Skład i budowa atmosfery
Skład i budowa atmosfery
Cele lekcji
Cel ogólny: zapoznanie z budową i składem atmosfery.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest atmosfera,
zna składniki atmosfery,
wie, że atmosfera jest powłoką gazową,
wymienia warstwy atmosfery,
wie, w której warstwie tworzą się chmury,
wie, w której warstwie znajduje się warstwa ozonowa,
podaje nazwy warstw przejściowych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
znaleźć w tekście informacje dotyczące cech warstw atmosfery (czyta ze zrozumieniem),
scharakteryzować warstwy,
wyjaśnić, dlaczego tworzy się dziura ozonowa,
potrafi umiejscowić zorzę polarną i satelity.
c) Postawy
Uczeń:
uczy się pracy w zespole,
bierze aktywny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, praca indywidualna, praca z podręcznikiem.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, szary papier, flamastry, karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.
Nauczyciel prosi o przypomnienie sfer Ziemi oraz o wyjaśnienie, jaką sferą jest atmosfera.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje skład atmosfery. Prosi o zapisanie informacji w zeszycie.
Następnie dzieli klasę na 5 grup. Każda grupa otrzymuje część papieru. Grupy mają za zadanie na podstawie tekstu z podręcznika scharakteryzować poszczególne warstwy atmosfery, biorąc pod uwagę: temperaturę, ciśnienie, wysokość oraz zjawiska kształtujące się w danej warstwie.
Grupa 1 ma do scharakteryzowania torposferę, grupa 2 – stratosferę, grupa 3 – mezosferę, grupa 4 – termosferę, grupa 5 – egzosferę. Czas pracy wynosi około 10 minut. Po upływie tego czasu nauczyciel prosi przedstawiciela grupy o zaprezentowanie wniosków i odczytanie informacji zapisanych na szarym papierze.
Grupy po kolei prezentują zapisane informacje. Nauczyciel skleja taśmą klejącą poszczególne części papieru, aż powstanie plakat przedstawiający warstwy atmosfery.
Nauczyciel prosi uczniów o przerysowanie tego wykresu do zeszytu.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy (załącznik 1).
5. Bibliografia
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii, SOP, Toruń 1996,
Wład P., Bogactwo przyrodnicze Ziemi. Geografia 1. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
Wład P., Bogactwo przyrodnicze Ziemi. Geografia 1 – zeszyt ćwiczeń, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2005.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Zadanie
Otocz obwódką nazwę warstwy atmosfery, w której:
występuje największe zagęszczenie ozonu:
egzosfera, termosfera, mezosfera, troposfera, stratosfera
występują warstwy zjonizowanych gazów ułatwiających łączność radiową na Ziemi:
egzosfera, termosfera, mezosfera, troposfera, stratosfera
zgromadzone jest 99% ogólnej ilości pary wodnej w atmosferze:
egzosfera, termosfera, mezosfera, troposfera, stratosfera
b) Zadanie domowe
Wykonaj diagram kołowy przedstawiający skład atmosfery.
Praca dla chętnych: Napisz referat na temat: „Jak powstaje dziura ozonowa i jakie są jej skutki?”.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I.