RmzBkuDmiFEmv
Płaskorzeźba przedstawiająca, poczynając od lewej, Hermesa, Eurydykę i Orfeusza. Eurydyka, jakby w geście pożegnania, położyła lewą dłoń na ramieniu Orfeusza, podczas gdy on, unosi ku niej swoją prawą dłoń. Ich głowy są lekko pochylone, a oczy wymieniają spojrzenia. Hermes lewą dłonią ujął ją powyżej prawego nadgarstka. Obaj mężczyźni ubrani są w sięgające kolan tuniki bez rękawów i krótkie płaszcze spięte na jednym ramieniu. Kobieta stojąca pomiędzy nimi odziana jest w długą suknię i okrywającą głowę luźno puszczoną chustę. Wszystkie postacie mają obnażone tylko prawe ramiona i zostały ukazane w kontrapoście – opierają ciało na jednej nodze, podczas gdy druga ugięta w kolanie ledwie dotyka stopą podłoża. Orfeusz został wyposażony w swój atrybut, harfę, a jego głowę chroni hełm. Hermesa przedstawiono z odkrytą głową, a jego atrybut, czapkę ze skrzydełkami ma zsuniętą na plecy.

Siła muzyki - historia Orfeusza i Eurdyki

Płaskorzeźba przedstawiająca żegnających się Orfeusza i Eurydykę, zanim Hermes, trzymający jej rękę, powiedzie kobietę z powrotem do Krainy Cieni
Źródło: a. nn., płaskorzeźba, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Ćwiczenie 1

Na banerze do lekcji została umieszczona ilustracja przedstawiająca płaskorzeźbę. Na podstawie informacji zawartych w podpisie pod ilustracją rozpoznaj przedstawione na płaskorzeźbie postacie.

RTTnaqo4Sszaz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Na podstawie opisu płaskorzeźby przedstawionej na banerze do lekcji rozpoznaj i opisz przedstawione na niej postacie.

RBIvonWzSMMQW
(Uzupełnij).

Przeczytaj tekst Jana Parandowskiego o Orfeuszu i Eurydyce, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Orfeusz i EurydykaJan Parandowski
Jan Parandowski Orfeusz i Eurydyka

Orfeusz był królem‑śpiewakiem Tracji […]. Był młody i bardzo piękny. Śpiewał i grał na lutni tak pięknie, że wszystko, co żyło, zbierało się dokoła niego, aby słuchać jego pieśni i grania. Drzewa nachylały nad nim gałęzie, rzeki zatrzymywały się w biegu, dzikie zwierzęta kładły się u jego stóp – i wśród powszechnego milczenia on grał. Był po prostu czarodziejem i za takiego uważały go następne pokolenia, przypisując mu wiele rozmaitych dzieł, w których wykładał zasady sztuki czarnoksięskiej.

Żoną jego była Eurydyka, nimfa01nimfa drzewna, hamadriada02hamadriada. Kochali się oboje bezprzykładniej0000008HSB5v22_000tp001bezprzykładnie. Ale jej piękność budziła miłość nie tylko w Orfeuszu. Kto ją ujrzał, musiał ją pokochać. Tak właśnie stało się z Aristajosem. Był to syn Apollina i nimfy Kyreny, tej, co lwy jedną ręką dusiła – bartnikj0000008HSB5v22_000tp002bartnik zawołany, a przy tym dobry lekarz i właściciel rozległych winnic. Zobaczył raz Eurydykę w dolinie Tempe. Cudniejszej doliny nie ma w całym świecie, a Eurydyka wśród łąk zielonych, haftowanych kwieciem rozmaitym, wydawała się jeszcze bardziej uroczą. Aristajos nie wiedział, że ona jest żoną Orfeusza. Inaczej byłby, oczywiście, został w domu i starał się zapomnieć o pięknej nimfie. Tymczasem zaczął ją gonić. Eurydyka uciekała. Stało się nieszczęście: ukąsiła ją żmija i nimfa umarła.

Biedny był wówczas Orfeusz, bardzo biedny. Nie grał, nie śpiewał, chodził po łąkach i gajach i wołał: „Eurydyko! Eurydyko!” Ale odpowiadało mu tylko echo. Wtedy ważył się na rzecz, na którą nie każdy by się ważył: postanowił pójść do podziemia. Wziął ze sobą tylko swoją lutnię03lutnię czarodziejską. Nie wiedział, czy to wystarczy, ale nie miał żadnej innej broni. Jakoż wystarczyło. Charonj0000008HSB5v22_000tp003Charon tak się zasłuchał w słodkie tony jego muzyki, że przewiózł go za darmo i bez oporu na drugi brzeg Styksuj0000008HSB5v22_000tp004Styksu; Cerberj0000008HSB5v22_000tp005Cerber, nawet sam Cerber nie szczekał! A kiedy stanął Orfeusz przed władcą podziemia, nie przestał grać, lecz potrącając z lekka struny harfy, skarżyć się zaczął, a skargi układały się w pieśni. Zdawało się, że w królestwie milczenia zaległa cisza większa i głębsza niż zwykle. I stał się dziw nad dziwy: nieubłagane, okrutne, bezlitosne Erynie04Erynie płakały!

Hades oddał Orfeuszowi Eurydykę i kazał ją Hermesowi wyprowadzić na świat z powrotem. I jedno jeszcze powiedział: Eurydyka iść będzie za Orfeuszem, za nią niech kroczy Hermes, a Orfeusz niech pamięta, że nie wolno mu oglądać się poza siebie. Poszli. Droga wiodła przez długie, ciemne ścieżki. Już byli prawie na górze, gdy Orfeusza zdjęło nieprzezwyciężone pragnienie: spojrzeć na żonę, bodaj raz jeden. I w tej chwili utracił ją na zawsze. Hermes zatrzymał Eurydykę w podziemiu, Orfeusz sam wyszedł na świat. Próżno się wszędzie rozglądał: nigdzie jej nie było. Nadaremnie dobijał się do bram piekieł: nie wpuszczono go po raz wtóryj0000008HSB5v22_000tp006wtóry.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Jan Parandowski, Część pierwsza – Grecja. Królestwo Piekieł, [w:] tegoż, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1959, s. 170–171.
Ćwiczenie 2

Określ typ narracji tekstu Jana Parandowskiego. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R3s1D6LzO3bT5
Ciekawostka

Z tekstu, w którym Jan Parandowski przedstawia mit, dowiadujemy się, że Orfeusz gra na lutni lub harfie. Inne źródła wskazują, że instrumentami, których używał, były lira i kitara. Te rozbieżności mogą wynikać z niedokładnego tłumaczenia mitów z języka greckiego. Natomiast wszystkie te instrumenty łączy przynależność do jednej grupy - strunowych szarpanych. Zarówno harfa, jak i lutnia, znane były starożytnym Grekom, choć różniły się one znacznie od tych używanych obecnie przez europejskich muzyków.

Ważne!
pudło rezonansowe
pudło rezonansowe

to część instrumentu służąca do wzmacniania dźwięku drgających strun; najczęściej jest wykonane z drewna; posiada zazwyczaj dno, boki i pokrywę różnych kształtów; w zależności od instrumentu dno, jeden z boków albo pokrywa pełni funkcję płyty rezonansowej; lutnia zamiast dna i boków ma wypukły korpus w kształcie połówki migdała przykryty płytą rezonansową; w niektórych instrumentach ludowych i starożytnych lutniach pudło rezonansowe zamiast drewnianej płyty rezonansowej posiadały membranę ze skóry jak w bębnie

płyta rezonansowa
płyta rezonansowa

w instrumentach muzycznych to część pudła rezonansowego przenosząca bezpośrednio drgania strun; jeden ich koniec jest do płyty bezpośrednio przymocowany albo opierają się one o podstawek, czyli drewniany klocek ustawiony na płycie rezonansowej; płyta rezonansowa gitary czy lutni tworzy pokrywę pudła rezonansowego i posiada jeden, dwa lub trzy otwory rezonansowe; w fortepianie jest jego dnem, a pokrywa jest otwierana i nazywa się skrzydłem

membrana
membrana

w instrumentach muzycznych to cienka naprężona błona, skóra, sztywna folia lub blacha albo płyta z tworzywa wydająca dźwięk przez uderzenie albo wprowadzana w drgania przez przechodzące w jej pobliżu struny; membranę zamiast płyty rezonansowej posiadała starożytna forma lutni, a obecnie wiele ludowych instrumentów strunowych z Afryki i Azji oraz banjo, którego pudło rezonansowe jest okrągłe

otwór rezonansowy
otwór rezonansowy

w instrumentach muzycznych to miejsce, przez które wychodzi z pudła rezonansowego wzmocniony dźwięk; w instrumentach takich jak lutnia, gitara czy skrzypce wicina się go w płycie rezonansowej; może być on okrągły, owalny lub w kształcie litery f; okrągłe otwory często przybierają formę ozdobnej rozety; okrągłe i owalne otwory zazwyczaj są pojedyncze, ale zdarza się, że jest ich więcej; efy zazwyczaj wycina się parami po jednym z prawej i lewej strony wzdłuż strun; w fortepianie otwór rezonansowy zastępuje podniesienie pokrywy, czyli tak charakterystycznego dla tego instrumentu skrzydła

rozeta
rozeta

to rodzaj okrągłej ozdoby z ułożonych koncentrycznie jak płatki róży mniejszych elementów; wzorem przypomina okrągłą koronkową serwetkę; jej nazwa pochodzi od francuskiego słowa „rosette” – różyczka; rozeta wypełnia okrągłe witrażowe okno nad wejściem głównym wielu katedr gotyckich; otwór rezonansowy instrumentów w formie rozety np. lutni jest wyciętym w drewnianej płycie rezonansowej okrągłym sitkiem, którego dziurki o różnych kształtach tworzą ozdobną formę

gryf
gryf

szyjka w instrumentach muzycznych; to drewniana listwa połączona jednym końcem z pudłem rezonansowym służąca do naciągania strun; biegną one od pudła rezonansowego wzdłuż gryfu do jego wolnego końca, gdzie znajdują się zatknięte w otworach kołki; jest ich tyle, ile strun; koniec każdej z nich nawinięty jest na kołek; obracając nim, napina się odpowiednio strunę, by wydawała odpowiedni ton; grający, przyciskając palcami struny do gryfu, skraca ich długość; im bliżej pudła rezonansowego przyciśnięta jest struna, tym wyższy dźwięk wydaje jej skrócona część

RPrb2dtsPFIV01
Czarno-biała grafika przedstawiająca trzy kobiety muzykujące na instrumentach strunowych. Tło, na którym przedstawiono scenę, jest czarne i kontrastuje z bielą postaci rysowanych jedynie delikatną, cienką kreską. Jedna z kobiet, grająca na kitarze, stoi pomiędzy siedzącą po lewej stronie harfistką i po prawej lirniczką. Instrument trzymany przez nią wysoko przed sobą to jego wczesna, prosta ośmiostrunowa, ludowa forma z drewnianym pudłem rezonansowym w kształcie podkowy. Każda z kobiet ustawiła stopy w lekkim wykroku, odrywając jedną z pięt od ziemi. Ich głowy przyozdabiają różnej szerokości opaski. Włosy dwu z nich zostały ciasno upięte w koki. Natomiast swobodnie rozpuszczone są pełne loków, sięgające podstawy szyi włosy harfistki. Jej instrument, trójkątna trzynastostrunowa harfa wykonana z drewna, opiera się podstawą na złączonych udach. Głowę zwróconą twarzą w stronę widza pochyliła ku pionowemu łukowatemu pudłu rezonansowemu. Stanowi ono najbardziej okazały bok trójkąta ramy instrumentu. Z jego górnego wierzchołka cienki, prosty pręt schodzi skosem do podstawy zrobionej z grubego prostego drążka. Ten łączy się z pudłem rezonansowym, zamykając trójkąt. Równoległe do cienkiego pręta naciągnięto struny przyczepione z jednej strony do pudła, a drugim końcem przywiązane do drążka podstawy tak, że ich niewielki nadmiar swobodnie zwiesza się z niego w dół. Grająca trąca struny palcami blisko dolnej krawędzi ramy, utrzymując ugięte w łokciach ręce po obu stronach instrumentu. Ukazana profilem kobieta po prawej gra na lirze. Również ona, podobnie jak pozostałe muzykantki, trąca struny dłońmi z obu stron instrumentu. Jego pudło rezonansowe jest wykonane ze skorupy żółwia. Do niej przymocowano drewniane ramiona wygięte jak krowie rogi końcami na zewnątrz, a na nich poprzeczkę. Przywiązane do niej siedem strun napięto, mocując je do dolnej krawędzi skorupy od niewidocznej na rysunku jej wewnętrznej strony oklejonej skórą, pełniącą funkcję płyty rezonansowej. Wygięte są też nogi krzesła, na którym siedzi kobieta z lirą przypominające kształtem ostrza kos. Ich spiczaste, skierowane na zewnątrz końce, na których wspiera się ono o podłogę, sięgają daleko do przodu i do tyłu poza obrys siedziska. Pod punktami kryją się informacje: 1. Kitara kołyskowa – instrument z całkowicie drewnianym pudłem rezonansowym w kształcie podkowy wyposażonej w poprzeczkę do naciągania strun. 2. Harfa kątowa z pionowym, opartym o ramię grającej, drewnianym, obciągniętym skórą, pudłem rezonansowym wzmacniającym dźwięk strun. Spoczywający na udach kobiety dolny bok trójkąta ramy instrumentu w harfach współczesnych stanowi jej górną część, a pudło rezonansowe dolną. Górny wierzchołek harfy z ilustracji obecnie stanowi najniższą część ramy połączoną z podstawą stojącą na podłodze. Do budowy harfy nie używa się już skóry, a instrument jest dużo większy. 3. Lira z pudłem rezonansowym wykonanym ze skorupy żółwia, z naciągniętą od tyłu skórzaną membraną, która drgając pod wpływem dźwięku strun, wzmacnia go. Struny rozpięte są na ramie z rogów krowich lub drewna pomiędzy jej poprzeczką a pudłem rezonansowym.
Grecki rysunek antyczny przedstawiający trzy kobiety grające na harfie kątowej, kitarze kołyskowej i lirze
Źródło: Online skills, technika czerwonofigurowa, V w. p.n.e., Muzeum w Monachium, licencja: CC BY 3.0.
RXnKlx5N2s2qq1
Ilustracja interaktywna przedstawia dwie fotografie barwne ułożone jedna nad drugą ukazują na jasnym tle prymitywną dwustrunową ludową lutnię z Konga w Afryce. Górne zdjęcie przedstawia ją od przodu, a dolne od tyłu. Jej pudło rezonansowe wykonane jest z owalnej skorupy żółwia i skórzanej membrany, nad którą przebiegają struny. Na instrumencie z fotografii zachowała się tylko jedna z nich podobnie jak jeden kołek do naciągania strun tkwiący w jednym z dwu poprzecznych otworów na końcu gryfu, czyli szyjki instrumentu. Ta wykonana jest z okrągłego drewnianego drążka o grubości trzonka od szpadla zatoczonego ozdobnie powyżej wspomnianych otworów na kołki w kuliste zakończenie. Gryf nie posiada progów. Struny napięte są w tym instrumencie jak cięciwa łuku od kołków na jednym końcu nieznacznie ugiętej szyjki do jej drugiego końca przez niemal całą długość instrumentu. Szyjka przymocowana jest do dwu wyżłobień wykonanych po przeciwnych stronach krawędzi żółwiej skorupy, na jej dłuższej osi. Są one na tyle głębokie, że skórzana membrana, zamykająca z wierzchu instrument, nie dotyka przebiegającego pod nią odcinka szyjki. W membranie wykonano niewielkie, około centymetrowej wielkości, otwory rezonansowe. W połowie jej długości po trzy z obu stron strun, a bliżej końca instrumentu jeszcze po dwa. Pod punktami kryją się informacje: 1. Drewniany kołek, do którego przywiązana jest struna. Obrót kołka pozwala na odpowiednie jej naprężenie. 2. Drewniany gryf przechodzący przez przymocowane doń pudło rezonansowe. Część gryfu ukryta jest pod skórzaną membraną. Wzdłuż lekko ugiętego gryfu napięte są struny przyczepione do jego obu końców jak cięciwa do łuku. Grający palcami dociska do gryfu strunę, przez co skraca jej drgającą część, by wydobyć dźwięk o odpowiedniej wysokości. 3. Skórzana membrana, która drgając pod wpływem dźwięku wydawanego przez struny, wzmacnia go. Jest ona mocno napięta i przyklejona do skorupy żółwia, z którą tworzy, podobnie jak w greckiej lirze, pudło rezonansowe. 4. Skorupa żółwia tworząca wraz z membraną pudło rezonansowe wzmacniające dźwięk strun.
Lutnia dwustronna z rezonatorem ze skorupy żółwia
Źródło: Wikimedia Commons, Brooklyn Museum, licencja: CC BY 1.0.
RHGljJoH8aMUn1
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu przedstawia lutnię ułożoną strunami ku górze na drewnianym blacie. Jest ona zwrócona w stronę widza wspartą na blacie główką gryfu. Na prawo od niej leży tam również otwarty zeszyt z nutami, którego okładka opiera się o rodzaj fletni z czterema drewnianymi piszczałkami spiętymi razem i zaopatrzonymi w pasek. Nieco z tyłu w cieniu lutni spoczywa metalowy cyrkiel. Pod punktami kryją się informacje: 1. Płyta rezonansowa przejmująca dźwięk z drgających strun. 2. Otwór rezonansowy, przez który wydobywa się dźwięk wzmocniony wewnątrz instrumentu. Często zdobiony rozetą. 3. Podstrunnik, na którym opierają się struny tak, by zachowały równe odległości między sobą i do płyty rezonansowej oraz gryfu, a także odpowiednią dla stroju lutni długość.4. Pudło rezonansowe sklejone z kilkunastu półkoliście wygiętych listewek, od których odbija się dźwięk wewnątrz lutni. 5. Gryf umożliwiający zmianę wysokości dźwięku strun poprzez skracanie ich długości. W tym celu grający przyciska struny palcami do gryfu. 6. Główka z kołkami do napinania strun w celu nastrojenia instrumentu. Struny są nawinięte na kołki, które muzyk, strojąc lutnię, przekręca, trzymając za uchwyt na jego końcu, jak klucz w zamku.
Ambasadorowie, detal obrazu przedstawiający lutnię
Źródło: Hans Holbein [czyt. hans holbain], Ambasadorowie, olej na desce, 1533, National Gallery [czyt. naszional galery], Londyn, domena publiczna.
RwUkV2QD5OhKc
Dźwięk lutni.
RdqwQ4rJGvC2M1
Ilustracja interaktywna przedstawiająca wyrzeźbionego w marmurze Apolla, który krocząc z wieńcem laurowym, zdobiącym jego dumnie uniesioną kształtną głowę, gra na kitarze. Z jego pleców spływa sięgająca ziemi rozwiana peleryna, a ciało okrywa lekka, równie długa, pofałdowana suknia. Pod punktami kryją się informacje: 1. Drewniane pudło rezonansowe zakończone dwoma wygiętymi płaskimi ramionami połączonymi poprzeczką zwaną jarzmem. 2. Drewniana poprzeczka. 3. Struny, które w prawdziwej kitarze przebiegały w tym miejscu naciągnięte pomiędzy poprzeczką a dnem pudła rezonansowego.
Apollo trzymający kitarę
Źródło: Apollo trzymający kitarę, rzeźba w marmurze, II w.n.e., Muzea Watykańskie, domena publiczna.
RabzUmfF9I4OP1
Obraz przedstawia kobietę w czarnej jedwabnej sukni w stylu romantycznym grającą na harfie. Kobieta i jej instrument zajmują całą wysokość pierwszego planu kompozycji. Pudło rezonansowe jej instrumentu kontrastuje z suknią, na której spoczywa, gdyż wykonano je z jasnego drewna i ozdobiono malowanym, wesołym, kwiatowym motywem. Tło stanowi wnętrze pokoju z kanapą za kobietą i okrągłym stolikiem po prawej stronie, na którym leżą otwarte książki i kwiaty. Nad stolikiem jest gruba ciemna kotara. Pod punktami kryją się informacje: 1. Korona harfy. 2. Kolumna harfy. 3. Szyja harfy z kołkami do mocowania strun. 4. Pudło rezonansowe harfy z otworami na struny i mechanizmem do ich napinania i przestrajania. 5. Podstawa harfy z pedałami do przestrajania strun. 6. Struny w ilości 46 lub 47, które mogą być wykonane z metalu, nylonu lub jelit.
Kobieta grająca na harfie
Źródło: Caroline Delestres [czyt. karolajn delestr], Kobieta grająca na harfie, olej na płótnie, 1801 r., domena publiczna.
RrVdYdwU88Ot5
Nagranie dźwiękowe harfy grającej z orkiestrą.
Ćwiczenie 3
R17bNcYaejARv
Należy zdecydować, czy zdania dotyczące mitu o Orfeuszu i Eurydyce są prawdziwe, czy fałszywe i uzasadnić swoje wybory.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1AAuFVo8uhTb
Ćwiczenie 4
Które z wymienionych określeń opisują charakter powrotu Eurydyki do podziemi? Przyporządkuj je w odpowiednie pola jako: prawidłowe i nieprawidłowe. Prawidłowe Możliwe odpowiedzi: 1. definitywny, 2. ulotny, 3. konieczny, 4. periodyczny, 5. przemijający, 6. pozadyskusyjny, 7. nieodwracalny, 8. czasowy, 9. doraźny, 10. peremptoryczny, 11. okresowy, 12. krótkowieczny, 13. tymczasowy, 14. przejściowy, 15. bezpowrotny, 16. natychmiastowy, 17. okazjonalny, 18. niezmienny, 19. bezapelacyjny, 20. odwracalny, 21. niepodważalny, 22. przelotny, 23. krótkotrwały, 24. przygodny, 25. niemożliwy do zmiany, 26. niepodlegający dyskusji, 27. ostateczny Nieprawidłowe Możliwe odpowiedzi: 1. definitywny, 2. ulotny, 3. konieczny, 4. periodyczny, 5. przemijający, 6. pozadyskusyjny, 7. nieodwracalny, 8. czasowy, 9. doraźny, 10. peremptoryczny, 11. okresowy, 12. krótkowieczny, 13. tymczasowy, 14. przejściowy, 15. bezpowrotny, 16. natychmiastowy, 17. okazjonalny, 18. niezmienny, 19. bezapelacyjny, 20. odwracalny, 21. niepodważalny, 22. przelotny, 23. krótkotrwały, 24. przygodny, 25. niemożliwy do zmiany, 26. niepodlegający dyskusji, 27. ostateczny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Opisz Orfeusza i jego żonę Eurydykę. Nie cytuj tekstu mitu Jana Parandowskiego.

RquaBo0gHBeGj
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Zredaguj kolejne punkty planu wydarzeń w micie o Orfeuszu i Eurydyce w formie równoważników zdań. Wykorzystaj podane poniżej słowa.

  • czary

  • pogoń

  • żona

  • żmija

  • rozpacz

  • podziemie

  • oczarowanie

  • decyzja

  • zakaz

  • spojrzenie

  • strata

  • bramy

Rkrts6QRTAmte
Ćwiczenie 6

Opowiedz o wydarzeniach opisanych w micie z punktu widzenia Eurydyki.

R16AIAcehvunV
(Uzupełnij).
R5P8P2ULLwFL6
Ćwiczenie 7
Wyszukaj w tekście odpowiednie cytaty ilustrujące reakcję roślin, zwierząt i postaci mitologicznych na muzykę Orfeusza. Uzupełnij tabelę.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R7lW062bic57Q
Orfeusz
Źródło: Károly Ferenczy [czyt. karol ferenci], Orfeusz, 1894, domena publiczna.
Ćwiczenie 8

Przyjrzyj się wizerunkowi Orfeusza grającego na czarodziejskim instrumencie przedstawionego na reprodukcji obrazu Károlyiego Ferenczyego05Károlyiego Ferenczyego. Opisz, jak greckiego muzyka wyobraził sobie węgierski malarz

R1SUi4uv3OLnS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Na podstawie opisu obrazu Károlyiego Ferenczyego określ, jak greckiego muzyka wyobraził sobie węgierski malarz i co odróżnia Orfeusza przedstawionego na obrazie od tego, który został opisany w tekście Jana Parandowskiego.

RCPizPSjhXUQZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Określ emocje, jakie wyraża twarz Orfeusza na obrazie Károlyiego Ferenczyego.

RaNt5WOGL2ADa
Ćwiczenie 9

Nazwij i wypisz emocje, jakie wywoływała w słuchaczach muzyka Orfeusza.

R1Z7XCsV0Fj2q
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, jaką dzisiaj ma wymowę historia Orfeusza i Eurydyki. Określ, co na obrazie węgierskiego malarza może sugerować współczesny instrument i dlaczego artysta przedstawił muzyka właśnie w taki sposób.

Re2uD3lj37lfW
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przyjrzyj się zamieszczonemu w powyższej galerii obrazowi Aleksandra Seona. Opisz scenę lamentu Orfeusza po utracie Eurydyki, wykorzystując słowa: płacz, bezpowrotnie, nieubłaganie, żałoba, nieodwracalnie, na zawsze, nieszczęście, ostatecznie.

R1SVFI302s51o
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Co twoim zdaniem odczuwał Orfeusz, gdy stracił Eurydykę na zawsze? Opisz jego stan, używając słów: płacz, bezpowrotnie, nieubłaganie, żałoba, nieodwracalnie, nieszczęście, ostatecznie.

RACqYHHLodp17
(Uzupełnij).

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Wyobraź sobie, że posiadasz czarodziejską lutnię. Określ, w jakich sytuacjach warto byłoby jej użyć. Uzasadnij swoje propozycje.

R1VhhFgAOy7jh
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Napisz list w imieniu Orfeusza do władcy Hadesu. Wyraź w nim prośbę, aby uwolnił on Eurydykę. Posłuż się odpowiednimi argumentami.

RPKQ0KpU3P9uB
(Uzupełnij).
j0000008HSB5v22_000tp002
j0000008HSB5v22_000tp001
j0000008HSB5v22_000tp003
j0000008HSB5v22_000tp004
j0000008HSB5v22_000tp005
j0000008HSB5v22_000tp006
01
02
03
04
05