Ważne daty
1606‑1669 - lata życia Rembrandta
1623 – nauka malarstwa u Pietera Lastmana w Amsterdamie
1625‑1631– prowadzenie warsztatu w Lejdzie
1631 – przeniesienie się do Amsterdamu
1632 – powstanie Lekcji anatomii doktora Tulpa
1634 – poślubienie Saskii
1642 – namalowanie Wymarszu strzelców (tzw. Straż nocna)
Scenariusz lekcji
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
II.13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
II.14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;
II.16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;
II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
II.5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
III.3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
III.5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);
III.6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;
III.7. w przypadku słynnych artystów, takich jak np. Michał Anioł, Tycjan, Rembrandt, Renoir, van Gogh, Picasso – porównuje dzieła powstałe w różnych fazach ich twórczości;
III.8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
V.2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;
V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;
V.4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.
charakteryzować wczesną twórczość Rembrandta;
określać tematykę dzieł malarza;
wymieniać ważne wydarzenia z życia artysty;
rozpoznawać temat w dziele sztuki i wskazywać jego źródło;
dokonywać analizy dzieł Rembrandta;
porównywać tematy w obrazach artysty i innych malarzy.
Kształtowanie artystycznej osobowości a związek z Saskią.
Rembrandt Harmenszoon van Rijn urodził się w Lejdzie, jednym z ważniejszych ośrodków kulturalnych w Holandii, które wzbogaciło się dzięki wymianie handlowej i manufakturommanufakturom tkackim. W XVI wieku rozwinęła się słynna szkoła malarska. W XVII wieku do Holandii napłynęły artystyczne nowości z Włoch. Szczególny wpływ na malarstwo miała twórczość Caravaggia, przyczyniając się do powstania ośrodka tzw. caravaggionistów holenderskich. Kształtowanie się artystycznej osobowości młodego Rembrandta przypadło na inspiracje włoskie i rozwój szkoły antwerpskiej, w której znaczącą rolę pełnił Rubens. Edukacja przyszłego malarza rozpoczęła się w 1623 roku sześciomiesięcznym stażem w pracowni Pietera Lastmana w Amsterdamie. Rembrandt kopiował w tym czasie jego obrazy, przyswajając zasady kompozycji i wzory antyczne, wzbogacając jednak je o własne, dramatyczne pierwiastki. Po powrocie do Lejdy, wspólnie z Janem Lievensem otworzyli własną pracownię. W 1628 roku Rembrandt był na tyle wziętym malarzem, że musiał zatrudnić uczniów. Z tego okresu pochodzi Autoportret, w którym malarz ukrył w cieniu większą część twarzy.
Największy zwrot w jego karierze nastąpił po przybyciu Constantijna Huygensa, sekretarza księcia Fryderyka Henryka Orańskiego, który powierzył Rembrandtowi sportretowanie swojego brata. Malarz otrzymywał od dyplomaty kolejne zlecenia. W 1630 roku porozumiał się z amsterdamskim pośrednikiem w handlu obrazami Hendrickiem van Uylenburghem. Malował dla niego portrety. Zaoferował on Rembradtowi mieszkanie i pracownię w Amsterdamie. W 1634 roku malarz poślubił krewną Uylenburgha – Saskię. Lubiła, podobnie jak artysta, korzystać z życia i pozycji, jaką dał jej majątek i urodzenie. Małżeństwo i dochody za obrazy przyczyniły się do popularności Rembrandta wśród wyższych warstw społecznych. Żona pozowała malarzowi do wielu portretów, służyła jako modelka do scen rodzajowych lub portretów zbiorowych.
Kontakty Rembrandta i portrety zbiorowe
W XVII‑wiecznej Holandii często zawiązywały się bractwa i stowarzyszenia, a organizowane przez nie parady, uroczystości i bankiety były ważnymi wydarzeniami w życiu miasta. Rangę stowarzyszeń podkreślano, zamawiając grupowe portrety, które następnie zawisły w siedzibach organizacji. Dzięki kontaktom z organizacjami miejskimi, Rembrandt otrzymał wiele zleceń na grupowe portrety.
Lekcja anatomii doktora Tulpa tajemnica jednego z najsłynniejszych obrazów Rembrandta
Dziesięć lat po namalowaniu Lekcji anatomii doktora Tulpa Rembrandt wykonał portret grupowy kompanii milicji miejskiej kapitana Fransa Banninga Cocq.
(…) Powstały w 1642 r. obraz należy do specyficznego dla malarstwa holenderskiego gatunku portretu zbiorowego. Ukazuje strzelców i oficerów kompanii milicji miejskiej dowodzonej przez kapitana Fransa Baninngha Cocqa. Wychodzą oni z wielkiej bramy, z półmroku, na światło ulicy, by wyruszyć w uroczysty pochód po Amsterdamie, przy dźwięku bębnów, prezentując broń i chorągiew. Obraz nie jest tylko portretem, ale stanowi symbol militarnej siły Amsterdamu oraz porządku, praworządności i dobrobytu miasta, gwarantowanych przez oddziały obywatelskich gwardii.
Tak jak w innych swych portretach zbiorowych (np. Lekcji anatomii dra Nicolaesa Tulpa z 1632 r.) Rembrandt dokonał tu przełomu wobec tradycji. Zamiast prostego zestawienia odrębnych wizerunków portretowanych osób, stworzył bogatą, poruszoną, gwarną scenę narracyjną; przedstawił pełne dramaturgii wydarzenie. Nadał przy tym obrazowi patos i monumentalność. Snopami skupionego światła podkreślił przemyślany rozdział figur na grupy. Światłem i impastowym nakładaniem farby stworzył sugestywne wrażenie dotykalności i prawdziwości materii i ich faktur (np. strojów obu pierwszoplanowych postaci). Iluzyjnymi trikami „przebił” granicę między przestrzenią obrazową a przestrzenią widza. Uderzające jest złudzenie, że przedstawione postacie wychodzą właśnie z impetem przed obraz, a my, widzowie będziemy musieli zaraz ustąpić miejsca dla ich przemarszu.
Wbrew dawnej legendzie o odrzuceniu dzieła i niechętnej reakcji zamawiających, obraz był wielkim triumfem Rembrandta u amsterdamskiej publiczności.
Obraz nosił dawniej tytuł Straż nocna, lecz po konserwacji w latach sześćdziesiątych okazało się, że przedstawia on scenę dziejącą się za dnia.
Antoni Ziemba
Źródło: Encyklopedia PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Obrazy o tematyce religijnej
Wiele obrazów Rembrandta można przypisać do gatunku malarstwa historycznego. Pokazują sceny ze Starego i Nowego Testamentu, mity lub portrety historycznych osobistości. W latach 1632‑1646 Rembrandt otrzymał zlecenie na cykl obrazów z historii dzieciństwa Jezusa i Męki Pańskiej, przeznaczonych do dekoracji rezydencji Fryderyka Henryka Orleańskiego. Wśród nich znalazły się Podniesienie Krzyża i Zdjęcie z Krzyża, w których malarz nawiązał do obrazów Rubensa o tej samej tematyce. Rembrandt położył jednak nacisk na cierpienie Ukrzyżowanego, skupił się na oddaniu istoty poświęcenia w imię człowieczeństwa – krwawe ślady koronacji, gwoździ i rany w boku są widoczne na belkach krzyża po zdjęciu Chrystusa. Bijący od niego blask jest jednocześnie źródłem światła, padającym na otoczenie.
Ze Starego Testamentu (Księga Sędziów) pochodzi temat podjęty przez Rembrandta w obrazie Oślepienie Samsona, namalowanym dla Constantijna Huygensa jako rekompensata za niedotrzymanie terminów wykonania scen z Pasji. Malarz ukazał finalny moment obcięcia włosów Samsonowi przez Dalię, związania mocarza i oślepienia.
Sędzia w Izraelu sławny ze swej wielkiej siły. Przed urodzeniem Samsona anioł powiedział jego matce, że ma on zostać w sposób szczególny oddany Bogu jako nazarejczyk i że wybawi Izrael od Filistynów. Na znak tego włosy Samsona miały pozostać niestrzyżone. Gdy Samson wyrósł, nękał w pojedynkę Filistynów, lecz nigdy w pełni nie uwolnił swego narodu. Wynikało to z jego słabości do kobiet. W końcu zdradził dziewczynie filistyńskiej, Dalili, tajemnicę swej siły. (…)
Samson został pojmany, a jego włosy ścięte. Został oślepiony i osadzony w więzieniu. Gdy jego włosy odrosły, wróciły mu siły. W czasie święta Samson miał zabawiać tłumy w świątyni filistyńskiej. Chwycił dwa słupy podtrzymujące świątynię i modląc się szarpnął z całej siły. Budynek runął na ziemię i Samson zginął wraz z przywódcami Filistynów i wieloma Filistyńczykami.
Źródło: http://www.biblia.info.pl/cgi‑bin/spb.cgi?%3ASamson [w:] Słownik Postaci Biblijnych v1.91 (c) 1999‑2000 (dostęp z dnia 31.03.2018)
Do obrazów przyporządkuj miejsca, w których się znajdują.
Ermitaż, Petersburg, Stara Pinakoteka, Rijksmuseum, Amsterdam, Mauritshuis, Haga, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt nad Menem
Saskia jako Flora | |
Lekcja anatomii doktora Tulpa | |
Wymarsz strzelców | |
Oślepienie Samsona | |
Podniesienie krzyża |
Zaznacz, które ze zdań są prawdziwe.
Prawda | Fałsz | |
Rembrandt urodził się w Lejdzie, mieście położonym na południu Belgii. | □ | □ |
Rembrandt odbył sześciomiesięczny staż u Pietera Lastmana. | □ | □ |
Po powrocie do Lejdy, Rembrandt wspólnie z Peterem Rubensem otworzyli własną pracownię. | □ | □ |
Obrazy zamówione u Rembrandta przez Fryderyka Henryka Orleańskiego ukazywały sceny pasyjne. | □ | □ |
Na obrazie Lekcja anatomii doktora Tulpa profesor prezentuje budowę prawej ręki. | □ | □ |
Słownik pojęć
termin ten wywodzi się od łacińskiego słowa „tenebrae” – ciemność; sposób ujęcia obrazu, polegający na użyciu ciemnej tonacji barwnej, w której postacie i przedmioty wydobyte są z mrocznego tła ostrym światłocieniem. Tenebryzm stosowany był w malarstwie północnowłoskiego 2 poł. XVI w. (maniera tenebrosa) i w malarstwie barokowym, zwłaszcza przez Caravaggia (caravaggionizm) i Rembrandta.
forma produkcji przemysłowej oparta na podziale pracy i technice ręcznej.
własnoręczny podpis (pełny lub skrócony), monogram lub określony znak artysty umieszczony na jego dziele
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003
https://encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, s. 74, PWN, Warszawa 1981.
H. Honour, J. Fleming, Historia sztuki świata, Arkady, Warszawa 2006.
P. de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas, Kraków, 2005.
W. Beckett, Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki Zachodu, Arkady, Warszawa 1997.
W. Tomkiewicz, Piękno wielorakie - sztuka baroku, Wiedza Powszechna, Warszawa 1971.
Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy. Rembrandt, nr 9, Oxford Educational, 2008.