Skóra
Scenariusz zajęć „Skóra”
Biologia, III etap edukacyjny
Temat: Skóra.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (6.11) [uczeń] podaje funkcje skóry, rozpoznaje elementy jej budowy (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia jej cechy adaptacyjne do pełnienia funkcji ochronnej, zmysłowej (receptory bólu, dotyku, ciepła, zimna) i termoregulacyjnej; opisuje stan zdrowej skóry oraz rozpoznaje niepokojące zmiany na skórze, które wymagają konsultacji lekarskiej.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ: | Rozumie, że higiena skóry jest warunkiem zdrowia całego organizmu |
Wyjaśnia rolę skóry w termoregulacji organizmu | |
Wymienia elementy budowy skóry | |
Wymienia funkcje skóry | |
Zna zasady higieny skóry |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ: | Potrafi powiązać cechy budowy skóry z pełnionymi funkcjami |
Wskazuje i nazywa warstwy skóry | |
Potrafi prezentować wyniki podejmowanych działań |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje informatyczne
Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Przedstawienie tematu lekcji.
Krótka pogadanka na temat właściwości skóry człowieka.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat roli skóry w funkcjonowaniu organizmu człowieka. Uczniowie określają funkcje skóry.
Nauczyciel odtwarza ilustrację interaktywną i omawia budowę skóry. Uczniowie odtwarzają ilustrację na swoich komputerach, wymieniają elementy oznaczone na rysunku.
Uczniowie przeprowadzają doświadczenie
Instrukcja przeprowadzenia doświadczenia
Opis teoretyczny omawianego zjawiska: W skórze znajdują się receptory zimna i ciepła wrażliwe na zmiany temperatury. Receptory reagują wtedy, gdy temperatura otoczenia różni się od temperatury powierzchni skóry.
Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest zbadanie wrażliwości skóry na ciepło i zimno.
Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie mają do dyspozycji 3 pojemniki wypełnione taką samą ilością wody o temperaturach: ok. 10Indeks górny 00C, ok. 30Indeks górny 00C, ok. 50Indeks górny 00C.
Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w parach. Uczeń zanurza prawą dłoń w pojemniku z wodą gorącą (ok. 50Indeks górny 00C) i lewą dłoń w pojemniku z wodą zimną (ok. 10Indeks górny 00C). Po upływie minuty obie dłonie zanurza w pojemniku z wodą letnią (ok. 30Indeks górny 00C). Uczeń opisuje swoje odczucia, a druga osoba z pary zapisuje je w notatniku.
Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie porównują swoje obserwacje i analizują zaobserwowane reakcje. Opracowują wnioski z przeprowadzonego doświadczenia.
Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną „Receptory w skórze” wykazując udział skóry w odbiorze i przekazywaniu bodźców ze środowiska zewnętrznego.
Uczniowie zastanawiają się w jaki sposób skóra uczestniczy w termoregulacji organizmu.
Podsumowanie:
W rozmowie kierowanej uczniowie wskazują związki między funkcjami skóry, a jej budową.
Środki dydaktyczne
Komputer (komputery dla uczniów)
Materiały multimedialne: prezentacja „Receptory w skórze”
Materiały multimedialne: ilustracja interaktywna „Budowa skóry”
3 pojemniki wypełnione wodą o różnej temperaturze
Notatnik, długopis
Metody nauczania
Doświadczenie
Dyskusja
Obserwacja
Pogadanka
Rozmowa kierowana
Formy pracy
Indywidualna
Praca w parach
Zbiorowa
Praca domowa
Zdrowa skóra jest warunkiem jej pięknego i młodego wyglądu. Korzystając z dostępnych źródeł informacji przygotuj prezentację pt.: „Jak dbać o skórę?”.
Dodatkowe propozycje wykorzystania
Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody.
Lista załączników multimedialnych
Ilustracja interaktywna „Budowa skóry”
Prezentacja multimedialna „Receptory w skórze”