Skutki nadużywania alkoholu
Skutki nadużywania alkoholu
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zapoznaje się z informacjami na temat powodów picia alkoholu i wpływu alkoholu na organizm człowieka
zapoznaje się z pojęciem upojenia alkoholowego i alkoholizmu,
zapoznaje się ze źródłami i konsekwencjami nałogu alkoholowego,
rozumie istotność i społeczny kontekst problemu alkoholizmu,
dostrzega i rozumie problemy dorosłych dzieci alkoholików.
b) Umiejętności
Uczeń:
nabiera umiejętności dyskutowania o problemie nadużywania alkoholu,
nabiera umiejętności autonomicznego myślenia i samodzielnego dokonywania wyborów,
uczy się, jak zapobiegać podwyższeniu wskaźnika alkoholizmu,
poznaje praktyczny wymiar problematyki etycznej,
uczy się pracy z testem (rozumienia tekstu i dyskutowania na poruszany w tekście temat.
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec powinności moralnych człowieka oraz uczy się rozpoznawać podstawowe wartości moralne,
zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny i sposoby jego rozwiązania,
treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,
osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych oraz uczy się zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja wokół problemu, dyskusja wokół tekstu.
3. Środki dydaktyczne
Teksty do analizy problemu alkoholizmu.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na poprzedzających zajęciach nauczyciel zadaje do domu przeczytanie dwóch artykułów: Kac po rodzicach Violetty Ozminkowski i Ucieczka od wolności Ewy Woydyłło. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel informuje uczniów o następujących kwestiach:
Do czego służy alkohol? Czy jest to tylko używka?
Jak alkohol wpływa na organizm człowieka
Czym charakteryzuje się upojenie alkoholowe i jakie wyróżniamy fazy upojenia alkoholowego?
Co powoduje, że człowiek przyzwyczaja się do picia alkoholu? (czynniki środowiskowe)
Czym się charakteryzuje i do czego prowadzi alkoholizm?
2. Nauczyciel zadaje pytania do dyskusji:
Dlaczego ludzie piją alkohol?
Jak można zapobiec podwyższaniu wskaźnika alkoholizmu?
Co sądzisz o całkowitej abstynencji?
Czy jesteś za zakazem reklamowania alkoholu czy przeciw?
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozmawia z uczniami o problemach poruszanych w artykułach o dorosłych dzieciach alkoholików, których przeczytanie zadał do domu: kim są DDA, czym charakteryzuje się życie DDA, z jakimi problemami się borykają, na co narażone są DDA, w jaki sposób pomaga się DDA. Wskazuje na związek problemu DDA z tematem zajęć (alkohol szkodzi nie tylko człowiekowi, który go nadużywa, ale również jego bliskim).
d) Praca domowa
Nauczyciel zadaje następujące zadania domowe:
opisz typy napojów alkoholowych przedstawianych w telewizji i zanotuj kiedy, w jaki sposób i jak często są pokazywane,
czy sposób ich przedstawiania stanowi zagrożenie społeczne w postaci zachęcania ludzi do nadużywania alkoholu?
5. Bibliografia
Gaś Z*., Profilaktyka uzależnień*, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.
Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Maxwell R., Dzieci, alkohol, narkotyki : przewodnik dla rodziców, Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne, Gdańsk1994.
Ozminkowski V., Kac po rodzicach, Newsweek 15.08.2004.
Woydyłło E., Ucieczka od wolności, , Newsweek 15.08.2004Meller M., Zgubne złudzenia,
Polityka 20/2000.
6. Załączniki
a) Materiały pomocnicze dla nauczyciela
Przykładowe odpowiedzi na pytania do dyskusji:
1. Dlaczego ludzie piją alkohol?
by świętować,
by być towarzyskimi,
by się zrelaksować,
by poczuć się dorosłymi,
w celach religijnych podczas ceremonii (wino).
2. Jak można zapobiec podwyższaniu wskaźnika alkoholizmu?
grupy wsparcia dla alkoholików i ich rodzin,
izby wytrzeźwień (zapewnienie bezpieczeństwa na ulicach),
surowe kary za prowadzenie pojazdu samochodowego pod wpływem alkoholu,
akcje propagandowe,
ograniczenie sprzedaży lub opodatkowanie.
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Brak.