E-materiały do kształcenia zawodowego

Opracowywanie akt – dokumentacja aktowa, techniczna i geodezyjno‑kartograficzna

EKA.03. Opracowywanie materiałów archiwalnych – technik archiwista 441403

bg‑azure

Słownik pojęć dla e‑materiału

1
akta
akta

zbiór dokumentów o podobnej treści, połączonych w jeden nieprzypadkowy ciąg, który ułatwia ich przechowywanie, porządkowanie, wyszukiwanie

akta specyficzne
akta specyficzne

stanowiące zawsze odbicie podstawowej, statutowej działalności przypisanej tylko danej jednostce organizacyjnej i w rzeczowym wykazie akt klasyfikowane w klasach od 4 wzwyż

akta sprawy
akta sprawy

cała dokumentacja, niezależnie od jej formy, która była, jest lub może być niezbędna przy rozpatrywaniu i załatwianiu danej sprawy

akta typowe
akta typowe

powstają w każdej jednostce organizacyjnej i w rzeczowym wykazie akt są klasyfikowane zawsze w klasach od 0 do 3, obejmując takie zagadnienia, jak: zarządzanie, kadry, środki rzeczowe oraz ekonomikę i finanse

aktotwórca
aktotwórca

wytwórca akt, szerzej – całej dokumentacji; określona jednostka organizacyjna lub osoba fizyczna

aneks
aneks

pismo dodatkowe, załącznik lub dowód dołączone do głównego dokumentu, np. sprawozdania lub podania, ze względu na merytoryczny z nim związek

archiwa państwowe
archiwa państwowe

gromadzą, opracowują, przechowują i udostępniają archiwalia wytworzone przez centralne i lokalne władze i urzędy państwowe, instytucje wymiaru sprawiedliwości, organy samorządu terytorialnego, instytucje i przedsiębiorstwa różnych działów gospodarki narodowej oraz przechowują i udostępniają archiwa rodów i majątków ziemskich, akta grodzkie i cechowe, spuścizny osób prywatnych, zbiory regionalne a także nadzorują archiwa zakładowe i prowadzą działalność informacyjną, podlegają Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych

archiwum zakładowe
archiwum zakładowe

wewnętrzna komórka w jednostce organizacyjnej (zwykle państwowej) mająca za zadanie gromadzenie, przechowywanie ewidencjonowanie, zabezpieczanie i udostępnianie całości zbioru dokumentacji (kategorii A i kategorii B) jednostki organizacyjnej uznanej za wytwarzającą materiały archiwalne tworzące jego zasób archiwalny oraz okresowe brakowanie dokumentacji niearchiwalnej i przekazywanie materiałów archiwalnych w określonym prawem czasie lub, w razie likwidacji, do archiwów państwowych

baza danych
baza danych

„zbiór danych lub jakichkolwiek innych materiałów i elementów zgromadzonych według określonej systematyki lub metody, indywidualnie dostępnych w jakikolwiek sposób, w tym środkami elektronicznymi, wymagający istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu inwestycyjnego w celu sporządzenia, weryfikacji lub prezentacji jego zawartości” (wg Ustawy o ochronie bazy danych)

brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
brakowanie dokumentacji niearchiwalnej

polega na wydzieleniu jej części i przekazaniu do zniszczenia i odbywa się na wniosek kierownika jednostki, za uprzednią zgodą dyrektora właściwego archiwum państwowego, który stwierdza, że wśród dokumentacji przeznaczonej do zniszczenia nie występują materiały archiwalne.

czystopis
czystopis

tekst dokumentu, pisma urzędowego lub opracowania w postaci ostatecznej, przygotowanej do podpisu przez wystawcę

dekretacja
dekretacja

odręczna adnotacja osoby upoważnionej na korespondencji wpływającej, wskazująca komórkę organizacyjną lub referenta, który ma załatwić sprawę, ewentualnie sposób jej załatwienia albo zawierająca decyzję

dokument
dokument

akt lub „pismo sporządzone we właściwej dla danego czasu i miejsca formie, zaopatrzone w środki uwierzytelniające (np.: pieczęcie, listę świadków, podpis), które stwarza, potwierdza lub zmienia pewien stan prawny” (zob. Wielka Encyklopedia PWN)

dokument elektroniczny
dokument elektroniczny

stanowiący odrębną całość znaczeniową zbiór danych uporządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej i zapisany na informatycznym nośniku danych

dokument niejawny
dokument niejawny

„każda utrwalona informacja niejawna, w szczególności na piśmie, mikrofilmach, negatywach i fotografiach, nośnikach do zapisów informacji w postaci cyfrowej i na taśmach elektromagnetycznych, także w formie mapy, wykresu, rysunku, obrazu, grafiki, broszury, książki, kopii, odpisu, wypisu, wyciągu i tłumaczenia dokumentu, zbędnego lub wadliwego wydruku, odbitki, kliszy, matrycy i dysku optycznego, kalki, taśmy atramentowej, jak również informacja niejawna utrwalona na elektronicznych nośnikach danych” (zob. Ustawa o ochronie informacji niejawnych)

dokumentacja
dokumentacja

zbiór wszelkiego rodzaju dokumentów, ksiąg, korespondencji – niezależnie od techniki ich wykonania, np. rękopisy, maszynopisy, wydruki komputerowe, mapy, fotografie, nagrania

dokumentacja aktowa
dokumentacja aktowa

powstająca w toku działalności osoby prawnej lub fizycznej dokumentacja utrwalona różną techniką na papierze (rękopis, maszynopis, druk, kserokopia, fotokopia), sporządzana w celu utrwalenia czynności formalnoprawnych

dokumentacja audiowizualna
dokumentacja audiowizualna

zapis dźwięku lub obrazu utrwalony i odtwarzany przy pomocy urządzeń mechanicznych

dokumentacja dźwiękowa
dokumentacja dźwiękowa

mechaniczny zapis dźwięku na płycie gramofonowej, taśmie magnetofonowej i wideofonowej lub zapis elektroniczny na innym nośniku dźwięku

dokumentacja geodezyjna
dokumentacja geodezyjna

powstaje w wyniku wykonania prac geodezyjnych polegających na projektowaniu i wykonywaniu pomiarów geodezyjnych, wykonywaniu zdjęć lotniczych, dokonywaniu obliczeń, zakładaniu i aktualizacji baz danych, dokonywaniu pomiarów i wykonaniu opracowań fotogrametrycznych, grawimetrycznych, magnetycznych i astronomicznych, powiązanych z realizacją zadań w dziedzinie geodezji i kartografii oraz krajowego systemu informacji o terenie

dokumentacja geologiczna
dokumentacja geologiczna

odzwierciedla w formie tekstowej, graficznej i tabelarycznej wyniki badań budowy skorupy ziemskiej na określonym obszarze

dokumentacja jawna
dokumentacja jawna

dokumentacja niezawierająca informacji niejawnych objętych klauzulami tajności

dokumentacja kartograficzna
dokumentacja kartograficzna

to zbiory map ogólnogeograficznych, w tym topograficznych, arkusze mapy zasadniczej i mapy tematyczne, a także materiały i dokumenty w postaci operatów, rejestrów, wykazów, katalogów map i wydawnictw

dokumentacja nieaktowa
dokumentacja nieaktowa

→ dokumentacja audiowizualna → dokumentacja geodezyjna, dokumentacja geologiczna → dokumentacja kartograficzna → dokumentacja techniczna

dokumentacja niearchiwalna
dokumentacja niearchiwalna

dokumentacja o czasowym, praktycznym znaczeniu dla twórcy, podlega wybrakowaniu po upływie czasu przechowywania określonego przepisami

dokumentacja niejawna
dokumentacja niejawna

dokumentacja zawierająca informacje niejawne, stanowiące tajemnicę państwową lub służbową, chroniona stosownymi klauzulami tajności

dokumentacja poufna
dokumentacja poufna

dokumentacja zawierająca informacje niejawne, stanowiące tajemnicę służbową, objęta klauzulą „poufne”

dokumentacja ściśle tajna
dokumentacja ściśle tajna

dokumentacja zawierająca informacje niejawne, stanowiące tajemnicę państwową, objęta klauzulą „ściśle tajne”

dokumentacja tajna
dokumentacja tajna

dokumentacja zawierająca informacje niejawne, stanowiące tajemnicę państwową, objęta klauzulą „tajne”

dokumentacja techniczna
dokumentacja techniczna

ogół dokumentów w formie planów, rysunków i opisów technicznych, kalka, obliczeń matematycznych, kosztorysów i harmonogramów, niezbędnych do realizacji projektowanego obiektu budowlanego, urządzenia technicznego, jakiegoś wyrobu lub procesu technologicznego

dokumentacja wideofonowa
dokumentacja wideofonowa

obejmuje filmy i nagrania dźwiękowe

dokumentacja zastrzeżona
dokumentacja zastrzeżona

dokumentacja zawierająca informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową, oznaczona klauzulą „zastrzeżone”

działalność archiwalna
działalność archiwalna

obejmuje gromadzenie, ewidencję, przechowywanie, opracowanie, zabezpieczenie i udostępnianie materiałów archiwalnych oraz prowadzenie działalności informacyjnej

dziennik podawczy
dziennik podawczy

księga kancelaryjna służąca do rejestrowania w układzie chronologiczno‑numerycznym pism wpływających i pism wychodzących oraz do kontroli ich obiegu; może być prowadzony w formie elektronicznej

ekspertyza archiwalna
ekspertyza archiwalna

badanie dokumentacji twórcy zespołu archiwalnego w celu oceny jej wartości i ustalenia jej kwalifikacji archiwalnej

ewidencjonowanie
ewidencjonowanie
  1. w kancelarii – rejestrowanie, wpisywanie do odpowiednich pomocy kancelaryjnych spraw i pism,

  2. w archiwum zakładowym – rejestrowanie w odpowiednich środkach ewidencyjnych obiegu dokumentacji związanego z jej przyjmowaniem, udostępnianiem, brakowaniem lub przekazywaniem do archiwum państwowego

informatyczny nośnik danych
informatyczny nośnik danych

„materiał lub urządzenie służące do zapisywania, przechowywania i odczytywania danych w postaci cyfrowej lub analogowej” (zob. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną)

instrukcja archiwalna
instrukcja archiwalna

obejmuje przepisy określające cele i zadania archiwum zakładowego lub składnicy akt

informacja
informacja

informacją jest treść wszelkiego rodzaju dokumentów i materiałów przechowywanych na dowolnym nośniku informacji

inne komórki
inne komórki

pozostałe komórki organizacyjne aktotwórcy, w których występują akta o tym samym haśle klasyfikacyjnym i tej samej zawartości merytorycznej co w komórce merytorycznej, lecz stanowią materiał cząstkowy, pomocniczy lub powtarzalny (drugie i następne egzemplarze oryginalnych dokumentów, kopie) → komórka merytoryczna

instrukcja kancelaryjna
instrukcja kancelaryjna

obejmuje przepisy normujące zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych oraz postępowania z dokumentacją do momentu przekazania jej do archiwum zakładowego lub składnicy akt

jednolity rzeczowy wykaz akt
jednolity rzeczowy wykaz akt

wykaz haseł rzeczowych akt oznaczonych symbolami klasyfikacyjnymi i kwalifikacją archiwalną akt; służy do oznaczania, rejestracji, łączenia i przechowywania akt

jednostka archiwalna
jednostka archiwalna

każda cząstka zasobu oznaczona odrębną sygnaturą archiwalną (księga, teczka, poszyt, mapa, fotografia, krążek taśmy magnetofonowej i filmowej, dyskietka, itp.), stanowiąca najczęściej oddzielną jednostkę fizyczną

kancelaria
kancelaria

wewnętrzna komórka organizacyjna wykonująca czynności kancelaryjne, takie jak: przyjmowanie wpływów, przekazywanie ich poszczególnym komórkom organizacyjnym i referentom, ekspedycja przesyłek wychodzących, itp.

kancelaria tajna
kancelaria tajna

wyodrębniona komórka organizacyjna podległa bezpośrednio pełnomocnikowi do spraw ochrony informacji niejawnych, odpowiedzialna za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i udostępnianie dokumentacji niejawnej, zawierającej informacje stanowiące tajemnicę państwową lub służbową

klasyfikacja
klasyfikacja

podział dokumentacji na grupy rzeczowe (ustalone przez twórcę zespołu) w jednolitym rzeczowym wykazie akt przez nadanie jednostkom archiwalnym odpowiednich symboli klasyfikacyjnych

komórka merytoryczna
komórka merytoryczna

właściwa komórka organizacyjna aktotwórcy, do której zadań (zgodnie z regulaminem organizacyjnym) należy ostateczne opracowanie pod względem merytorycznym danej sprawy; komórka ta powinna posiadać całość materiałów (w tym zakresie

komórka organizacyjna
komórka organizacyjna

departament, biuro, zespół, wydział, referat lub inna komórka wewnętrzna w instytucji

korespondencja
korespondencja

każde pismo wpływające do urzędu i instytucji lub przez nie wysłane oraz wymiana pism, także w formie elektronicznej

kwalifikacja archiwalna
kwalifikacja archiwalna

ocena wartości dokumentacji przez zaliczanie jej do odpowiednich kategorii archiwalnych i nadanie jednostkom archiwalnym stosownych symboli

mapa
mapa

graficzny obraz jakiegoś obszaru na płaszczyźnie, odwzorowany matematycznie i sporządzony z zastosowaniem umownych znaków; obecnie skala map nie jest w zasadzie większa niż 1:500

materiały archiwalne
materiały archiwalne

przekazy źródłowe o znaczeniu historycznym, wieczyście przechowywane w archiwach

nadanie materiałom archiwalnym właściwego układu
nadanie materiałom archiwalnym właściwego układu

polega na ułożeniu teczek spraw zgodnie ze strukturą organizacyjną jednostki, obowiązującą w czasie, kiedy materiały te powstały, i poszczególnych jej komórek oraz według kolejności symboli klasyfikacyjnych wykazu akt

narodowy zasób archiwalny
narodowy zasób archiwalny

całość materiałów archiwalnych, niezależnie od tego, kiedy, przez kogo i gdzie zostały wytworzone oraz gdzie są aktualnie przechowywane: u wytwórcy tych materiałów, innego ich posiadacza czy w archiwum państwowym, samorządowym, kościelnym lub innym

nośnik informatyczny
nośnik informatyczny

dyskietka, taśma magnetyczna lub inny nośnik, na którym zapisano w formie elektronicznej treść dokumentu, pisma, itp.

nośnik papierowy
nośnik papierowy

arkusz papieru, na którym umieszczona jest treść dokumentu, pisma, opracowania, itp.

operat ewidencyjny
operat ewidencyjny

zbiór złożony z map, rejestrów, zestawień gruntów, spisów alfabetycznych, skorowidzów działek oraz dokumentów uzasadniających wpisy do rejestrów; dotyczy jednego obrębu

opisanie materiałów archiwalnych
opisanie materiałów archiwalnych

polega na umieszczeniu na każdej teczce aktowej: a) nazwy jednostki organizacyjnej, w której dane materiały powstały, b) symbolu klasyfikacyjnego i kwalifikacyjnego, według wykazu akt, c) tytułu teczki, tożsamego z hasłem klasyfikacyjnym z rzeczowego wykazu akt, d) rocznych dat krańcowych, e) sygnatury teczki, f) liczby stron w teczce

państwowa sieć archiwalna
państwowa sieć archiwalna

tworzą ją archiwa państwowe, archiwa państwowe wyodrębnione, archiwa zakładowe organów i jednostek organizacyjnych państwowych, archiwa zakładowe organów i jednostek samorządowych, państwowe jednostki organizacyjne z powierzonym zasobem archiwalnym, państwowe biblioteki i muzea, o ile gromadzą i przechowują materiały archiwalne wchodzące do państwowego zasobu archiwalnego

państwowy zasób archiwalny
państwowy zasób archiwalny

są to wszystkie materiały archiwalne znajdujące się w posiadaniu państwowych jednostek organizacyjnych, niezależnie od tego, kto je wytworzył

pismo
pismo

list, notatka, protokół, sprawozdanie, itp. zapisane na nośniku papierowym

pismo okólne
pismo okólne

pismo oficjalne o identycznej treści skierowane do dużej liczby adresatów

pismo przewodnie
pismo przewodnie

pismo informujące adresata o przesłaniu załączonych do tego pisma dokumentów

pismo urzędowe
pismo urzędowe

pismo sporządzone w urzędzie (instytucji) z zachowaniem ustalonych form uwierzytelniających pismo

pismo wpływające (wchodzące)
pismo wpływające (wchodzące)

pismo otrzymane i zarejestrowane przez kancelarię urzędu (instytucji) lub referenta

pismo wychodzące
pismo wychodzące

pismo oficjalne skierowane do adresata (odbiorcy)

plan
plan

obszar niedużej powierzchni Ziemi odwzorowany na płaszczyźnie i przedstawiony na rysunku w skali nie mniejszej niż 1:10 000; nie uwzględnia krzywizny Ziemi i różnic wyso‑kości na danym terenie

plik
plik

kilkanaście pojedynczych pism lub akt, najczęściej załączników do pisma przewodniego

podpis elektroniczny
podpis elektroniczny

podpis w wersji elektronicznej zawierający zakodowane dane, które służą do identyfikacji osoby składającej podpis

podteczki
podteczki

teczki wiązane, skoroszyty, segregatory, itp. służące do przechowania w układzie numerycznym lub alfabetycznym dokumentacji serii jednorodnych spraw albo obiektów, których wspólny tytuł pochodzi z teczki macierzystej

pomoce kancelaryjne
pomoce kancelaryjne

księgi, repertoria, kartoteki, spisy, rejestry, skorowidze służące w kancelarii lub registraturze do rejestracji, wyszukiwania i kontroli obiegu dokumentacji

poprzedniki
poprzedniki

akta lub pisma poprzedzające ostatnie otrzymane pismo w danej sprawie

porządkowanie materiałów archiwalnych
porządkowanie materiałów archiwalnych

polega na prawidłowym ich ułożeniu wewnątrz teczek, opisaniu, nadaniu właściwego układu, sporządzeniu ewidencji oraz technicznym zabezpieczeniu

poszyt
poszyt

grupa akt zszyta i oprawiona w półsztywny karton, będąca najczęściej jednostką archiwalną lub jej częścią

poufność danych osobowych
poufność danych osobowych

właściwość zapewniająca, że dane nie są udostępniane nieupoważnionym podmiotom

prawo archiwalne
prawo archiwalne

zespół norm prawnych regulujących zasady i tryb postępowania z dokumentacją oraz określający system organizacji działalności archiwalnej i kompetencje organów administracji rządowej w tym zakresie

przesyłka
przesyłka

pisma (dokumenty) oraz pakiety (paczki) otrzymywane i wysyłane za pośrednictwem poczty, gońca, woźnego, poczty elektronicznej itp., a także otrzymywane i nadawane telegramy, telenoty, teleksy i telefaksy

przetwarzanie danych osobowych
przetwarzanie danych osobowych

jakiekolwiek operacje wykonywane na tych danych: zbieranie, utrwalanie, przechowanie, opracowanie, zmiana, udostępnianie i usuwanie, zwłaszcza wykonywane w systemach informatycznych

referent
referent

pracownik załatwiający merytorycznie daną sprawę lub przygotowujący wnioski do decyzji przełożonych

rejestracja pism
rejestracja pism

wpisywanie do dziennika podawczego pism wpływających i wychodzących z jednoczesnym nadaniem im kolejnego numeru

rejestracja spraw
rejestracja spraw

wpisywanie do formularza spisu spraw pierwszego pisma wszczynającego daną sprawę z jednoczesnym nadaniem mu odpowiedniego numeru

registratura
registratura

miejsce rejestracji i przechowywania akt spraw w komórce organizacyjnej do czasu przekazania ich do archiwum zakładowego, składnicy akt lub na makulaturę

repertorium
repertorium

pomoc kancelaryjna, najczęściej w sądzie, notariacie i hipotece, zbliżona do dziennika podawczego, zawierająca zwięzłe adnotacje o rozpatrywanych sprawach, nazwiska stron, datę, itp.; stanowi jednocześnie podstawę do nadania aktom spraw właściwego układu

reprografia
reprografia

ogół technik do sporządzania kopii (wtórników)

roczne daty krańcowe
roczne daty krańcowe

daty najwcześniejszego i najpóźniejszego dokumentu w danej teczce aktowej, umieszczane pod tytułem teczki

rzeczowy wykaz akt
rzeczowy wykaz akt

jednolity rzeczowy wykaz akt

sekretariat
sekretariat

stanowisko pracy, do którego należy obsługa organizacyjna kierownika jednostki, wykonuje także czynności kancelaryjne

składnica akt
składnica akt

komórka wewnętrzna gromadząca i przechowująca z reguły tylko dokumentację niearchiwalną, znacznie rzadziej także materiały archiwalne dziedziczone lub zdeponowane u innych twórców

skorowidz (indeks)
skorowidz (indeks)

pomoc archiwalna zawierająca alfabetyczny spis nazwisk, nazw miejscowości, terminów i innych haseł rzeczowych występujących w określonym zespole lub zbiorze archiwalnym, z podaniem stron, na których każde hasło spisu można znaleźć

spis spraw
spis spraw

formularz służący do chronologicznego rejestrowania spraw wpływających lub zapoczątkowanych w urzędzie czy instytucji, prowadzony odrębnie dla każdego hasła koń‑cowego w rzeczowym wykazie akt; dla którego zakłada się oddzielną teczkę

spis zdawczo‑odbiorczy
spis zdawczo‑odbiorczy

formularz służący do ewidencjonowania dokumentacji przekazywanej z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego bądź składnicy akt, oddzielnie dla materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej

sporządzenie ewidencji materiałów archiwalnych
sporządzenie ewidencji materiałów archiwalnych

polega na zarejestrowaniu ich w stosownym spisie zdawczo‑odbiorczym, w kolejności zgodnej z nadanym im układem

sprawa
sprawa
  1. zdarzenie lub stan rzeczy,

  2. podanie, pismo, dokument wymagający rozpatrzenia i podjęcia czynności służbowych

stempel wpływu (pieczątka wpływu)
stempel wpływu (pieczątka wpływu)

datownik wraz z nazwą bądź skrótem komórki organizacyjnej, odciśnięty mechanicznie na dokumencie wpływającym

sygnatura archiwalna
sygnatura archiwalna

znak rozpoznawczy nadany jednostce archiwalnej, umożliwiający jej identyfikację w archiwum zakładowym; w archiwum zakładowym składa się z numeru spisu zdawczo‑odbiorczego zarejestrowanego w wykazie tych spisów i liczby porządkowej, pod którą dana jednostka archiwalna została wpisana

symbol klasyfikacyjny
symbol klasyfikacyjny

oznaczenie cyfrowe hasła klasyfikacyjnego danej grupy spraw, ujętej rzeczowym wykazem akt, które stanowi jednocześnie część składową znaku akt

symbol kwalifikacyjny
symbol kwalifikacyjny

oznaczenie literowe kategorii archiwalnej hasła końcowego ujętego w rzeczowym wykazie akt: A dla materiałów archiwalnych oraz B i BE z dodaniem cyfr arabskich, a także BC dla dokumentacji niearchiwalnej; cyfry arabskie oznaczają okres obowiązkowego przechowywania

system kancelaryjny bezdziennikowy
system kancelaryjny bezdziennikowy

system kancelaryjny polegający na rejestrowaniu w formularzach spisów spraw na podstawie rzeczowego wykazu akt, w oparciu o pierwsze pismo wszczynające sprawę

system kancelaryjny dziennikowy
system kancelaryjny dziennikowy

system kancelaryjny polegający na rejestrowaniu wszystkich pism w dzienniku podawczym, według kolejnej liczby dziennika

system kancelaryjny mieszany
system kancelaryjny mieszany

system kancelaryjny zasadzający się na ogół na podwójnym rejestrowaniu dokumentacji, 1) pojedynczych pism w dzienniku korespondencji (kontrolka wpływów), prowadzonym przez kancelarię lub sekretariat, 2) w spisie spraw prowadzonym przez referentów

system teleinformatyczny
system teleinformatyczny

system, który tworzą urządzenia, narzędzia, metody postępowania i procedury stosowane przez wyspecjalizowanych pracowników, w sposób zapewniający wytwarzanie, przechowanie, przetwarzanie lub przekazanie informacji

tajemnica państwowa
tajemnica państwowa

jest to taka informacja (określona w wykazie rodzajów informacji, stanowiącym załącznik nr 1 do Ustawy o ochronie informacji niejawnych), której nieuprawnione ujawnienie może spowodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa

tajemnica służbowa
tajemnica służbowa

to informacja niejawna niebędąca tajemnicą państwową, uzyskana w związku z czynnościami służbowymi albo wykonywaniem prac zleconych, której nieuprawnione ujawnienie mogłoby narazić na szkodę interes państwa, interes publiczny lub prawnie chroniony interes obywateli albo jednostki organizacyjnej

teczka spraw (aktowa)
teczka spraw (aktowa)

teczka wiązana, skoroszyt, segregator, itp. służąca do przechowywania jednorodnych lub rzeczowo pokrewnych akt spraw ostatecznie załatwionych, objętych tą samą grupą akt ustaloną rzeczowym wykazem akt i stanowiącą przeważnie odrębną jednostkę archiwalną

wykaz akt
wykaz akt

patrz: jednolity rzeczowy wykaz akt

wystawca
wystawca

instytucja lub osoba fizyczna, która sporządziła określone pismo, dokument

załącznik
załącznik

każde pismo lub inny przedmiot odnoszący się do treści lub tworzący pod względem merytorycznym całość z pismem przewodnim

znak akt
znak akt

zespół symboli określających przynależność akt danej sprawy do określonej komórki organizacyjnej i do określonej grupy rzeczowego wykazu akt

znak sprawy
znak sprawy

zespół symboli określających przynależność sprawy do określonej komórki organizacyjnej i do określonej grupy spraw oraz zawierający numer sprawy, pod którym zarejestrowano ją w spisie spraw bądź rejestrze