Sieci komputerowe
Metadane scenariusza
ID (wypełnia redakcja) | |
Tytuł | Sieci komputerowe – budowa i rodzaje. |
Przedmiot nauczania | Technologia informacyjna |
Autor (imię i nazwisko) | Anna Śmigielska |
Adres (ulica, nr domu) | Poprzeczna 17 |
Kod pocztowy, miejscowość | 43‑300 Bielsko‑Biała |
Login autora w Scholaris | asmigielska |
Abstrakt | Lekcja pozwala na zaznajomienie uczniów z rodzajami sieci komputerowych, podziałem ze względu na topologię oraz odległości między komputerami, koniecznymi elementami sieci pod względem sprzętu i oprogramowania |
Wydawca | OSI CompuTrain |
Źródło |
http://pl.wikipedia.org/wiki/ http://www.ws‑webstyle.com/cms.php/netopedia/sieci_komputerowe http://student.wsu.kielce.pl/d64/zakres_s.htm |
Odnośniki | Prezentacja: Sieci komputerowe.ppt Karta pracy: Karta pracy sieci komputerowe.doc Test: |
Etap edukacyjny | liceum, liceum profilowane, technikum, |
Informacje o prawach (wypełnia redakcja) | |
Słowa kluczowe | LAN, WAN, topologia sieci, karta sieciowa, protokoły sieciowe, magistrala, tocken‑ring, Ethernet, topologia gwiazdy, peer‑to‑peer, domena |
UDC (wypełnia redakcja) | |
Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji) | 45 minut |
Uwagi |
Scenariusz lekcji – Sieci komputerowe – budowa i rodzaje
Poznanie koniecznych elementów sieci komputerowej.
Poznanie rodzajów sieci ze względu na architekturę.
Poznanie różnych topologii sieciowych.
Poznanie najważniejszych technologii sieci.
Kształcenie umiejętności rozróżniania sieci komputerowych.
Kształcenie umiejętności korzystania i zabezpieczania zasobów sieciowych.
Dyskusja problemowa.
Wykład.
Prezentacja.
Praca z tekstem przewodnim.
Praca indywidualna przy komputerze.
Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialna: „Sieci komputerowe”.
Karta pracy ucznia: „Sieci komputerowe - krzyżówka”.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji, załogowanie do systemu.
Nauczyciel zadaje zapytanie: „Jak ważne dla przepływu danych i szybkości komunikacji w obecnym społeczeństwie informacyjnym są sieci komputerowe? Prosi o przykłady. Dyskusja.
Uczniowie podają przykłady zastosowań sieci komputerowych – w bankowości, handlu, edukacji. (3 min)
Czy podobne warunki spełniają sieci komputerowe: szkolna i banku?
Uczniowie wskazują na konieczność dobrego zabezpieczenia danych bankowych oraz ich częstej aktualizacji, a także bezawaryjności; sieć szkolna powinna spełniać wymagania dostępu bardzo wielu użytkowników o różnych uprawnieniach do zasobów sieciowych. (3 min)
Nauczyciel przedstawia wykład dotyczący różnorodności budowy sieci komputerowych w zależności od zastosowań. Prezentuje pokaz multimedialny wspomagający wykład.
Uczniowie słuchają wykładu i oglądają prezentację. (20 min)
Nauczyciel podsumowuje wykład i dyktuje notatkę do zeszytu:
Rodzaje sieci:
- ze względu na odległości miedzy komputerami: LAN – lokalna, WAN – rozległa, MAN – miejska;
- ze względu na architekturę: równorzędne – peer to peer oraz dedykowane, czyli typu klient‑serwer;
- ze względu na topologię: gwiazda, pierścień, magistrala, hierarchiczna. (10 min)
Faza podsumowująca
Nauczyciel wskazuje na konieczne komponenty sieci – sprzętowe i programowe oraz konieczność dobrego zaplanowania struktury sieci w zależności od potrzeb.
Uczniowie notują podsumowanie:
Aby istniała sieć komputerowa, koniecznych jest wiele składników:
serwer - komputer o dużej mocy obliczeniowej oraz oprogramowaniu niezbędnym do przechowywania aplikacji realizujących usługi sieciowe i danych użytkowników;
stacje robocze (terminale), na których instalowane jest oprogramowanie sieciowe nazywane klientem;
media do transmisji danych - kable, światłowody, fale radiowe;
osprzęt sieciowy - karty sieciowe, modemy, routery, koncentratory (huby), przełączniki (switche), access pointy;
zasoby sieciowe - wspólny sprzęt, programy, bazy danych;
oprogramowanie sieciowe - to programy komputerowe, dzięki którym możliwe jest przesyłanie informacji między urządzeniami sieciowymi;
protokoły sieciowe.
Witold Wrotek, Technologia informacyjna, Informatyka Europejczyka.
strony internetowe:
http://pl.wikipedia.org/wiki/
http://www.ws‑webstyle.com/cms.php/netopedia/sieci_komputerowe
http://student.wsu.kielce.pl/d64/zakres_s.htm
Sieci komputerowe
Prezentacja:
Sieci komputerowe
Zadanie domowe
Opisz i wykonaj przykładowy rysunek ilustrujący topologię Twojej szkolnej sieci komputerowej.