Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Skarby polskiej ziemi

Cele lekcji

a. Wiadomości

b. Umiejętności

  • omawia sposoby pozyskiwania surowców mineralnych

  • wskazuje związek miedzy budową geologiczną, a występowaniem surowców mineralnych

  • uczeń omawia na przykładach wpływ wydobycia surowców mineralnych na środowisko przyrodnicze

Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca w grupach

Metody: karty pracy, praca z mapą

Środki dydaktyczne

Podręcznik do geografii „Planeta 3”, wyd. M. Rożak ( tekst str.21 – 24), Mapa gospodarcza Polski lub mapa w Atlasie geograficznym dla gimnazjum PPWK, kserokopie stron lub podręczniki z materiałami dotyczącymi tematu, np. Moje miejsce w Polsce i regionie SOP, Polska w Europie (podręcznik geografii dla szkoły średniej) SOP , Szkolny słownik geograficzny – J. Flis, karty pracy.

Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

  • część organizacyjna,

  • nauczyciel zadaje pytania utrwalające wiadomości z klasy pierwszej, a dotyczące dziejów Ziemi i tworzenia się w określonych warunkach surowców mineralnych, np. węgla kamiennego, ropy naftowej, złóż soli, siarki, gipsu,

  • nauczyciel przypomina znaczenie określeń: surowce odnawialne i nieodnawialne,

  • nauczyciel prosi uczniów o odliczenie od 1 – 4 lub w inny sposób dzieli klasę na 4 grupy.

  • uczniowie zajmują wyznaczone miejsca w grupach.

b. Faza realizacyjna

  • nauczyciel przedstawia klasie temat „Surowce mineralne Polski”.Omawia cele lekcji, informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych do tematu, a następnie rozdaje każdej grupie kartę pracy,

  • nauczyciel podaje podręcznik i mapę fizyczną Polski , mapę gospodarczą Polski jako źródło informacji do lekcji ,

  • nauczyciel podaje czas wykonywania zadania (ok. 15 – 20 min.),

  • praca w grupach nad zadaniem,

  • wypisanie rozwiązań na kartach pracy,

  • prezentacja uzupełnionych kart pracy przez grupy

c. Faza podsumowująca

  • nauczyciel zadaje pytania utrwalające materiał z lekcji, np.;

  • wymień nazwy najważniejszych surowców mineralnych w Polsce,

  • wskaż na mapie miejsca występowania złóż ...( węgla kamiennego, brunatnego, rud żelaza itp.),

  • omów wpływ wydobycia surowców mineralnych na środowisko geograficzne,

  • podaj przykłady wykorzystania .. .( nazwa określonego surowca mineralnego),

  • nauczyciel ocenia pracę grup wg własnych kryteriów zgodnych z PSO.

    1. Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna, Wrocław 2005.

    2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3” Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.

    3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia. Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum,część I i II, SOP Toruń 1999.

    4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.

    5. Harasymowicz Jerzy, Wojtkowicz Zofia, Polska w Europie dla klasy III liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1998.

    6. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk – Straszyn 2006.

    7. Krynicka -Tarnacka T., Wnuk G., Wojtkowicz Z.. Moje miejsce w Polsce i regionie, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Toruń 2001.

    8. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk – Straszyn 2004.

    9. Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno- ekonomiczna Polski,Wyd. M. Rożak Gdańsk – Straszyn.2004.

a. Karta pracy ucznia

RvnoAVlfAH7Go

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 31.45 KB w języku polskim