R1ZUGk5wJ4qNE1
Fotografia przedstawia Witolda Lutosławskiego siedzącego przy stole. Przed nim szklanka z wodą, którą przytrzymuje ręką. Mężczyzna ubrany jest w jasny garnitur, błękitna koszulę i krawat. Ma siwe włosy i spokojną twarz. W pokoju widać również okno,. z widokiem na ogród. Na stole stoi szklana misa, a ściany pokoju są jasne. Na środku napis: Współczesność i tradycja w eksperymentach muzycznych Karola Lutosławskiego

Współczesność i tradycja w eksperymentach muzycznych Karola Lutosławskiego

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga...

Forma łańcuchowa

W latach osiemdziesiątych Lutosławski stworzył tzw. formę łańcuchową, opartą na takim modelu przebiegu dźwięków, gdzie poszczególne jego ogniwa rozpoczynają się i kończą niezależnie od siebie. Rezultatem tych doświadczeń jest cykl trzech utworów: Łańcuch I (1983), przeznaczony na orkiestrę kameralną; Łańcuch II (1985) na skrzypce i orkiestrę oraz Łańcuch III na orkiestrę (1986).

R150226SxnVzy
Utwór muzyczny: Witold Lutosławski, „Łańcuch III”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.

Lutosławski jako dyrygent podejmował się wykonywania przede wszystkim swoich dzieł. Dbając o prestiż odrzucał wiele ofert koncertowych, występując kilkanaście razy w ciągu roku i dobierając starannie miejsca publicznych wystąpień.