Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Segregacja śmieci – lepsza przyszłość Ziemi

Scenariusz ten można wykorzystać do realizacji na lekcji. Można też wykorzystać go, jako część obchodów Dnia Ziemi.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń uświadamia sobie zagrożenia dla naszej planety.

Uczeń dowiaduje się, na czym polega postawa proekologiczna.

b) Umiejętności

Uczeń rozumie potrzebę segregacji śmieci.

Uczeń potrafi dokonać segregacji śmieci według ogólnych zasad.

Uczeń umie wyjaśnić, dlaczego należy segregować odpady.

Uczeń zna przeznaczenie ekologicznych kontenerów na odpady w zależności od ich kolorów.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, inscenizacja, obserwacja, działanie praktyczne.

3. Środki dydaktyczne

Worki na śmieci, kolorowe kosze (zielony, niebieski, żółty) do segregacji śmieci, napisy: plastik, szkło, papier, dekoracja do inscenizacji (np. sztuczne świerki, drzewa z kartonu). Treść wiersza „Obietnica” K. Kotni. Słowa piosenki „Śledziowy rezerwat” W. Ścisłowski.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przed właściwym zajęciem należy z małą grupą uczniów (3 – 5 osób) przygotować krótką inscenizację do tekstu piosenki „Śledziowy rezerwat” sł. W. Ścisłowski

b) Faza realizacyjna

Inscenizacja w oparciu o treść piosenki „Śledziowy rezerwat” sł. W. Ścisłowski

Na sygnał nauczyciela do sali wbiegają dzieci – turyści (wyposażone w rekwizyty takie jak plecaki, koce, ciemne okulary, itp.) i inscenizują zachowania ludzi na pikniku w lesie (śpiewają, jedzą, i – śmiecą), po czym wstają, rozglądają się i teatralizują piosenkę:

TURYSTA I: Las był przepiękny, a dziś w nim jak w chlewie, ktoś go odmienił, lecz – kto? Tego nie wiem...

TURYSTA II: Widzę skorupki, to pewnie pamiątka, że tu się właśnie wykluły pisklątka.

TURYSTA III: Tutaj papierów dziesiątki na trawce, pewnie zwierzątka puszczały latawce.

TURYSTA IV: Tu pełno puszek po rybnych konserwach.

TURYSTA V: To pewnie śledzi w oleju rezerwat.

CHÓREM: Bierzmy się raz‑dwa do roboty, brzydko tu, więc …

NAUCZYCIEL: STOP!

Uczniowie zatrzymują się w bezruchu.

Dyskusja z pozostałymi uczestnikami zajęć: Jak powinni zachować się turyści?

Uczniowie wymieniają właściwe zachowania w tej sytuacji. Po skończeniu rozmowy turyści sprzątają scenę wrzucając śmieci do worka.

Sprawdzenie zadania domowego – uczniowie mieli za zadanie rozejrzeć się po okolicy swojego domu i szkoły i zwrócić uwagę na to, do jakich kubłów wyrzucamy śmieci.

Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

Ustalamy kolory kubłów na śmieci i ich przeznaczenie.

Zastanawiamy się, czemu służy selektywna zbiórka śmieci.

Wyjaśniamy pojęcie „recykling”.

Uczniowie wysypują z worka „śmieci turystów” i dokonują segregacji na plastik, szkło, papier.

Zadanie z zakręconymi butelkami wypełnionymi powietrzem:

Uczniowie próbują zmieścić wszystkie butelki w jednym koszu – nie mieszczą się. Próbują zgnieść zakręcone butelki – nie udaje się to. Działania te przekonują ich do konieczności odkręcania butelek przed wrzuceniem ich do kosza i zgniatania, by zajmowały mniej miejsca.

Nauczyciel i uczniowie udają się na spacer do pobliskich kontenerów i wyrzucają śmieci do właściwych pojemników.

Zajęcia kończymy recytacją wiersza „Obietnica” Kazimiery Kotyni

Ziemio, powietrze, wodo, bądźcie czyste i służcie nam!
Człowiek otrząśnie się, i pomoże wam!
Planeto nasza, nie giń! Żyć na Tobie chcemy,
więc składamy obietnicę, że Ci pomożemy!

5. Bibliografia

K. Kotynia „Obietnica”

A. Mierzwińska „1000 słów o ekologii i ochronie środowiska” Warszawa, wyd. Bellona 1991

W. Ścisłowski „Śledziowy rezerwat”

R1N2lBkOLd8bC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.18 KB w języku polskim