Skarby wakacji.
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
zna list, jako jedną z form wypowiedzi pisemnej
wie na jakie pytania odpowiada rzeczownik i przymiotnik
zna zasady stosowania interpunkcji
zna pojęcia: o ile więcej, o ile mniej
Umiejętności Uczeń:
umie nazywać swoje uczucia
potrafi odróżnić lewą stronę od prawej
umie zredagować wypowiedź w formie opisu
umie wykonać działania w zakresie dodawania i odejmowania 20 z przekroczenie progu dziesiątkowego
potrafi narysować rysunek i starannie ozdobić ramkę
Metoda pracy
relaksacja
praca z tekstem
ćwiczebna
ekspresji plastycznej
Środki dydaktyczne
kaseta z muzyką relaksacyjną
podręcznik
karty pracy
wycięte z tektury ramki
kolorowe tasiemki
muszelki, kamyki, plecak
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Uczniowie wchodzący na zajęcia wkładają do plecaka przyniesione przez siebie pamiątki z wakacji, w miarę możliwości tak , aby inni koledzy i koleżanki, ich nie widziały.
Zabawa „Indiańskie imię”.
Uczniowie siedzą w kole. Każdy z nich wymyśla sobie indiańskie imię i gest. Następnie jedno dziecko przedstawia swoje nowe imię wraz z gestem, a kolega obok mówi: „to jest.......” i wymawia nowe imię kolegi wraz z powtórzeniem gestu. Potem mówi swoje imię i pokazuje je gestem. Zadaniem kolejnej osoby jest powtórzenie imion przedmówców wraz z gestami itd. Zabawa kończy się, gdy ostatnie dziecko, przedstawi swoich kolegów i koleżanki i doda swoje imię wraz z gestem, które powtórzy cały zespól klasowy.Uczniowie na paskach papieru otrzymują zdania, które samodzielnie kończą:
Moje wakacje były........................... i ......................................
Najmilej wspominam czas, kiedy
........................................................................................................
........................................................................................................ Chętni uczniowie odczytują swoje wypowiedzi, które następnie są umieszczane na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie siadają na dywanie i zamykają oczy. Nauczyciel włącza muzykę relaksacyjną i prowadzi opowieść np.:
Jest piękny słoneczny dzień. Promienie słońca przedostają się do waszego pokoju, a w oddali słychać szum morza i śpiew ptaków. Powoli, leniwie przeciągacie się w łóżku. Chwilę potem podchodzicie do okna i obserwujecie bawiące się ze sobą dwa szczeniaki. Wkładacie na siebie koszulkę i spodenki i wychodzicie przed dom. Mijacie furtkę i idziecie w kierunku morza polną ścieżką. Zrywacie z łąki pachnące rumianki. Idziecie dalej, dalej.... a szum morza jest coraz głośniejszy. Powolutku wchodzicie na plażę, ściągacie trampki i zanurzacie stopy w ciepłym piasku. Idziecie wzdłuż brzegu morza, a lekki wiaterek smaga waszą twarz. Zatrzymujecie się i przez chwilkę przeskakujecie przez falę, a woda delikatnie pryska na wasze spodenki. Powoli wracacie do domu. Po drodze mijacie jeszcze wielkie drzewo, które obiegacie kilka razy dookoła. Robi się coraz bardziej gorąco, wchodzicie do waszego ogrodu i siadacie wygodnie pod drzewem.
Powoli otwieracie oczy...rozmowa dotycząca towarzyszących dzieciom uczuć w czasie słuchania muzyki i opowieści
Wysłuchanie utworów J. Korczakowskiej „O czym szumi muszla” i E.Waśniowskiej „Kamyk”.
Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę dotyczącą treści prezentowanych utworów:
o jakich pamiątkach mowa jest w wierszach?
jakie wspomnienia wywołują te pamiątki w ich właścicieli?
jaki nastrój panuje w wierszach?
Nauczyciel pokazuje dzieciom plecak wypełniony pamiątkami przyniesionymi przez nich z wakacji. Wyjmuje po kolei każdą z nich, a uczniowie próbują zgadnąć do kogo ona należy.
Kiedy wszyscy otrzymają już należące do nich pamiątki, chętni uczniowie opowiadają o tym, skąd je przywieźli i z jakimi wspomnieniami są związane.
Dzieci otrzymują od nauczyciela tasiemki w kolorze żółtym i fioletowym. Wszyscy zawiązują je na lewej ręce.
w jednej części sali staje grupa uczniów z żółtymi tasiemkami, a po drugiej z fioletowymi. Ile jest razem tasiemek? Zapis działania
uczniowie, którzy mają na sobie okulary siadają na dywanie, a pozostali siadają w ławkach. O ile więcej jest uczniów w okularach, od uczniów bez okularów. Zapis działania tablicy
nauczyciel wkłada do jednego pojemnika kilka dużych kamieni, a do drugiego kilkanaście małych. Wybrany uczeń przelicza ilość kamyków w jednym pojemniku , a potem w drugim. Zapisuje wyniki i sumę kamieni małych i dużych.
Wykonywanie ćwiczeń z dodawania i odejmowania w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
Przerwa śródlekcyjna.
Uzupełnianie zdań wyrazami z ramki (załącznik).
Uczniowie otrzymują tekst (załącznik)
Określają rodzaj tego typu wypowiedzi
Tworzą zdania stawiając kropki i przecinki, a także wstawiają wielką literę w odpowiednich miejscach
Faza podsumowująca
Ozdabianie ramki wyciętej z kartonu skrawkami materiałów, kamieniami, muszelkami, listkami i płatkami kwiatów.
Wykonanie obrazka z wakacji, który uczniowie umieszczają w ramce
Bibliografia
Cz. Cyrański, „Język polski kl. III. Zeszyt pracy ucznia”, „MAC” Kielce 1998r;
H.Dobrowolska, A.Konieczna, W.Dziabaszewski, „Wesoła szkoła – kształcenie zintegrowane w klasie 3”, WSiP, Warszawa 2001r.
Załączniki
Uzupełnij zdania wyrazami znajdującymi się w ramce.
Małe ................................. znalezione na ................................. to pamiątka z pobytu nad ...................................................... . Drobniutkie ................................... zebrane na .................................. będą nam .................................... wakacje nad ........................................R1XAjVe9sxRNP Niebieskim kolorem podkreśl rzeczowniki, a zielonym czasowniki.
Przeczytaj uważnie tekst. Utwórz i przepisz zdania, stawiając we właściwe miejsca kropki i przecinki. Wstaw także we właściwe miejsca wielką literę.
**kochana aniu !
wakacje spędziłam wspaniale w lipcu pojechałam nad morze do cioci basi która pokazała mi piękne miejsca w gdańsku widziałam starówkę kościół mariacki i oglądałyśmy zbiory muzeum narodowego często też chodziłyśmy na plażę kąpać się w morzu, robić zamki z piasku i zbierać muszelki oraz małe kamyki
w sierpniu wybraliśmy się z moimi rodzicami i siostrą agnieszką w góry do szklarskiej poręby wspólnie odbyliśmy wiele wędrówek górskimi szlakami wieczorami graliśmy w gry planszowe i urządzaliśmy sobie zawody
mam nadzieję Aniu że niedługo się spotkamy i będziesz mogła mi opowiedzieć o swoich wakacjach
do zobaczenia
małgosiaZadanie domowe**
Opisz swoją ulubioną pamiątkę z wakacji
Czas trwania lekcji 3‑4 godziny lekcyjne