Sito Erastotenesa
Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Sito Erastotenesa.
Cele:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
podać definicję liczby pierwszej i naturalnej;
opisać sposób szukania liczb pierwszych za pomocą sita Eratostenesa.
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
opisać działanie algorytmu opartego na sicie Eratostenesa;
zapisać algorytm sita Eratostenesa za pomocą listy kroków;
zapisać algorytm sita Eratostenesa za pomocą schematu blokowego;
scharakteryzować zakres sprawdzanych liczb w trakcie wyszukiwania;
zaimplementować sito Eratostenesa w VB .NET do wyszukiwania n liczb pierwszych.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
Visual Studio .NET;
zestawy zadań i programów; materiały dostępne w portalu www.programuj.edu.pl;
e‑podręcznik, rozdział 22: Poławiacze liczb pierwszych; materiały dostępne w portalu www.programuj.edu.pl.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym MS VB .NET i Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | Czynności organizacyjne (5 min) | ||
Przypomnienie wiadomości potrzebnych do przeprowadzenia lekcji (5 min) |
| E‑podręcznik: strona 22.1 | |
Faza realizacyjna | Sito Eratostenesa (10 min) |
| E‑podręcznik: strona 22.5 |
Napisanie aplikacji wyszukującej kolejne liczby pierwsze (20 min) |
| Zadanie3_22 E‑podręcznik: strona 22.6 program | |
Faza podsumowująca | Podsumowanie i przypomnienie o zadanej pracy domowej (5 min) |
|
Bibliografia
[1] Gantenbein H., Dunn G., Kalani A., Payne Ch., Thangarathinam T., MS Visual Basic.NET 2003 Księga eksperta, Helion, Gliwice 2006.
[2] Kimmel P., Visual Basic.NET Księga eksperta, Helion, Gliwice 2003.
[3] MacDonald M., MS Visual Basic .NET księga przykładów, MicrosoftPress, Warszawa 2004.
[4] Mackenzie D., Shakery K., Visual Basic .NET dla każdego, Helion, Gliwice 2002.
[5] Sysło M. M., Algorytmy, WSiP, Warszawa, 1997.
Załączniki
Zadanie domowe
Napisać program znajdujący wszystkie wspólne dzielniki pierwsze w rozkładach dwóch liczb.
Czas trwania lekcji:
1 x 45 minut