Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „Skóra”

Biologia, III etap edukacyjny

Temat: Skóra.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (6.11) [uczeń] podaje funkcje skóry, rozpoznaje elementy jej budowy (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia jej cechy adaptacyjne do pełnienia funkcji ochronnej, zmysłowej (receptory bólu, dotyku, ciepła, zimna) i termoregulacyjnej; opisuje stan zdrowej skóry oraz rozpoznaje niepokojące zmiany na skórze, które wymagają konsultacji lekarskiej.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Rozumie, że higiena skóry jest warunkiem zdrowia całego organizmu

Wyjaśnia rolę skóry w termoregulacji organizmu

Wymienia elementy budowy skóry

Wymienia funkcje skóry

Zna zasady higieny skóry

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Potrafi powiązać cechy budowy skóry z pełnionymi funkcjami

Wskazuje i nazywa warstwy skóry

Potrafi prezentować wyniki podejmowanych działań

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje informatyczne

  • Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Przedstawienie tematu lekcji.

Krótka pogadanka na temat właściwości skóry człowieka.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat roli skóry w funkcjonowaniu organizmu człowieka. Uczniowie określają funkcje skóry.

Nauczyciel odtwarza ilustrację interaktywną i omawia budowę skóry. Uczniowie odtwarzają ilustrację na swoich komputerach, wymieniają elementy oznaczone na rysunku.

Uczniowie przeprowadzają doświadczenie

Instrukcja przeprowadzenia doświadczenia

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: W skórze znajdują się receptory zimna i ciepła wrażliwe na zmiany temperatury. Receptory reagują wtedy, gdy temperatura otoczenia różni się od temperatury powierzchni skóry.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest zbadanie wrażliwości skóry na ciepło i zimno.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie mają do dyspozycji 3 pojemniki wypełnione taką samą ilością wody o temperaturach: ok. 10Indeks górny 0C, ok. 30Indeks górny 0C, ok. 50Indeks górny 0C.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w parach. Uczeń zanurza prawą dłoń w pojemniku z wodą gorącą (ok. 50Indeks górny 0C) i lewą dłoń w pojemniku z wodą zimną (ok. 10Indeks górny 0C). Po upływie minuty obie dłonie zanurza w pojemniku z wodą letnią (ok. 30Indeks górny 0C). Uczeń opisuje swoje odczucia, a druga osoba z pary zapisuje je w notatniku.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie porównują swoje obserwacje i analizują zaobserwowane reakcje. Opracowują wnioski z przeprowadzonego doświadczenia.

Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną „Receptory w skórze” wykazując udział skóry w odbiorze i przekazywaniu bodźców ze środowiska zewnętrznego.

Uczniowie zastanawiają się w jaki sposób skóra uczestniczy w termoregulacji organizmu.

  1. Podsumowanie:

W rozmowie kierowanej uczniowie wskazują związki między funkcjami skóry, a jej budową.

Środki dydaktyczne

  • Komputer (komputery dla uczniów)

  • Materiały multimedialne: prezentacja „Receptory w skórze”

  • Materiały multimedialne: ilustracja interaktywna „Budowa skóry”

  • 3 pojemniki wypełnione wodą o różnej temperaturze

  • Notatnik, długopis

Metody nauczania

  • Doświadczenie

  • Dyskusja

  • Obserwacja

  • Pogadanka

  • Rozmowa kierowana

Formy pracy

  • Indywidualna

  • Praca w parach

  • Zbiorowa

Praca domowa

Zdrowa skóra jest warunkiem jej pięknego i młodego wyglądu. Korzystając z dostępnych źródeł informacji przygotuj prezentację pt.: „Jak dbać o skórę?”.

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody.

Lista załączników multimedialnych

Ilustracja interaktywna „Budowa skóry”

Prezentacja multimedialna „Receptory w skórze”

RV6cbGAXOVJOb

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 100.50 KB w języku polskim
R1V3VJLwSm6rH

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.93 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3