Skuteczna komunikacja interpersonalna
Rozwój różnych form komunikacji był jednym z fundamentów rozwoju ludzkiej cywilizacji. Współcześnie, informacja stała się jednym z najważniejszych elementów istniejących na świecie. W tym e‑materiale skupimy się na dwustronnej wymianie wiadomości, zarówno w sferze werbalnej, jak i niewerbalnej.
wyjaśniać, na czym polega komunikowanie się,
rozróżniać składowe procesu komunikowania się,
dobierać czynniki wpływające na skuteczność komunikowania się,
zauważać i wprowadzać w życie zachowanie związane z komunikacją interpersonalną ważne dla zdrowia i bezpieczeństwa.
1. Składowe procesu komunikowania się
Słowo komunikowanie zostało zaczerpnięte z języka łacińskiego, w którym jako czasownik ‘communico’ [czyt. komuniko], oznacza uczynić wspólnym, połączyć, udzielić komuś wiadomości, naradzać się, a jako rzeczownik communio [czyt. komunio], oznacza wspólność, poczucie łączności.
Komunikowanie się polega na przekazywaniu informacji – komunikatu - pomiędzy nadawcą, a odbiorcą.
Nadawca komunikatu chcąc uzyskać określony przez siebie cel wybiera odbiorcę i dobiera do niego sposób, język, miejsce i czas komunikowania się, a także decyduje o tym, jakie informacje będą przekazane. Dobierając treść komunikatu musi pamiętać o możliwości zrozumienia go przez odbiorcę np. dzieci posługują się niewielkim zakresem słownictwa i komunikat zawierający informacje naukowe może być dla nich niezrozumiały.
Odbiorca komunikatu to osoba, do której informacja jest adresowana. Aby proces komunikowania się był skuteczny, odbiorca musi być otwarty na informacje, gotowy do jej odbioru i zrozumienia. Dlatego ważna jest aktywność podczas słuchania, polegająca między innymi na zadawaniu pytań wyjaśniających niezrozumiałe zagadnienia.
Treść komunikatu jest przekazywana za pomocą słów oraz ich oprawy, czyli w przypadku rozmowy bezpośredniej, komunikacji werbalnej towarzyszy niewerbalna np. gesty, mimika, a w przypadku korespondencji oprawą będzie rodzaj użytego papieru, logo, barwa czcionek.
Kontekst komunikatu to inaczej zależność poszczególnych informacji (słów, zwrotów) zawartych w komunikatach od informacji (słów, zwrotów) bezpośrednio ich poprzedzających. Słowo mistrz może mieć znaczenie pozytywne lub negatywne w zależności od kontekstu np. Janek, dużo ćwiczył i wygrał zawody, więc jest w tej dziedzinie mistrzem, a Stanisław cały rok się unikał klasówek, osiągnął w tej dziedzinie mistrzostwo.
Otoczenie, to ogół czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które mogą decydować o powodzeniu procesu komunikowania się. Decydując się na przekazanie komunikatu należy zastanowić się jakie warunki będą temu sprzyjały, a jakie odciągną uwagę odbiorcy od treści komunikatu. Spokojne miejsce, w którym jest mało bodźców rozpraszających będzie sprzyjało skupieniu na treści rozmowy. Uroczysta oprawa, galowy strój, spowodują podniesienie rangi przekazywanych komunikatów. Natomiast gwar, zmieniające się np. w telewizorze obrazy lub zajmowanie się innymi czynnościami, będzie zakłócało komunikację. Warto pamiętać także o tym, że zmęczenie, stres lub strach to czynniki, które mogą zakłócać proces komunikowania się.
Obejrzyj poniższy film, żeby zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z komunikacją.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1csB5q6u77Ud
Film dotyczy początku powstania języka, a także komunikacji werbalnej, niewerbalnej, komunikacji przez telefon komórkowy. Omawiane są postawy przyjmowane podczas rozmowy w sytuacji negocjacyjnej (zachowania asertywne, odmowa). Przedstawiono również sytuacje, kiedy nie powinno się negocjować.
Wyjaśnij, dlaczego opanowanie komunikacji niewerbalnej jest równie ważne, co przekazywanie informacji za pomocą języka.
Zastanów się i wyjaśnij, co - oprócz przekazu werbalnego i niewerbalnego - wpływa na przebieg procesu komunikacji.
Poniższa grafika prezentuje zależności pomiędzy postawą przyjętą w procesie komunikacji, a polem wyboru jakie otrzymujemy w rezultacie.
2. Komunikowanie się – wymiar praktyczny
Aby proces komunikowania się był skuteczny należy pamiętać o:
celu komunikowania się – np. komunikat dotyczący zagrożenia dla życia lub zdrowia, ma na celu ostrzeżenie ludzi, aby mogli podjąć zapobiegające działania. Wobec tego komunikat musi być krótki i zwięzły, zrozumiały dla wszystkich, wskazujący miejsce i czas wystąpienia zagrożenia oraz sposób postępowania. Natomiast komunikat o nowościach technicznych np. o nowych telefonach może być zachętą do zakupu takiego telefonu, dlatego będzie wypowiedzią obszerną często ilustrowaną pokazem, zawierającą dużo danych technicznych, które będą zrozumiałe dla zainteresowanych osób;
doborze właściwego miejsca i czasu – np. komunikat o zagrożeniu musi być dostarczony do osób znajdujących się w miejscu występowania zagrożenia i w czasie go poprzedzającym, a komunikat o nowych rozwiązaniach technicznych powinien być przekazany w miejscu i czasie, który sprzyja poznawaniu nowości np. podczas targów lub wystaw technicznych;
dobraniu sposobu przekazywania komunikatu – np. komunikat o zagrożeniu może być wysłany w formie SMS lub podany przez media (radio, telewizja), a komunikat o nowościach technicznych może być przekazany podczas pokazu, za pośrednictwem czasopism branżowych lub przedstawicieli handlowych;
dobraniu grupy odbiorców – komunikat o zagrożeniu powinien dotrzeć do wszystkich, którzy mogą być zagrożeni, a komunikat o nowościach technicznych do wybranej grupy odbiorców, którzy będą takimi nowościami zainteresowani.
Zaplanowanie powyższych czynników stanowi podstawę efektywnego procesu komunikowania.
Komunikacja może być jedno lub dwustronna. Jednostronna polega na przekazywaniu informacji tylko przez nadawcę. Odbiorca biernie odbiera komunikat. Natomiast w przypadku komunikacji dwustronnej obie strony aktywnie uczestniczą w wymianie informacji.
Komunikacja interpersonalnaKomunikacja interpersonalna wymaga jednak określonych kompetencji, jeżeli chcemy, żeby przynosiła nam rezultaty, jakich oczekujemy.
Poniższa prezentacja to case‑studycase‑study rozmowy biznesowej. Jest to rzecz jasna jeden z milionów scenariuszy, jakie codziennie rozgrywają się w tego typu rozmowach. Zostały w niej szczególnie uwypuklone niektóre możliwe, często stosowane zachowania stron.
Obejrzyj ją uważnie, a następnie rozwiąż znajdujące się niżej polecenia.
Przedstaw, w jaki sposób Andrzej mógł przekonać Mariusza do własnego produktu.
Wyjaśnij, dlaczego w zarysowanym scenariuszu przebiegu rozmowy udało się podtrzymać wspólną przestrzeń korzyści.
Uzasadnij na podstawie przykładu Andrzeja, konieczność rozważenia najgorszych możliwych wariantów w razie niepowodzenia negocjacji.
Elementy składowe skutecznego procesu negocjacji zostały przedstawione na poniższej ilustracji.
3. Podsumowanie
Słowo „komunikowanie” pochodzi z łaciny i odnosi się do wymiany informacji.
Komunikacja interpersonalna dotyczy wymiany myśli, poglądów, emocji, pomiędzy co najmniej dwiema osobami. Może się jednak odbywać również w znacznie większej skali.
Komunikację możemy podzielić na werbalną i niewerbalną, jedno lub dwustronną.
Aby proces komunikowania się był skuteczny należy pamiętać o zaplanowaniu celu komunikowania się, dobraniu właściwego miejsca, czasu i sposobu przekazywania komunikatu oraz właściwej grupy odbiorców.
4. Słownik
best alternative to a negotiated agreement [wym. best alternejtif to a negoszijeted agriment] - najlepsza alternatywa dla negocjowanego porozumienia
studium przypadku, w badaniach naukowych z zakresu nauk społecznych, w tym nauki o komunikowaniu, używa się metodycase‑study analysis[wym. metody kejs stady analisys], czyli analizy studium przypadku, do praktycznego wyjaśnienia zagadnień teoretycznych
wymiana informacji pomiędzy co najmniej dwiema osobami. Może przybierać formę werbalną (językową), oraz niewerbalną, związana z odruchami ciała, uświadomionymi lub nie
termin wywodzący się z łaciny (communico, communio), oznaczający współcześnie wymianę informacji pomiędzy ludźmi lub alternatywnie fizyczne przemieszczanie się na odległość
worst alternative to a negotiated agreement [wym. łorst alternejtif to a negołszijated agriment] - najgorsza alternatywa dla negocjowanego porozumienia
zone of a possible agreement [wym. zołn of a posibyl agriment] - strefa możliwego porozumienia
5. Zadania
Zaznacz czynniki, które ułatwiają zrozumienie komunikatu.
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Zaznacz, czym charakteryzuje się zachowanie asertywne.
Zaznacz, co decyduje o odbiorze i interpretacji przekazu przez drugą stroną w przypadku komunikacji niewerbalnej.
Uporządkuj podane skrótowce oznaczające alternatywy dla negocjowanego porozumienia, zaczynając od najgorszego, przez neutralny, do najkorzystniejszego.
Napisz krótką informację dotyczącą sytuacji, w których nie powinno się negocjować.
Podaj kilka przykładów sytuacji, w których nadużywane jest zaufanie rozmówcy w celach przestępczych, a następnie wyjaśnij, jak należy reagować w takich sytuacjach.
Notatnik
Bibliografia
Barry B., Lewicki R.J., Saunders D.M., (2012), Zasady negocjacji, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Dobek‑Ostrowska B., (2006), Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.











