Skracanie i rozszerzanie ułamków
Przypomnijmy najważniejsze umiejętności dotyczące skracania i rozszerzania ułamków.
Rozszerzanie ułamków
Zapoznaj się z animacją, która pokazuje przykład rozszerzania ułamka.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RG0iEEu14zuWH
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozszerzać ułamki.
oraz ,
uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wiedząc, że
oraz ,
uzupełnij.
............
............
............
............
oraz ,
uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wiedząc, że
oraz ,
uzupełnij.
............
............
............
............
............
Rozszerzanie ułamków polega na mnożeniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę, różną od zera. Na przykład:

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RnwDR7UOmZSlF
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozszerzać ułamki.
Ułamek rozszerzyliśmy najpierw przez , a potem przez .
Uzupełnij tabelę, przeciągając odpowiednie liczby w luki, tak aby w jednym wierszu lub kolumnie wartości sumowały się do .
1.
2.
2. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
3. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
4. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Rozszerz ułamki, tak aby posiadały mianownik równy .
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Przeciągnij i upuść brakujące liczniki i mianowniki tak, aby równości były prawdziwe.
, , , , , , ,
a) ............ ............ ............ ............
b) ............ ............ ............ ............
Skracanie ułamków
Skracanie ułamków polega na dzieleniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera.
Na przykład:

Ułamek skróciliśmy przez .
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
2. skróć ułamki przez
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
b) 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Przeciągnij i upuść brakujące liczniki i mianowniki tak, aby równości były prawdziwe.
, , , , , , ,
a) ............ ............ ............ ............
b) ............ ............ ............ ............
Ułamek, którego nie można skrócić, nazywamy ułamkiem nieskracalnym.