Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Skład i budowa atmosfery

Cele lekcji

Cel ogólny: zapoznanie z budową i składem atmosfery.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest atmosfera,

  • zna składniki atmosfery,

  • wie, że atmosfera jest powłoką gazową,

  • wymienia warstwy atmosfery,

  • wie, w której warstwie tworzą się chmury,

  • wie, w której warstwie znajduje się warstwa ozonowa,

  • podaje nazwy warstw przejściowych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • znaleźć w tekście informacje dotyczące cech warstw atmosfery (czyta ze zrozumieniem),

  • scharakteryzować warstwy,

  • wyjaśnić, dlaczego tworzy się dziura ozonowa,

  • potrafi umiejscowić zorzę polarną i satelity.

c) Postawy

Uczeń:

  • uczy się pracy w zespole,

  • bierze aktywny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, praca indywidualna, praca z podręcznikiem.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, szary papier, flamastry, karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.

Nauczyciel prosi o przypomnienie sfer Ziemi oraz o wyjaśnienie, jaką sferą jest atmosfera.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel podaje skład atmosfery. Prosi o zapisanie informacji w zeszycie.

Następnie dzieli klasę na 5 grup. Każda grupa otrzymuje część papieru. Grupy mają za zadanie na podstawie tekstu z podręcznika scharakteryzować poszczególne warstwy atmosfery, biorąc pod uwagę: temperaturę, ciśnienie, wysokość oraz zjawiska kształtujące się w danej warstwie.

Grupa 1 ma do scharakteryzowania torposferę, grupa 2 – stratosferę, grupa 3 – mezosferę, grupa 4 – termosferę, grupa 5 – egzosferę. Czas pracy wynosi około 10 minut. Po upływie tego czasu nauczyciel prosi przedstawiciela grupy o zaprezentowanie wniosków i odczytanie informacji zapisanych na szarym papierze.

Grupy po kolei prezentują zapisane informacje. Nauczyciel skleja taśmą klejącą poszczególne części papieru, aż powstanie plakat przedstawiający warstwy atmosfery.

Nauczyciel prosi uczniów o przerysowanie tego wykresu do zeszytu.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy (załącznik 1).

5. Bibliografia

  1. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii, SOP, Toruń 1996,

  2. Wład P., Bogactwo przyrodnicze Ziemi. Geografia 1. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.

  3. Wład P., Bogactwo przyrodnicze Ziemi. Geografia 1 – zeszyt ćwiczeń, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2005.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Zadanie

Otocz obwódką nazwę warstwy atmosfery, w której:

  • występuje największe zagęszczenie ozonu:

egzosfera, termosfera, mezosfera, troposfera, stratosfera

  • występują warstwy zjonizowanych gazów ułatwiających łączność radiową na Ziemi:

egzosfera, termosfera, mezosfera, troposfera, stratosfera

  • zgromadzone jest 99% ogólnej ilości pary wodnej w atmosferze:

egzosfera, termosfera, mezosfera, troposfera, stratosfera

b) Zadanie domowe

Wykonaj diagram kołowy przedstawiający skład atmosfery.

Praca dla chętnych: Napisz referat na temat: „Jak powstaje dziura ozonowa i jakie są jej skutki?”.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I.

R1PjEW2kQx3Tc

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.17 KB w języku polskim
RB06yJnapY0x9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim