Show your emotions
Show your emotions
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słowa dotyczące uczuć i emocji,
wie, jakiego rodzaju intonacji użyć do wyrażania danego stanu emocjonalnego.
b) Umiejętności
Uczeń:
dopasowuje terminy dotyczące uczuć do sytuacji,
opowiada o swoich uczuciach i emocjach oraz sytuacjach z nimi związanych,
potrafi odgadywać emocje innych i wyrazić swoje, używając odpowiedniej intonacji,
układa dialogi adekwatne do danej sytuacji.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: burza mózgów, elementy dramy
Forma: praca w parach
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy z gotowymi do odczytania dialogami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel prosi uczniów, by podali mu jak najwięcej słów określających ludzkie emocje (angry, sad, happy itp.) – burza mózgów. Wybrany uczeń zapisuje słowa na tablicy. Nauczyciel podaje dodatkowe słowa związane z uczuciami. (np. desperate, furious, raging, nervous, annoyed, funny, confused).
Nauczyciel wskazuje na poszczególne wyrazy na tablicy i zadaje pytania wybranym uczniom. What was the last time you felt …..? When do you feel ….? What do you do when you feel…? Who makes you feel…? What can you do to stop feeling ….? When was the last time you saw your mum/dad/sister/brother/friend….? Why was he/she ….? What makes you feel…?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje karty pracy z dialogami (załącznik 1). Prosi, by uczniowie je przeczytali (nie zwracając uwagi na wypisane pod nimi informacje) i zastanowili się, gdzie i kiedy takie dialogi mogły mieć miejsce oraz kto w nich uczestniczył.
Uczniowie w parach odczytują wybrane dialogi, starając się wyrazić jakiś stan emocjonalny. Pozostała część klasy odgaduje, jakie emocje chciała przedstawić dana para. Uczniowie mogą skorzystać z podpowiedzi pod dialogami, mogą też wymyślić swoje własne sytuacje.
Uczniowie pracują w parach, mają za zadanie ułożyć krótkie dialogi (min. 8 krótkich zdań), które mogłyby się zdarzyć w następujących sytuacjach: w teatrze, w autobusie, u lekarza, na ulicy, w sklepie z odzieżą, na lotnisku, na stacji pociągów, w muzeum (na wystawie sztuki), w windzie, w parku. Najlepszym rozwiązaniem jest przydzielenie każdej parze innej sytuacji.
c) Faza podsumowująca
Pary uczniów odczytują swoje dialogi, reszta słucha i odgaduje, w jakiej sytuacji mogły się one zdarzyć i co czuły osoby uczestniczące w dialogu. Nauczyciel może ocenić najlepsze i najlepiej odegrane dialogi.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
DRAMATIC DIALOGUES
WHAT’S YOUR NAME
A What’s your name?
B Jon Wood.
A Where are you from?
B New Zealand.
A What do you do?
B I’m a medical student.
Possible contexts: You are in a disco, one is trying to pick the other one up; You are at airport customs and have something illegal in your bag; You are a prisoner of war.
YOU’RE FIRED
A (knocks on the door)
B Come in.
A Hello. You wanted to see me?
B Yes. Do you know why I’ve called you?
A No.
B Can you explain this? (shows a piece of paper)
A But I thought you said it wasn’t important.
B You’re fired.
A Fine, I hated this stupid job anyway.
Possible emotions and/or contexts: You're nervous, happy, sad, afraid of the other; you are a bit deaf.
Further speculation could be done on what the job was, what the person had done wrong etc.
I’M GOING TO HAVE A BABY
A I have something I need to tell you.
B What is it?
A I’m going to have a baby.
B No.
Possible contexts: You are a couple who has been trying to have a baby for three years; you are a 16 year old girl confessing to your mother; you are a very old couple; you are the secretary confronting your boss; you are a man telling your doctor!
SAY SOMETHING
A Well, are you going to say something?
B What do you want me to say?
A I don’t know, anything.
B I have nothing to say.
A Nothing?
B That’s right.
Possible contexts/emotions: You are in love, afraid, angry; you are two criminals trapped in prison; you are in a courtroom; you are talking to your boss on the phone.
SHE’S HERE.
A She’s here.
B Already?
A Yes. What do you want me to do?
B Tell her to come in.
Possible contexts: You are afraid/excited/furious; you are at work and “she” is the president of the company; you are the President of the United States waiting to meet the Queen of England
b) Zadanie domowe
Ułóż krótki dialog, który mógłby mieć miejsce w szkole, w gabinecie dyrektora.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak