Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Słownictwo związane z technologią informacyjną

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania, słuchania i mówienia oraz powtórzenie słownictwa z zakresu technologii informacyjnej.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zwroty związane z technologią informacyjną (komputery, internet),

  • zna pisownię, wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,

  • wie, jak wyszukać i wyselekcjonować informacje,

  • zna strony internetowe związane z tematem.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami związanymi z technologią informacyjną,

  • ćwiczy sprawność mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji powtórzenia słownictwa i pracy z komputerem,

  • słucha ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • wyszukuje i selekcjonuje informacje,

  • redaguje wypowiedź,

  • planuje swoją wypowiedź,

  • analizuje znalezione informacje,

  • dobiera i grupuje informacje, układając je w spójną całość.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, praca z tekstem, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, mapa mentalna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Komputery z dostępem do internetu, ćwiczenia na słownictwo

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słownictwo związane z technologią informacyjną. Będziecie wyszukiwać informacje w internecie oraz przygotujecie krótkie prezentacje najważniejszej terminologii IT”. Sprawdza, czy uczniowie przygotowali pracę domową i ocenia ją plusami lub minusami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają słowa związane z technologią informacyjną. Uczniowie odpowiadają ustnie, podchodzą do tablicy i wypisują terminologię, tworząc mapę mentalną. Mapa ta powinna znaleźć się w zeszytach uczniów.

  2. Uczniowie mają za zadanie wyszukać i wypisać ciekawe i potrzebne słownictwo związane z IT, a następnie zaprezentować je pozostałym kolegom. Nauczyciel tłumaczy zadanie, może też narzucić uczniom limit słów – np. 10‑20 oraz limit czasu na przygotowanie zadania.

  3. Uczniowie włączają komputery i w parach szukają stron internetowych ze słownictwem oraz przygotowują prezentacje na jego temat. Nauczyciel podchodzi do każdej pary i pomaga w pracy.

  4. Uczniowie prezentują swoje prace i zapisują nowe wyrazy na tablicy, wyjaśniając ich znaczenie. Prezentacja powinna wyglądać tak, że prezentujący zadają pytania kolegom i otrzymują od nich odpowiedzi, a gdy ci ich nie znają, sami zapisują trudną terminologię na tablicy. Nowe zwroty i wyrażenia powinny zostać zapisane przez uczniów w zeszytach.

  5. Nauczyciel rozdaje uczniom dodatkowe ćwiczenia do wykonania w parach. Zadanie to powinno być uzupełnieniem wiedzy uczniów o inne najważniejsze słowa związane z IT. Uczniowie wykonują ćwiczenie, a gdy są gotowi, czytają odpowiedzi na głos.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Rile D., Greasby L., Śpiewak G., Terminologia. Komputery i Internet, Wilga, Warszawa 2001.

  3. www.kidcompute.com

  4. www.macmillandictionary.com

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

  2. Uzupełnij ćwiczenie, które dostałeś na kartce (dowolne ćwiczenie z Terminologia. Komputery i Internet).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy jak najwięcej informacji wydobyć od uczniów, zadając im konkretne pytania. Ważne jest też, żeby lekcja odbyła się w pracowni komputerowej z dostępem do internetu. Jeśli to niemożliwe, można wydrukować uczniom kilka stron i przynieść na lekcję. Ostatnie ćwiczenie można przenieść do pracy domowej. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z informatyką np. computer, Internet, print, copy, save, mouse, scanner, screen, laptop, keyboard, data, online, drive, processing, clip art, memory, CD, user oraz adresy stron internetowych związanych z IT.

R1I6hKemzloQU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.24 KB w języku polskim
R1E48TcxrAr0D

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim