Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • zna list, jako jedną z form wypowiedzi pisemnej

      • wie na jakie pytania odpowiada rzeczownik i przymiotnik

      • zna zasady stosowania interpunkcji

      • zna pojęcia: o ile więcej, o ile mniej

    2. Umiejętności Uczeń:

      • umie nazywać swoje uczucia

      • potrafi odróżnić lewą stronę od prawej

      • umie zredagować wypowiedź w formie opisu

      • umie wykonać działania w zakresie dodawania i odejmowania 20 z przekroczenie progu dziesiątkowego

      • potrafi narysować rysunek i starannie ozdobić ramkę

  2. Metoda pracy

    • relaksacja

    • praca z tekstem

    • ćwiczebna

    • ekspresji plastycznej

  3. Środki dydaktyczne

    • kaseta z muzyką relaksacyjną

    • podręcznik

    • karty pracy

    • wycięte z tektury ramki

    • kolorowe tasiemki

    • muszelki, kamyki, plecak

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Uczniowie wchodzący na zajęcia wkładają do plecaka przyniesione przez siebie pamiątki z wakacji, w miarę możliwości tak , aby inni koledzy i koleżanki, ich nie widziały.

      2. Zabawa „Indiańskie imię”.
        Uczniowie siedzą w kole. Każdy z nich wymyśla sobie indiańskie imię i gest. Następnie jedno dziecko przedstawia swoje nowe imię wraz z gestem, a kolega obok mówi: „to jest.......” i wymawia nowe imię kolegi wraz z powtórzeniem gestu. Potem mówi swoje imię i pokazuje je gestem. Zadaniem kolejnej osoby jest powtórzenie imion przedmówców wraz z gestami itd. Zabawa kończy się, gdy ostatnie dziecko, przedstawi swoich kolegów i koleżanki i doda swoje imię wraz z gestem, które powtórzy cały zespól klasowy.

      3. Uczniowie na paskach papieru otrzymują zdania, które samodzielnie kończą:
        Moje wakacje były........................... i ......................................
        Najmilej wspominam czas, kiedy
        ........................................................................................................
        ........................................................................................................
        Chętni uczniowie odczytują swoje wypowiedzi, które następnie są umieszczane na tablicy.

    2. Faza realizacyjna

      1. Uczniowie siadają na dywanie i zamykają oczy. Nauczyciel włącza muzykę relaksacyjną i prowadzi opowieść np.:
        Jest piękny słoneczny dzień. Promienie słońca przedostają się do waszego pokoju, a w oddali słychać szum morza i śpiew ptaków. Powoli, leniwie przeciągacie się w łóżku. Chwilę potem podchodzicie do okna i obserwujecie bawiące się ze sobą dwa szczeniaki. Wkładacie na siebie koszulkę i spodenki i wychodzicie przed dom. Mijacie furtkę i idziecie w kierunku morza polną ścieżką. Zrywacie z łąki pachnące rumianki. Idziecie dalej, dalej.... a szum morza jest coraz głośniejszy. Powolutku wchodzicie na plażę, ściągacie trampki i zanurzacie stopy w ciepłym piasku. Idziecie wzdłuż brzegu morza, a lekki wiaterek smaga waszą twarz. Zatrzymujecie się i przez chwilkę przeskakujecie przez falę, a woda delikatnie pryska na wasze spodenki. Powoli wracacie do domu. Po drodze mijacie jeszcze wielkie drzewo, które obiegacie kilka razy dookoła. Robi się coraz bardziej gorąco, wchodzicie do waszego ogrodu i siadacie wygodnie pod drzewem.
        Powoli otwieracie oczy...

        • rozmowa dotycząca towarzyszących dzieciom uczuć w czasie słuchania muzyki i opowieści

      2. Wysłuchanie utworów J. Korczakowskiej „O czym szumi muszla” i E.Waśniowskiej „Kamyk”.

      3. Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę dotyczącą treści prezentowanych utworów:

        • o jakich pamiątkach mowa jest w wierszach?

        • jakie wspomnienia wywołują te pamiątki w ich właścicieli?

        • jaki nastrój panuje w wierszach?

      4. Nauczyciel pokazuje dzieciom plecak wypełniony pamiątkami przyniesionymi przez nich z wakacji. Wyjmuje po kolei każdą z nich, a uczniowie próbują zgadnąć do kogo ona należy.

      5. Kiedy wszyscy otrzymają już należące do nich pamiątki, chętni uczniowie opowiadają o tym, skąd je przywieźli i z jakimi wspomnieniami są związane.

      6. Dzieci otrzymują od nauczyciela tasiemki w kolorze żółtym i fioletowym. Wszyscy zawiązują je na lewej ręce.

        • w jednej części sali staje grupa uczniów z żółtymi tasiemkami, a po drugiej z fioletowymi. Ile jest razem tasiemek? Zapis działania

        • uczniowie, którzy mają na sobie okulary siadają na dywanie, a pozostali siadają w ławkach. O ile więcej jest uczniów w okularach, od uczniów bez okularów. Zapis działania tablicy

        • nauczyciel wkłada do jednego pojemnika kilka dużych kamieni, a do drugiego kilkanaście małych. Wybrany uczeń przelicza ilość kamyków w jednym pojemniku , a potem w drugim. Zapisuje wyniki i sumę kamieni małych i dużych.

      7. Wykonywanie ćwiczeń z dodawania i odejmowania w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

      8. Przerwa śródlekcyjna.

      9. Uzupełnianie zdań wyrazami z ramki (załącznik).

      10. Uczniowie otrzymują tekst (załącznik)

        • Określają rodzaj tego typu wypowiedzi

        • Tworzą zdania stawiając kropki i przecinki, a także wstawiają wielką literę w odpowiednich miejscach

    3. Faza podsumowująca

      1. Ozdabianie ramki wyciętej z kartonu skrawkami materiałów, kamieniami, muszelkami, listkami i płatkami kwiatów.

      2. Wykonanie obrazka z wakacji, który uczniowie umieszczają w ramce

  5. Bibliografia

    1. Cz. Cyrański, „Język polski kl. III. Zeszyt pracy ucznia”, „MAC” Kielce 1998r;

    2. H.Dobrowolska, A.Konieczna, W.Dziabaszewski, „Wesoła szkoła – kształcenie zintegrowane w klasie 3”, WSiP, Warszawa 2001r.

  6. Załączniki

    1. Uzupełnij zdania wyrazami znajdującymi się w ramce.
      Małe ................................. znalezione na ................................. to pamiątka z pobytu nad ...................................................... . Drobniutkie ................................... zebrane na .................................. będą nam .................................... wakacje nad ........................................

      R1XAjVe9sxRNP

      Niebieskim kolorem podkreśl rzeczowniki, a zielonym czasowniki.

    2. Przeczytaj uważnie tekst. Utwórz i przepisz zdania, stawiając we właściwe miejsca kropki i przecinki. Wstaw także we właściwe miejsca wielką literę.

      **kochana aniu !
      wakacje spędziłam wspaniale w lipcu pojechałam nad morze do cioci basi która pokazała mi piękne miejsca w gdańsku widziałam starówkę kościół mariacki i oglądałyśmy zbiory muzeum narodowego często też chodziłyśmy na plażę kąpać się w morzu, robić zamki z piasku i zbierać muszelki oraz małe kamyki
      w sierpniu wybraliśmy się z moimi rodzicami i siostrą agnieszką w góry do szklarskiej poręby wspólnie odbyliśmy wiele wędrówek górskimi szlakami wieczorami graliśmy w gry planszowe i urządzaliśmy sobie zawody
      mam nadzieję Aniu że niedługo się spotkamy i będziesz mogła mi opowiedzieć o swoich wakacjach
      do zobaczenia
      małgosia

      Zadanie domowe**

      1. Opisz swoją ulubioną pamiątkę z wakacji

  7. Czas trwania lekcji 3‑4 godziny lekcyjne

R1FLpfqtG0RW3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 47.34 KB w języku polskim
RKcz0uxk6YROl

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim