Rnfs5k9ocH1zF
Kolorowe zdjęcie przedstawia aulę wykładową. Po lewej stronie widać biurko wykładowcy, a za nim na ścianie czarne tablice, nad nimi biały, rozwijany ekran, na którym jest wyświetlana prezentacja. W pobliżu biurka stoi dwóch mężczyzn - jeden pod tablicą, drugi wskazuje prawą ręką ekran. Przed nimi w półkolu siedzą ludzie w ławkach ustawionych coraz wyżej jedna za drugą. Obserwują ekran.

Skuteczna komunikacja interpersonalna

Skuteczne przekazywanie swoich myśli ma duże znaczenie na wielu polach: edukacji, nauki, biznesu, w życiu codziennym
Źródło: BXu99, licencja: CC BY 4.0.

Rozwój różnych form komunikacji był jednym z fundamentów rozwoju ludzkiej cywilizacji. Współcześnie, informacja stała się jednym z najważniejszych elementów istniejących na świecie. W tym e‑materiale skupimy się na dwustronnej wymianie wiadomości, zarówno w sferze werbalnej, jak i niewerbalnej.

Nauczysz się
  • wyjaśniać, na czym polega komunikowanie się,

  • rozróżniać składowe procesu komunikowania się,

  • dobierać czynniki wpływające na skuteczność komunikowania się,

  • zauważać i wprowadzać w życie zachowanie związane z komunikacją interpersonalną ważne dla zdrowia i bezpieczeństwa.

1. Składowe procesu komunikowania się

Słowo komunikowanie zostało zaczerpnięte z języka łacińskiego, w którym jako czasownik ‘communico’ [czyt. komuniko], oznacza uczynić wspólnym, połączyć, udzielić komuś wiadomości, naradzać się, a jako rzeczownik communio [czyt. komunio], oznacza wspólność, poczucie łączności.

Komunikowanie się polega na przekazywaniu informacji – komunikatu - pomiędzy nadawcą, a odbiorcą.

Nadawca komunikatu chcąc uzyskać określony przez siebie cel wybiera odbiorcę i dobiera do niego sposób, język, miejsce i czas komunikowania się, a także decyduje o tym, jakie informacje będą przekazane. Dobierając treść komunikatu musi pamiętać o możliwości zrozumienia go przez odbiorcę np. dzieci posługują się niewielkim zakresem słownictwa i komunikat zawierający informacje naukowe może być dla nich niezrozumiały.

Odbiorca komunikatu to osoba, do której informacja jest adresowana. Aby proces komunikowania się był skuteczny, odbiorca musi być otwarty na informacje, gotowy do jej odbioru i zrozumienia. Dlatego ważna jest aktywność podczas słuchania, polegająca między innymi na zadawaniu pytań wyjaśniających niezrozumiałe zagadnienia.

Treść komunikatu jest przekazywana za pomocą słów oraz ich oprawy, czyli w przypadku rozmowy bezpośredniej, komunikacji werbalnej towarzyszy niewerbalna np. gesty, mimika, a w przypadku korespondencji oprawą będzie rodzaj użytego papieru, logo, barwa czcionek.

Kontekst komunikatu to inaczej zależność poszczególnych informacji (słów, zwrotów) zawartych w komunikatach od informacji (słów, zwrotów) bezpośrednio ich poprzedzających. Słowo mistrz może mieć znaczenie pozytywne lub negatywne w zależności od kontekstu np. Janek, dużo ćwiczył i wygrał zawody, więc jest w tej dziedzinie mistrzem, a Stanisław cały rok się unikał klasówek, osiągnął w tej dziedzinie mistrzostwo.

Otoczenie, to ogół czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które mogą decydować o powodzeniu procesu komunikowania się. Decydując się na przekazanie komunikatu należy zastanowić się jakie warunki będą temu sprzyjały, a jakie odciągną uwagę odbiorcy od treści komunikatu. Spokojne miejsce, w którym jest mało bodźców rozpraszających będzie sprzyjało skupieniu na treści rozmowy. Uroczysta oprawa, galowy strój, spowodują podniesienie rangi przekazywanych komunikatów. Natomiast gwar, zmieniające się np. w telewizorze obrazy lub zajmowanie się innymi czynnościami, będzie zakłócało komunikację. Warto pamiętać także o tym, że zmęczenie, stres lub strach to czynniki, które mogą zakłócać proces komunikowania się.

Obejrzyj poniższy film, żeby zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z komunikacją.

R1csB5q6u77Ud
Film dotyczy początku powstania języka, a także komunikacji werbalnej, niewerbalnej, komunikacji przez telefon komórkowy. Omawiane są postawy przyjmowane podczas rozmowy w sytuacji negocjacyjnej (zachowania asertywne, odmowa). Przedstawiono również sytuacje, kiedy nie powinno się negocjować.
Polecenie 1

Wyjaśnij, dlaczego opanowanie komunikacji niewerbalnej jest równie ważne, co przekazywanie informacji za pomocą języka.

RFNZMiXN2Olwg
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zastanów się i wyjaśnij, co - oprócz przekazu werbalnego i niewerbalnego - wpływa na przebieg procesu komunikacji.

RSREEC6PxByaC
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij różnicę pomiędzy skrótowcami BATNABATNABATNAWATNAWATNAWATNA.

RkvxrDYPOAuXH
(Uzupełnij).

Poniższa grafika prezentuje zależności pomiędzy postawą przyjętą w procesie komunikacji, a polem wyboru jakie otrzymujemy w rezultacie.

R1bIvx9JBDVWY
Postawy w procesie komunikacji a pole wyboru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

2. Komunikowanie się – wymiar praktyczny

Aby proces komunikowania się był skuteczny należy pamiętać o:

  • celu komunikowania się – np. komunikat dotyczący zagrożenia dla życia lub zdrowia, ma na celu ostrzeżenie ludzi, aby mogli podjąć zapobiegające działania. Wobec tego komunikat musi być krótki i zwięzły, zrozumiały dla wszystkich, wskazujący miejsce i czas wystąpienia zagrożenia oraz sposób postępowania. Natomiast komunikat o nowościach technicznych np. o nowych telefonach może być zachętą do zakupu takiego telefonu, dlatego będzie wypowiedzią obszerną często ilustrowaną pokazem, zawierającą dużo danych technicznych, które będą zrozumiałe dla zainteresowanych osób;

  • doborze właściwego miejsca i czasu – np. komunikat o zagrożeniu musi być dostarczony do osób znajdujących się w miejscu występowania zagrożenia i w czasie go poprzedzającym, a komunikat o nowych rozwiązaniach technicznych powinien być przekazany w miejscu i czasie, który sprzyja poznawaniu nowości np. podczas targów lub wystaw technicznych;

  • dobraniu sposobu przekazywania komunikatu – np. komunikat o zagrożeniu może być wysłany w formie SMS lub podany przez media (radio, telewizja), a komunikat o nowościach technicznych może być przekazany podczas pokazu, za pośrednictwem czasopism branżowych lub przedstawicieli handlowych;

  • dobraniu grupy odbiorców – komunikat o zagrożeniu powinien dotrzeć do wszystkich, którzy mogą być zagrożeni, a komunikat o nowościach technicznych do wybranej grupy odbiorców, którzy będą takimi nowościami zainteresowani.

Zaplanowanie powyższych czynników stanowi podstawę efektywnego procesu komunikowania.

Komunikacja może być jedno lub dwustronna. Jednostronna polega na przekazywaniu informacji tylko przez nadawcę. Odbiorca biernie odbiera komunikat. Natomiast w przypadku komunikacji dwustronnej obie strony aktywnie uczestniczą w wymianie informacji.

Komunikacja interpersonalnakomunikacja interpersonalnaKomunikacja interpersonalna wymaga jednak określonych kompetencji, jeżeli chcemy, żeby przynosiła nam rezultaty, jakich oczekujemy.

Poniższa prezentacja to case‑studycase‑studycase‑study rozmowy biznesowej. Jest to rzecz jasna jeden z milionów scenariuszy, jakie codziennie rozgrywają się w tego typu rozmowach. Zostały w niej szczególnie uwypuklone niektóre możliwe, często stosowane zachowania stron.

Obejrzyj ją uważnie, a następnie rozwiąż znajdujące się niżej polecenia.

R1UUfdOlB5hha
1
RdMBdMkoGrdtM
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Komunikacja a osiąganie celów.

Ro7alFSwiPypY
1
RR2lIQ5Fcp7Wp
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wyobraźmy sobie spotkanie dwóch osób. Przyjmijmy, że jest to dwóch biznesmenów. Gospodarzem jest Mariusz, który ma ładne biuro w nowoczesnym budynku. Przychodzi do niego Andrzej. Nie ma on aż tak dużej firmy, ale jest zdecydowany odnieść sukces w rozmowach z Mariuszem.

RxMmMF6OqkjAR
1
R8CnVvj9KBMGw
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Możemy też założyć, że obie strony są nieco nieufne i obie spróbują zdeprymować drugą osobę. Mariusz, będąc gospodarzem spotkania, przygotował się do niego wcześniej. Usiadł za dużym biurkiem, za sobą mając okno, przez które świeci słońce. Celem jest to, aby promienie słoneczne przez całą rozmowę dekoncentrowały Andrzeja, który nie będzie mógł się skupić na tym, co mówi Mariusz.

R1U0Q1UNbYk3D
1
RtyXyvsoYJjyB
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Co więcej, Mariusz posiada także drugą, być może jeszcze ważniejszą przewagę nad Andrzejem. Przypadkiem znalazł innego dostawcę, sprzedającego produkty zbliżone do produktów Andrzeja.

RYpBgsowqneyb
1
Rbx3Kf4nCJERh
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Andrzej domyśla się, że Mariusz przygotował się wszechstronnie do spotkania. Jednocześnie wie, że nie może sobie pozwolić na porażkę w negocjacjach. Jego firma jest zbyt mała w porównaniu z firmą Mariusza i może stracić więcej pieniędzy. W jaki sposób Andrzej może odwrócić sytuację na swoją korzyść?

R39kwVkEpkv10
1
RmGoNj5lVgLbz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W celu uniknięcia negocjacyjnego stresu przemyślał dokładnie, co najgorszego może się wydarzyć, jeżeli nie uda mu się dojść do porozumienia z Mariuszem. Pozwoliło mu to zwiększyć pewność siebie, gdyż doszedł do wniosku, że z trudem, ale jednak, poradzi sobie bez kontrahenta w postaci Mariusza.

RIyRCO5B1UGuq
1
RM5WqPVXR9vnO
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Andrzej musi też uporać się z pozostałymi dwoma problemami. Domyśla się, że podobnych do jego produktów jest na rynku więcej. Ponadto wie, że rozmowa nie będzie dla niego komfortowa, bo Mariusz zrobi wszystko, żeby jego uwaga została rozproszona.

R13V9jqE8PSNn
1
RiLfRCZ4brdPG
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Warto zwrócić uwagę, że Andrzej ma kilka sposobów na wyjście z nieprzyjemnej sytuacji. Wie już, że może odmówić współpracy, może także pozwolić sobie na zachowanie asertywne oraz na podjęcie negocjacji.

R1JnL2SvlESu3
1
RXcEWJ48wid2o
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Pierwsza propozycja skierowana przez Andrzeja w stronę Mariusza nie dotyczy warunków umowy, ale zmiany otoczenia, w którym prowadzone są rozmowy. Mariusz może się na to nie zgodzić. Jednak Andrzej może również przeciągać negocjacje, wiedząc, że nie straci wszystkiego. Bez wątpienia nie powinien kontynuować rozmów, jeśli nie czuje się dobrze w miejscu ich prowadzenia.

RmACz6Wd3Kl9q
1
R194csZ8rI1xW
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Zakładając, że uda się rozwiązać problem dyskomfortu, pozostanie jeszcze kwestia produktu i jego ceny. W tym względzie wiele zależy od Andrzeja i od tego, czy wykonał on pracę w celu przygotowania się do rozmowy. Nie ma argumentu cenowego, może jednak podnosić inne, np. ilościowe, jakościowe czy dotyczące terminowości dostarczania towaru przez jego firmę.

RNG5FhgU0f965
1
6,6
RefQN3HNpXweQ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RrWngp98BMme7
Film przedstawia białego mężczyznę w garniturze, który wita się z czarnym mężczyzną ubranym w podobny sposób. Najpierw podają sobie rękę, a następnie czarny mężczyzna wskazuje białemu krzesło. Znajdują się w biurze: widoczne jest biurko, na którym stoi laptop, papiery i zielony kwiat.
1

Obaj biznesmeni cały czas zachowują dla siebie alternatywne warianty. W opisanej sytuacji zachowali jednak wspólne punkty, co jest istotne dla nawiązania współpracy. Mariusz może podpisać umowę z nowym partnerem, ale nie ma pewności, czy będzie od niego otrzymywał produkty o tej samej jakości. Z kolei Andrzej nie zbankrutuje, niezależnie od tego czy zrezygnuje sam, czy Mariusz okaże się skuteczniejszym negocjatorem. Jednak szukanie nowego odbiorcy swojego produktu również będzie się dla niego wiązało z ryzykiem.

RWooHhklrwuCv
1
R1YmY8daLcFvn
Mapa interaktywna. Białe tło, a na nim, z lewej strony, tekst: „Ważne jest, aby każdy z tych elementów był uwzględniony i przemyślany podczas komunikacji interpersonalnej. Skuteczna komunikacja wymaga, aby nadawca wyraźnie przekazywał swoją intencję, a odbiorca dokładnie zrozumiał przekazywaną wiadomość. W kontekście komunikacji interpersonalnej, efektywna komunikacja może pomóc w zbudowaniu pozytywnych relacji i uniknięciu nieporozumień i konfliktów”. Obok znajduje się niebieskie koło, a w nim biały tekst: „Skuteczna komunikacja interpersonalna”. Wokół kolejne koła, a przy nich strzałki skierowane w kierunku niebieskiego koła. Na kołach napisy i wyjaśnienia: - „Odbiorca - osoba, która odbiera wiadomość”, - „Nadawca - osoba, która przekazuje wiadomość”, - „Wiadomość - treść, którą nadawca przekazuje odbiorcy”, - „Sposób komunikacji - wybór narzędzi i technik komunikacyjnych, które służą przekazywaniu wiadomości”, - „Kontekst - okoliczności, w których odbywa się komunikacji (na przykład miejsce, czas, kultura)”.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W omawianym scenariuszu więcej argumentów przemawia za przedłużeniem współpracy przez obu panów. Mimo to wystarczyłyby drobne zmiany sytuacji po każdej ze stron, żeby przestrzeń możliwego porozumienia zniknęła. Na przykład Mariusz mógłby otrzymać o wiele niższą cenę od innego przedsiębiorstwa, co spowodowałoby, że mógłby podjąć ryzyko związane z innymi cechami produktu.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 4

Przedstaw, w jaki sposób Andrzej mógł przekonać Mariusza do własnego produktu.

R1I7NbEqdX93C
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyjaśnij, dlaczego w zarysowanym scenariuszu przebiegu rozmowy udało się podtrzymać wspólną przestrzeń korzyści.

RHmg67hN297nf
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Uzasadnij na podstawie przykładu Andrzeja, konieczność rozważenia najgorszych możliwych wariantów w razie niepowodzenia negocjacji.

RnSaxS7WFa99k
(Uzupełnij).

Elementy składowe skutecznego procesu negocjacji zostały przedstawione na poniższej ilustracji.

RVfmZzjU1xm0J
Elementy składowe skutecznych negocjacji
Źródło: Learnetic. SA, licencja: CC BY 4.0.

3. Podsumowanie

  • Słowo „komunikowanie” pochodzi z łaciny i odnosi się do wymiany informacji.

  • Komunikacja interpersonalna dotyczy wymiany myśli, poglądów, emocji, pomiędzy co najmniej dwiema osobami. Może się jednak odbywać również w znacznie większej skali.

  • Komunikację możemy podzielić na werbalną i niewerbalną, jedno lub dwustronną.

  • Aby proces komunikowania się był skuteczny należy pamiętać o zaplanowaniu celu komunikowania się, dobraniu właściwego miejsca, czasu i sposobu przekazywania komunikatu oraz właściwej grupy odbiorców.

4. Słownik

BATNA
BATNA

best alternative to a negotiated agreement [wym. best alternejtif to a negoszijeted agriment] - najlepsza alternatywa dla negocjowanego porozumienia

case‑study
case‑study

studium przypadku, w badaniach naukowych z zakresu nauk społecznych, w tym nauki o komunikowaniu, używa się metodycase‑study analysis[wym. metody kejs stady analisys], czyli analizy studium przypadku, do praktycznego wyjaśnienia zagadnień teoretycznych

komunikacja interpersonalna
komunikacja interpersonalna

wymiana informacji pomiędzy co najmniej dwiema osobami. Może przybierać formę werbalną (językową), oraz niewerbalną, związana z odruchami ciała, uświadomionymi lub nie

komunikowanie
komunikowanie

termin wywodzący się z łaciny (communico, communio), oznaczający współcześnie wymianę informacji pomiędzy ludźmi lub alternatywnie fizyczne przemieszczanie się na odległość

WATNA
WATNA

worst alternative to a negotiated agreement [wym. łorst alternejtif to a negołszijated agriment] - najgorsza alternatywa dla negocjowanego porozumienia

ZOPA
ZOPA

zone of a possible agreement [wym. zołn of a posibyl agriment] - strefa możliwego porozumienia

5. Zadania

Ćwiczenie 1

Zaznacz czynniki, które ułatwiają zrozumienie komunikatu.

R1MpiQO2E5KmP
Możliwe odpowiedzi: 1. Od XIX-wiecznych połączeń kolejowych, czyli wymiany na odległość., 2. Od łacińskiego czasownika communico, communicare., 3. Od łacińskiego rzeczownika communio., 4. Nie jest znane pochodzenie tego słowa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.

RgzC1nR2WvPQY
Łączenie par. . Negocjacje są zawsze dwustronne, tzn. pomiędzy dwiema osobami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Zaznacz, czym charakteryzuje się zachowanie asertywne.

RBXuD1oVTtkcb
Możliwe odpowiedzi: 1. Gotowością do natychmiastowej odmowy., 2. Nie dopuszczeniem innej osoby do wypowiedzenia swojego zdania., 3. Określeniem drugiej stronie granic, które są dla nas do zaakceptowania., 4. Uprzejmością w negocjacjach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R1LKQS4NrS6Bu
Możliwe odpowiedzi: 1. Komunikację potoczną., 2. Komunikację werbalną., 3. Komunikację zależną, 4. Komunikację niewerbalną.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Zaznacz, co decyduje o odbiorze i interpretacji przekazu przez drugą stroną w przypadku komunikacji niewerbalnej.

R19jx9YQRSpJJ
Możliwe odpowiedzi: 1. Wyraz twarzy., 2. Ułożenie rąk., 3. Wykonywane gesty., 4. Poprawność językowa., 5. Temat naszej wypowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Uporządkuj podane skrótowce oznaczające alternatywy dla negocjowanego porozumienia, zaczynając od najgorszego, przez neutralny, do najkorzystniejszego.

R12pKSHNS3Ib7
Elementy do uszeregowania: 1. BATNA, 2. ZOPA, 3. WATNA
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Napisz krótką informację dotyczącą sytuacji, w których nie powinno się negocjować.

RkNj396sVXyQR
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Podaj kilka przykładów sytuacji, w których nadużywane jest zaufanie rozmówcy w celach przestępczych, a następnie wyjaśnij, jak należy reagować w takich sytuacjach.

R1AR7phEWvztH
(Uzupełnij).

Notatnik

Rcazi3ou75WuW
(Uzupełnij).

Bibliografia

Barry B., Lewicki R.J., Saunders D.M., (2012), Zasady negocjacji, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Dobek‑Ostrowska B., (2006), Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.