Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Science fiction jako nurt w kinie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń wie, że istnieje w kinie nurt scence fiction.

  2. Uczeń zna:

  • pojęcie science fiction,

  • przykłady filmów należących do tego nurtu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • napisać recenzję filmową,

  • wskazać cechy scence fiction w analizowanych filmach.

2. Metoda i forma pracy

praca w grupach, pogadanka, dyskusja

3. Środki dydaktyczne

kasety wideo lub płyty DVD z filmami: MatrixSztuczna inteligencja, odtwarzacz wideo lub DVD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna grupa miała obejrzeć Matrixa, druga – Sztuczną inteligencję. Uczniowie mieli za zadanie zastanowić się, dlaczego te filmy są zaliczane do nurtu scence fiction. Czym różnią się od innych filmów fantastycznych, chociażby takich jak Władca pierścieni? Na początku lekcji uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. (czas akcji: przyszłość; miejsce: w Matrixie cyberprzestrzeń, w SI – Ziemia po katastrofie; bohaterowie: ludzie i maszyny, wynalazki; język nauki itp.)

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

- Czy wiedzą, co to jest recenzja? (tekst, w którym autor wyraża swoją ocenę filmu, książki, płyty lub jakiegoś wydarzenia)

- Czy wiedzą, jakie są cechy recenzji? (słownictwo oceniające, nakłanianie bądź zniechęcanie do przeczytania książki lub zobaczenia filmu, argumenty przemawiające za i przeciw, eksponowanie własnej osoby, podmiotowości, zdania)

- Jakie są rodzaje recenzji? (recenzja streszczająca, subiektywna ocena i recenzja oceniająca zgodność filmu z wyznacznikami gatunku)

  1. Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach. Ich zadaniem jest napisać recenzję do miesięcznika filmowego. W tej recenzji mają zawrzeć swoją ocenę, ale też napisać, na ile dany film realizuje założenia swojego gatunku.

  2. Uczniowie dzielą się z resztą klasy efektami swojej pracy.

c) Faza podsumowująca

Zarówno Matrix, jak i Sztuczna inteligencja przewidują, że światem będą rządzić maszyny. Czy uważacie, że jest to prawdopodobne? Dlaczego? – Dyskusja.

5. Bibliografia

  1. Internet.

  2. Matrix (cz. I.), reż. Andy i Lary Wachowscy, 1999.

  3. Sztuczna inteligencja, reż. Steven Spielberg, 2001.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Odpowiedz na pytanie postawione w dyskusji w formie krótkiej notatki prasowej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja dla II klasy gimnazjum. Uczniowie mieli już wcześniej lekcję dotyczącą literatury scence fiction.

RrLnhRojAfVqu

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 77.28 KB w języku polskim
R1Z2td7G3RdII

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim