Siła sile nierówna
Siła sile nierówna
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady pracy zespołowej,
rozumie znaczenie cytatu,
zna zasady gry Zabawa w kolory.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi pracować zespołowo,
potrafi interpretować cytat,
potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, praca z tekstem, wizualizacja
3. Środki dydaktyczne
J. Kawalec, Silni, [w:] M. Nagajowa, Słowa znane i nieznane. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2000.
Kartki z kolorami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
Prosi uczniów, aby odczytali na głos tekst Silni Juliana Kawalca. Po przeczytaniu zadawane są pytania badające stopień zrozumienia tekstu:
Gdzie dzieje się akcja utworu?
Co robią ludzie przy wagonach?
W jaki sposób byli ustawieni ludzie?
Jak nazywali się dwaj główni bohaterowie?
Kogo bohaterowie zobaczyli na płycie?
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. W każdej grupie wybrany jest lider, sprawozdawca, sekretarz. Nauczyciel przypomina zasady pracy w grupach. Problem do przeanalizowania zostaje zapisany na tablicy: Dlaczego Dzidek i Kapustka wstrzymali się z rzuceniem płyty? Uczniowie swoje pomysły zapisują na arkuszach szarego papieru. Następnie prezentują wyniki swojej pracy na forum całej klasy. Kolejny etap to wybór najwartościowszych i najtrafniejszych pomysłów. Każdy uczeń podchodzi do wywieszonych plakatów i przydziela punkt temu rozwiązaniu, które uważa za najtrafniejsze. Pomysły, które zebrały największą ilość punktów, są zapisane do zeszytu. Jest to forma notatki. Następnie w swobodnych wypowiedziach uczniowie zastanawiają się, o jaką siłę tak naprawdę chodziło, interpretują cytat zawarty w temacie lekcji.
Nauczyciel inicjuje zabawę w kolory. Uczniowie losują różne kolorowe kartki, które są związane z tematyką utworu. Pierwsza grupa kartek oddaje kolorystykę obrazów łąki, dominują więc tu kolory jasne, druga grupa oddaje kolorystykę placu wyładunku żelaza, tu przeważają kolory ciemne. Polecenie dla klasy: W opowiadaniu macie opisy dwóch różnych miejsc, spróbujcie znaleźć się w tej grupie, która będzie opisywać to samo miejsce. Uzgodnijcie kolory swoich kartek, sprawdźcie, czy wszyscy w danej grupie powinni się tu znaleźć. Następnie uczniowie opowiadają, dlaczego ich kolor pasuje do łąki lub do placu wyładunku żelaza.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie podsumowują swoje wiadomości z lekcji, czego się dowiedzieli, co ich zaintrygowało, z czym się zgadzali lub nie. Interpretują znaczenie wyrażenia być silnym. Wypowiadają się na temat, czy zdarzyły im się w życiu sytuacje podobne do tej, którą poznali w utworze, jeśli tak, to opowiadają o niej krótko.
Nauczyciel ewaluuje lekcję, prosząc, aby uczniowie narysowali walizkę i koszyk. W walizce mają umieścić to wszystko, co by zabrali ze sobą do domu z lekcji, w koszu mają umieścić te wydarzenia, sytuacje, które chcieliby wyrzucić.
5. Bibliografia
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.
Kawalec J., Silni, [w:] M. Nagajowa, Słowa znane i nieznane. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2004.
Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów: „burza mózgów” i inne techniki edukacji, Oficyna Wydawnicza PiG, Poznań 2000.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Narysuję dowolny obraz wyróżniony w tekście.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak