ROYxR2mmIVS9M1
Ilustracja przedstawia kolorowe nutki w formie rozrzuconych klocków - różowe po lewej stronie i pomarańczowe po prawej stronie. Na środku napis: Wielkie przemeblowanie - o muzyce przełomu XIX i XX wieku

Wielkie przemeblowanie - o muzyce przełomu XIX i XX wieku

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga...

Amerykańska muzyka poważna pierwszej połowy XX wieku

Twórczość George'a Gershwina

Konglomeratem elementów klasycznych oraz jazzujazzjazzu, [czytaj: dżezu] bluesabluesbluesa [czytaj: blusa] i kultury spiritualsspiritualsspirituals [czytaj: spiricziuls] jest twórczość George’a Gershwina [czytaj: dzordża gerszłina]. Uznanie publiczności zdobywał początkowo jako autor piosenek, rewiirewiarewiimusicalimusicalmusicali [czytaj: mjuzikali]; największą sławę przyniosły mu: poemat symfonicznypoemat symfonicznypoemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu i Błękitna rapsodia. Historycy muzyki są jednak zgodni – jego najwybitniejszym osiągnięciem jest operaoperaopera Porgy and Bess [czytaj: porgi nd bess], „opera ludowa” – jak mawiał o niej sam kompozytor.

R5TXcmGDEebwQ
Utwór: George Gershwin, Summertime z opery Porgy and Bess. Summertime jest częścią opery Porgy and Bess. Kompozycja przeznaczona jest na sopran solo i akompaniament orkiestrowy (na nagraniu partię orkiestry gra fortepian). Posiada umiarkowane tempo (Moderato e dolce) i wokalno‑instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się jazzowym, spokojnym charakterem.

Pytanie o granice muzyki – zainteresowania Johna Cage’a

W latach trzydziestych na scenę muzyczną wkroczył John Cage, którego nazwisko stało się synonimem postawy awangardowej. Sięgnął on po środki elektroniczne, na szeroką skalę wykorzystywał preparację fortepianu, zaczął w funkcji instrumentów muzycznych stosować przedmioty codziennego użytku (w wykonaniu utworu Living‑Room Music [czytaj: liwing rum mjuzik] biorą udział cztery osoby i przedmioty znajdujące się w pokoju), zainteresował się filozofią Wschodu, wprowadził do muzyki działania losowe, zmieniając relacje pomiędzy twórcą, wykonawcą i odbiorcą dzieła muzycznego. Swoistym manifestem twórcy stała się kompozycja 4’33’ Tacet, zapisana bez użycia jakiejkolwiek nuty. Muzyk wychodzący na scenę kłania się, siada i po odczekaniu 4 minut i 33 sekund kłania się ponownie i schodzi ze sceny. Zamysłem kompozytora było włączenie w tkankę dźwiękową utworu odgłosów publiczności, narastających, a następnie wygasających odpowiednio do poniższego planu dramaturgicznego.

Jazz
Jazz

jeden z nurtów muzyki współczesnej, powstały pod koniec XIX w. w kręgu Murzynów amerykańskich, łączący tradycje muzyczne euro‑amerykańskie z afrykańskimi

Blues
Blues

negro‑amerykański gatunek pieśni osobistej (solowej) o strukturze responsorialnej  call and response [‘zawołanie i odpowiedź’]

Spirituals
Spirituals

negro spirituals, religijne pieśni Afroamerykanów, tworzone przez nich od ok. XVIII w.; powstały wskutek zetknięcia się mieszkańców Afryki z ceremoniami religijnymi i liturgią Kościołów chrześcijańskich

Rewia
Rewia

teatralne przedstawienie rozrywkowe złożone z krótkich scenek i numerów estradowych (skecze, monologi, piosenki, tańce)

Musical
Musical

amerykański gatunek komedii muzycznej, zwykle 2‑aktowej, składającej się z partii mówionych, partii śpiewanych solowych (songi) i zespołowych (duety, tercety, chóry) oraz tańca, pokrewny europejskiej operetce

Poemat symfoniczny
Poemat symfoniczny

forma i gatunek muzyczny o swobodnej budowie, zależnej od programu literackiego, tj. od treści pozamuzycznych., zaczerpniętej najczęściej z literatury, rzadziej z malarstwa lub rzeźby

Opera
Opera

dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w, libretcie przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą