SCENARIUSZ ZAJĘĆ „SEGREGACJA ODPADÓW”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Segregacja odpadów.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (6.8) [uczeń] uzasadnia potrzebę segregacji odpadów, wskazując na możliwość ich ponownego przetwarzania (powołując się na właściwości substancji).

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Definiuje pojęcia: odpady stałe, segregacja, recykling, makulatura

Rozpoznaje symbol recyklingu

Podaje przyczyny zwiększenia ilości produkowanych odpadów i wymienia sposoby jej ograniczenia

Ocenia negatywne skutki nadmiernego składowania odpadów i wyjaśnia przyczynę konieczności segregowania odpadów

Wymienia sposoby segregacji i zagospodarowania odpadów

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Dostrzega związki przyczynowo‑skutkowe między działalnością człowieka a degradacją środowiska przyrodniczego

Rozumie konieczność podjęcia działań na rzecz ochrony przyrody

Wie, jak wyglądają pojemniki do przydomowej segregacji odpadów i potrafi segregować odpady

Zna przykłady odpadów szczególnie nieprzyjaznych dla środowiska

Potrafi wyjaśnić zasadę 3U: „Unikaj kupowania zbędnych rzeczy, Użyj powtórnie, Utylizuj”

Podaje przykłady ponownego wykorzystania plastiku, szkła, makulatury

Formułuje wnioski na podstawie zdobytych informacji

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Pogadanka na temat przyczyn zwiększającej się ilości odpadów (większe zużycie, wykorzystywanie opakowań jednorazowych, częsta wymiana przedmiotów użytkowych na nowsze). Omówienie niekorzystnego wpływu składowanych śmieci na środowisko (zatruwanie gleby, zanieczyszczanie zbiorników wodnych, skażenie roślinności).

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób człowiek może wpływać na ilość śmieci. Uczniowie kolejno zapisują podane przykłady na tablicy. Nauczyciel zwraca uwagę na zgniatanie wyrzucanych śmieci, by zajmowały mniej miejsca.

Nauczyciel omawia przykłady substancji trudno rozkładalnych, jak: szkło, plastikowe butelki i folie, metal. Uczniowie w grupach zapisują przykłady „największych trucicieli” środowiska, po czym wybrani przedstawiciele grup prezentują wyniki swojej pracy przed klasą.

Nauczyciel prezentuje film „Segregacja odpadów”, wyjaśniając potrzebę sortowania śmieci.

Pyta uczniów o znaczenie symbolu recyklingu zawieszonego na planszy na tablicy. Zapoznaje uczniów ze zdjęciami pojemników do przydomowej segregacji z zestawu „Segregacja odpadów”.

Nauczyciel podaje możliwości wtórnego wykorzystania odpadów. Kieruje do uczniów pytania:

Jakie tworzywa można odzyskiwać w celu przetworzenia i ponownego wykorzystania?

W jaki sposób można opakowania wykorzystać powtórnie w domu?

Czy potrafią wymienić produkty znajdujące się w ich domu, które mogą pochodzić z recyklingu?

Dla przykładu nauczyciel przestawia film „Cuda z makulatury”

  1. Podsumowanie:

Uczniowie podkreślają zasadność ograniczania ilości śmieci, wnioskują o konieczności stosowania segregacji odpadów celem ich powtórnego wykorzystania oraz podsumowują wartość recyklingu dla ochrony środowiska.

Środki dydaktyczne

  • Filmy: „Segregacja odpadów”, „Cuda z makulatury”

  • Zestaw zdjęć „Segregacja odpadów”

  • Plansza z symbolem recyklingu

Metody nauczania

  • Pogadanka

  • Dyskusja

  • Obserwacja

Formy pracy

  • System klasowo‑lekcyjny

  • Praca grupowa

  • Praca zbiorowa

Praca domowa

Podaj 5 przykładów odpadów nadających się do ponownego wykorzystania.

Zadanie dla chętnych

Prowadź przez 3 dni obserwacje śmieci gromadzonych w Twoim domu. Wyniki zanotuj w tabeli i zaznacz, które z odpadów należy wyrzucić do specjalnego pojemnika do segregacji.

Dzień obserwacji

Rodzaj odpadu

Gdzie należy wyrzucić?

1

2

3

Lista załączników multimedialnych

Film „Recykling”

Film „Cuda z makulatury”

R3a1veytpXt1R

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 112.00 KB w języku polskim
R1SgmeAUWMPIY

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.78 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3