Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji

Sieci komputerowe - logowanie, foldery macierzyste i foldery udostępnione.

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń potrafi:

  • opisać konto lokalne i konto domenowe;

  • wyjaśnić pojęcie folderu macierzystego;

  • omówić zastosowanie folderu macierzystego;

  • wyjaśnić pojęcie folderu udostępnionego;

  • wyjaśnić pojęcie profilu i profilu wędrującego w domenie Windows 2000 lub 2003;

  • omówić zastosowanie folderu udostępnionego.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zalogować się do konta lokalnego;

  • zalogować się do konta domenowego;

  • odszukać folder macierzysty i zapisać na nim informacje;

  • utworzyć folder udostępniony i publikować informacje w nim zawarte.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • komputery pracujące w sieci z domeną Windows 2000 lub Windows 2003;

  • zestawy zadań i scenariusze do nich;

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (5 min)

– wprowadzenie do sposobu logowania oraz folderów udostępnionych i macierzystych (5 min)

– podanie tematu lekcji

– przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji i zainteresowanie uczniów ich treścią

Faza realizacyjna

– logowanie do komputera lokalnego i do domeny (5 min)

– omówienie sposobu logowania do domeny

– zalogowanie się uczniów do domeny Windows 2000 lub Windows 2003

– wyjaśnienie pojęcia domeny Windows 2000 lub 2003, odróżnienie domeny internetowej od domeny Windows

– folder macierzysty (10 min)

– wyjaśnienie pojęcia folderu macierzystego

– analiza zasobów dyskowych udostępnionych użytkownikowi po zalogowaniu

– sprawdzenie poziomu uprawnień dla użytkownika – próba zmiany rozdzielczości, modyfikacji parametrów sieci oraz odinstalowania aplikacji

– tworzenie folderu udostępnionego i jego publikowanie w sieci (10 min)

– utworzenie folderu w swoim folderze macierzystym

– udostępnienie folderu innym użytkownikom

– nadanie uprawnień do zapisu i odczytu dla innych użytkowników

– uczniowie sprawdzają, czy mają dostęp do innych folderów (dostęp do folderu odbywa się poprzez Moje miejsce sieciowe lub – w wypadku gdy jest ono wyłączone – poprzez adres komputera i nazwę osoby np. [\\stacja22\kacpe](http://smb://stacja22/kacpe)r)

– usunięcie udostępniania i usunięcie folderu ćwiczeniowego

– logowanie do konta lokalnego (5 min)

– wylogowanie uczniów z konta domenowego

– zalogowanie uczniów na konta lokalne (należy zwrócić uwagę na okno logowania i wybór miejsca, w którym nastąpi logowanie)

– analiza zasobów po zalogowaniu na konto lokalne

– porównanie logowania na konto lokalne z logowaniem do domeny, wyjaśnienie pojęcia profil wędrujący oraz jego znaczenia dla użytkownika

Faza podsumowująca

– podsumowanie lekcji(5 min)

– podsumowanie wiadomości o logowaniu – logowanie lokalne i do domeny

– pogadanka: w jaki sposób logowanie zwiększa bezpieczeństwo systemu i użytkownika

– pogadanka: na czym polegają mocne hasła i ich znaczenie dla bezpieczeństwa systemu

– przypomnienie sposobu udostępniania folderu oraz przykładów wykorzystania folderów udostępnionych

Bibliografia

[1] Honeycutt J., Windows 2000 Professional – Vademecum profesjonalisty, Helion, Gliwice 2003.

[2] Kocis K., Administracja Microsoft Active Directory, Helion, Gliwice 2002.

Załączniki

Zadanie domowe:

Przeprowadź w swoim domowym komputerze udostępnianie folderów.

Czas trwania lekcji:

1 x 45 minut

Uwagi

RP7tXd6uW0W9D

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 70.28 KB w języku polskim
R15ar4PLtJkVz

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 71.00 KB w języku polskim