R1cuBANczKq43
Czarno‑biała fotografia przedstawia czterech młodych mężczyzn widocznych od klatki piersiowej w górę. Pierwszy po lewej stronie ma ciemne włosy, poważny wyraz twarzy, ubrany jest w sweter, patrzy na wprost. Mężczyzna obok niego ma głowę skierowaną lekko w lewą stronę tak, że widoczna jest tylko część twarzy; uczesany jest na bok; lekko się uśmiecha; ubrany jest w ciemną marynarkę, pod którą widoczny jest kołnierzyk białej koszuli i krawat. Trzeci mężczyzna stoi nieco z tyłu; jego twarz jest lekko w cieniu; ma założone okulary, uczesany jest na bok, ma ciemne włosy; ubrany jest w marynarkę, białą koszulę i krawat. Mężczyzna po prawej stronie ustawiony jest lekko bokiem w kierunku centrum; ma poważny wyraz twarzy, która jest oświetlona tylko z jednej strony; uczesany jest na bok; ma ciemne włosy; założone ma okulary; ubrany jest w ciemną marynarkę. W tle między pierwszym a drugim mężczyzną widoczny jest tył głowy innego mężczyzny.

Słoneczne dni

Jan Bytnar z kolegami
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz cechy i zainteresowania bohaterów Kamieni na szaniec,

  • rozpoznasz występujący w utworze Aleksandra Kamińskiego typ narracji i określisz jego funkcję,

  • zgromadzisz słownictwo nazywające cechy Rudego, Alka oraz Zośki,

  • zredagujesz list.

Więcej informacji o Kamieniach na szaniec Aleksandra Kamińskiego znajdziesz w lekcji zatytułowanej Kto? Gdzie? Kiedy?Dn6zGkYILKto? Gdzie? Kiedy?.

Lata między dwiema wojnami światowymi to okres rozkwitu polskiej literatury, kultury, rozwoju gospodarczego. W tym czasie przyszło na świat pokolenie, które po okresie zaborów jako pierwsze urodziło się w wolnej Polsce. Beztroskie dzieciństwo i wiek nastoletni skończyły się wraz z wybuchem II wojny światowej. Był to moment, gdy młodzi ludzie właśnie rozpoczynali dorosłe życie.

Zapoznaj się z  z filmem poświęconym pokoleniu dorastającym w latach międzywojennych, a następnie wykonaj polecenia.

R17CObXtHzJdh
Film z audiodeskrypcją pt. „O pokoleniu dorastającym w latach międzywojennych”. Nagranie rozpoczyna plansza tytułowa. Następnie na ekranie pojawia się kobieta, która siedzi za biurkiem w lekko przyciemnionym pokoju. W filmie wyświetlane są również plansze z informacjami, grafikami, zdjęciami.
1
Polecenie 1

Określ uczucia, jakie mogły towarzyszyć młodym ludziom wchodzącym w dorosłość w czasach wojny. Zwróć uwagę na fakt, iż ten etap życia powszechnie uważa się w życiu człowieka za jeden z najszczęśliwszych i długo wyczekiwanych. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Odwołując się do informacji zawartych w filmie, sformułuj dwa argumenty potwierdzające stwierdzenie, że pokolenie Alka, Zośki i Rudego można nazwać prawdziwymi bohaterami swoich czasów.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

W odniesieniu do treści filmu rozważ, jakie wartości w życiu młodego człowieka są najważniejsze. Czy zmieniają się one w zależności od okoliczności, a może są takie same bez względu na czasy, w których przyszło żyć wchodzącym w dorosłość nastolatkom? Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść

Zapoznaj się z przytoczonym poniżej fragmentem powieści Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Jack London
Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec

Cała istota RudegoRudyRudego ześrodkowała się w jego oczach i czole, odzwierciedlając wybitną inteligencję. Uzupełniający charaktery ludzkie zespół Buków [...] urodzonego intelektualistę Rudego ściągał do konkretów przyziemnego życia. Przy czym owo przyziemne życie uosobione zostało w postaci... kucharstwa. Mianowicie na każdej wycieczce, na każdej wyprawie, na każdym obozowisku Rudy był kucharzem Buków. [...]

Istota Rudego była inna. To nie był chłopiec o talencie kucharskim. Był to chłopiec o dużej, wszechstronnej skali talentów w ogóle, ale ujawniło się to dopiero z biegiem lat. [...]

To jednak, co zdecydowało o popularności Rudego w zespole, nie miało nic wspólnego z kucharstwem. To coś oparte było na talentach artystycznych Rudego i na jego zamiłowaniu do majsterkowania. [...]

AlekAlekAlek [...] był najlepszym narciarzem zespołu. Narciarzem narwanym, narciarzem niepokojącym rodziców i ZeusaZeusZeusa, [...].

Ten niespokojny duch narciarski był tylko cząstką osobowości Alka, która cała była niespokojna, spragniona niecodzienności, stęskniona do nadzwyczajności. [...]

Są w kraju domy rodzinne, w których istnieją warunki dające możność zdrowego rozwoju psychicznego i fizycznego zarówno rodzicom, jak i dzieciom. W domach tych jest wystarczająca skala zarobków, bez których jakże trudno o normalne ludzkie życie. Jest także harmonia wśród członków rodziny, oparta na wzajemnej dobrej woli i ustępliwości. Jest pewien poziom kulturalny, umożliwiający udział w przeżyciach całego świata i w dorobku przeszłych pokoleń. Jest wreszcie specjalna atmosfera, którą trudno określić, a którą poznaje się tylko po skutkach: poszczególnych członków rodziny łączy mocna więź, dom jest ostoją i otuchą, dodaje odwagi, zapewnia spokój.

Takimi właśnie dobrymi domami rodzinnymi były domy Alka i Rudego. Ojcowie każdego z nich byli ludźmi biorącymi czynny udział w życiu społecznym. Matki obu chłopców były kobietami życzliwymi i mądrymi. Oba te domy nie znały się jednak, nie utrzymywały ze sobą stosunków. Dom Alka był domem kierownika fabryki. Dom Rudego – to dom inteligencki pierwszego inteligenckiego pokolenia. Ojciec Rudego był pierwszym w swej chłopskiej rodzinie, który, pozostawiwszy wieś, poszedł do szkół miejskich i do miasta.

Rudy i Alek mieli wyjątkowo szczęśliwe warunki młodości: dobry dom, dobra szkoła, dobra organizacja młodzieżowa; a wszystkie te czynniki współdziałały ze sobą i wzajemnie się wspierały. [...]

Warunki te ułatwiły kształtowanie się dobrych charakterów. Ale właściwa i pełna zasługa, że Alek i Rudy stali się tym, czym się stali, przypada w udziale samym tym chłopcom i ich woli, z jaką chwycili w dłonie ster swego życia. [...]

W Alku zacięcie przywódcze zaznaczyło się wcześnie. Nie miało ono nic wspólnego z „wodzostwem”, posiadało charakter naturalnego, koleżeńskiego przodownictwa. Ten wysoki, zawsze uśmiechnięty dryblas, niepotrafiący mówić spokojnie, przeżywający każdy czyn i każdy problem, duszę całą wkładający w każdą rozmowę i w każdą pracę – miał w sobie coś, co przyciągało doń kolegów. [...]

Z biegiem czasu skupiła się wokół Alka grupka pięciu, sześciu kolegów, niemal wielbicieli. [...] Tak powstał sławny w ciągu paru lat wśród Buków – Klub Pięciu. Klub wsławił się zdobyciem niebezpiecznych tatrzańskich zboczy, składał się z wybitnych narciarzy oraz wielbicieli powieści Jacka LondonaJack LondonJacka Londona i przygód.

– Jeśli my, Klub Pięciu – powiedział któryś z nich jednego razu – nie dokonamy w życiu jakichś wielkich rzeczy, to chyba tylko przez wyjątkową złośliwość losu.

Jakie to miały być wielkie rzeczy, których dokonać pragnęli – z tego zdawano sobie sprawę w sposób bardzo mętny. Może to będzie przepłynięcie kajakiem żaglowym z Gdyni do Sztokholmu? Może wynalezienie nowego typu samolotu?

Rudy przysłuchiwał się z dala marzeniom Klubu Pięciu i z dala obserwował jego wyczyny. Nie należał do Klubu. [...] Ale refleksyjna natura Rudego wolała się trzymać z boku. Mniej go pociągały wyczyny sportowe, mniejsza była tęsknota do przygody na lądzie i morzu. Jego istotnym światem był świat uczuć i myśli. Tam szukał swojej przygody. [...] Wystarczyło wziąć jakąkolwiek książkę do ręki, wystarczyło zacząć poważniejszą rozmowę, wystarczyło zamknąć oczy i pozostać w samotności, aby natychmiast do mózgu i serca zaczęły kołatać natrętne, ciągle niepokojące problemy społeczne, kulturalne, filozoficzne.

Był wśród Buków chłopiec, który wyróżniał się bardziej od innych. – Urodzony organizator – mówili o nim nauczyciele, [...]. – Urodzony przywódca – stwierdzono w harcerstwie, [...].  Rozumni rodzice, ceniąc w chłopcu posiadany przezeńprzezeńprzezeń dar, usiłowali – skutecznie – związać owo zacięcie przywódcze syna z nastawieniem do służenia innym. Wiedzieli: przywódca‑egocentryk – to niebezpieczeństwo, przywódca o typie przewodnika w pracach społecznych – to wartość społeczna. [...]

Uroda ZośkiZośkaZośki nie była jedyną zasłoną, która utrudniała dostrzeżenie męskiej strony jego charakteru. Drugą taką zasłoną był stosunek Zośki do domu i do matki. Chłopiec ten nie czuł się nigdzie tak dobrze jak właśnie w domu, z nikim nie przyjaźnił się tak serdecznie jak właśnie z matką. „Matka zastępuje mi kolegów i przyjaciół” – zwierzył się kiedyś na kartkach swego pamiętnika. [...] Zośka do domu przywiązany był wyjątkowo silnie. Godzinami całymi prowadził koleżeńskie rozmowy z ojcem – profesorem, z matką – działaczką społeczną, z siostrą. Albowiem w domu rodzinnym Zośki było w zwyczaju omawianie wspólnie zagadnień i kłopotów z zakresu prac każdego z rodziców i każdego z dzieci. Dzieci radziły się ojca i matki. Matka i ojciec pytali o opinię dorastające dzieci. [...] Życie matki Zośki przed ślubem było całkowicie wypełnione pracą społeczną wychowawcy. Po przyjściu na świat dzieci uznała ich wychowanie za główny cel dalszego życia i – choć ciężko to jej przyszło – odeszła od wielu dawnych prac umiłowanych, zachowując jako główną osobistą przyjemność to tylko, co się z nową drogą życia uzgodnić dało. [...]  Zośka był to chłopiec o wyjątkowych zdolnościach, wybitnej inteligencji teoretycznej i praktycznej. Wszystkim się interesował i gdziekolwiek zwrócił umysł, czegokolwiek się tknął – towarzyszyły mu szybkie i łatwe osiągnięcia. Jak to często bywa z chłopcem zdolnym – Zośka nie przepracowywał się zanadto w szkole. Uczył się na czwórki. W jednym półroczu przyniósł nawet na cenzurze większość trójek. [...]

Uroda, wdzięk w sposobie bycia oraz pochłonięcie życiem domowym – wszystko to osłaniało i kryło przed otoczeniem naturę Zośki. Częściowo „dekonspirowały” go sporty. Zośka wyróżniał się w strzelectwie, w hokeju i w tenisie, zdobywając w turniejach międzyszkolnych szereg pierwszych miejsc.

[...]

Zośka był niemal zawsze zwycięzcą. Zwycięstwa kierowały nańnańnań spojrzenia kolegów. Równocześnie zaczęto stwierdzać rzecz inną: Zośka był uparty, uparty w sposób niezwykle drażniący. Rzadko to się zdarzało. Przeważnie albo nie zajmował stanowiska wobec rozgrywających się wypadków, albo też ustępował nalegającym. Gdy jednak zaciął się w jakiej decyzji – nic go nie mogło przełamać. Szczególnie gdy upór wsparł się o inny potężny czynnik duszy Zośki – o ambicję.

[...]

Całe otoczenie Zośki – i Buki, i szkoła, i dom – wiedziało o nim jedno: chłopiec ten umie przewidywać i umie zarządzać. Zaś trafne przewidywanie i dobre zarządzanie są istotą organizacji. Zośka był niewątpliwie dobrym organizatorem.

Klasa Alka, Rudego i Zośki zdała maturę; osiemnastoletni Rudy jako prymus i dziewiętnastoletni Alek jako „średniak”. W początkach czerwca 1939 roku cała grupa Buków spośród klasy maturzystów wyruszyła pod wodzą Zeusa na dziesięciodniową wycieczkę w Beskidy Śląskie.

[...]

Najpierw mówił Rudy i jak zwykle uogólniał zagadnienie:

– Nie ma co gadać, powiodło nam się! Mieliśmy dobrą szkołę, potrafiliśmy stworzyć zespół koleżeński. Staliśmy się grupą przyjaciół. Noblesse obligenoblesse obligeNoblesse oblige. Nie wolno spatałaszyć szans, które dostaliśmy do rąk.

1 Źródło: Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec, Warszawa 1999, s. 57–73.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, jakie znaczenie w odniesieniu do pokolenia urodzonego w międzywojniu mają słowa autora Kamieni na szaniec – „chwycili w dłonie ster swojego życia”.

R1wXJOVqB58Mx
Miejsce na notatki
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RVjpDyd3fSnHP
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rzz4lbbnpoCVM
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RhkQLrn6jh8ml
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do imion z kolumny lewej ich rodzin z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec

Kiedyś cały zespół Buków związał się z działalnością Stołecznego Komitetu Samopomocy Społecznej, w którym dział młodzieżowy objął profesor Domański – Zeus. Kiedy indziej wzięto na siebie wielki trud porządkowania mogił żołnierskich. I to, i tamto było bezpośrednio pożyteczne, ale na dnie wszystkiego wciąż leżała niepewność: czy to jest jednak to, o co chodziło? Stosunkowo najsilniej związali się w tym przejściowym czasie z pracą komórki więziennej, tzw. Komórką Andrzeja.

[...]

W drugiej połowie 1940 i w początkach 1941 roku na pierwszy plan wybiło się w zespole Buków samokształcenie. Właściwie już od października 1939 roku uczyli się i dyskutowali. Jedni z pierwszych w Warszawie zorganizowali komplety matematyki, fizyki oraz cykle dyskusji historycznych i światopoglądowych. Ale w tym właśnie czasie, na przełomie 1940 i 1941 roku, ogarnęła ich istna pasja nauki i dyskutowania. Jakby na przekór ponurej rzeczywistości, wbrew nastrojom paniki, jaka ogarnęła Warszawę na skutek olbrzymich łapanek do Oświęcimia, przeprowadzonych w sierpniu i wrześniu 1940 roku, wbrew beznadziei politycznej, spowodowanej katastrofą Francji, wbrew strasznym warunkom ciężkiej drugiej wojennej zimy, wbrew temu wszystkiemu młodzi ci ludzie z zaciętym uporem co dzień odrabiali samym sobie wyznaczone przydziały naukowe i parę razy w tygodniu organizowali wieczory dyskusyjne.

[...]

W tym też czasie Zośka, Alek, Rudy i kilku innych wstąpiło do Szkoły Budowy Maszyn im. Wawelberga. Uczyli się starannie, choć nie była to szkoła, do której by uczęszczali w czasach normalnych. W każdym jednak razie była to szkoła i normalna nauka. Dawała więcej niż komplety, szczególnie gdy się lekcje uzupełniało samokształceniem i „naciągało” profesorów na dodatkowe wyjaśnienia.

2 Źródło: Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec, Warszawa 1999, s. 96–102.
Zeus
noblesse oblige
Ćwiczenie 5

Odwołując się do przytoczonego fragmentu i całej powieści Kamienie na szaniec, wymień typy narracji występujące w utworze i określ ich funkcje.

Rlg4akI6yCD5P
Miejsce na notatki
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1diPs0Y2lJci
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R5SHA6dNKhChp
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RPZ51PasltVUJ
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RYEOzRjEVsED2
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
R1astlRmL9QdH
Ćwiczenie interaktywne polegające na odnalezieniu w tabeli wypełnionej literami odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1FRGtqgZVI1r
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Sformułuj dwa argumenty dowodzące, że warto poświęcić życie za wolność. Każdy z argumentów zilustruj przykładem. Możesz odwołać się do powieści Aleksandra Kamińskiego – Kamienie na szaniec.

RDhBkWlJ1Il2d
Miejsce na notatki
Polecenie 5

Zredaguj list do młodzieży z lat międzywojennych, w którym opiszesz, jaka jest młodzież w XXI wieku, czym się interesuje, co jest dla niej ważne itp. Pamiętaj o stronie formalnej listu.

R1avWv7gB82jY
Miejsce na notatki

Słownik

Alek
Alek

Maciej Aleksy Dawidowski

Rudy
Rudy

Jan Bytnar

Zośka
Zośka

Tadeusz Zawadzki

przezeń
przezeń

przez niego

nań
nań

na niego

Notatnik

RJ4RIxrKfsemY
Miejsce na notatki

Bibliografia

Heska‑Kwaśniewicz K., (1998), Braterstwo i służba: rzecz o pisarstwie Aleksandra Kamińskiego, Katowice.

Strzembosz T. (red.), (1994), Bohaterowie „Kamieni na szaniec” w świetle dokumentów, Warszawa.

Wachowicz B., (2014), Rudy, Alek, Zośka. Prawda o bohaterach „Kamieni na szaniec”, Warszawa.