Skarby polskiej ziemi – scenariusz
Scenariusz lekcji – Skarby polskiej ziemi
Cele lekcji
a. Wiadomości
b. Umiejętności
omawia sposoby pozyskiwania surowców mineralnych
wskazuje związek miedzy budową geologiczną, a występowaniem surowców mineralnych
uczeń omawia na przykładach wpływ wydobycia surowców mineralnych na środowisko przyrodnicze
Metoda i forma pracy
Formy pracy: praca w grupach
Metody: karty pracy, praca z mapą
Środki dydaktyczne
Podręcznik do geografii „Planeta 3”, wyd. M. Rożak ( tekst str.21 – 24), Mapa gospodarcza Polski lub mapa w Atlasie geograficznym dla gimnazjum PPWK, kserokopie stron lub podręczniki z materiałami dotyczącymi tematu, np. Moje miejsce w Polsce i regionie SOP, Polska w Europie (podręcznik geografii dla szkoły średniej) SOP , Szkolny słownik geograficzny – J. Flis, karty pracy.
Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
część organizacyjna,
nauczyciel zadaje pytania utrwalające wiadomości z klasy pierwszej, a dotyczące dziejów Ziemi i tworzenia się w określonych warunkach surowców mineralnych, np. węgla kamiennego, ropy naftowej, złóż soli, siarki, gipsu,
nauczyciel przypomina znaczenie określeń: surowce odnawialne i nieodnawialne,
nauczyciel prosi uczniów o odliczenie od 1 – 4 lub w inny sposób dzieli klasę na 4 grupy.
uczniowie zajmują wyznaczone miejsca w grupach.
b. Faza realizacyjna
nauczyciel przedstawia klasie temat „Surowce mineralne Polski”.Omawia cele lekcji, informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych do tematu, a następnie rozdaje każdej grupie kartę pracy,
nauczyciel podaje podręcznik i mapę fizyczną Polski , mapę gospodarczą Polski jako źródło informacji do lekcji ,
nauczyciel podaje czas wykonywania zadania (ok. 15 – 20 min.),
praca w grupach nad zadaniem,
wypisanie rozwiązań na kartach pracy,
prezentacja uzupełnionych kart pracy przez grupy
c. Faza podsumowująca
nauczyciel zadaje pytania utrwalające materiał z lekcji, np.;
wymień nazwy najważniejszych surowców mineralnych w Polsce,
wskaż na mapie miejsca występowania złóż ...( węgla kamiennego, brunatnego, rud żelaza itp.),
omów wpływ wydobycia surowców mineralnych na środowisko geograficzne,
podaj przykłady wykorzystania .. .( nazwa określonego surowca mineralnego),
nauczyciel ocenia pracę grup wg własnych kryteriów zgodnych z PSO.
Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna, Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3” Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia. Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum,część I i II, SOP Toruń 1999.
Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.
Harasymowicz Jerzy, Wojtkowicz Zofia, Polska w Europie dla klasy III liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1998.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk – Straszyn 2006.
Krynicka -Tarnacka T., Wnuk G., Wojtkowicz Z.. Moje miejsce w Polsce i regionie, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Toruń 2001.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk – Straszyn 2004.
Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno- ekonomiczna Polski,Wyd. M. Rożak Gdańsk – Straszyn.2004.