Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Słownictwo związane z rachunkowością

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania, słuchania i mówienia oraz powtórzenie słownictwa z zakresu rachunkowości.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • zwroty związane z rachunkowością, poszerza pole semantyczne z zakresu rachunkowości,

  • pisownię, wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,

  • tematykę poruszaną na lekcji (rachunkowość).

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi rachunkowości,

  • ćwiczy sprawność mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji powtórzenia słownictwa,

  • słucha ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • organizuje słownictwo,

  • definiuje słownictwo,

  • stosuje słownictwo w praktyce,

  • rozwiązuje zadania na słownictwo.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, praca z tekstem, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, mapa mentalna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Ćwiczenia na słownictwo, słowniki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słownictwo związane z rachunkowością. Będziecie tłumaczyć i wyjaśniać najważniejsze słowa oraz nauczycie się najważniejszej terminologii”. Sprawdza, czy uczniowie przygotowali pracę domową i ocenia ją plusami lub minusami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają słowa związane z rachunkowością. Uczniowie odpowiadają ustnie i podchodzą do tablicy oraz wypisują terminologię, tworząc mapę mentalną. Mapa ta powinna znaleźć się w zeszytach uczniów.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom ćwiczenia ze stron 64. i 65. z English for Business Studiem, a uczniowie dopasowują słowa do ich definicji. Nieznane słowa są wyszukiwane w słownikach lub wyjaśnia je nauczyciel. Gotowi uczniowie czytają swoje odpowiedzi na głos i objaśniają ich treść.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, na czym polega rachunek zysków i strat, a uczniowie wyjaśniają w języku polskim, podają, jakie słowa się w nim pojawiają.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom ćwiczenia ze stron 30‑31 z Terminologia. Biznes. Uczniowie wspólnie z nauczycielem wyjaśniają nazwy wszystkich terminów, które pojawiły się w rachunku.

  5. Nauczyciel tłumaczy zadanie. Ćwiczenie polega na tym, że jeden uczeń ma informacje, których brakuje drugiemu i odwrotnie. Uczniowie w parach wykonują zadanie ustnie, wymieniając się informacjami oraz ćwicząc podane wyrażenia i sumy. Nauczyciel podchodzi do każdej pary, słuchając rozmów uczniów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. MacKenzie I., English for Business Studies, Cambridge University Press, Cambridge 2001.

  3. Rile D., Greasby L., Śpiewak G., Terminologia. Biznes, Wilga, Warszawa 2001.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

  2. Uzupełnij ćwiczenie, które dostałeś na kartce (ćwiczenie z English for Business Studies na stronach 67‑68).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy jak najwięcej informacji wydobyć od uczniów, zadając im konkretne pytania. Ostatnie ćwiczenie można przenieść do pracy domowej. Należy zadbać o kopie ćwiczeń dla każdej pary lub osoby. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z rachunkowością np. turnover, cost of sales, distribution costs, administrative expenses, operating income, shares, investments, assets, interest payable.

R1FwDxr8h6JGU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.76 KB w języku polskim
RS3G1ZPGXt9E8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim