Słownictwo związane z rachunkowością
Słownictwo związane z rachunkowością
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania, słuchania i mówienia oraz powtórzenie słownictwa z zakresu rachunkowości.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
zwroty związane z rachunkowością, poszerza pole semantyczne z zakresu rachunkowości,
pisownię, wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
tematykę poruszaną na lekcji (rachunkowość).
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi rachunkowości,
ćwiczy sprawność mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji powtórzenia słownictwa,
słucha ze zrozumieniem,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
organizuje słownictwo,
definiuje słownictwo,
stosuje słownictwo w praktyce,
rozwiązuje zadania na słownictwo.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, praca z tekstem, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, mapa mentalna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Ćwiczenia na słownictwo, słowniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słownictwo związane z rachunkowością. Będziecie tłumaczyć i wyjaśniać najważniejsze słowa oraz nauczycie się najważniejszej terminologii”. Sprawdza, czy uczniowie przygotowali pracę domową i ocenia ją plusami lub minusami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają słowa związane z rachunkowością. Uczniowie odpowiadają ustnie i podchodzą do tablicy oraz wypisują terminologię, tworząc mapę mentalną. Mapa ta powinna znaleźć się w zeszytach uczniów.
Nauczyciel rozdaje uczniom ćwiczenia ze stron 64. i 65. z English for Business Studiem, a uczniowie dopasowują słowa do ich definicji. Nieznane słowa są wyszukiwane w słownikach lub wyjaśnia je nauczyciel. Gotowi uczniowie czytają swoje odpowiedzi na głos i objaśniają ich treść.
Nauczyciel pyta uczniów, na czym polega rachunek zysków i strat, a uczniowie wyjaśniają w języku polskim, podają, jakie słowa się w nim pojawiają.
Nauczyciel rozdaje uczniom ćwiczenia ze stron 30‑31 z Terminologia. Biznes. Uczniowie wspólnie z nauczycielem wyjaśniają nazwy wszystkich terminów, które pojawiły się w rachunku.
Nauczyciel tłumaczy zadanie. Ćwiczenie polega na tym, że jeden uczeń ma informacje, których brakuje drugiemu i odwrotnie. Uczniowie w parach wykonują zadanie ustnie, wymieniając się informacjami oraz ćwicząc podane wyrażenia i sumy. Nauczyciel podchodzi do każdej pary, słuchając rozmów uczniów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
MacKenzie I., English for Business Studies, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
Rile D., Greasby L., Śpiewak G., Terminologia. Biznes, Wilga, Warszawa 2001.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
Uzupełnij ćwiczenie, które dostałeś na kartce (ćwiczenie z English for Business Studies na stronach 67‑68).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy jak najwięcej informacji wydobyć od uczniów, zadając im konkretne pytania. Ostatnie ćwiczenie można przenieść do pracy domowej. Należy zadbać o kopie ćwiczeń dla każdej pary lub osoby. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z rachunkowością np. turnover, cost of sales, distribution costs, administrative expenses, operating income, shares, investments, assets, interest payable.