Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1bxbh5Cc5tW21

Sława artysty - Rembrandt van Rijn (cz.1)

Rembrandt van Rijn, „Lekcja anatomii doktora Tulpa”, 1632, Mauritshuis, Haga, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna

Ważne daty

1606‑1669 - lata życia Rembrandta

1623 – nauka malarstwa u Pietera Lastmana w Amsterdamie

1625‑1631– prowadzenie warsztatu w Lejdzie

1631 – przeniesienie się do Amsterdamu

1632 – powstanie Lekcji anatomii doktora Tulpa

1634 – poślubienie Saskii

1642 – namalowanie Wymarszu strzelców (tzw. Straż nocna)

1

Scenariusz lekcji

R1cwoMSrDOgBs1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

II.14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

II.16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;

II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

II.5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

III.3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

III.5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

III.6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;

III.7. w przypadku słynnych artystów, takich jak np. Michał Anioł, Tycjan, Rembrandt, Renoir, van Gogh, Picasso – porównuje dzieła powstałe w różnych fazach ich twórczości;

III.8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

V.2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

V.4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

charakteryzować wczesną twórczość Rembrandta;

określać tematykę dzieł malarza;

wymieniać ważne wydarzenia z życia artysty;

rozpoznawać temat w dziele sztuki i wskazywać jego źródło;

dokonywać analizy dzieł Rembrandta;

porównywać tematy w obrazach artysty i innych malarzy.

Kształtowanie artystycznej osobowości a związek z Saskią.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn urodził się w Lejdzie, jednym z ważniejszych ośrodków kulturalnych w Holandii, które wzbogaciło się dzięki wymianie handlowej i manufakturomManufakturamanufakturom tkackim. W XVI wieku rozwinęła się słynna szkoła malarska. W XVII wieku do Holandii napłynęły artystyczne nowości z Włoch. Szczególny wpływ na malarstwo miała twórczość Caravaggia, przyczyniając się do powstania ośrodka tzw. caravaggionistów holenderskich. Kształtowanie się artystycznej osobowości młodego Rembrandta przypadło na inspiracje włoskie i rozwój szkoły antwerpskiej, w której znaczącą rolę pełnił Rubens. Edukacja przyszłego malarza rozpoczęła się w 1623 roku sześciomiesięcznym stażem w pracowni Pietera Lastmana w Amsterdamie. Rembrandt kopiował w tym czasie jego obrazy, przyswajając zasady kompozycji i wzory antyczne, wzbogacając jednak je o własne, dramatyczne pierwiastki. Po powrocie do Lejdy, wspólnie z Janem Lievensem otworzyli własną pracownię. W 1628 roku Rembrandt był na tyle wziętym malarzem, że musiał zatrudnić uczniów. Z tego okresu pochodzi Autoportret, w którym malarz ukrył w cieniu większą część twarzy.

RUnnA2UFmfv5R1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Rembrandta van Rijna „Autoportret”. Na ilustracji znajduje się popiersie młodego mężczyzny. Ma brązowe ubranie. Padające światło rozświetla prawą stronę twarzy postaci. Na głowie ma bujne loki. Za postacią znajduje się jednolite, szare tło. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Światło pada z lewej strony, rozjaśniając prawy policzek. 2. Prawa strona twarzy jest ukryta w cieniu. 3. Malarz zadbał o detale – szczegółowo oddał loki na głowie. 4. Jednolite tło, utrzymane w szarościach kontrastuje z postacią i eksponuje twarz.
Rembrandt van Rijn, „Autoportret”, ok. 1628, Rijksmuseum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna

Największy zwrot w jego karierze nastąpił po przybyciu Constantijna Huygensa, sekretarza księcia Fryderyka Henryka Orańskiego, który powierzył Rembrandtowi sportretowanie swojego brata. Malarz otrzymywał od dyplomaty kolejne zlecenia. W 1630 roku porozumiał się z amsterdamskim pośrednikiem w handlu obrazami Hendrickiem van Uylenburghem. Malował dla niego portrety. Zaoferował on Rembradtowi mieszkanie i pracownię w Amsterdamie. W 1634 roku malarz poślubił krewną Uylenburgha – Saskię. Lubiła, podobnie jak artysta, korzystać z życia i pozycji, jaką dał jej majątek i urodzenie. Małżeństwo i dochody za obrazy przyczyniły się do popularności Rembrandta wśród wyższych warstw społecznych. Żona pozowała malarzowi do wielu portretów, służyła jako modelka do scen rodzajowych lub portretów zbiorowych.

RBWZHIJh7RrpP1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Rembrandta van Rijna „Autoportret z Saskią”. Na ilustracji znajdują się dwie postacie. Są to młody mężczyzna i młoda kobieta. Mężczyzna ma długie, kręcone włosy oraz kapelusz z piórem na głowie. Ubrany jest w elegancki strój. W pasie ma przewieszony miecz. W jednej ręce trzyma uniesiony do góry kielich. Drugą ręką obejmuje kobietę. Saska odwrócona jest tyłem do odbiorcy z głową skierowaną przodem do widza. Ubrana jest w elegancką suknię. Z prawej strony obrazu znajduje się kotara. Obok kobiety siedzi wielki ptak. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Rembrandt przedstawił siebie jako syna marnotrawnego, który trwoni majątek ojca podczas uczty z kobietą lekkich obyczajów, do której pozowała Saskia. 2. Mężczyzna obraca się w stronę widza w ręku trzyma kielich, wznosząc go na znak toastu. 3. Na twarzy Saskii widoczne jest zakłopotanie z powodu zachowania męża. 4. U boku Rembrandta znajduje się szpada, malarz ma na sobie czerwony kaftan i kapelusz z piórami, strój nawiązuje do tradycji weneckich. 5. Obraz ukazany jest na ciemnym tle w odcieniach brązów i zieleni. 6. Teatralność dzieła podkreśla znajdująca się po prawej stronie kotara.
Rembrandt van Rijn, „Autoportret z Saskią”, 1635, Galeria Starych Mistrzów, Drezno, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Rwf96L8BSvU8T1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Rembrandta van Rijna „Saskia jako Flora”. Na ilustracji znajduje się kobieta w długich, brązowych, kręconych włosach. Na głowie ma wianek z kwiatów. Ubrana jest w szaro-brązowy płaszcz. W dłoni trzyma różdżkę oplecioną kwiatami. Za kobietą znajduje się ciemne tło. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Saskia przedstawiona jest jako Flora, bogini wiosny (małżonka Zefira). Na głowie ma wieniec, pod którego ciężarem jej głowa pochylona jest lekko w dół. 2. Kwiaty oplatają różdżkę, którą bogini trzyma w dłoni. 3. Kobieta ubrana jest w ciężki, połyskujący płaszcz w stylu orientalnym, namalowany w jasnych barwach i odcinający się od ciemnego tła. 4. Ciepłe spojrzenie kieruje w stronę widza (malarza). 5. Światło padające na Florę podkreśla jej pospolite rysy twarzy.
Rembrandt van Rijn, „Saskia jako Flora”, 1634, Ermitaż, Sankt Petersburg, Rosja, wikimedia.org, domena publiczna

Kontakty Rembrandta i portrety zbiorowe

W XVII‑wiecznej Holandii często zawiązywały się bractwa i stowarzyszenia, a organizowane przez nie parady, uroczystości i bankiety były ważnymi wydarzeniami w życiu miasta. Rangę stowarzyszeń podkreślano, zamawiając grupowe portrety, które następnie zawisły w siedzibach organizacji. Dzięki kontaktom z organizacjami miejskimi, Rembrandt otrzymał wiele zleceń na grupowe portrety.

Lekcja anatomii doktora Tulpa tajemnica jednego z najsłynniejszych obrazów Rembrandta

R1HQYHRdrAihxm8b17b0974567ec1f_00000000000041
Audiobook „Lekcja anatomii doktora Tulpa - tajemnica jednego z najsłynniejszych obrazów Rembrandta”. Lekcja anatomii doktora Tulpa- tajemnica jednego z najsłynniejszych obrazów Rembrandta Sekcje zwłok odbywały się w Amsterdamie za zgodą władz miejskich tylko raz w roku. Zawsze zimą, bo z oczywistych powodów wskazana była niska temperatura. Poddawano autopsji ciała złoczyńców skazywanych na karę najwyższą. Sekcje następowały tuż po egzekucji, częściej jednak następnego dnia. I egzekucje, i sekcje były publiczne, jednak za uczestnictwo w tym ostatnim wydarzeniu trzeba było zapłacić. Wywieszano afisze, obowiązywały bilety, a cena zależała od tego, czyje ciało było preparowane. Za sekcję ciała kobiety płacono więcej niż za mężczyzny, jeszcze droższe były bilety, gdy na stole leżał nie przestępca, lecz dziecko. Publiczna sekcja zwłok złoczyńcy, chociaż w istocie obliczona na zysk, wpisywała się również w sprawiedliwość społeczną, a jej wykonawcami byli m.in. miejscy chirurdzy. Ciało niecnego człowieka służyło ludzkości, nauce, poznaniu, a zatem ogólnemu dobru, ale też dydaktyce i popularnej rozrywce. Zarówno egzekucja, jak i dostępna dla zamożniejszych płatna sekcja. były częścią społecznego spektaklu, obejmującego samą egzekucję, autopsję, bankiet i pochód z pochodniami przez miasto. Bilety na publiczne pokazy sekcji zwłok wprowadzono wcześniej niż bilety na przedstawienia teatralne, bo już na przełomie XV i XVI wieku. Odbywały się one w ważnych miastach uniwersyteckich – we Włoszech m.in. w Padwie i Bolonii, a w Niderlandach w Lejdzie. Przy tamtejszych uniwersytetach do dzisiaj zachowały się tzw. teatry anatomiczne. Pośrodku takiego theatrum anatomicum stał stół preparacyjny, a dookoła wznosiły się ku górze platformy dla publiczności. Pod sufitem podwieszano szkielety zwierząt. Publiczność stała za barierkami, ale miejsca nie miała zbyt wiele – zapewne dlatego, by zgromadzić jak najwięcej widzów, ale i po to, aby omdlewające osoby nie osuwały się na ziemię. Otwieranie ciała odbywało się w ustalonej kolejności: najpierw brzuch, potem czaszka, a na końcu kończyny. Operacji dokonywał preparator, towarzyszyła mu jednak osoba wyższa rangą – prelektor. To on objaśniał publiczności, co kryje się we wnętrzu ludzkiego ciała. Podczas pokazu prelektor porównywał prezentowane części ludzkich zwłok z ilustracjami z atlasu anatomicznego. W czasach dr. Nicolaesa Tulpa korzystano właściwie z jedynej drukowanej publikacji wydanej w 1543 roku De humani corporis fabrica autorstwa flamandzkiego anatoma Andreasa Vesaliusa (1514‑1564). Atlas zawierał około 300 rycin ilustrujących wnętrze poszczególnych partii ludzkiego ciała. Ręka chirurga i ręka złodzieja Co zatem dzieje się na obrazie Rembrandta? Trup leży na stole, ale nie ma otwartego brzucha i czaszki, lecz rękę. Nie jest to więc właściwa kolejność, w jakiej dokonywano wówczas sekcji. Nie ma preparatora w roboczym fartuchu i zakrwawionych narzędzi. Nie ma również publiczności. Elegancki dr Tulp wykłada, a jego siedmiu kolegów słucha go – jedni w skupieniu, drudzy z wyraźnym zainteresowaniem. Mogą z bliska obserwować ciało, ale też otwartą wielką księgę – to z pewnością atlas Vesaliusa. Tulp unosi za pomocą chirurgicznego narzędzia ścięgna trupa, te odpowiadające za gest, który sam wykonuje lewą ręką. Za pomocą atlasu anatomicznego, otwartego ciała i własnej dłoni tłumaczy zgromadzonym, jak działa fabryka ludzkiego ciała. To, że Tulp prezentuje funkcjonowanie ręki, nie jest bez znaczenia. Jest ona sprawczynią działań fizycznych, a zarazem narzędziem poznania. Jednocześnie jest bardzo trudnym przedmiotem samej sekcji. Tulp, spadkobierca nauk Vasaliusa, chlubi się sprawnością praktyczną i intelektualną. Obraz Rembrandta nie jest zatem dokładną rejestracją przebiegu autopsji. To oficjalny, reprezentacyjny portret chirurgów z Amsterdamu, uczonych przenikających tajemnice anatomii. Zawiera wiele aluzji odnoszących się do rangi ich zawodu i roli, jaką odgrywali w społeczeństwie. Powstał na ich zamówienie i do ich siedziby, która mieściła się w bramie św. Antoniego, zanim (w 1639 roku) powstał w Amsterdamie teatr anatomiczny. Był oglądany podczas oficjalnych uroczystości cechowych, m.in. podczas bankietu, który odbywał się wieczorem w dniu sekcji z funduszy zdobytych ze sprzedaży biletów. 16 stycznia 1632 roku preparowano ciało Arisa Adriaenssona, zwanego ironicznie Arisem Kindtem (Dzieciakiem), którego złapano na kradzieży płaszcza. Ponieważ był recydywistą, w tym mordercą, skazano go na karę śmierci. To wokół jego zwłok zebrało się szacowne grono amsterdamskich chirurgów i i to właśnie ich sportretował Rembrandt. Rembrandt: jasny trup i czernie kaftanów Lekcję anatomii dr. Tulpa namalował Rembrandt w 1632 roku, jest to jego pierwszy zbiorowy portret. Malarz miał wówczas 26 lat, właśnie przeniósł się z Lejdy do Amsterdamu i rozpoczynał wielką karierę. Znakomicie wywiązał się z zamówienia. Doktor Tulp i pozostali chirurdzy mogli być dumni z wizerunku, w którym ich praca – poznawanie mechanizmu ludzkiego ciała – została ukazana jako element ziemskiej jurysdykcji, a zarazem dociekanie tajemnicy boskiego stworzenia. Dla Rembrandta obraz stanowił jednak podwójne wyzwanie – był realizacją prestiżowego zamówienia, a jednocześnie stawianych samemu sobie malarskich wyzwań. W tym obrazie są to co najmniej dwa niezwykle trudne malarskie zabiegi. Jednym z nich jest ukazanie w bardzo wąskiej przestrzeni wrażenia odległości pomiędzy blisko ustawionymi postaciami, a drugim - takie zestawienie barwnych plam, aby jasne obszary malowidła, pomimo że są przedstawione głębiej niż te ciemne, nie wysuwały się na pierwszy plan. Scena przedstawiona jest w nieokreślonym, szarym wnętrzu, w raczej płytkiej przestrzeni. Nie ma zatem elementów architektonicznych, które ułatwiają ukazanie głębi poprzez zastosowanie linearnej perspektywy, a więc zmniejszania się budynków i przedmiotów wraz z ich oddalaniem się. W Lekcji anatomii dr. Tulpa dla ukazania głębi Rembrandt posłużył się innym rodzajem perspektywy – perspektywą powietrzną, dzięki której głowy postaci ukazanych z tyłu sprawiają wrażenie lekko, prawie niedostrzegalnie zamglonych i nieostrych. Ponadto w tym nieomal monochromatycznym obrazie, skromnym kolorystycznie, utrzymanym głównie w szarości, czerni i bieli, istnieje przepych tonów. Wraz z oddalaniem się poszczególnych postaci zmieniają się odcienie bieli kryz i czerni kaftanów, zaróżowione z wrażenia twarze tracą wyrazistość konturów. To niezwykle mistrzowski zabieg – modelowanie form za pomocą delikatnych przejść światłocieniowych, tak subtelnych, że niemal niedostrzegalnych i, niestety, często zagubionych w reprodukcjach obrazu. Natomiast wysunięcie czerni kaftanów przed leżące na stole i silnie – jakby reflektorem – oświetlone jasne ciało, to kolejny bardzo trudny trik. Po raz drugi na tak dużą skalę Rembrandt zastosuje go 10 lat później w Straży nocnej; tam czarny kaftan kapitana Cocka występuje przed silnie oświetloną postać dziewczynki. Rembrandt był malarzem nieustannie poszukującym, jego ambicje nie zawężały się jedynie do zdobywania prestiżowych zamówień i solidnych za nie wynagrodzeń. Każdy obraz był dla niego wielkim artystycznym zadaniem. W Lekcji anatomii doktora Tulpa społeczne ambicje chirurgów spotkały się z malarskimi wyzwaniami samego Rembrandta. Były one tak subtelne i wyrafinowane, że być może pozostały niezauważone przez badaczy najgłębszych zakamarków ludzkiego ciała. Grażyna Bastek. Tekst pochodzi z Newsweeka Historia 11/2013.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0cc0.
RdKU7iEVa3brg1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Rembrandta van Rijn „Lekcja anatomii doktora Tulpa”. W centralnym punkcie obrazu znajduje się ułożone na drewnianym stole nagie ciało mężczyzny. Dookoła stoi ośmiu mężczyzn. Każdy z nich ubrany jest w czarny płaszcz z białym kołnierzem. Wszyscy z zaciekawieniem przyglądają się nagiemu mężczyźnie. Wśród postaci znajduje się profesor Tulp, który udziela pozostałym lekcji anatomii. W ręku trzyma wskaźnik, którym wskazuje na ciało nagiego mężczyzny. Tulp wyróżnia się od pozostałych postaci ciemnym kapeluszem na głowie. W tle widoczne jest wnętrze pomieszczenia. W prawym dolnym rogu obrazu leży otwarta księga. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wewnątrz pomieszczenia profesor Tulp udziela lekcji anatomii. 2. Wokół stołu, na którym przeprowadzana jest sekcja zwłok zgromadziło się siedmiu obserwatorów. 3. Jedni z obserwatorów wyrażają zainteresowanie naukowe, z mimiki innych można odczytać odrazę. 4. Na ścianie w głębi znajduje się napis będący sygnaturą obrazu.
Rembrandt van Rijn, „Lekcja anatomii doktora Tulpa”, 1632, Mauritshuis, Haga, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna

Dziesięć lat po namalowaniu Lekcji anatomii doktora Tulpa Rembrandt wykonał portret grupowy kompanii milicji miejskiej kapitana Fransa Banninga Cocq.

(…) Powstały w 1642 r. obraz należy do specyficznego dla malarstwa holenderskiego gatunku portretu zbiorowego. Ukazuje strzelców i oficerów kompanii milicji miejskiej dowodzonej przez kapitana Fransa Baninngha Cocqa. Wychodzą oni z wielkiej bramy, z półmroku, na światło ulicy, by wyruszyć w uroczysty pochód po Amsterdamie, przy dźwięku bębnów, prezentując broń i chorągiew. Obraz nie jest tylko portretem, ale stanowi symbol militarnej siły Amsterdamu oraz porządku, praworządności i dobrobytu miasta, gwarantowanych przez oddziały obywatelskich gwardii.

Tak jak w innych swych portretach zbiorowych (np. Lekcji anatomii dra Nicolaesa Tulpa z 1632 r.) Rembrandt dokonał tu przełomu wobec tradycji. Zamiast prostego zestawienia odrębnych wizerunków portretowanych osób, stworzył bogatą, poruszoną, gwarną scenę narracyjną; przedstawił pełne dramaturgii wydarzenie. Nadał przy tym obrazowi patos i monumentalność. Snopami skupionego światła podkreślił przemyślany rozdział figur na grupy. Światłem i impastowym nakładaniem farby stworzył sugestywne wrażenie dotykalności i prawdziwości materii i ich faktur (np. strojów obu pierwszoplanowych postaci). Iluzyjnymi trikami „przebił” granicę między przestrzenią obrazową a przestrzenią widza. Uderzające jest złudzenie, że przedstawione postacie wychodzą właśnie z impetem przed obraz, a my, widzowie będziemy musieli zaraz ustąpić miejsca dla ich przemarszu.

Wbrew dawnej legendzie o odrzuceniu dzieła i niechętnej reakcji zamawiających, obraz był wielkim triumfem Rembrandta u amsterdamskiej publiczności.

Obraz nosił dawniej tytuł Straż nocna, lecz po konserwacji w latach sześćdziesiątych okazało się, że przedstawia on scenę dziejącą się za dnia.

Antoni Ziemba

Źródło: Encyklopedia PWN,  Wydawnictwo Naukowe PWN SA

R7Jh9upjG01A71
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Rembrandta van Rijn „Wymarsz strzelców”. Na ilustracji znajduje się tłum postaci. W centralnym punkcie obrazu widzimy kapitana Cocq i porucznika. Mężczyźni trzymają w dłoniach miecze. Za nimi znajdują się inni waleczni strzelcy. Większość postaci ma okrycia głowy - cylindry lub kapelusze. Za tłumem znajdują się fragmenty budynków. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wśród postaci znajduje się dwudziestu ośmiu dorosłych i troje dzieci. 2. Po lewej stronie spośród ciemności wyłania się jasnowłosa, ubrana w białą sukienkę dziewczynka z zawieszonym u paska rogiem, będącym przedmiotem ceremonialnym, podczas uczt. 3. W centrum obrazu znajduje się kapitan Cocq i porucznik. 4. Na haftowanej lamówce jego płaszcza znajdują się trzy krzyże z herbu Amsterdamu. 5. Mężczyzna w czerwonym ubraniu to chorąży.
Rembrandt van Rijn, „Wymarsz strzelców”, 1642 Rijksmuseum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna

Obrazy o tematyce religijnej

Wiele obrazów Rembrandta można przypisać do gatunku malarstwa historycznego. Pokazują sceny ze Starego i Nowego Testamentu, mity lub portrety historycznych osobistości. W latach 1632‑1646 Rembrandt otrzymał zlecenie na cykl obrazów z historii dzieciństwa Jezusa i Męki Pańskiej, przeznaczonych do dekoracji rezydencji Fryderyka Henryka Orleańskiego. Wśród nich znalazły się Podniesienie KrzyżaZdjęcie z Krzyża, w których malarz nawiązał do obrazów Rubensa o tej samej tematyce. Rembrandt położył jednak nacisk na cierpienie Ukrzyżowanego, skupił się na oddaniu istoty poświęcenia w imię człowieczeństwa – krwawe ślady koronacji, gwoździ i rany w boku są widoczne na belkach krzyża po zdjęciu Chrystusa. Bijący od niego blask jest jednocześnie źródłem światła, padającym na otoczenie.

Rll4KuoagNDDE1
Rembrandt van Rijn, „Podniesienie krzyża”, ok. 1633, Stara Pinakoteka, Monachium, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
R1MzsfPY2i6761
Rembrandt van Rijn, „Zdjęcie z krzyża”, ok. 1633, Stara Pinakoteka, Monachium, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
RsigaOBVqBIdB1
Rembrandt van Rijn, „Zdjęcie z krzyża”, 1634, Ermitaż, Sankt Petersburg, Rosja, wikimedia.org, domena publiczna
Polecenie 1
R1FKreMVkrXdc1
Peter Paul Rubens, „Podniesienie krzyża”, 1610-1611, katedra w Antwerpii, wikimedia.org, domena publiczna
R1Rw0b5sNTBMm1
Peter Paul Rubens, „Zdjęcie z krzyża”, 1612-1614, katedra w Antwerpii, pinimg.com, CC BY 3.0
RJDK41SjcyeyD
Wymień dwa obrazy Rembrandta o tematyce religijnej i krótko je omów.

Ze Starego Testamentu (Księga Sędziów) pochodzi temat podjęty przez Rembrandta w obrazie Oślepienie Samsona, namalowanym dla Constantijna Huygensa jako rekompensata za niedotrzymanie terminów wykonania scen z Pasji. Malarz ukazał finalny moment obcięcia włosów Samsonowi przez Dalię, związania mocarza i oślepienia.

Sędzia w Izraelu sławny ze swej wielkiej siły. Przed urodzeniem Samsona anioł powiedział jego matce, że ma on zostać w sposób szczególny oddany Bogu jako nazarejczyk i że wybawi Izrael od Filistynów. Na znak tego włosy Samsona miały pozostać niestrzyżone. Gdy Samson wyrósł, nękał w pojedynkę Filistynów, lecz nigdy w pełni nie uwolnił swego narodu. Wynikało to z jego słabości do kobiet. W końcu zdradził dziewczynie filistyńskiej, Dalili, tajemnicę swej siły. (…)

Samson został pojmany, a jego włosy ścięte. Został oślepiony i osadzony w więzieniu. Gdy jego włosy odrosły, wróciły mu siły. W czasie święta Samson miał zabawiać tłumy w świątyni filistyńskiej. Chwycił dwa słupy podtrzymujące świątynię i modląc się szarpnął z całej siły. Budynek runął na ziemię i Samson zginął wraz z przywódcami Filistynów i wieloma Filistyńczykami.

Źródło: http://www.biblia.info.pl/cgi‑bin/spb.cgi?%3ASamson [w:] Słownik Postaci Biblijnych v1.91 (c) 1999‑2000 (dostęp z dnia 31.03.2018)

R15IaarRWGngU1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Rembrandta van Rijn „Oślepienie Samsona”. Na ilustracji ukazano kilku mężczyzn atakujących Samsona. Napastnicy przytrzymują atakowanego i leżą z nim na ziemi. Nad postaciami stoi kolejny napastnik ze sztyletem wymierzonym w stronę Samsona. Obok mężczyzn znajduje się kobieta, która w dłoniach trzyma obcięte włosy Samsona, jest przerażona. Wszystkie postacie znajdują się w grocie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Scena jest pełna dramatyzmu. Rembrandt łączy manierę tenebrosa z rozświetloną sceną oślepienia Samsona, wydobywając w ten sposób żywiołowość i ekspresję oraz podkreślając gwałtowne ruchy postaci. W ten sposób nawiązuje do obrazów Caravaggia, zwłaszcza męczeństwa św. Mateusza. 2. O barokowych cechach dzieła świadczy skomplikowana kompozycja oparta na krzyżowaniu się wielu linii diagonalnych, zagęszczenie postaci po stronie prawej oraz sine kontrasty światłocieniowe. 3. Scena ma miejsce w ciemnym namiocie, jedynym źródłem światła jest uchylony otwór namiotu. 4. Samson próbuje walczyć z napastnikami, na jego twarzy rysuje się ból. 5. Jeden z oprawców celuje sztyletem w oko mocarza. 6. Dalia trzyma w ręku obcięte włosy Samsona, jest przerażona.
Rembrandt van Rijn, „Oślepienie Samsona”, 1636, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt nad Menem, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
R1MfkVIjgHeYn1
Ćwiczenie 1
Podaj tytuły trzech dzieł Rembrandta van Rijn.
RL8DTD4ThErms1
Ćwiczenie 2
Podaj miejsca, w których znajdują się obrazy: Saskia jako Flora, Lekcja anatomii doktora Tulpa, Oślepienie Samsona, Podniesienie krzyża, Wymarsz strzelców.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
RUKYAmxYmZ9Pm
Ćwiczenie 3
Wymień postacie przedstawione na obrazie Wymarsz strzelców.
R1NCmsg2DnDne1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst. Powstały w 1642 r. obraz „Tu uzupełnij strzelców” należy do specyficznego dla malarstwa holenderskiego gatunku portretu Tu uzupełnij. Ukazuje strzelców i oficerów kompanii Tu uzupełnij miejskiej dowodzonej przez kapitana Fransa Baninngha Cocqa. Natomiast w latach 1632-1646 Rembrandt otrzymał zlecenie na cykl obrazów z historii dzieciństwa Jezusa i Męki Pańskiej, przeznaczonych do dekoracji rezydencji Fryderyka Henryka Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1VfGkmWBZx5A
Ćwiczenie 5
Uporządkuj dzieła zgodnie z chronologią ich powstania. Dzieła: Autoportret, Oślepienie Samsona, Wymarsz strzelców, Lekcja anatomii doktora Tulpa.
R1NtEeo8gKFq6
Ćwiczenie 6
Podaj tytuł obrazu, który prezentuje scenę ze Starego Testamentu.
R1ZgG3SQdU32g1
Ćwiczenie 7
Wskaż zdania prawdziwe. 1. Rembrandt urodził się w Lejdzie, mieście położonym na południu Belgii. 2. Rembrandt odbył sześciomiesięczny staż u Pietera Lastmana. 3. Po powrocie do Lejdy, Rembrandt wspólnie z Peterem Rubensem otworzyli własną pracownię. 4. Obrazy zamówione u Rembrandta przez Fryderyka Henryka Orleańskiego ukazywały sceny pasyjne. 5. Na obrazie Lekcja anatomii doktora Tulpa profesor prezentuje budowę prawej ręki.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Polecenie 2
RfhCJZqdEwqg81
Rembrandt van Rijn, „Syndycy cechu sukienników”, 1662, Rijksmuseum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
R1ZIl4trBEuwV
Jak myślisz, jakiego rodzaju tematykę Rembrandt najczęściej podejmował w swoich dziełach? Odpowiedź uzasadnij.

Słownik pojęć

Maniera tenebrosa (tenebryzm)
Maniera tenebrosa (tenebryzm)

termin ten wywodzi się od łacińskiego słowa „tenebrae” – ciemność; sposób ujęcia obrazu, polegający na użyciu ciemnej tonacji barwnej, w której postacie i przedmioty wydobyte są z mrocznego tła ostrym światłocieniem. Tenebryzm stosowany był w malarstwie północnowłoskiego 2 poł. XVI w. (maniera tenebrosa) i w malarstwie barokowym, zwłaszcza przez Caravaggia (caravaggionizm) i Rembrandta.

Manufaktura
Manufaktura

forma produkcji przemysłowej oparta na podziale pracy i technice ręcznej.

Sygnatura
Sygnatura

własnoręczny podpis (pełny lub skrócony), monogram lub określony znak artysty umieszczony na jego dziele

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

https://encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, s. 74, PWN, Warszawa 1981.

H. Honour, J. Fleming, Historia sztuki świata, Arkady, Warszawa 2006.

P. de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas, Kraków, 2005.

W. Beckett, Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki Zachodu, Arkady, Warszawa 1997.

W. Tomkiewicz, Piękno wielorakie - sztuka baroku, Wiedza Powszechna, Warszawa 1971.

Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy. Rembrandt, nr 9, Oxford Educational, 2008.