Sensacja! Pani zabiła Pana!
Sensacja!- Pani zabiła Pana!
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
słucha ballady Lilie A. Mickiewicza
zna gatunki filmowe
zna funkcje tekstu: informacyjną i poetycką
zna przebieg zdarzeń w balladzie Lilie
b) Umiejętności
Uczeń
potrafi korzystać z tekstu
rozumie różnice między tekstem poetyckim a informacyjnym
potrafi dokonać redakcji tekstu informacyjnego
2. Metoda i forma pracy
Indywidualna, zbiorowa, praca z tekstem, dyskusja, praca grupowa
3. Środki dydaktyczne
Słuchowisko Lilie A Mickiewicza, tekst ballady, karta pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Podanie i wyjaśnienie tematu zajęć.
2. Rozmowa z uczniami na temat sensacyjnych informacji w mediach i roli tych relacji.
b) Faza realizacyjna
1. Wysłuchanie słuchowiska Lilie ze zwróceniem szczególnej uwagi na przebieg zdarzeń.
2. Uczniowie w parach wykonują plan zdarzeń w balladzie. (załącznik 1)
3. Uczniowie wypełniają karty pracy i wklejają je do zeszytów. (załącznik 2)
4. Klasa ustnie redaguje sensacyjną informację do mediów na temat tragedii.
5. Uczniowie samodzielnie wpisują do zeszytów informację o tragedii. (załącznik 3)
c) Faza podsumowująca
1. Rozmowa z uczniami na temat różnic tekstu poetyckiego I informacyjnego.
2. Podanie I wyjaśnienie zadania domowego.
5. Bibliografia
1. Mickiewicz A., Wiersze, Czytelnik, Warszawa 1972.
2. Pękala B., Słowo o poloniście, Wyd. Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1999.
3. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.
6. Załączniki
Załącznik 1
Plan zdarzeń:
1. Niesłychana zbrodnia.
2. Pogrzebanie zamordowanego w gaju.
3. Zwierzenia w chatce pustelnika.
4. Powrót mężobójczyni do domu.
5. Nocne strachy.
6. Przybycie szwagrów.
7. Bezowocne poszukiwanie męża i brata.
8. Wielomiesięczna gościana u bratowej.
9. Oświadczyny braci.
10. Kolejna rada pustelnika.
11. Kłótnia zalotników.
12. Weselne wieńce.
13. Pojawienie się ducha zamordowanego.
14. Zapadnięcie się cerkwi.
Załącznik 3
Np. Jak dowiedzieliśmy się z dobrze poinformowanych źródeł, dziś nagle zapadła sie pod ziemię zabytkowa cerkiew. Jak twierdzą mieszkańcy ma to związek ze zbrodnią jakiej dokonała P. na swoim mężu. W tej chwili trwa wyjaśnianie niezwykłego zjawiska. Więcej informacji przekażemy Państwu w najbliższym czasie.
a)Karta pracy ucznia
Załącznik 2
Ustal, które zdania są prawdziwe. Wstaw znak X we właściwe miejsce. |
[Frame1] |
b) Zadanie domowe
Spośród podanych gatunków filmowych wybierz ten, który byłby najbardziej odpowiedni do sfilmowania ballady. Wybór uzasadnij kilkoma zdaniami.
thriller, horror, fantasy, dramat psychologiczny
7. Czas trwania lekcji
45 min.
8. Uwagi do scenariusza