R1YNS311DdlNi1
Ilustracja przedstawia partytury nutowe ułożone obok siebie na pożółkłych kartach. Na środku napis: Co gra orkiestra?

Co gra orkiestra?

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga

Jeżeli jesteś zainteresowany w jaki sposób forma koncertu i symfonii ewaluowała na przestrzeni wieków wyszukaj i wysłuchaj propozycji koncertów i symfonii w następującej kolejności.

Koncert

1714 – w Amsterdamie wydano 12 Concerti grossi op. 6 Arcangelo Corellego

1721 – Jan Sebastian Bach układa zbiór 6 Koncertów brandenburskich BWV 1046‑1051

1725 – w Amsterdamie Antonio Vivaldi wydaje cykl koncertów skrzypcowych pod tytułem Cztery pory roku

1785 – powstaje Koncert fortepianowy d‑moll KV 466 Wolfganga Amadeusza Mozarta

1811 – pojawia się drukiem V Koncert fortepianowy Es‑dur op. 73 Ludwiga van Beethovena w Lipsku

1829‑1830 – Fryderyk Chopin komponuje swoje jedyne koncerty: Koncert fortepianowy f‑moll op. 21 i Koncert fortepianowy e‑moll op. 11

1845 – prapremiera Koncertu skrzypcowego e‑moll op. 64 Feliksa Mendelssohna w Lipsku

1881 – w Budapeszcie ma miejsce prapremiera II Koncertu fortepianowego B‑dur op. 83 Johannesa Brahmsa

1888 – Piotr Czajkowski dokonuje ostatecznej rewizji swego I Koncertu fortepianowego b‑moll op. 23

1900‑1901 – Sergiusz Rachmaninow komponuje II Koncert fortepianowy c‑moll op. 18

Symfonia

II połowa XVIII w. – powstanie pierwszych samodzielnych symfonii w szkole mannheimskiej oraz w twórczości klasyków wiedeńskich

ok. 1770‑1780 – okres burzy i naporu w muzyce, pogłębienie ekspresyjne na gruncie symfonii

1830 – powstanie pierwszej symfonii programowej - Symfonia fantastyczna Hektora Berlioza

1910 – pierwsze wykonanie Symfonii Tysiąca Gustawa Mahlera (symfonii przeznaczonej na olbrzymi skład wykonawczy)

1976 – polski przykład poszerzania znaczenia gatunkowego - powstanie III Symfonii -Symfonia pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego