Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Skutki nadużywania alkoholu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zapoznaje się z informacjami na temat powodów picia alkoholu i wpływu alkoholu na organizm człowieka

  • zapoznaje się z pojęciem upojenia alkoholowego i alkoholizmu,

  • zapoznaje się ze źródłami i konsekwencjami nałogu alkoholowego,

  • rozumie istotność i społeczny kontekst problemu alkoholizmu,

  • dostrzega i rozumie problemy dorosłych dzieci alkoholików.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • nabiera umiejętności dyskutowania o problemie nadużywania alkoholu,

  • nabiera umiejętności autonomicznego myślenia i samodzielnego dokonywania wyborów,

  • uczy się, jak zapobiegać podwyższeniu wskaźnika alkoholizmu,

  • poznaje praktyczny wymiar problematyki etycznej,

  • uczy się pracy z testem (rozumienia tekstu i dyskutowania na poruszany w tekście temat.

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec powinności moralnych człowieka oraz uczy się rozpoznawać podstawowe wartości moralne,

  • zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny i sposoby jego rozwiązania,

  • treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,

  • osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych oraz uczy się zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, dyskusja wokół problemu, dyskusja wokół tekstu.

3. Środki dydaktyczne

Teksty do analizy problemu alkoholizmu.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na poprzedzających zajęciach nauczyciel zadaje do domu przeczytanie dwóch artykułów: Kac po rodzicach Violetty Ozminkowski i Ucieczka od wolności Ewy Woydyłło. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel informuje uczniów o następujących kwestiach:

  1. Do czego służy alkohol? Czy jest to tylko używka?

  2. Jak alkohol wpływa na organizm człowieka

  3. Czym charakteryzuje się upojenie alkoholowe i jakie wyróżniamy fazy upojenia alkoholowego?

  4. Co powoduje, że człowiek przyzwyczaja się do picia alkoholu? (czynniki środowiskowe)

  5. Czym się charakteryzuje i do czego prowadzi alkoholizm?

2. Nauczyciel zadaje pytania do dyskusji:

  1. Dlaczego ludzie piją alkohol?

  2. Jak można zapobiec podwyższaniu wskaźnika alkoholizmu?

  3. Co sądzisz o całkowitej abstynencji?

  4. Czy jesteś za zakazem reklamowania alkoholu czy przeciw?

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel rozmawia z uczniami o problemach poruszanych w artykułach o dorosłych dzieciach alkoholików, których przeczytanie zadał do domu: kim są DDA, czym charakteryzuje się życie DDA, z jakimi problemami się borykają, na co narażone są DDA, w jaki sposób pomaga się DDA. Wskazuje na związek problemu DDA z tematem zajęć (alkohol szkodzi nie tylko człowiekowi, który go nadużywa, ale również jego bliskim).

d) Praca domowa

Nauczyciel zadaje następujące zadania domowe:

  • opisz typy napojów alkoholowych przedstawianych w telewizji i zanotuj kiedy, w jaki sposób i jak często są pokazywane,

  • czy sposób ich przedstawiania stanowi zagrożenie społeczne w postaci zachęcania ludzi do nadużywania alkoholu?

5. Bibliografia

  1. Gaś Z*., Profilaktyka uzależnień*, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.

  2. Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  3. Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  4. Maxwell R., Dzieci, alkohol, narkotyki : przewodnik dla rodziców, Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne, Gdańsk1994.

  1. Ozminkowski V., Kac po rodzicach, Newsweek 15.08.2004.

  2. Woydyłło E., Ucieczka od wolności, , Newsweek 15.08.2004Meller M., Zgubne złudzenia,

Polityka 20/2000.

6. Załączniki

a) Materiały pomocnicze dla nauczyciela

Przykładowe odpowiedzi na pytania do dyskusji:

1. Dlaczego ludzie piją alkohol?

  • by świętować,

  • by być towarzyskimi,

  • by się zrelaksować,

  • by poczuć się dorosłymi,

  • w celach religijnych podczas ceremonii (wino).

2. Jak można zapobiec podwyższaniu wskaźnika alkoholizmu?

  • grupy wsparcia dla alkoholików i ich rodzin,

  • izby wytrzeźwień (zapewnienie bezpieczeństwa na ulicach),

  • surowe kary za prowadzenie pojazdu samochodowego pod wpływem alkoholu,

  • akcje propagandowe,

  • ograniczenie sprzedaży lub opodatkowanie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut.

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

RNDBLneIFA6TY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 107.58 KB w języku polskim
R1Qnmaag7aWXM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim