Zestaw narzędzi pomocnych w diagnozie autyzmu/ zespołu Aspergera oraz w diagnozie funkcjonalnej dla celów edukacyjnych i terapeutycznych. Nie są to podręczniki diagnostyczne (w większości przypadków nie zawierają sposobu obliczania wyników ani ich interpretacji i odniesienia do norm). Przedstawiają jednak skale z opisem zachowań, które mogą służyć weryfikacji kryteriów diagnostycznych (zgromadzono aż cztery zestawy kryteriów: wg ICD‑10, ICD‑11, DSM‑IV i DSM‑V; zaleca się korzystanie z obowiązującej w Polsce klasyfikacji ICD - od 1.01.2022 r. powinna to być wersja ICD‑11). Do wstępnej diagnozy/diagnozy funkcjonalnej szczególnie użyteczne mogą być ze zgromadzonych narzędzi Zmodyfikowany Kwestionariusz Autyzmu w Okresie Poniemowlęcym (ang. The Modified – Checklist for Autism in Toddlers) z kluczem odpowiedzi; ASDS (Asperger Syndrome Diagnostic Scale) - szybka i łatwa skala do wstępnej oceny występowania zachowań charakterystycznych dla zespołu Aspergera w wieku 5‑18 lat (na stronie brak opisu); Kwestionariusz Integracji Sensorycznej - z wykazem zachowań wskazujących na zaburzenia w wyróżnionych 8 sferach sensorycznych i sensoryczno‑motorycznych (użyteczne w projektowaniu „diety sensorycznej” i programu terapii). Wartościową rzeczą są też Kwestionariusze Zachowania i Osobowości (AQ) dla osób z autyzmem - wersja dla dzieci 4‑11 lat, dla młodzieży 12‑15 lat oraz dla dorosłych (oryginalne arkusze w wersji pdf, z przekierowaniem do źródła oraz autorów wersji polskiej). UWAGA: narzędzia te służą jedynie do oceny wstępnej - ostateczną diagnozę powinien postawić specjalista, a nawet zespół specjalistów: psychiatra, psycholog, logopeda i pedagog specjalny. W Polsce za tzw. złoty standard diagnostyczny autyzmu i zespołu Aspergera uznaje się obecnie test ADOS‑2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition), który może być użytkowany po odbyciu szkolenia i uzyskania certyfikacji.

Otwórz linkhttp://niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/diagnoza/skale‑diagnostyczne/Otwórz link

Źródło: BN., Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera „Nie‑Grzeczne Dzieci”, założone w 2005 r.