Ilustracja przedstawia fragment pomnika Fryderyka Chopina w Parku Łazienkowskim w Warszawie. Na zdjęciu widoczna jest rzeźba przedstawiająca siedzącą, odchyloną do tyłu postać kompozytora. Monument oświetlony jest naturalnym słonecznym światłem. W tle widoczne są zielone korony drzew. Na środku napis: Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel
Ilustracja przedstawia fragment pomnika Fryderyka Chopina w Parku Łazienkowskim w Warszawie. Na zdjęciu widoczna jest rzeźba przedstawiająca siedzącą, odchyloną do tyłu postać kompozytora. Monument oświetlony jest naturalnym słonecznym światłem. W tle widoczne są zielone korony drzew. Na środku napis: Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel
Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga...
Historia Konkursu Chopinowskiego
Konkursy instrumentalne pozwalają młodym muzykom zaprezentować swój kunszt wykonawczy i interpretacyjny. Jednym z najstarszych jest Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, nazywany inaczej Konkursem Chopinowskim. To warszawskie wydarzenie należy do najbardziej prestiżowych, a uzyskanie w nim tytułu laureata otwiera drogę do kariery światowej. Pierwsza edycja odbyła się w 1927 roku. Od początku poświęcony był tylko jednemu kompozytorowi, uważanemu za ucieleśnienie całego romantyzmu - Fryderykowi Chopinowi. Miejscem wydarzenia była sala Filharmonii w Warszawie, przemianowanej potem na Filharmonię Narodową w Warszawie. Kolejne edycje miały odbywać się co pięć lat, jednak z uwagi na II wojnę światową IV edycja konkursu musiała poczekać do roku 1949, natomiast z powodu odbudowy sali koncertowej V edycja odbyła się sześć lat później. Kolejne edycje odbywają się według wstępnych założeń – co pięć lat.
Ri5hLwY17F2tu
Ilustracja przedstawia budynek Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie odbywa się Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Budynek jest duży, czteropiętrowy, w stylu klasycystycznym. Ma arkady i kolumny, wybudowany jest z jasnego kamienia.
Filharmonia Narodowa w Warszawie, odbywa się w niej Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, wikimedia.org
Źródło: domena publiczna.
RnoLPMUIgqzRr
Ilustracja przedstawia fotografię Fryderyka Chopina. Kompozytor siedzi, ręce ma skrzyżowane na udach. Patrzy na wprost. Ma dłuższe, ciemne włosy zakrywające ucho. Niewielkie ciemne oczy, dość wyraźne brwi. Duży nos i średnie usta. Jest smutny bądź zamyślony. Ubrany jest w białą koszulę i jasny płaszcz. Pod szyją ma zawiązaną ciemną apaszkę. Fotografia jest czarno-biała. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: Fryderyk Chopin (1810 – 1849) – polski kompozytor romantyczny, uważany za ucieleśnienie całej epoki. Już od początku uznany był za genialne dziecko. Ze względu na zabory musiał opuścić kraj, emigrował do Francji. Zmarł w wieku 39 lat z powodu licznych chorób, m.in. gruźlicy. Jego ciało pochowane jest w Paryżu, jednak serce przewieziono do Polski i umieszczono je w kościele św. Krzyża w Warszawie.
Ilustracja przedstawia fotografię Fryderyka Chopina. Kompozytor siedzi, ręce ma skrzyżowane na udach. Patrzy na wprost. Ma dłuższe, ciemne włosy zakrywające ucho. Niewielkie ciemne oczy, dość wyraźne brwi. Duży nos i średnie usta. Jest smutny bądź zamyślony. Ubrany jest w białą koszulę i jasny płaszcz. Pod szyją ma zawiązaną ciemną apaszkę. Fotografia jest czarno-biała. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: Fryderyk Chopin (1810 – 1849) – polski kompozytor romantyczny, uważany za ucieleśnienie całej epoki. Już od początku uznany był za genialne dziecko. Ze względu na zabory musiał opuścić kraj, emigrował do Francji. Zmarł w wieku 39 lat z powodu licznych chorób, m.in. gruźlicy. Jego ciało pochowane jest w Paryżu, jednak serce przewieziono do Polski i umieszczono je w kościele św. Krzyża w Warszawie.
Fryderyk Chopin
Źródło: zpe.gov.pl.
Zasady Konkursu Chopinowskiego
Przebieg konkursu zmieniał się wraz z kolejnymi edycjami. Początkowo miał dwa etapy, następnie trzy, a obecnie składa się z czterech. Pierwszy obejmuje wykonanie wybranego nokturnuNokturnnokturnu, dwie etiudyEtiudaetiudy oraz balladęBalladaballadę, scherzoScherzoscherzo, lub BarkarolęFis‑dur op. 60, lub Fantazję f‑moll op. 49. Kolejność wykonywania utworów jest dowolna z wyjątkiem etiud z grup a i b, które należy wykonać jedna po drugiej. W drugim etapie uczestnicy wykonują jeden wybrany utwór z pośród podanych, jeden walc, jeden polonez oraz dowolny utwór lub utwory Chopina, tak aby wypełnić czas występu, który trwa od 30 do 40 minut. Trzeci etap skupia się na mazurkach – należy wykonać ich cały cykl, a także Sonatę b‑moll op. 35, lub Sonatę h‑moll op. 58 lub pełny cykl Preludiów op. 28. Ostatni czwarty etap jest finałem, w którym wykonywany jest jeden z koncertów fortepianowych Chopina – e‑moll op. 11, lub f‑moll op. 21. Konkurs przewiduje nagrody stałe, a także nagrody specjalne, np. za najlepsze wykonanie mazurków, za najlepsze wykonanie koncertu itp. Spośród finalistów wybierany jest laureat, który według jury zagrał najlepiej ze wszystkich finalistów.
Polecenie 1
Wyobraź sobie, że jesteś uczestnikiem pierwszego etapu Konkursu Chopinowskiego i musisz wykonać jeden z utworów określonych w regulaminie. Wysłuchaj nagrań i wybierz jeden z nich. Uzasadnij swój wybór.
R1HL3KfBfxUsn
Na nagraniu Barkarola Fis‑dur Fryderyka Chopina. Utwór w tempie umiarkowanym, w metrum 12/8. Jego podstawą jest śpiewna linia melodyczna. Melodii towarzyszy powtarzająca się figura akompaniamentu w basie. Melodia jest bogato ornamentowana. Formę dzieła określić można ogólnie jako trzyczęściową A B A1. W utworze można także wyróżnić krótki, intrygujący wstęp oraz przepiękną kodę.
Na nagraniu Barkarola Fis‑dur Fryderyka Chopina. Utwór w tempie umiarkowanym, w metrum 12/8. Jego podstawą jest śpiewna linia melodyczna. Melodii towarzyszy powtarzająca się figura akompaniamentu w basie. Melodia jest bogato ornamentowana. Formę dzieła określić można ogólnie jako trzyczęściową A B A1. W utworze można także wyróżnić krótki, intrygujący wstęp oraz przepiękną kodę.
Na nagraniu Barkarola Fis‑dur Fryderyka Chopina. Utwór w tempie umiarkowanym, w metrum 12/8. Jego podstawą jest śpiewna linia melodyczna. Melodii towarzyszy powtarzająca się figura akompaniamentu w basie. Melodia jest bogato ornamentowana. Formę dzieła określić można ogólnie jako trzyczęściową A B A1. W utworze można także wyróżnić krótki, intrygujący wstęp oraz przepiękną kodę.
RfBbw7HtBhSmB
Na nagraniu Fantazja f‑moll Fryderyka Chopina. To dzieło szeroko rozbudowane będące skomplikowaną muzyczną opowieścią. Przebieg utworu w skrócie wygląda tak: wstęp z dwoma tematami "marszowymi", część pierwsza przedstawiająca różne tematy melodyczne, liryczna część centralna rodzaj repryzy i koda. Nastrój bardzo często się zmienia, utwór jest bardzo skomplikowany.
Na nagraniu Fantazja f‑moll Fryderyka Chopina. To dzieło szeroko rozbudowane będące skomplikowaną muzyczną opowieścią. Przebieg utworu w skrócie wygląda tak: wstęp z dwoma tematami "marszowymi", część pierwsza przedstawiająca różne tematy melodyczne, liryczna część centralna rodzaj repryzy i koda. Nastrój bardzo często się zmienia, utwór jest bardzo skomplikowany.
Na nagraniu Fantazja f‑moll Fryderyka Chopina. To dzieło szeroko rozbudowane będące skomplikowaną muzyczną opowieścią. Przebieg utworu w skrócie wygląda tak: wstęp z dwoma tematami "marszowymi", część pierwsza przedstawiająca różne tematy melodyczne, liryczna część centralna rodzaj repryzy i koda. Nastrój bardzo często się zmienia, utwór jest bardzo skomplikowany.
R7S3jYDYLuvjR
Na nagraniu Ballada g‑moll opus dwudzieste trzecie Fryderyka Chopina. Utwór ma bajkową, fantastyczną aurę. Często występuję tempo rubato - jakby budzenie się z zamyślenia, wydobywanie z pamięci.
Melodia jest piękna, nostalgiczna, wznosi się i opada w kołyszącym się miarowo metrum 6/4. Opowieść powoli rośnie. Utwór nabiera tonów dramatycznych. To, co następuje później, toczy się na kształt bliski formie, którą nazywamy sonatowym allegrem. Po ekspozycji jawi się część zwana przetworzeniem, w której oba tematy ulegają gruntownemu przeobrażeniu.
Na nagraniu Ballada g‑moll opus dwudzieste trzecie Fryderyka Chopina. Utwór ma bajkową, fantastyczną aurę. Często występuję tempo rubato - jakby budzenie się z zamyślenia, wydobywanie z pamięci.
Melodia jest piękna, nostalgiczna, wznosi się i opada w kołyszącym się miarowo metrum 6/4. Opowieść powoli rośnie. Utwór nabiera tonów dramatycznych. To, co następuje później, toczy się na kształt bliski formie, którą nazywamy sonatowym allegrem. Po ekspozycji jawi się część zwana przetworzeniem, w której oba tematy ulegają gruntownemu przeobrażeniu.
Fryderyk Chopin, Ballada g‑moll op. 23, online‑skills, CC BY 3.0
Fryderyk Chopin, Ballada g‑moll op. 23, online‑skills, CC BY 3.0
Na nagraniu Ballada g‑moll opus dwudzieste trzecie Fryderyka Chopina. Utwór ma bajkową, fantastyczną aurę. Często występuję tempo rubato - jakby budzenie się z zamyślenia, wydobywanie z pamięci.
Melodia jest piękna, nostalgiczna, wznosi się i opada w kołyszącym się miarowo metrum 6/4. Opowieść powoli rośnie. Utwór nabiera tonów dramatycznych. To, co następuje później, toczy się na kształt bliski formie, którą nazywamy sonatowym allegrem. Po ekspozycji jawi się część zwana przetworzeniem, w której oba tematy ulegają gruntownemu przeobrażeniu.
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisami alternatywnymi utworów Fryderyka Chopina: Barkarola Fis‑Dur, Fantazja f‑moll i Ballada G‑dur.
RXGSR151EAB8S
Na nagraniu Barkarola Fis‑dur Fryderyka Chopina. Utwór w tempie umiarkowanym, w metrum 12/8. Jego podstawą jest śpiewna linia melodyczna. Melodii towarzyszy powtarzająca się figura akompaniamentu w basie. Melodia jest bogato ornamentowana. Formę dzieła określić można ogólnie jako trzyczęściową A B A1. W utworze można także wyróżnić krótki, intrygujący wstęp oraz przepiękną kodę.
Na nagraniu Barkarola Fis‑dur Fryderyka Chopina. Utwór w tempie umiarkowanym, w metrum 12/8. Jego podstawą jest śpiewna linia melodyczna. Melodii towarzyszy powtarzająca się figura akompaniamentu w basie. Melodia jest bogato ornamentowana. Formę dzieła określić można ogólnie jako trzyczęściową A B A1. W utworze można także wyróżnić krótki, intrygujący wstęp oraz przepiękną kodę.
Na nagraniu Barkarola Fis‑dur Fryderyka Chopina. Utwór w tempie umiarkowanym, w metrum 12/8. Jego podstawą jest śpiewna linia melodyczna. Melodii towarzyszy powtarzająca się figura akompaniamentu w basie. Melodia jest bogato ornamentowana. Formę dzieła określić można ogólnie jako trzyczęściową A B A1. W utworze można także wyróżnić krótki, intrygujący wstęp oraz przepiękną kodę.
RTXRG9STSCPS5
Na nagraniu Fantazja f‑moll Fryderyka Chopina. To dzieło szeroko rozbudowane będące skomplikowaną muzyczną opowieścią. Przebieg utworu w skrócie wygląda tak: wstęp z dwoma tematami "marszowymi", część pierwsza przedstawiająca różne tematy melodyczne, liryczna część centralna rodzaj repryzy i koda. Nastrój bardzo często się zmienia, utwór jest bardzo skomplikowany.
Na nagraniu Fantazja f‑moll Fryderyka Chopina. To dzieło szeroko rozbudowane będące skomplikowaną muzyczną opowieścią. Przebieg utworu w skrócie wygląda tak: wstęp z dwoma tematami "marszowymi", część pierwsza przedstawiająca różne tematy melodyczne, liryczna część centralna rodzaj repryzy i koda. Nastrój bardzo często się zmienia, utwór jest bardzo skomplikowany.
Na nagraniu Fantazja f‑moll Fryderyka Chopina. To dzieło szeroko rozbudowane będące skomplikowaną muzyczną opowieścią. Przebieg utworu w skrócie wygląda tak: wstęp z dwoma tematami "marszowymi", część pierwsza przedstawiająca różne tematy melodyczne, liryczna część centralna rodzaj repryzy i koda. Nastrój bardzo często się zmienia, utwór jest bardzo skomplikowany.
R1Z9RED338K96
Na nagraniu Ballada g‑moll opus dwudzieste trzecie Fryderyka Chopina. Utwór ma bajkową, fantastyczną aurę. Często występuję tempo rubato - jakby budzenie się z zamyślenia, wydobywanie z pamięci.
Melodia jest piękna, nostalgiczna, wznosi się i opada w kołyszącym się miarowo metrum 6/4. Opowieść powoli rośnie. Utwór nabiera tonów dramatycznych. To, co następuje później, toczy się na kształt bliski formie, którą nazywamy sonatowym allegrem. Po ekspozycji jawi się część zwana przetworzeniem, w której oba tematy ulegają gruntownemu przeobrażeniu.
Na nagraniu Ballada g‑moll opus dwudzieste trzecie Fryderyka Chopina. Utwór ma bajkową, fantastyczną aurę. Często występuję tempo rubato - jakby budzenie się z zamyślenia, wydobywanie z pamięci.
Melodia jest piękna, nostalgiczna, wznosi się i opada w kołyszącym się miarowo metrum 6/4. Opowieść powoli rośnie. Utwór nabiera tonów dramatycznych. To, co następuje później, toczy się na kształt bliski formie, którą nazywamy sonatowym allegrem. Po ekspozycji jawi się część zwana przetworzeniem, w której oba tematy ulegają gruntownemu przeobrażeniu.
Fryderyk Chopin, Ballada g‑moll op. 23, online‑skills, CC BY 3.0
Fryderyk Chopin, Ballada g‑moll op. 23, online‑skills, CC BY 3.0
Na nagraniu Ballada g‑moll opus dwudzieste trzecie Fryderyka Chopina. Utwór ma bajkową, fantastyczną aurę. Często występuję tempo rubato - jakby budzenie się z zamyślenia, wydobywanie z pamięci.
Melodia jest piękna, nostalgiczna, wznosi się i opada w kołyszącym się miarowo metrum 6/4. Opowieść powoli rośnie. Utwór nabiera tonów dramatycznych. To, co następuje później, toczy się na kształt bliski formie, którą nazywamy sonatowym allegrem. Po ekspozycji jawi się część zwana przetworzeniem, w której oba tematy ulegają gruntownemu przeobrażeniu.
Polacy, którzy zostali laureatami Konkursu Chopinowskiego
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina ma za sobą już XVIII edycji. Ostatnia XVIII odbyła się w roku 2021. W czterech z nich to Polacy uzyskali tytuł laureata, byli to Halina Czerny‑Stefańska (edycja IV), Adam Harasiewicz (edycja V), Krystian Zimerman (edycja IX) oraz Rafał Blechacz (edycja XV).
RuIyL3xAfAwzM
Ilustracja przedstawia portret Haliny Czerny-Stefańskiej. Na czarno-białym zdjęciu piękna, młoda kobieta. Ma lekko kręcone włosy, sięgające do brody, ciemne oczy i ciemną, wyraźną oprawę oczu. Ubrana jest w ciemny strój z dużym białym kołnierzem w kratkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Fryderyk Chopin, „Grande valse brillante op. 18” wykonawca Halina Czerny Stefańska. Halina Czerny-Stefańska (1922 -2001) to polska pianistka, która uzyskała tytuł laureata IV edycji Konkursu Chopinowskiego. Zyskała światową sławę jako pianistka, pedagog, a także jurorka w najbardziej prestiżowych konkursach. Po naciśnięciu punktu, pojawia się też możliwość odsłuchania nagrania. Nagrany utwór jest błyskotliwy, wesoły, wytworny. Pojawia się w nim kilka tanecznych melodii, które się przeplatają odchodzą i powracają. Utwór wykonany jest na fortepianie z dużą lekkością i swobodą.
Ilustracja przedstawia portret Haliny Czerny-Stefańskiej. Na czarno-białym zdjęciu piękna, młoda kobieta. Ma lekko kręcone włosy, sięgające do brody, ciemne oczy i ciemną, wyraźną oprawę oczu. Ubrana jest w ciemny strój z dużym białym kołnierzem w kratkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Fryderyk Chopin, „Grande valse brillante op. 18” wykonawca Halina Czerny Stefańska. Halina Czerny-Stefańska (1922 -2001) to polska pianistka, która uzyskała tytuł laureata IV edycji Konkursu Chopinowskiego. Zyskała światową sławę jako pianistka, pedagog, a także jurorka w najbardziej prestiżowych konkursach. Po naciśnięciu punktu, pojawia się też możliwość odsłuchania nagrania. Nagrany utwór jest błyskotliwy, wesoły, wytworny. Pojawia się w nim kilka tanecznych melodii, które się przeplatają odchodzą i powracają. Utwór wykonany jest na fortepianie z dużą lekkością i swobodą.
Halina Czerny‑Stefańska, Źródło: zpe.gov.pl
RIBXD1XA2YqTA
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie Adama Harasiewicza. Na zdjęciu znajduje się starszy, siwy mężczyzna. Ma jasne oczy, patrzy wprost do kamery. Zdjęcie wykonano prawdopodobnie w studiu radiowym, przed pianistą znajduje się mikrofon. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Fryderyk Chopin, „Nokturn cis-moll op. posth no. 20” Wykonawca: Adam Harasiewicz. Adam Harasiewicz (1932) jest polskim pianistą, który uzyskał tytuł laureata V edycji Konkursu Chopinowskiego. Dzięki konkursowi jego kariera przybrała rangę światowej. Koncertował w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Był także jurorem prestiżowych konkursów międzynarodowych. Punkt aktywny uruchamia również muzykę. Na nagraniu smutny, poważny i refleksyjny utwór wykonany na fortepianie. Rozpoczyna się kilkoma ponurymi akordami później pianista snuje piękną, ozdobną, bardzo smutną melodię. W kolejnym fragmencie melodia na chwilę staje się trochę bardziej optymistyczna. Po chwili rozjaśnienia powraca pierwszy bardzo smutny temat. Utwór pozostaje smutny prawie do końca… Na końcu pojawia się rozłożony durowy akord.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie Adama Harasiewicza. Na zdjęciu znajduje się starszy, siwy mężczyzna. Ma jasne oczy, patrzy wprost do kamery. Zdjęcie wykonano prawdopodobnie w studiu radiowym, przed pianistą znajduje się mikrofon. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Fryderyk Chopin, „Nokturn cis-moll op. posth no. 20” Wykonawca: Adam Harasiewicz. Adam Harasiewicz (1932) jest polskim pianistą, który uzyskał tytuł laureata V edycji Konkursu Chopinowskiego. Dzięki konkursowi jego kariera przybrała rangę światowej. Koncertował w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Był także jurorem prestiżowych konkursów międzynarodowych. Punkt aktywny uruchamia również muzykę. Na nagraniu smutny, poważny i refleksyjny utwór wykonany na fortepianie. Rozpoczyna się kilkoma ponurymi akordami później pianista snuje piękną, ozdobną, bardzo smutną melodię. W kolejnym fragmencie melodia na chwilę staje się trochę bardziej optymistyczna. Po chwili rozjaśnienia powraca pierwszy bardzo smutny temat. Utwór pozostaje smutny prawie do końca… Na końcu pojawia się rozłożony durowy akord.
Adam Harasiewicz, Źródło: zpe.gov.pl
RQYYKCkok2IbU
Na ilustracji zdjęcie Krystiana Zimermana. Pianista ma młodzieńczy uśmiech, siwe włosy, wąsy i brodę. Ma ciemne okulary, opuszczone na nos tak, że widać niebieskie oczy. Po naciśnięciu punktu aktywnego, pojawia się napis: Fryderyk Chopin, Fantazja f-moll, opus czterdzieste dziewiąte, wykonawca: Krystian Zimmerman. Krystian Zimmerman (1956) jest polskim pianistą, który uzyskał tytuł laureata IX edycji Konkursu Chopinowskiego. Jest jednym z najbardziej znanych obecnie koncertujących pianistów, występuje na całym świecie. Punkt aktywny uruchamia również muzykę. Na nagraniu utwór rozpoczynający się marszową melodią, graną w niskim rejestrze fortepianu, występującą na przemian z wysoko zagranym drugim tematem. Środkowa cześć utworu ma zmienny charakter: usłyszymy tutaj sicilianę i dwa różne walce. Utwór jest bardzo dramatyczny, często zmienia się dynamika i jego charakter.
Na ilustracji zdjęcie Krystiana Zimermana. Pianista ma młodzieńczy uśmiech, siwe włosy, wąsy i brodę. Ma ciemne okulary, opuszczone na nos tak, że widać niebieskie oczy. Po naciśnięciu punktu aktywnego, pojawia się napis: Fryderyk Chopin, Fantazja f-moll, opus czterdzieste dziewiąte, wykonawca: Krystian Zimmerman. Krystian Zimmerman (1956) jest polskim pianistą, który uzyskał tytuł laureata IX edycji Konkursu Chopinowskiego. Jest jednym z najbardziej znanych obecnie koncertujących pianistów, występuje na całym świecie. Punkt aktywny uruchamia również muzykę. Na nagraniu utwór rozpoczynający się marszową melodią, graną w niskim rejestrze fortepianu, występującą na przemian z wysoko zagranym drugim tematem. Środkowa cześć utworu ma zmienny charakter: usłyszymy tutaj sicilianę i dwa różne walce. Utwór jest bardzo dramatyczny, często zmienia się dynamika i jego charakter.
Krystian Zimerman, Źródło: zpe.gov.pl
RY0Qp9jVJoZAu
Ilustracja przedstawia zdjęcie Rafała Blechacza. Pianista to młody, ciemnowłosy mężczyzna w okularach. Ubrany jest w czarny golf i w czarną marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetli się napis: Fryderyk Chopin, Polonez As-dur opus pięćdziesiąte trzecie. Wykonawca: Rafał Blechacz. Rafał Blechacz (1985) jest polskim pianistą, który uzyskał tytuł laureata XV edycji Konkursu Chopinowskiego. Punkt aktywny uruchamia również muzykę. Na nagraniu dostojny, majestatyczny, ozdobny, pełen wigoru polonez As-dur. Takty wstępne, zapowiadające wejście poloneza, mają rozmach i gest, zarazem dostojność i siłę przebicia. W temacie poloneza brzmi siła, upór i dążenie wzwyż. W partii centralnej utworu rozbrzmiewają fanfary na tle miarowych oktaw basu. I dopiero, po osiągnięciu szczytu i pełni brzmienia, odezwie się na moment ton liryczny. A potem, jak można się było spodziewać, wraca polonez w swej dumnej, heroicznej pełni.
Ilustracja przedstawia zdjęcie Rafała Blechacza. Pianista to młody, ciemnowłosy mężczyzna w okularach. Ubrany jest w czarny golf i w czarną marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetli się napis: Fryderyk Chopin, Polonez As-dur opus pięćdziesiąte trzecie. Wykonawca: Rafał Blechacz. Rafał Blechacz (1985) jest polskim pianistą, który uzyskał tytuł laureata XV edycji Konkursu Chopinowskiego. Punkt aktywny uruchamia również muzykę. Na nagraniu dostojny, majestatyczny, ozdobny, pełen wigoru polonez As-dur. Takty wstępne, zapowiadające wejście poloneza, mają rozmach i gest, zarazem dostojność i siłę przebicia. W temacie poloneza brzmi siła, upór i dążenie wzwyż. W partii centralnej utworu rozbrzmiewają fanfary na tle miarowych oktaw basu. I dopiero, po osiągnięciu szczytu i pełni brzmienia, odezwie się na moment ton liryczny. A potem, jak można się było spodziewać, wraca polonez w swej dumnej, heroicznej pełni.
Rafał Blechacz, Źródło: zpe.gov.pl
R1SDSB2X3LUXV
Ćwiczenie 1
Wskaż edycje Konkursu Chopinowskiego w których Polacy uzyskali tytuł laureata. Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwsza edycja, 2. Druga edycja, 3. Czwarta edycja, 4.Piąta edycja, 5. Dziewiąta edycja, 6. Dziesiąta edycja, 7. Piętnasta edycja.
RCMB97LDZL24F
Ćwiczenie 2
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Konkurs Chopinowski odbywa się co pięć lat. 2. Podczas II wojny światowej odbyły się dwie edycje Konkursu Chopinowskiego. 3. Konkurs Chopinowski poświęcony jest wyłącznie twórczości Fryderyka Chopina. 4. Konkurs Chopinowski zawsze składał się z czterech etapów.
R1VjpOwNmWpse
Ćwiczenie 3
Podaj nazwiska co najmniej 3 laureatów Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.
Podaj nazwiska co najmniej 3 laureatów Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.
RdEDcseBZxT6x
Ćwiczenie 4
Wymień co najmniej 4 formy, które komponował Fryderyk Chopin i które są wykonywane podczas Konkursów Chopinowskich.
Wymień co najmniej 4 formy, które komponował Fryderyk Chopin i które są wykonywane podczas Konkursów Chopinowskich.
R136TV6RP36CP
Ćwiczenie 4
Wskaż utwór, którego Chopin nie skomponował.
RKtk7rKUfj5pt
Ćwiczenie 5
Wskaż rok, w którym odbyła się I edycja Konkursu Chopinowskiego. Możliwe odpowiedzi: 1920, 1927, 1924, 1849.
RcsuOgdE7fH4I
Ćwiczenie 6
Wskaż nazwę miejscowości, w której odbywa się Konkurs Chopinowski. Możliwe odpowiedzi: a. Stalowa Wola, b. Paryż, c. Warszawa d. Żelazowa Wola.
RY0JqykhKp30I
Ćwiczenie 7
Wskaż jaki utwór wykonują uczestnicy czwartego etapu Konkursu Chopinowskiego. Możliwe odpowiedzi: Koncert fortepianowy, ballada, mazurek, polonez.
Nokturn
Nokturn
utwór instrumentalny o spokojnym, sentymentalnym charakterze, mający oddać nastrój nocy
Etiuda
Etiuda
utwór muzyczny przeznaczony do ćwiczeń utwór muzyczny łączący problemy techniki z muzyką o dużych walorach artystycznych.
Ballada
Ballada
utwór instrumentalny o swobodnej budowie, najczęściej na fortepian.
Scherzo
Scherzo
(wł. żart) utwór instrumentalny, o charakterze żartobliwym