Merit) przyznawana od 1927 roku, obecnie w dwudziestu czterech podstawowych kategoriach, nie licząc Oscarów specjalnych i za osiągnięcia w dziedzinie techniki filmowej, nagroda hollywoodzkiej Akademii Filmowej, najbardziej prestiżowe trofeum w świecie filmu. Zaprojektowana przez znanego amerykańskiego scenografa Cedrica Gibbsona, statuetka Oscara przedstawia powstać rycerza‑strażnika trzymającego oburącz zwrócony ostrzem w dół miecz, stojącego na cokole, który stanowi rolka z taśmą filmową.

Rekwizyt
Rekwizyt

(z języka łacińskiego: requisitus - poszukiwany) przedmiot potrzebny w danym przedstawieniu teatralnym, widowisku filmowym lub telewizyjnym, związanym z przebiegiem akcji lub tworzącym tło.

Scenariusz
Scenariusz

(z języka angielskiego: screenplay, również script) literacki projekt struktury dzieła filmowego, tekst będący podstawą pracy nad filmem, w swej rozwiniętej formie (zwanej niekiedy pełnym scenariuszem) prezentujący: fabułę, charakterystykę postaci, przebieg akcji wraz z opisem czasu i miejsca oraz dialogi.

Scenopis
Scenopis

plan realizacji filmu sporządzony na podstawie scenariusza przez reżysera i operatora, zawierający szczegółowy opis kolejnych ujęć

X‑wing
X‑wing

myśliwiec Incom T‑65, popularnie zwany X‑wingiem, to jeden z najczęściej pojawiających się typów statków kosmicznych świata Gwiezdnych Wojen. Został zaprojektowany przed Bitwą o Yavin w zakładach Incom na bazie republikańskich myśliwców typu Z‑95. Ponieważ pracownicy zespołu projektowo‑konstrukcyjnego przeszli na stronę Rebelii, to ona uzyskała projekty pojazdu i rozpoczęła jego produkcję. X‑wingi są uzbrojone w cztery działka laserowe umieszczone na końcach rozkładanych skrzydeł, oraz dwie wyrzutnie torped protonowych, mogące pomieścić w sumie 6 takich pocisków. Standardowo pilotowi pomaga w nawigacji droid astromechaniczny (najczęściej stosowane typy to Industrial Automaton R2 i R4), który może też przeprowadzać w czasie lotu pomniejsze naprawy.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.

  • Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, Warszawa, 2003.

Notatki ucznia

R1Y6hunYFfqfq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Galeria

Bibliografia

Literatura:

  • Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.

  • Przestrzeń opery Polscy scenografowie XX i XXI wieku, strona MNK.

  • Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, Warszawa, 2003.

  • Szmit‑Maud E., Iluzjonistyczne scenografie teatralne jako gatunek malarstwa dekoracyjnego, UMK.

  • Strzelecki Z., Kierunki scenografii współczesnej, PWN, Warszawa 1970.

Zasoby internetowe:

  • KIPA - Wykaz praw i obowiązków grupy produkcyjnej, SCENOGRAF; http://kipa.pl/wp-content/uploads/2018/07/scenografia_01_scenograf-1.pdf [dostęp: 05.10.2021].

  • Konsumpcja piękna i rekwizyty; http://ekrany.org.pl/historia_kina/konsumpcja-piekna-i-rekwizyty-personalne/?fbclid=IwAR3ERlVn5gywvj8t87YFnmfIk8Cj9iCRFQepYl1QPz8VH3fAsZgEr1fMRcU [dostęp: 05.10.2021].

  • PROJEKT FILM: Rozmowy niekontrolowane; https://www.dwutygodnik.com/artykul/7404-projekt-film-rozmowy-niekontrolowane.html?fbclid=IwAR3b9iqmcohG7x7vqO58j-9Wc8aKyvYUAEvxixvLtQ41mElfQJn63LSzi7k [dostęp: 05.10.2021].

  • Scenografia, charakteryzacja, kostiumy i aktorzy filmowi; https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/scenografia-charakteryzacja-kostiumy-i-aktorzy/?fbclid=IwAR0xYaj_LXM11Lk3urSKBvQsDwWYt0mca3Jr_lZjKSldiIdLOiKVCILPRyk [dostęp: 05.10.2021].

  • Scenografia polska; http://scenografiapolska.pl/ [dostęp: 05.10.2021].

  • Spis nazwisk scenografów, w układzie alfabetycznym, projektujących dekoracje i kostiumy dla Starego Teatru od 1945 do 2014 roku; http://www.cyfrowemuzeum.stary.pl/osoby/scenografowie/5 [dostęp: 05.10.2021].

  • Władcy przestrzeni – polscy scenografowie filmowi; https://culture.pl/pl/artykul/wladcy-przestrzeni-polscy-scenografowie-filmowi [dostęp: 05.10.2021].