Science can be fun – ćwiczenia w mówieniu
Science can be fun – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia na temat nauki i naukowców.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słownictwo związane z nauką (odkrycia, wynalazki, przedmioty),
wymowę i pisownię nowych wyrazów,
sławnych naukowców i podstawowe informacje o nich.
b) Umiejętności
Uczeń:
prezentuje zdobyte informacje,
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi nauki,
ćwiczy sprawność czytania i mówienia,
słucha nagrań i wykonuje zadania na rozumienie ze słuchu (łączenie informacji),
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o nauce,
potrafi czytać i słuchać ze zrozumieniem,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (opis zdjęć, tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, wymowa nowych słów),
opisuje znanych naukowców i ich osiągnięcia,
ćwiczy wymowę i pisownię.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z tekstem, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, zdjęcia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słowa związane z nauką (odkrycia, wynalazki, przedmioty). Następnie będziecie czytać i mówić o sławnych naukowcach i ich osiągnięciach. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową (informacje o sławnych naukowcach).
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakich znają sławnych naukowców i słowa związane z nauką. Uczniowie odpowiadają ustnie.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 58. i prezentują parami swoje informacje o widocznych na zdjęciach naukowcach (załącznik 1). Mogą to zrobić w formie krótkiego referatu lub prezentacji. Uczniowie, którzy słuchają, robią notatki lub od razu wykonują ćwiczenia 1. i 3. Ćwiczenia dotyczą rozumienia ze słuchu i dopasowywania zdjęć do informacji.
Uczniowie czytają i sprawdzają wykonane ćwiczenia (1‑3/58), a nauczyciel poprawia błędy, wyjaśnia niejasności i nowe słowa.
Uczniowie czytają szybko po cichu tekst na stronie 59. i, na jego podstawie, układają obrazki o Archimedesie (skimming). Podają odpowiedzi ustnie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Szczególnie ciekawe prezentacje ocenia piątkami lub szóstkami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.
6. Załączniki
Załącznik 1
Informacje, które muszą znaleźć się w prezentacji sławnego naukowca:
imię i nazwisko,
narodowość,
wiek, w którym żyła dana osoba,
nazwy odkryć lub wynalazków,
zdjęcia,
problemy, które znajdowały się w kręgu zainteresowań danej osoby oraz potrzebne do dokonania odkryć przedmioty,
wyrażenia z zadań 2. i 3. ze strony 58. z podręcznika, które kojarzą się z daną osobą.
b) Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wyrazów i wyrażeń.
Znajdź informacje na temat innego polskiego lub anglojęzycznego naukowca i opisz krótko jego osiągnięcia.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Tydzień lub kilka dni przed lekcją należy zlecić uczniom znalezienie informacji o znanych naukowcach i przygotowanie prezentacji o nich (wykorzystanie materiału z podręcznika na stronie 58.). Jest to mini projekt, który może być przygotowany w parach lub indywidualnie. Nauczyciel przydziela uczniom osoby do opisu (Newton, Skłodowska, Darwin, Fleming, Archimedes, Kopernik, Einstein). Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z nauką (gravity, relativity, multiply, density, weight etc.), nazwiska słynnych naukowców i ich osiągnięcia, wynalazki i odkrycia, powinien też wiedzieć, jak podać wiek i narodowość.