Skąd bierze się agresja w sieci?
Scenariusz zajęć (45') ukazujących problem cyberprzemocy oraz mechanizmy jej powstawania. Uczniowie omawiają pojęcie cyberprzemocy i analizują zdjęcia z kampanii społecznej UNICEF “One Shot” - w znaczeniu „Jedno zdjęcie to za dużo”. Oglądają krótki film ze scenką w klasie (1'), pokazujący sytuację komentowania w sieci wyglądu koleżanki. Następnie praca w grupach w oparciu o pytania problemowe oraz film z miniwykładem, w którym psycholog objaśnia podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za zachowania przemocowe w Internecie: efekt gapia, efekt rozhamowania online i efekt kabiny pilota. Materiały uzupełnione filmem z miniwykładem, filmem ,,Cyberprzemoc. Nie stosuj, nie lajkuj, nie udostępniaj”, prezentacją multimedialną oraz kompletem informacji merytorycznych. Na zajęciach uczniowie, analizując w grupach fotografie wchodzące w skład dużej kampanii społecznej, wyróżnią najważniejsze elementy definiujące zjawisko cyberprzemocy. Zajęcia wymagają przygotowania komputera z rzutnikiem i ekranem lub tablicy multimedialnej (filmy, prezentacja) oraz wydrukowanych kart prac (po 1 dla każdego ucznia) i 1 zestawu karty z pytaniami.
Otwórz linkOtwórz link
Źródło: Martyna Stec, Anna Górsk;: Dominika Złakowska‑Cieślak, Fundacja Uniwersytet Dzieci