Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

ID (wypełnia redakcja)

Tytuł

Sieci komputerowe – budowa i rodzaje.

Przedmiot nauczania

Technologia informacyjna

Autor (imię i nazwisko)

Anna Śmigielska

Adres (ulica, nr domu)

Poprzeczna 17

Kod pocztowy, miejscowość

43‑300 Bielsko‑Biała

Login autora w Scholaris

asmigielska

Abstrakt

Lekcja pozwala na zaznajomienie uczniów z rodzajami sieci komputerowych, podziałem ze względu na topologię oraz odległości między komputerami, koniecznymi elementami sieci pod względem sprzętu i oprogramowania

Wydawca

OSI CompuTrain

Źródło

  1. Witold Wrotek – „Technologia informacyjna” Informatyka Europejczyka

  2. strony internetowe:

http://pl.wikipedia.org/wiki/

http://www.ws‑webstyle.com/cms.php/netopedia/sieci_komputerowe

http://student.wsu.kielce.pl/d64/zakres_s.htm

Odnośniki

Prezentacja: Sieci komputerowe.ppt

Karta pracy: Karta pracy sieci komputerowe.doc

Test:

Etap edukacyjny

liceum, liceum profilowane, technikum,

Informacje o prawach (wypełnia redakcja)

Słowa kluczowe

LAN, WAN, topologia sieci, karta sieciowa, protokoły sieciowe, magistrala, tocken‑ring, Ethernet, topologia gwiazdy, peer‑to‑peer, domena

UDC (wypełnia redakcja)

Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji)

45 minut

Uwagi

Scenariusz lekcji – Sieci komputerowe – budowa i rodzaje

      1. Poznanie koniecznych elementów sieci komputerowej.

      2. Poznanie rodzajów sieci ze względu na architekturę.

      3. Poznanie różnych topologii sieciowych.

      4. Poznanie najważniejszych technologii sieci.

      1. Kształcenie umiejętności rozróżniania sieci komputerowych.

      2. Kształcenie umiejętności korzystania i zabezpieczania zasobów sieciowych.

  1. Dyskusja problemowa.

  2. Wykład.

  3. Prezentacja.

  4. Praca z tekstem przewodnim.

  5. Praca indywidualna przy komputerze.

Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna: „Sieci komputerowe”.

  2. Karta pracy ucznia: „Sieci komputerowe - krzyżówka”.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji, załogowanie do systemu.

    1. Nauczyciel zadaje zapytanie: „Jak ważne dla przepływu danych i szybkości komunikacji w obecnym społeczeństwie informacyjnym są sieci komputerowe? Prosi o przykłady. Dyskusja.

Uczniowie podają przykłady zastosowań sieci komputerowych – w bankowości, handlu, edukacji. (3 min)

  1. Czy podobne warunki spełniają sieci komputerowe: szkolna i banku?

Uczniowie wskazują na konieczność dobrego zabezpieczenia danych bankowych oraz ich częstej aktualizacji, a także bezawaryjności; sieć szkolna powinna spełniać wymagania dostępu bardzo wielu użytkowników o różnych uprawnieniach do zasobów sieciowych. (3 min)

  1. Nauczyciel przedstawia wykład dotyczący różnorodności budowy sieci komputerowych w zależności od zastosowań. Prezentuje pokaz multimedialny wspomagający wykład.

Uczniowie słuchają wykładu i oglądają prezentację. (20 min)

  1. Nauczyciel podsumowuje wykład i dyktuje notatkę do zeszytu:

Rodzaje sieci:

- ze względu na odległości miedzy komputerami: LAN – lokalna, WAN – rozległa, MAN – miejska;

- ze względu na architekturę: równorzędne – peer to peer oraz dedykowane, czyli typu klient‑serwer;

- ze względu na topologię: gwiazda, pierścień, magistrala, hierarchiczna. (10 min)

Faza podsumowująca

Nauczyciel wskazuje na konieczne komponenty sieci – sprzętowe i programowe oraz konieczność dobrego zaplanowania struktury sieci w zależności od potrzeb.

Uczniowie notują podsumowanie:

Aby istniała sieć komputerowa, koniecznych jest wiele składników:

  • serwer - komputer o dużej mocy obliczeniowej oraz oprogramowaniu niezbędnym do przechowywania aplikacji realizujących usługi sieciowe i danych użytkowników;

  • stacje robocze (terminale), na których instalowane jest oprogramowanie sieciowe nazywane klientem;

  • media do transmisji danych - kable, światłowody, fale radiowe;

  • osprzęt sieciowy - karty sieciowe, modemy, routery, koncentratory (huby), przełączniki (switche), access pointy;

  • zasoby sieciowe - wspólny sprzęt, programy, bazy danych;

  • oprogramowanie sieciowe - to programy komputerowe, dzięki którym możliwe jest przesyłanie informacji między urządzeniami sieciowymi;

  • protokoły sieciowe.

    1. Witold Wrotek, Technologia informacyjna, Informatyka Europejczyka.

    2. strony internetowe:

http://pl.wikipedia.org/wiki/

http://www.ws‑webstyle.com/cms.php/netopedia/sieci_komputerowe

http://student.wsu.kielce.pl/d64/zakres_s.htm

Sieci komputerowe

Prezentacja:

Sieci komputerowe

Zadanie domowe

Opisz i wykonaj przykładowy rysunek ilustrujący topologię Twojej szkolnej sieci komputerowej.

Rzt5S0vOhdggB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 58.00 KB w języku polskim