I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
I.10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.
I.1.h) sztuki 2 połowy XX wieku (socrealizm, informel, pop‑art, minimalart, hiperrealizm, land‑art, konceptualizm, neofiguracja, Nowy Realizm, opart, tendencja zerowa, modernizm i postmodernizm w architekturze, nurt organiczny i kinetyczny w rzeźbie oraz sztuka krytyczna i zaangażowana);
I.7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
II.11. rozpoznaje gatunek artystyczny, który dzieło reprezentuje;
II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
III.2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;
III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych.
Nauczysz się
charakteryzować twórczość Pietera de Hoocha;
opisywać sceny rodzajoweRodzajowe przedstawieniesceny rodzajowe zawarte na obrazach malarza;
odczytywać ukryte znaczenia w dziełach artysty;
dokonywać analizy formalnej obrazów Hoocha;
porównywać obraz Hoocha z dziełem Vermeera.
Trzy okresy twórczości de Hoocha
Malarze holenderscy XVII wieku to mistrzowie w ukazywaniu scen z codziennego życia. Wnętrza domów zwykłych mieszczan i bogatych kupców, mężczyźni i kobiety bawiący się lub wypełniający domowe obowiązki, widoki ulic, zaułków holenderskich miast pojawiają się w obrazach wielu tamtejszych mistrzów. Do czołowych przedstawicieli holenderskiego malarstwa rodzajowego należał pochodzący z Rotterdamu Pieter de Hooch (1629‑1684). Zawodu uczył się w Haarlemie w pracowni Nicolaesa Berghema. Do około 1650 roku pracował w rodzinnym Rotterdamie, a w 1652 roku przeniósł się do Delft i wstąpił do tamtejszego cechu malarzy. W Delft poznał dzieła Johannesa Vermeera, którego twórczość w znacznym stopniu wpłynęła na malarstwo de Hoocha. Pod jego wpływem tworzył sceny rodzajowe we wnętrzach oraz na tle dziedzińców, utrzymane w pogodnym, intymnym nastroju i harmonijnym kolorycie, w mistrzowski sposób operując perspektywa i światłem. W 1660 lub 1661 roku przeniósł się do Amsterdamu.
R1KZPohiOV9kD1
Sceny chłopskie w okresie rotterdamskim
Od 1650 roku malarz mieszkał w Rotterdamie. W tym okresie tematem jego dzieł były najczęściej sceny z życia mieszkańców wsi oraz epizody z życia żołnierzy. Tematy te przedstawiał we wnętrzach domów lub na zewnątrz, na podwórkach. Szczególną rolę w dziełach artysty odgrywało światło, które tworzyło efekty przestrzenne, wzbogacone o stosowanie perspektywy.
RLr27LGRW3SHC
Polecenie 1
Dokonaj analizy i interpretacji obrazu de Hoocha. Zwróć uwagę na zachowanie osób.
R1eSsDJG3F6Wm
R1cxy1r22fp3F
Inna wersja zadania
Na podstawie obrazu Pusty puchar wyjaśnij, na czym polega scena rodzajowa.
Atmosfera XVII wiecznej Holandii w okresie delfickim
Obrazy z okresu pobytu artysty w Delft przedstawiają sceny z życia codziennego społeczeństwa. Najczęściej bohaterkami są kobiety we wnętrzach: służące, opiekunki dzieci lub wykonujące czynności gospodarskie, czy korzystające z rozrywki. Artysta używał zróżnicowanej skali barwnej, zwrócił uwagę na moralny aspekt wychowania ówczesnego społeczeństwa. W obrazach z tego okresu widoczne są wzajemne odziaływania artystów z delfickiej szkoły, m.in. Vermeera.
RHfz2w85y3QZO1
RgV1nZbAyX8sM1
Świat mieszczan i rezydencji w obrazach z okresu amsterdamskiego
W okresie amsterdamskim de Hooch nadal malował sceny rodzajowe we wnętrzach oraz wokół nich. Skupił się jednak w większym stopniu na ukazywaniu życia bogatych mieszczan lub ich wiejskich rezydencji. Skromne i biedne wnętrza wiejskie zostały zastąpione bogato urządzonymi salonami, tarasami domów, ogrodami, których bohaterami były bogato ubrane postacie. Barwy w dziełach z tego okresu zyskały na intensywności, malarz stosował więcej ciepłych kolorów skontrastowanych z bielami lub rozjaśnionymi skupionym światłem. W obrazach panuje spokojna atmosfera, zrównoważona kompozycja, najczęściej o dwóch planach. W przestrzeni ważną rolę pełnią otwarte drzwi, widoki za oknem, będące nie tylko źródłem światła, ale pogłębiające kompozycję.
Rp6x0taWsNYo41
RXYOcWhqJ2pTb1
R1OqJtJ1oKKq11
R1BgQT1knEOui1
RlZ1OyqYbppLG
Ćwiczenie 1
R1FPjqu1s5I3p1
Ćwiczenie 2
R1AZ0SHcwtQVb
Ćwiczenie 3
RRP0XkPCKhr7o
Ćwiczenie 4
R5tz7IUZDz93y
Ćwiczenie 5
RQYOn0bIzx0Km
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj tematykę obrazów Pietera de Hooch do kolejnych okresów jego twórczości: Tematyka 1. Przedstawienia żołnierzy Możliwe odpowiedzi: 1. późny okres twórczości, 2. środkowy okres twórczości, 3. wczesny okres twórczości. Tematyka 2. Przedstawienia tak zwanego wesołego towarzystwa Możliwe odpowiedzi: 1. późny okres twórczości, 2. środkowy okres twórczości, 3. wczesny okres twórczości. Tematyka 3. Przedstawienia scen z życia bogatych kupców z Amsterdamu Możliwe odpowiedzi: 1. późny okres twórczości, 2. środkowy okres twórczości, 3. wczesny okres twórczości.
Przyporządkuj tematykę obrazów Pietera de Hooch do kolejnych okresów jego twórczości: Tematyka 1. Przedstawienia żołnierzy Możliwe odpowiedzi: 1. późny okres twórczości, 2. środkowy okres twórczości, 3. wczesny okres twórczości. Tematyka 2. Przedstawienia tak zwanego wesołego towarzystwa Możliwe odpowiedzi: 1. późny okres twórczości, 2. środkowy okres twórczości, 3. wczesny okres twórczości. Tematyka 3. Przedstawienia scen z życia bogatych kupców z Amsterdamu Możliwe odpowiedzi: 1. późny okres twórczości, 2. środkowy okres twórczości, 3. wczesny okres twórczości.
Przyporządkuj tematykę obrazów Pietera de Hooch do kolejnych okresów jego twórczości:
wczesny okres twórczości, późny okres twórczości, środkowy okres twórczości
Przedstawienia żołnierzy
Przedstawienia tzw. wesołego towarzystwa
Przedstawienia scen z życia bogatych kupców z Amsterdamu
R23nhZE1LGfte
Ćwiczenie 7
Polecenie 2
Porównaj sposób ujęcia tematu i środki artystyczne użyte w poniższych dziełach.
R1H0o0ISEpPqB
RqAP3TQa4qtOf
RLX8WpkEhLW8H
Inna wersja zadania
Wskaż środki służące przedstawieniu tematu, użyte przez Pietera de Hoocha w dziele Para grająca w karty i służąca.
Słownik pojęć
impast
impast
szt. plast. w malarstwie (głównie olejnym, rzadziej temperowym) wypukłe nałożenie farby pędzlem lub szpachlą;
kurdyban
kurdyban
kurdyban, rzem. artyst. wytłaczana, barwiona skóra koźla, w gorszych gatunkach cielęca i owcza;
mahoń
mahoń
drewno otrzymywane z różnych gat. drzew rosnących gł. w obu Amerykach i Afryce;
Rodzajowe przedstawienie
Rodzajowe przedstawienie
Przedstawienie sceny z życia codziennego, również sceny związane ze zwyczajami lub obrzędami, a także z życiem towarzystkim;
Źródło:
Słownik Terminologiczny Sztuk Pięknych, red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz i inni, Warszawa 1996
Galeria dzieł sztuki
R1SkfnFhDtjgg1
R1eSsDJG3F6Wm
RoXuGlEc6cnxf1
R1H0o0ISEpPqB1
Rz1e2h7N3GGmo1
R1V20F3wTVoa71
R1GgPZmTiap5O1
RqDPP9u8BOqba1
Bibliografia
Słownik Terminologiczny Sztuk Pięknych, red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz i inni, Warszawa 1996