Przeciążenia w sieciach telekomunikacyjnych
INF.09. Uruchamianie i utrzymanie sieci telekomunikacyjnych - Technik telekomunikacji 352203
Słownik pojęć dla e‑materiału
liczbowy identyfikator nadawany interfejsowi sieciowemu w protokole IP służący do identyfikacji w sieci
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
adres pozwalający na wysłanie informacji do wszystkich urządzeń w danej sieci
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
adres określający sieć, do której przynależy dany adres IP
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
protokół używany do routingu między różnymi systemami autonomicznymi, co jest typowe na przykład w Internecie. Jest to protokół ścieżki wektorowej, który umożliwia routerom komunikację informacji o dostępności i dojściu do różnych sieci. BGP jest kluczowy dla działania Internetu, umożliwiając wymianę informacji routingowych między dużymi sieciami i dostawcami usług internetowych
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
rozproszone ataki na usługi, rodzaj ataku komputerowego, w którym grupa komputerów lub urządzeń (często zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem i kontrolowanych zdalnie przez cyberprzestępców) współpracuje w celu przeciążenia zasobów systemu docelowego. Celem ataku DDoS jest uniemożliwienie dostępu do usługi lub zasobów, co prowadzi do niedostępności usług dla prawidłowych użytkowników
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
sieciowy protokół komunikacyjny używany w sieciach IP (Internet Protocol), który automatyzuje proces przydzielania, zarządzania i zwalniania adresów IP urządzeniom w sieci. Kiedy urządzenie (np. komputer, drukarka, smartfon) łączy się z siecią, DHCP automatycznie przydziela mu unikalny adres IP, który umożliwia komunikację z innymi urządzeniami w sieci oraz dostęp do Internetu. Oprócz adresu IP, DHCP może dostarczać urządzeniom inne konfiguracje, takie jak adres bramy domyślnej, adresy serwerów DNS (Domain Name System) oraz inne ustawienia sieciowe. Dzięki DHCP administratorzy sieci mogą łatwiej zarządzać adresacją IP w dużych sieciach, gdyż eliminuje to konieczność ręcznego przypisywania adresów każdemu urządzeniu. DHCP zapewnia również unikalny adres IP każdemu urządzeniu w sieci i aktualizuje te adresy w miarę potrzeb, co pomaga w zapobieganiu konfliktom adresów IP
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
jednostka natężenia ruchu telekomunikacyjnego. Nazwa wywodzi się od nazwiska Agnera Krarupa Erlanga, autora teorii masowej obsługi, znanej również jako teoria kolejek, która stanowi uogólnienie zjawisk zaobserwowanych w telekomunikacji
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
inaczej zapora ogniowa; mechanizm implementowany na ruterach sieciowych lub oprogramowaniu, pozwalający blokować ruch sieciowy pochodzący z Internetu do sieci lokalnej
Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”
dowolna maszyna (komputer, karta sieciowa, modem itp.) uczestnicząca w wymianie danych lub udostępniająca usługi sieciowe poprzez sieć komputerową za pomocą protokołu komunikacyjnego TCP/IP oraz posiadająca własny adres IP
Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”
przewód telekomunikacyjny, wykorzystywany do transmisji sygnałów zmiennych małej mocy. Powszechnie wykorzystywany jest w instalacjach antenowych, telewizji kablowej, przemysłowej czy instalacji anten satelitarnych. Kabel koncentryczny zbudowany jest z: przewodu elektrycznego (najczęściej miedzianego lub aluminiowego), izolacji wewnętrznej (która oddziela przewodnik od ekranu, wykonana przeważnie z polietylenu spiekanego), oplotu (ekranu w postaci folii aluminiowej lub oplotu miedzianego pełniącego funkcje przewodzące) oraz z izolacji zewnętrznej (która zabezpiecza przewód przed uszkodzeniem mechanicznym i wilgocią)
Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”
urządzenie elektroniczne lub optyczne umożliwiające połączenie dwóch innych urządzeń zewnętrznych (np. zestawienie monitora z komputerem) bądź wewnętrznych (np. karta sieciowa i komputer), które nie są w stanie bez siebie współpracować; celem interfejsu jest przesyłanie danych informacyjnych; interfejs zestawia poziom elektryczny sygnałów oraz prędkość i jakość przesyłanych danych, a także określa protokół transmisji
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
służy do wyodrębnienia w adresie IP części będącej adresem podsieci i części, która jest adresem hosta w tej podsieci. Maska podsieci ma bardzo charakterystyczną budowę - zaczyna się od ciągu jedynek, a następnie przechodzi w ciąg zer - część z jedynkami, to część sieciowa maski, natomiast ciąg zer to tzw. część hosta.
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
standard zdefiniowany przez ISO oraz ITU‑T opisujący strukturę komunikacji w sieci komputerowej. Podstawowym założeniem modelu jest podział systemów sieciowych na 7 warstw współpracujących ze sobą w ściśle określony sposób.
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
określany jest jako model protokołów. Każda z jego warstw wykonuje konkretne zadania, do realizacji który wykorzystywane są konkretne protokoły.
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
termin używany w telekomunikacji i sieciach komputerowych do opisania priorytetowania określonych rodzajów danych w sieci. Głównym celem QoS jest zapewnienie lepszej jakości transmisji dla określonych rodzajów ruchu sieciowego. Jest to szczególnie ważne w przypadku aplikacji wymagających dużej przepustowości lub niskiego opóźnienia, takich jak strumieniowanie wideo, gry online czy VoIP (Voice over Internet Protocol). QoS pozwala administratorom sieci na zarządzanie przepustowością i opóźnieniami, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość usług dla różnych typów ruchu sieciowego. Na przykład w sieci firmowej ruch związany z połączeniami głosowymi może mieć wyższy priorytet niż zwykły ruch internetowy, co zapewnia lepszą jakość rozmów telefonicznych. Implementacja QoS może być realizowana na różnych poziomach, w tym na routerach, przełącznikach oraz na poziomie oprogramowania systemów końcowych. Metody QoS obejmują takie techniki, jak kształtowanie ruchu (traffic shaping), kontrola przeciążenia, zarządzanie kolejkowaniem oraz priorytetowanie określonych typów pakietów danych
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
Translacja adresów sieciowych (Network Address Translation - NAT) polega na zamianie adresów prywatnych lub wewnętrznych na publiczne lub globalnie routowalne adresy IP. Translacja NAT obejmuje również porty.
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
negatywne zjawisko występujące w sieci telekomunikacyjnej, które prowadzi do redukcji jakości oferowanych usług bądź do całkowitego braku możliwości ich oferowania. Źródłem natłoku jest zbyt duża ilość transmitowanych danych. Podczas projektowania łącza telekomunikacyjnego należy określić prawdopodobieństwo wystąpienia natłoku, aby zapobiegać blokadzie tego łącza
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
zestaw reguł i standardów, które określają, w jaki sposób urządzenia lub systemy komunikują się ze sobą w celu wymiany informacji. Protokoły komunikacyjne zapewniają skuteczną i spójną komunikację między różnymi elementami systemu, na przykład komputerami, urządzeniami sieciowymi czy też innymi systemami informatycznymi. Definiują strukturę i format danych, procedury kontrolne, sposoby identyfikacji uczestników komunikacji oraz reguły obsługi błędów. Mogą obejmować różne warstwy komunikacji, takie jak warstwa fizyczna, warstwa łącza danych, warstwa sieciowa, warstwa transportowa, warstwa aplikacji itp. Popularne protokoły komunikacyjne to np. TCP/IP, HTTP, FTP, SMTP, SNMP, MQTT, Bluetooth
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
podział sieci na logiczne segmenty lub podsieci w celu lepszej kontroli przepływu danych i efektywnego zarządzania obciążeniem. Proces ten ma na celu poprawę wydajności, bezpieczeństwa i skalowalności sieci
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
zbiór komputerów i innych urządzeń połączonych z sobą kanałami komunikacyjnymi oraz oprogramowanie wykorzystywane w tej sieci. Umożliwia ona wzajemne przekazywanie informacji oraz udostępnianie zasobów własnych między podłączonymi do niej urządzeniami, zwanymi punktami sieci
Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”Animacja 3D „Przeciążenia w sieciach”
rodzaj sieci komputerowej obejmującej dwa lub więcej urządzeń komputerowych (takich jak serwery, stacje robocze) w zakresie od 1 do 5 kilometrów, połączonych poprzez kable, np. kable koncentryczne, podwójne przewody, kable optyczne
Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”
rodzaj sieci komputerowej, która łączy ze sobą różne sieci lokalne lub sieci obszarów metropolitalnych w różnych regionach
Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”
rodzaj przewodu sygnałowego służącego do przesyłania informacji, który zbudowany jest z jednej lub większej liczby par kabli skręconych ze sobą w celu eliminacji wpływu zakłóceń elektromagnetycznych oraz zakłóceń wzajemnych, zwanych przesłuchami. Skręcenie żył powoduje jednocześnie zawężenie pasma transmisyjnego
Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”Program ćwiczeniowy „Ruch w sieciach telekomunikacyjnych”