Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sensacja!- Pani zabiła Pana!

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń

  • słucha ballady Lilie A. Mickiewicza

  • zna gatunki filmowe

  • zna funkcje tekstu: informacyjną i poetycką

  • zna przebieg zdarzeń w balladzie Lilie

b) Umiejętności

Uczeń

  • potrafi korzystać z tekstu

  • rozumie różnice między tekstem poetyckim a informacyjnym

  • potrafi dokonać redakcji tekstu informacyjnego

2. Metoda i forma pracy

Indywidualna, zbiorowa, praca z tekstem, dyskusja, praca grupowa

3. Środki dydaktyczne

Słuchowisko Lilie A Mickiewicza, tekst ballady, karta pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Podanie i wyjaśnienie tematu zajęć.

2. Rozmowa z uczniami na temat sensacyjnych informacji w mediach i roli tych relacji.

b) Faza realizacyjna

1. Wysłuchanie słuchowiska Lilie ze zwróceniem szczególnej uwagi na przebieg zdarzeń.

2. Uczniowie w parach wykonują plan zdarzeń w balladzie. (załącznik 1)

3. Uczniowie wypełniają karty pracy i wklejają je do zeszytów. (załącznik 2)

4. Klasa ustnie redaguje sensacyjną informację do mediów na temat tragedii.

5. Uczniowie samodzielnie wpisują do zeszytów informację o tragedii. (załącznik 3)

c) Faza podsumowująca

1. Rozmowa z uczniami na temat różnic tekstu poetyckiego I informacyjnego.

2. Podanie I wyjaśnienie zadania domowego.

5. Bibliografia

1. Mickiewicz A., Wiersze, Czytelnik, Warszawa 1972.

2. Pękala B., Słowo o poloniście, Wyd. Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1999.

3. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.

6. Załączniki

Załącznik 1

Plan zdarzeń:

1. Niesłychana zbrodnia.

2. Pogrzebanie zamordowanego w gaju.

3. Zwierzenia w chatce pustelnika.

4. Powrót mężobójczyni do domu.

5. Nocne strachy.

6. Przybycie szwagrów.

7. Bezowocne poszukiwanie męża i brata.

8. Wielomiesięczna gościana u bratowej.

9. Oświadczyny braci.

10. Kolejna rada pustelnika.

11. Kłótnia zalotników.

12. Weselne wieńce.

13. Pojawienie się ducha zamordowanego.

14. Zapadnięcie się cerkwi.

Załącznik 3

Np. Jak dowiedzieliśmy się z dobrze poinformowanych źródeł, dziś nagle zapadła sie pod ziemię zabytkowa cerkiew. Jak twierdzą mieszkańcy ma to związek ze zbrodnią jakiej dokonała P. na swoim mężu. W tej chwili trwa wyjaśnianie niezwykłego zjawiska. Więcej informacji przekażemy Państwu w najbliższym czasie.

a)Karta pracy ucznia

Załącznik 2

Ustal, które zdania są prawdziwe. Wstaw znak X we właściwe miejsce.

[Frame1]

b) Zadanie domowe

Spośród podanych gatunków filmowych wybierz ten, który byłby najbardziej odpowiedni do sfilmowania ballady. Wybór uzasadnij kilkoma zdaniami.

thriller, horror, fantasy, dramat psychologiczny

7. Czas trwania lekcji

45 min.

8. Uwagi do scenariusza

Rgl3LONS9Xn1N

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 111.20 KB w języku polskim
RQ5RHP2DHPPMT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim