Ilustracja przedstawia dużą płachtę zapisu nutowego, na której leżą skrzypce i smyczek.
Ilustracja przedstawia dużą płachtę zapisu nutowego, na której leżą skrzypce i smyczek.
Duet, trio, kwintet... Zespoły kameralne
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga...
REVovGA3jXsoz1
Ilustracja przedstawia dzieło Dircka Halsa pt. „Zespół kameralny w epoce baroku”. Trzech mężczyzn w strojach barokowych gra na instrumentach muzycznych. Wśród nich siedzi kobieta, która ma długą suknię z dużym, białym kołnierzem.
Dirck Hals, „Zespół kameralny w epoce baroku”, 1623, Ermitaż, Petersburg, Rosja, hermitagemuseum.org, CC BY 3.0
RyPueDK2h4WNy
Ilustracja przedstawia muzyków wykonujących sonatę triową w okresie baroku. Muzycy ubrani w barokowe stroje i grają na instrumentach.
1. Utwory kameralne komponowano teraz na ogół w formie trzy- lub czteroczęściowego cyklu, w którym pierwsze ogniwo stanowiła forma sonatowa, drugie – część powolna (zazwyczaj w formie ABA), następnie menuet i finał: rondo, wariacje, a wreszcie jeszcze jedna forma sonatowa. Czteroczęściowe bywały przede wszystkim kwartety smyczkowe (podobnie jak symfonie). Trzyczęściowe bywały zazwyczaj utwory na obsadę zróżnicowaną, a więc trio fortepianowe, trio lub kwintet z instrumentem dętym – budowane na podobieństwo koncertu solowego.
Ilustracja przedstawia muzyków wykonujących sonatę triową w okresie baroku. Muzycy ubrani w barokowe stroje i grają na instrumentach.
1. Utwory kameralne komponowano teraz na ogół w formie trzy- lub czteroczęściowego cyklu, w którym pierwsze ogniwo stanowiła forma sonatowa, drugie – część powolna (zazwyczaj w formie ABA), następnie menuet i finał: rondo, wariacje, a wreszcie jeszcze jedna forma sonatowa. Czteroczęściowe bywały przede wszystkim kwartety smyczkowe (podobnie jak symfonie). Trzyczęściowe bywały zazwyczaj utwory na obsadę zróżnicowaną, a więc trio fortepianowe, trio lub kwintet z instrumentem dętym – budowane na podobieństwo koncertu solowego.
1
1. Utwory kameralne komponowano teraz na ogół w formie trzy- lub czteroczęściowego cyklu, w którym pierwsze ogniwo stanowiła forma sonatowa, drugie – część powolna (zazwyczaj w formie ABA), następnie menuet i finał: rondo, wariacje, a wreszcie jeszcze jedna forma sonatowa. Czteroczęściowe bywały przede wszystkim kwartety smyczkowe (podobnie jak symfonie). Trzyczęściowe bywały zazwyczaj utwory na obsadę zróżnicowaną, a więc trio fortepianowe, trio lub kwintet z instrumentem dętym – budowane na podobieństwo koncertu solowego.
Autor nieznany, „Muzycy wykonujący sonatę triową w okresie baroku”, XVII w., 2.citynews-ravennatoday.stgy.ovh, CC BY 3.0
Utwory kameralne komponowano teraz na ogół w formie trzy- lub czteroczęściowego cyklu, w którym pierwsze ogniwo stanowiła forma sonatowaForma sonatowaforma sonatowa, drugie – część powolna (zazwyczaj w formie ABA), następnie menuetMenuetmenuet i finałFinałfinał: rondoRondorondo, wariacjeWariacjewariacje, a wreszcie jeszcze jedna forma sonatowa. Czteroczęściowe bywały przede wszystkim kwartety smyczkowe (podobnie jak symfonieSymfoniasymfonie). Trzyczęściowe bywały zazwyczaj utwory na obsadę zróżnicowaną, a więc trio fortepianowe, trio lub kwintet z instrumentem dętym – budowane na podobieństwo koncertu solowegoKoncert solowykoncertu solowego.
Sonata da camera [czytaj: da kamera], w swojej najbardziej reprezentacyjnej postaci, w twórczości Arcangella Corellego [czytaj: arkandżella korellego] (1653–1713) była układem dość płynnym z tego powodu, że obydwa rodzaje ówczesnej sonaty, a więc również sonata da chiesa [czytaj: da kieza], oddziaływały na siebie nawzajem. Ten obopólny wpływ przejawia się również u kompozytorów niemieckich, zwłaszcza u Georga Friedricha Händla [czytaj: georga fridrisia hendla].
Polecenie 1
Wysłuchaj jednej z sonat Arcangella Corellego.
R1AX7EJX6M96T
Ilustracja interaktywna przedstawia wizerunek Arcangello Corelliego. Jest to obraz w skali szarości, przedstawiający górną połowę sylwetki. Twarz mężczyzny jest owalna, włosy długie do ramion, bujne i pofalowane. Pod punktem interaktywnym jest możliwość odtworzenia 1. „Sonaty op. 5 nr 12 La folia” Arcangello Corelliego. Utwór trwa 3 minuty i 20 sekund. Ma podniosły charakter i umiarkowane tempo.
Ilustracja interaktywna przedstawia wizerunek Arcangello Corelliego. Jest to obraz w skali szarości, przedstawiający górną połowę sylwetki. Twarz mężczyzny jest owalna, włosy długie do ramion, bujne i pofalowane. Pod punktem interaktywnym jest możliwość odtworzenia 1. „Sonaty op. 5 nr 12 La folia” Arcangello Corelliego. Utwór trwa 3 minuty i 20 sekund. Ma podniosły charakter i umiarkowane tempo.
Arcangello Corelli
Źródło: online-skills.
Sonata da chiesa
Sonata da chiesa
4‑częściowa sonata barokowa, stworzona do wykonywania w kościele.
Fuga
Fuga
utwór polifoniczny instrumentalny lub wokalny, w którym poszczególne głosy kolejno podejmują temat.
Forma sonatowa
Forma sonatowa
(popularnie nazywana - allegro sonatowe, od nazwy pierwszej części cyklu sonatowego, w której zwykle występuje). Jedna z podstawowych form muzycznych.
Menuet
Menuet
francuski taniec dworski; też: muzyka do tego tańca.
Finał
Finał
zakończenie wieloczęściowego utworu muzycznego.
Rondo
Rondo
od XVIII w.: forma instrumentalna z refrenem przedzielonym epizodami.
Wariacje
Wariacje
zmiany tematu, melodii, harmonii, rytmu itp. w przebiegu utworu muzycznego.
Symfonia
Symfonia
utwór muzyczny przeznaczony na orkiestrę.
Koncert solowy
Koncert solowy
instrumentalny utwór muzyczny przeznaczony do wykonania przez solistę i orkiestrę.