Science fiction jako nurt w kinie.
Science fiction jako nurt w kinie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, że istnieje w kinie nurt scence fiction.
Uczeń zna:
pojęcie science fiction,
przykłady filmów należących do tego nurtu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
napisać recenzję filmową,
wskazać cechy scence fiction w analizowanych filmach.
2. Metoda i forma pracy
praca w grupach, pogadanka, dyskusja
3. Środki dydaktyczne
kasety wideo lub płyty DVD z filmami: Matrix i Sztuczna inteligencja, odtwarzacz wideo lub DVD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna grupa miała obejrzeć Matrixa, druga – Sztuczną inteligencję. Uczniowie mieli za zadanie zastanowić się, dlaczego te filmy są zaliczane do nurtu scence fiction. Czym różnią się od innych filmów fantastycznych, chociażby takich jak Władca pierścieni? Na początku lekcji uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. (czas akcji: przyszłość; miejsce: w Matrixie cyberprzestrzeń, w SI – Ziemia po katastrofie; bohaterowie: ludzie i maszyny, wynalazki; język nauki itp.)
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów:
- Czy wiedzą, co to jest recenzja? (tekst, w którym autor wyraża swoją ocenę filmu, książki, płyty lub jakiegoś wydarzenia)
- Czy wiedzą, jakie są cechy recenzji? (słownictwo oceniające, nakłanianie bądź zniechęcanie do przeczytania książki lub zobaczenia filmu, argumenty przemawiające za i przeciw, eksponowanie własnej osoby, podmiotowości, zdania)
- Jakie są rodzaje recenzji? (recenzja streszczająca, subiektywna ocena i recenzja oceniająca zgodność filmu z wyznacznikami gatunku)
Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach. Ich zadaniem jest napisać recenzję do miesięcznika filmowego. W tej recenzji mają zawrzeć swoją ocenę, ale też napisać, na ile dany film realizuje założenia swojego gatunku.
Uczniowie dzielą się z resztą klasy efektami swojej pracy.
c) Faza podsumowująca
Zarówno Matrix, jak i Sztuczna inteligencja przewidują, że światem będą rządzić maszyny. Czy uważacie, że jest to prawdopodobne? Dlaczego? – Dyskusja.
5. Bibliografia
Internet.
Matrix (cz. I.), reż. Andy i Lary Wachowscy, 1999.
Sztuczna inteligencja, reż. Steven Spielberg, 2001.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Odpowiedz na pytanie postawione w dyskusji w formie krótkiej notatki prasowej.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja dla II klasy gimnazjum. Uczniowie mieli już wcześniej lekcję dotyczącą literatury scence fiction.