Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Siła sile nierówna

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady pracy zespołowej,

  • rozumie znaczenie cytatu,

  • zna zasady gry Zabawa w kolory.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi pracować zespołowo,

  • potrafi interpretować cytat,

  • potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, praca z tekstem, wizualizacja

3. Środki dydaktyczne

J. Kawalec, Silni, [w:] M. Nagajowa, Słowa znane i nieznane. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2000.

Kartki z kolorami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

  2. Prosi uczniów, aby odczytali na głos tekst Silni Juliana Kawalca. Po przeczytaniu zadawane są pytania badające stopień zrozumienia tekstu:

    • Gdzie dzieje się akcja utworu?

    • Co robią ludzie przy wagonach?

    • W jaki sposób byli ustawieni ludzie?

    • Jak nazywali się dwaj główni bohaterowie?

    • Kogo bohaterowie zobaczyli na płycie?

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zostają podzieleni na grupy. W każdej grupie wybrany jest lider, sprawozdawca, sekretarz. Nauczyciel przypomina zasady pracy w grupach. Problem do przeanalizowania zostaje zapisany na tablicy: Dlaczego Dzidek i Kapustka wstrzymali się z rzuceniem płyty? Uczniowie swoje pomysły zapisują na arkuszach szarego papieru. Następnie prezentują wyniki swojej pracy na forum całej klasy. Kolejny etap to wybór najwartościowszych i najtrafniejszych pomysłów. Każdy uczeń podchodzi do wywieszonych plakatów i przydziela punkt temu rozwiązaniu, które uważa za najtrafniejsze. Pomysły, które zebrały największą ilość punktów, są zapisane do zeszytu. Jest to forma notatki. Następnie w swobodnych wypowiedziach uczniowie zastanawiają się, o jaką siłę tak naprawdę chodziło, interpretują cytat zawarty w temacie lekcji.

  2. Nauczyciel inicjuje zabawę w kolory. Uczniowie losują różne kolorowe kartki, które są związane z tematyką utworu. Pierwsza grupa kartek oddaje kolorystykę obrazów łąki, dominują więc tu kolory jasne, druga grupa oddaje kolorystykę placu wyładunku żelaza, tu przeważają kolory ciemne. Polecenie dla klasy: W opowiadaniu macie opisy dwóch różnych miejsc, spróbujcie znaleźć się w tej grupie, która będzie opisywać to samo miejsce. Uzgodnijcie kolory swoich kartek, sprawdźcie, czy wszyscy w danej grupie powinni się tu znaleźć. Następnie uczniowie opowiadają, dlaczego ich kolor pasuje do łąki lub do placu wyładunku żelaza.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie podsumowują swoje wiadomości z lekcji, czego się dowiedzieli, co ich zaintrygowało, z czym się zgadzali lub nie. Interpretują znaczenie wyrażenia być silnym. Wypowiadają się na temat, czy zdarzyły im się w życiu sytuacje podobne do tej, którą poznali w utworze, jeśli tak, to opowiadają o niej krótko.

  2. Nauczyciel ewaluuje lekcję, prosząc, aby uczniowie narysowali walizkę i koszyk. W walizce mają umieścić to wszystko, co by zabrali ze sobą do domu z lekcji, w koszu mają umieścić te wydarzenia, sytuacje, które chcieliby wyrzucić.

5. Bibliografia

  1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.

  2. Kawalec J., Silni, [w:] M. Nagajowa, Słowa znane i nieznane. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2004.

  3. Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów: „burza mózgów” i inne techniki edukacji, Oficyna Wydawnicza PiG, Poznań 2000.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Narysuję dowolny obraz wyróżniony w tekście.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1IPQUMhg5qqE

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.34 KB w języku polskim
R1FJb3bDxPftt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim