Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń wie:

      • co jest miarą oddziaływań,

      • jakie są cechy siły,

      • do czego służy siłomierz,

      • czym różni się wielkość wektorowa od wielkości liczbowej (skalarnej ),

      • jaka jest jednostka siły.

    2. Umiejętności Uczeń umie:

      • dokonać pomiaru siły,

      • porównać wartości sił,

      • graficznie przedstawić siłę,

      • wskazać przykłady wielkości wektorowych i tych, które są wielkościami skalarnymi.

  2. Metoda pracy Pogadanka, metoda ćwiczeń, doświadczenie.

  3. Środki dydaktyczne Statyw, sprężyna, ciężarki.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe:

        • sprawdzenie obecności.

      2. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      3. Podanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

        • na czym polegają oddziaływania?

        • jakie są rodzaje oddziaływań?

        • co jest ich przyczyną?

      2. Doświadczenie.

        • Jeden z uczniów zawiesza na sprężynie, umieszczonej na statywie, odważniki – najpierw jeden, później drugi..

        • Uczniowie zastanawiają się co stało się ze sprężyną.

        • Nauczyciel wraz z uczniami formułuje wniosek z doświadczenia: Wskutek grawitacyjnego oddziaływania sprężyna rozciąga się, a jej wydłużenie zależy od liczby zawieszonych obciążników. Mówimy, że na sprężynę działa mniejsza lub większa siła.

      3. Nauczyciel formułuje definicje, które uczniowie zapisują w zeszytach:

        • Siła jest miarą oddziaływań ciał na siebie.

        • Siłę oznaczamy symbolem F. Jednostką siły jest jeden niuton: [F] = 1N.

        • Siła jest wielkością wektorową. Wielkość wektorową charakteryzują cztery cechy:

          • kierunek (np. pionowy, ukośny lub poziomy),

          • zwrot (np. prawo, lewo, góra, dół),

          • wartość (np. F = 2N),

          • punkt przyłożenia.

        • Wielkości wektorowe nad symbolem mają strzałkę skierowaną zawsze w ten sam sposób – w prawo, bez względu na kierunek i zwrot, np. siła: F.Wielkość wektorową przedstawiamy graficznie przy pomocy strzałek, których długość zależy od wartości i od przyjętej jednostki, np.:

          R1WOPU3JJxmb4

          • kierunek: poziomy,

          • zwrot: w prawo,

          • wartość: F = 5N,

          • punkt przyłożenia (kropka).

        • Wielkość skalarna (liczbowa) jest to wielkość fizyczna mająca tylko wartość, np. temperatura, droga itp.

      4. Rozwiązywanie zadań:

        Zadanie1.
        Określ cechy siły.

        Rw9OAKAC9DrLS

        Zadanie 2.
        Porównaj siły.

        RmUjGgOcPWv95

        Zadanie 3.
        Zakładając, że sile o wartości 1N odpowiada odcinek o długości 5 cm przedstaw graficznie siły o wartościach:

        a) 2N zwrot w prawo, kierunek poziomy,
        b) 5N zwrot w dół, kierunek pionowy,
        c) 8N zwrot w górę, kierunek pionowy,
        d) 2N zwrot w lewo, kierunek poziomy.

        Zadanie 4.
        Przedstaw graficznie siłę o wartości 6000N i siłę o wartości 10kN zakładając, że sile o wartości 1000N odpowiada odcinek o długości 1cm. Siły mają kierunek poziomy i zwrot jedna w lewo, druga w prawo.

    3. Faza podsumowująca

      1. utrwalenie wiadomości poznanych na lekcji,

      2. zadanie pracy domowej:

  5. Bibliografia [1] G.Francuz - Ornat, T. Kulawik, M. Nowotny - Różańska „Fizyka i astronomia dla gimnazjum”, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 1999.
    [2} R. Subieta „Zbiór zadań z fizyki dla szkoły podstawowej”, WSiP, Warszawa 1997.

  6. Załączniki Zadanie
    Siła uderzenia nogi piłkarza w piłkę wynosi średnio około 2500N, zaś siła uderzenia ręki boksera wagi ciężkiej – około 8kN. Przedstaw graficznie te siły przyjmując, że sile o wartości 1kN odpowiada odcinek o długości 1 cm

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

  8. Uwagi do scenariusza

R1aM7teEGG7yx

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.21 KB w języku polskim
R1IYXW6BvGhQk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim