Skala pH
Skala pH
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcie indykator,
barwy podstawowych wskaźników w różnych środowiskach.
Uczeń wie:
co to jest pH roztworu,
do czego służy skala pH,
co to jest iloczyn jonowy wody.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
podać definicję pH roztworu,
wyjaśnić pojęcie iloczynu jonowego wody,
wyjaśnić, jakich informacji dostarcza skala pH,
doświadczalnie zbadać pH różnych roztworów,
określić odczyn roztworu za pomocą kilku wskaźników,
wykonywać proste doświadczenia.
c) Postawy
Uczeń potrafi pracować w zespole.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, asocjogram, eksperyment, pogadanka, dyskusja, praca z całym zespołem, praca w grupach różnym frontem, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń, karty pracy, magnesy, kartki z nazwami badanych substancji.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne.
Podanie tematu lekcji.
Tworzenie metodą burzy mózgów asocjogramu do określenia pH (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Pogadanka wprowadzająca. Przedstawienie przez nauczyciela najważniejszych informacji dotyczących autodysocjacji wody, iloczynu jonowego i skali pH. Jednocześnie weryfikacja poprawności skojarzeń podanych przez uczniów podczas tworzenia asocjogramu.
Podział uczniów na cztery grupy.
Badanie pH różnych substancji.
Wykonanie przez uczniów doświadczenia zgodnie z instrukcją zawartą w karcie pracy (załącznik 2). Prezentacja przez liderów wyników pomiarowych uzyskanych podczas doświadczeń poprzez umieszczenie kartki z nazwą badanej substancji przy odpowiedniej wartości na skali pH, narysowanej na tablicy.
Omówienie ćwiczenia, podział substancji na kwasowe, zasadowe i obojętne. Określanie stężenia jonów H+ i jonów OH- dla wybranych wartości pH.
Odpowiedzi uczniów na pytanie, jaką barwę przybierałby papierek wskaźnikowy w ustach, żołądku i w dwunastnicy?
Określenie innych substancji, które zmieniają barwę w zależności od środowiska. Wprowadzenie pojęcia indykator. Badanie zachowania się różnych wskaźników w roztworach kwasów, zasad i w wodzie.
Wykonanie przez uczniów doświadczenia zgodnie z instrukcją zawartą w karcie pracy (załącznik 3).
Omówienie ćwiczenia na forum całej klasy.
c) Faza podsumowująca
Pogadanka dotycząca właściwości i zastosowania indykatorów.
Dyskusja nad wykorzystaniem skali pH w rolnictwie, medycynie, kosmetologii.
5. Bibliografia
Czerwiński A., Czerwińska A., Jelińska–Kazimierczuk M., Kuśmierczyk K., Chemia 1, WSiP , Warszawa 2003.
Danikiewicz W., Pazdro K. M., Chemia dla licealistów. Podstawy. Część 1. Chemia ogólna Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro, Warszawa, 1995.
Jurkowska‑Wernerowa M., 500 zagadek dla miłośników chemii, WP, Warszawa 1968.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Asocjogram:
Załącznik 2
Karta pracy nr 1 dla grupy pierwszej
Za pomocą uniwersalnych papierków wskaźnikowych i skali barw umieszczonej na ich opakowaniu zmierzcie pH poniższych substancji:
SUBSTANCJA | WATROŚĆ PH |
OCET | |
SOK Z GRAPEFRUITA | |
ROZTWÓR SOLI | |
PASTA DO ZĘBÓW | |
WYBIELACZ |
Karta pracy nr 1 dla grupy drugiej
Za pomocą uniwersalnych papierków wskaźnikowych i skali barw umieszczonej na ich opakowaniu zmierzcie pH poniższych substancji:
SUBSTANCJA | WATROŚĆ pH |
SOK Z KISZONEJ KAPUSTY | |
SOK JABŁKOWY | |
ROZTWÓR CUKRU | |
PŁYN DO MYCIA NACZYŃ | |
ROZTWÓR „KRETA” DO UDRAŻNIANIA RUR |
Karta pracy nr 1 dla grupy trzeciej
Za pomocą uniwersalnych papierków wskaźnikowych i skali barw umieszczonej na ich opakowaniu zmierzcie pH poniższych substancji:
SUBSTANCJA | WATROŚĆ pH |
SOK Z KISZONYCH OGÓRKÓW | |
SOK POMARAŃCZOWY | |
WODA MINERALNA GAZOWANA | |
MLEKO | |
ROZTWÓR „KRETA” DO UDRAŻNIANIA RUR |
Karta pracy nr 1 dla grupy czwartej
Za pomocą uniwersalnych papierków wskaźnikowych i skali barw umieszczonej na ich opakowaniu zmierzcie pH poniższych substancji:
SUBSTANCJA | WATROŚĆ pH |
SOK Z CYTRYNY | |
WODA DESZCZOWA | |
WODA MINERALNA NIEGAZOWANA | |
ROZTWÓR GLEBY z okolic szkoły | |
ROZTWÓR MYDŁA |
załącznik 3
Karta pracy nr 2 dla grupy pierwszej
Określ barwę fenoloftaleiny w wodzie, w roztworze kwasu i zasady.
SUBSTANCJA | BARWA |
WODA | |
KWAS | |
ZASADA |
Karta pracy nr 2 dla grupy drugiej
Określ barwę oranżu metylowego w wodzie, w roztworze kwasu i zasady.
SUBSTANCJA | BARWA |
WODA | |
KWAS | |
ZASADA |
Karta pracy nr 2 dla grupy trzeciej
Określ barwę lakmusu w wodzie, w roztworze kwasu i zasady.
SUBSTANCJA | BARWA |
WODA | |
KWAS | |
ZASADA |
Karta pracy nr 2 dla grupy czwartej
Określ barwę błękitu bromofenolowego w wodzie, w roztworze kwasu i zasady.
SUBSTANCJA | BARWA |
WODA | |
KWAS | |
ZASADA |
b) Zadanie domowe
Korzystając z różnych źródeł wiedzy określ orientacyjną wartość pH poniżej podanych płynów ustrojowych, a następnie podaj wartość stężenia jonów H+ i jonów OH- dla każdego z płynów.
Płyn ustrojowy | Wartość pH | stężenie jonów H+ | stężenia jonów OH- |
Sok żołądkowy | |||
Żółć | |||
Mocz |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak