R1dlvmDflKGNe1
Ilustracja przedstawia siedem zdjęć muzyków grających na instrumentach. Na zdjęciach widoczne są jedynie dłonie muzyków i fragmenty; skrzypiec, wiolonczeli i klarnetu. Napis: W królestwie sekcji. Bliskie spojrzenie na orkiestrę symfoniczną.

W królestwie sekcji. Bliskie spojrzenie na orkiestrę symfoniczną

Źródło: Marcin Łukasiewicz, licencja: CC0.

Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga

Orkiestra na przełomie wieków

średniowieczuśredniowiecześredniowieczu, choć do praktyki muzycznej wprowadzano kolejne instrumenty, nie istniały zespoły, które określilibyśmy mianem orkiestry. Instrumenty były ze sobą zestawiane przypadkowo. W źródłach odnaleźć można informacje o składzie zespołu wykonującego dzieła Orlando di Lasso, w którym był szpinet, jedne skrzypce, trzy viole, gamba, lira basowa, lutnia, flet, fagot, trzy cynki i puzon.

RWFJgruWT01ky1
Średniowieczni muzycy, medieval-life-and-times.info, CC BY 3.0

renesansierenesansrenesansie zaczęto grupować instrumenty w chóry, czyli grupy pokrewnych instrumentów o różnych wielkościach. Szałamaje, flety oraz viole budowane były w różnych rozmiarach, co odpowiadać miało rodzajom głosów śpiewaków i pozwalało na uzyskanie odpowiednich proporcji pomiędzy głosami.
W baroku podstawą zespołów instrumentalnych stały się instrumenty smyczkowe. To do nich dodawano flety, oboje, fagoty oraz trąbki, a niekiedy także instrumenty specjalne, np. obój miłosny.
W tym czasie wprowadzono także praktykę basso continuobasso continuobasso continuo, czyli basu cyfrowanego. Do klawesynu pełniącego wówczas funkcję trzonu zespołu dołączały przede wszystkim instrumenty o niskim brzmieniu: wiolonczele, gamby, kontrabasy, fagoty oraz puzony.

Skład orkiestry, który dzisiaj doskonale znamy, wykształcił się w połowie XVIII wieku. W jej skład obok klawesynu wchodziły przede wszystkim instrumenty smyczkowe, podzielone już wyraźnie na pięć głosów: skrzypce I, skrzypce II, altówki, wiolonczele i kontrabasy. Poza nimi w skład orkiestry wchodziły w podwójnej obsadzie flety, oboje, fagoty, waltornie i trąbki, a także w razie potrzeby 2 kotły. Taki układ orkiestry utrzymał się w całym okresie klasycznym, z tym że przy pełniejszej obsadzie klawesyn stał się niesłyszalny i zbyteczny.
W razie potrzeb skład orkiestry mógł być dowolnie powiększany, zarówno w sekcjach smyczkowych, jak i dętych.
Z czasem do orkiestry wprowadzone zostały klarnety (w utworach Mozarta) [czytaj” mocarta] a także puzony (u Beethovena) [czytaj: betowena], flet piccolo czy kontrafagoty.
W okresie romantyzmuromantyzmromantyzmu do powyższego składu wprowadzano instrumenty o charakterystycznej barwie, np. rożek angielski, klarnet basowy czy harfę oraz poszerzono grupę instrumentów perkusyjnych (dodano ksylofon, dzwonki, dzwony i czelestę).

R1OZ85y4d3JuS1
Źródło: Maja Gordon, cc0.

Typy orkiestr

W miarę jak składy orkiestrowe stabilizowały się, pojawiały się także określone typy zespołów orkiestrowych. Podstawowe z nich to mała, wielka oraz zwiększona orkiestra symfoniczna. Kompozycja Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa [czytaj: rysiada sztrausa] jest przykładem poematu symfonicznegopoemat symfonicznypoematu symfonicznego, w którym twórca w sposób mistrzowski użył aparatu orkiestry.

RGOgmT2jQtvSi
Ilustracja interaktywna przedstawia: Ryszard Strauss, „Tako rzecze Zaratustra”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Utwór: Ryszard Strauss, „Tako rzecze Zaratustra”, (fragment). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Ryszard Strauss, „Tako rzecze Zaratustra”, Op. 30 (fragment)

W małej orkiestrze symfonicznej, zwanej także kameralną, najczęściej używana jest podwójna obsada instrumentów drewnianych, wielka zaś miewa potrójną obsadę w tej grupie. Dla orkiestry zwiększonej charakterystyczne jest wprowadzanie wielu dodatkowych instrumentów, jest ono jednak uzależnione od potrzeb oraz preferencji kompozytora.

R1MZe82nEeLMW
Utwór muzyczny: Christian Cannabich, Symfonia D‑dur (fragment) XVIII w., przykład małej orkiestry symfonicznej. Wykonawca: Jiri Malat Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się radosnym charakterem.
R1cEuCV8ntyfA
Utwór muzyczny: Franz Schubert Symfonia No. 8 D.759 (fragment) 1822, przykład wielkiej orkiestry symfonicznej. Wykonawca: Daniel Barenboim. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się momentami tajemniczym, a momentami radosnym charakterem.
Rjm5ylH2UUpeg
Utwór muzyczny: Gustav Mahler VI symfonia (fragment) 1903‑1904, przykład zwiększonej orkiestry symfonicznej. Wykonawca: Daniel Barenboim. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się skocznym charakterem.

Warto zaznaczyć, że już w muzyce XX wieku kompozytorzy zaczęli znacząco powiększać obsadę sekcji perkusyjnej, dającej szerokie możliwości jeżeli chodzi o nietypowe wydobywanie dźwięku. Twórcy sięgali, i nadal to robią, do muzyki dla nas egzotycznej, czyli z regionów Ameryki Południowej, Afryki czy Azji, i chętnie wykorzystują także instrumenty regionalne, takie jak: bongosy, marakasy, różnego rodzaju bębny.

Od początków istnienia zespołów, które nazywać możemy orkiestrą, skład zmieniał się, ale przede wszystkim powiększał. Pierwsze orkiestry składały się z około 40 instrumentalistów, zaś w XX wieku orkiestra mogła liczyć nawet 160 osób i kilka chórów, jak np. w VIII Symfonii (Tysiąca) Gustava Mahlera [czytaj: malera], która właśnie swoją nazwę wzięła od liczby wykonawców.

Symfonia tysiąca – VIII symfonia Mahlera

Za najbardziej monumentalne dzieło Mahlera [czytaj: malera], znacznie wyróżniające się w twórczości kompozytora, uważana jest VIII Symfonia, nazywana Symfonią Tysiąca, z uwagi na liczbę muzyków biorących udział w jej wykonaniu.  Swoją premierę miała 12 września 1910 roku w gmachu monachijskiej Neue Musikfesthalle [czytaj: noje muzikfesthale]. Dzieło szybko zyskało popularność i okazało się sukcesem kompozytorskim Mahlera.

Rhs4dLCV5Aixh
Tysiąc muzyków przed premierą VIII Symfonii Mahlera, 1916, Filadelfia, Stany Zjednoczone
Źródło: dwutygodnik.com, licencja: CC BY-NC 3.0.
Rgwzbq1wwek7X
Alexander Vinogradov= (fot.), Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela (Wenezuelska Narodowa Orkiestra Symfoniczna im. Simóna Bolívara) w trakcie wykonywania VIII Symfonii (Symfonii Tysiąca) Mahlera, 2011, Filharmonia w Los Angeles, Stany Zjednoczone, darkhoneybass.info
Źródło: darkhoneybass.info, licencja: CC BY 3.0.
R9cCXvLokvfFR
Alexander Vinogradov (fot.), Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela (Wenezuelska Narodowa Orkiestra Symfoniczna im. Simóna Bolívara) w trakcie wykonywania VIII Symfonii (Symfonii Tysiąca) Mahlera, 2011, Filharmonia w Los Angeles, Stany Zjednoczone
Źródło: darkhoneybass.info, licencja: CC BY 3.0.
R1aqujkvucKIO
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białe zdjęcie z orkiestrą symfoniczną podczas wykonywania VIII Symfonii „Tysiąca” Mahlera. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Gustav Mahler, Symfonia No. 8 „Tysiąca”, Veni Creator Spiritus. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Gustav Mahler, Symfonia No. 8 „Tysiąca”, Veni Creator Spiritus, 1910
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Strukturalnie dzieło stanowi syntezę symfonii i kantaty. Potężna orkiestra, licząca prawie 200 osób, stanowi muzyczne tło do partii chóralnych (trzy chóry to  800 osób) oraz solistów (8 osób). Dzieło początkowo miało składać się z czterech programowych części, jednak podczas procesu część druga wchłonęła pozostałe dwie, ostatecznie zmieniając  kompozycję  na dwuczęściową. Pierwszą jest łaciński hymn Veni Creator Spiritus [czytaj: weni krator spirytus], a druga napisana została na podstawie Fausta Johanna Wolfganga von Goethego [czytaj: joana folfganga fon getego]. Obydwa teksty łączy motyw miłości, o którą w pierwszej części proszą wierni, a w drugiej staje się wiecznym źródłem stworzenia.

Symfonii Tysiąclecia Mahler stosuje rozbudowane InstrumentariumInstrumentarium. Standardową orkiestrę symfoniczną poszerza o niestandardowe sekcje, np. organy, mandoliny, fisharmonię. Orkiestrze towarzyszy bogata warstwa wokalna, składająca się z trzech chórów – dwóch mieszanych oraz dziecięcego. Grupa solistów składa się z trzech sopranów, dwóch altów, tenoru, barytonu i basu. Ze względu na  brak możliwości technicznych  związanych z udziałem tak rozbudowanej warstwy wykonawczej, symfonia jest bardzo rzadko wykonywana na żywo.

R1R6vQB0hNo3u
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie z orkiestry symfonicznej podczas wykonywania VIII Symfonii „Tysiąca” cz. II Mahlera. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Gustav Mahler, Symfonia No. 8 „Tysiąca”, część II (fragment). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Gustav Mahler, Symfonia No. 8 „Tysiąca”, część II (fragment), 1910
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Instrumentarium
Instrumentarium

ogół instrumentów muzycznych używanych np. w danej epoce, w określonym zespole.