Identyfikowanie barier fizycznych i społecznych w życiu osoby z niepełnosprawnością
SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203
Słownik pojęć dla e‑materiału
dostosowanie materiału dla osób niewidomych i niedowidzących – słowny opis tego, co widzi osoba widząca, nagrany przez profesjonalnego lektora; dotyczy filmów, sztuk teatralnych oraz wszystkich innych przekazów wizualnych
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
przeszkoda lub ograniczenie architektoniczne, cyfrowe lub informacyjno‑komunikacyjne, które uniemożliwia lub utrudnia osobom ze szczególnymi potrzebami udział w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
różne przeszkody zlokalizowane w budynkach, wokół nich i w przestrzeni publicznej, które uniemożliwiają lub utrudniają swobodę ruchu i przemieszczania się osobom z niepełnosprawnościami, a także osobom sprawnym poruszającym się np. z dużym bagażem lub wózkiem dziecięcym
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
każdego rodzaju przeszkoda fizyczna ograniczająca lub uniemożliwiająca mobilność osób z niepełnosprawnościami
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
przeszkoda utrudniająca lub uniemożliwiająca efektywne komunikowanie się odbiorcy z nadawcą komunikatu. Wszelkie utrudnienia w komunikowaniu się z otoczeniem (przekazywaniem informacji)
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
postawy i zachowania osób prowadzące do unikania kontaktów z osobami z niepełnosprawnościami, a także zachowania ograniczające dostępnośćdostępność przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
wszelkiego rodzaju pasy terenu przeznaczone do ruchu pojazdów lub osób pieszych; ciągami komunikacyjnymi są: korytarze, chodniki, klatki schodowe, przejścia
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami, na zasadzie równości z innymi osobami, dostępu do środowiska fizycznego, środków transportu, informacji i komunikacji, w tym technologii i systemów informacyjno‑komunikacyjnych, a także do innych urządzeń i usług, powszechnie dostępnych lub powszechnie zapewnianych, zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich, (Art. 9 – Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych)
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
zaznaczenie kontrastowym kolorem w stosunku do koloru jego powierzchni jakiegoś elementu, aby był lepiej widoczny dla osób słabowidzących; najczęściej kontrastowe oznaczenia umieszcza się na schodach, wystających elementach, drzwiach; krawędzie stopni schodów w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych i użyteczności publicznej powinny wyróżniać się kolorem kontrastującym z kolorem posadzki
Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywnyBariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywny
niedobór wzrostu, który może być wywołany przez różne czynniki, takie jak: stan układu kostnego, odżywianie, choroby genetyczne, endokrynologiczne i przewlekłe
Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywnyBariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywny
światło lub coś świecącego odbite od jakiejś powierzchni
Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywnyBariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywny
to trudność w wykonywaniu efektywnego i pełnego ruchu w stawie (stawach)
Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywnyBariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywny
podłużne pola uwagi służące do oznaczania miejsc, które są potencjalnym zagrożeniem dla osób z dysfunkcją wzroku; pasy ostrzegawcze stosuje się do oznaczania krawędzi schodów, peronów, przejść dla pieszych; ich wypukła struktura jest wyczuwalna pod stopami, a barwa kontrastująca z podłożem jest lepiej zauważalna przez osoby słabowidzące
Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywnyBariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywny
system transmitujący wzmocniony sygnał wprost do aparatów słuchowych lub implantów słuchowych; pozwala usłyszeć osobie słabosłyszącej to, co istotne w miejscach, gdzie panuje hałas; może być umieszczona w szkole, kościele, urzędzie, teatrze, w miejscu pracy, a także w domu; miejsca, w których są zainstalowane pętle indukcyjne oznaczone specjalną grafiką
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
specjalnie szkolony pies, który jest przewodnikiem osób niewidomych i słabowidzących; zadaniem psów przewodników jest bezpieczne prowadzenie osób z dysfunkcją wzroku; psy przewodniki pomagają swobodnie poruszać się w przestrzeni publicznej osobom z dysfunkcją wzroku
Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywnyBariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywny
element graficzny zastępujący słowo lub pojęcie pisane, znak pisma obrazkowego np. znaki drogowe, znaki BHP, itp.; piktogramy są również stosowane do komunikacji z otoczeniem osób niemówiących wokalnie lub nieumiejących czytać
Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywnyBariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywny
punktowe pismo wypukłe dla osób niewidomych, oparte na sześciopunkcie
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
PJM jest pierwszym językiem dzieci, których obydwoje rodzice są głusi; PJM jest językiem o własnej strukturze gramatycznej, odmiennej od polskiej
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
rodzaj pochylni lub rampyrampy umożliwiającej pokonywanie różnic poziomówróżnic poziomów (np. schodów) osobom o ograniczonej mobilnościograniczonej mobilności, w szczególności poruszającym się na wózkach inwalidzkich
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
plastikowa lub metalowa ramka wyznaczająca i ograniczająca miejsce, w którym należy złożyć podpis odręczny
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
pochyła powierzchnia ułatwiająca pokonywanie różnic poziomów między dwoma punktami, np. schody, uskoki, krawężniki
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
różnica wysokości między dwoma punktami, np. schody, uskoki, krawężniki
Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywnyBariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywny
funkcjonujący w świadomości społecznej uproszczony i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningJak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami? - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
element wyposażenia wspomagający osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu i osób starszych; pozwalają utrzymać równowagę i stabilność oraz dają poczucie bezpieczeństwa; zamontowane w łazienkach ułatwiają wchodzenie i wychodzenie z wanny lub siadanie i wstawanie z toalety; poręcze uchylne umożliwią przesiadanie się z wózka inwalidzkiego na toaletę
Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywnyBariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością - atlas interaktywny