E-materiały do kształcenia zawodowego

Hamulce kolejowe

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęć zawiera objaśnienia pojęć związanych z zagadnieniami omawianymi w niniejszym e‑materiale. Pojęcia uporządkowano alfabetycznie.

1
ciśnienie robocze
ciśnienie robocze

ciśnienie w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym, które w stanie odhamowania, wynosi ( bar)

cylinder hamulcowy
cylinder hamulcowy

Siłownik pneumatyczny stosowany w układach hamulcowych. Podczas hamowania hamulcem zespolonym jest napełniany sprężonym powietrzem ze zbiornika pomocniczego (w niektórych pojazdach z napędem posiadających hamulec dodatkowy w czasie hamowania tym hamulcem napełniany ze zbiornika głównego). W pojazdach bez napędu z hamulcem klockowym zwykle stosuje się cylindry hamulcowe o średnicach , lub cali, a w przypadku hamulca tarczowego — cylindry o mniejszych średnicach. W pojazdach z napędem najczęściej stosuje się cylindry hamulcowe o niewielkich średnicach, np. cali.

RmIDzskJEbCY0
Cylinder hamulcowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
cylinder hamulcowy popełnia
cylinder hamulcowy popełnia

oznacza to, że cylinder hamulcowy jest napełniony sprężonym powietrzem.

cylinder luzuje
cylinder luzuje

oznacza to wypuszczenie powietrza z cylindra hamulcowego co jest widoczne na urządzeniu wskazującym — manometrze.

główny zawór maszynisty
główny zawór maszynisty

urządzenie służące do sterowania hamulcem zespolonym pociągu przez maszynistę, poprzez regulowanie ciśnienia sprężonego powietrza w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym. Zaworem maszynisty dokonuje się:

  • obniżania ciśnienia powietrza w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym przez wypuszczenie powietrza z tego przewodu do atmosfery (hamowanie),

  • podwyższania ciśnienia powietrza w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym przez wpuszczanie do tego przewodu sprężonego powietrza ze zbiornika głównego (odhamowanie).

Głównym zaworem maszynisty dokonuje się również napełniania sprężonym powietrzem układów hamulcowych w całym pociągu/składzie.

Główny zawór maszynisty może umożliwiać również wysyłanie odpowiednich sygnałów elektrycznych hamowania i odhamowania

R1XOtbG23dIej
Główny zawór maszynisty
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
hamulec bezpieczeństwa
hamulec bezpieczeństwa

układ pneumatyczno - mechaniczny lub pneumatyczno — mechaniczno — elektryczny służący do awaryjnego zatrzymania pociągu przez pasażera lub obsługę. Pociągnięcie uchwytu hamulca bezpieczeństwa powoduje otwarcie wylotu powietrza z przewodu głównegoprzewód głównyprzewodu głównego do atmosfery i nagłe hamowanie pociągu

hamulec dodatkowy
hamulec dodatkowy

hamulec na sprężone powietrze pojazdu trakcyjnego, służący tylko do hamowania tego pojazdu. Nazywany też bywa hamulcem bezpośrednim lub niesamoczynnym. Podczas hamowania tym hamulcem napełniane są sprężonym powietrzem te same cylindry hamulcowe, co przy hamowaniu hamulcem zespolonym

hamulec elektrodynamiczny
hamulec elektrodynamiczny

hamulec, w którym siłę hamowania uzyskuje się w elektrycznych silnikach trakcyjnych przez przełączenie ich na pracę prądnicową. Hamulec elektrodynamiczny może współpracować z hamulcem zespolonym i wtedy po uruchomieniu hamulca zespolonego samoczynnie włącza się do działania, a uzyskiwana dzięki niemu siła hamowania zastępuje całkowicie lub częściowo siłę hamowania pneumatycznego, albo działać jako oddzielny hamulec tylko do hamowania pojazdu trakcyjnego

hamulec klockowy
hamulec klockowy

hamulec, w którym siła wytworzona podczas hamowania przekazywana jest na klocki hamulcowe, które są dociskane do powierzchni tocznych kół. Elementem wykonawczym (ciernym) są wymienne wstawki hamulcowe

REUhQIyu4rA8f
Hamulec klockowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
hamowanie nagłe
hamowanie nagłe

hamowanie hamulcem zespolonym wywołane przez szybkie całkowite opróżnienie przewodu głównegoprzewód głównyprzewodu głównego ze sprężonego powietrza. Hamowanie nagłe może być wywołane w warunkach awaryjnych przez maszynistę, albo pasażera lub obsługę pociągu poprzez otwarcie hamulca bezpieczeństwa lub kurka na końcu składu pociągu. Może również zachodzi w przypadku rozerwania pociągu albo otwarcia któregokolwiek kurka końcowego wagonu

hamulec nie luzujący stopniowo
hamulec nie luzujący stopniowo

hamulec, w którym nie jest możliwe stopniowe zmniejszanie siły hamowania, bowiem odhamowanie stopniowe hamulca zespolonego powoduje od razu całkowite odhamowanie (całkowity zanik siły hamowania)

hamowanie pełne
hamowanie pełne

Hamowanie hamulcem zespolonym uzyskiwane przy obniżeniu ciśnienia w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym o ok. () w stosunku do ciśnienia roboczego w celu uzyskania największej osiągalnej siły hamowania.

hamulec pneumatyczny
hamulec pneumatyczny

hamulec, w którym czynnikiem roboczym jest sprężone powietrze

hamowanie służbowe
hamowanie służbowe

hamowanie hamulcem zespolonym wywołane obniżeniem ciśnienia powietrza w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym w zakresie od do w stosunku do ciśnienia roboczego. Przy obniżeniu ciśnienia w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym mówimy o pierwszym stopniu hamowania, a przy jego obniżeniu o  o hamowaniu pełnym, przy którym uzyskuje się największą siłę hamowania. Pomiędzy pierwszym stopniem hamowania i hamowaniem pełnym można stosować różne stopnie hamowania, stąd hamowanie służbowe bywa też nazywane hamowaniem stopniowym

hamowanie stopniowe
hamowanie stopniowe

Hamowanie hamulcem zespolonym uzyskiwane przez skokowe obniżenie ciśnienia w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym od wartości () do () poniżej ciśnienia roboczego. Każdemu obniżeniu ciśnienia w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym o wartość większą niż () odpowiada wzrost siły hamowania. Pomiędzy pierwszym stopniem hamowania i hamowaniem pełnym można w praktyce uzyskać co najmniej różnych stopni hamowania.

hamulec szybko działający
hamulec szybko działający

Hamulec, w którym napełnianie cylindrów hamulcowych sprężonym powietrzem podczas hamowania i opróżnianie cylindrów hamulcowych ze sprężonego powietrza podczas odhamowania odbywa się szybko, w czasie krótszym niż w hamulcu wolnodziałającym. Hamulec szybko działający stosuje się w pociągach pasażerskich i częściowo w pociągach towarowych. Hamulec szybko działający może, w wagonie osobowym lub w pojeździe z napędem, posiadać wysoki stopień hamowania, a także współpracować z hamulcem szynowym.

hamulec tarczowy
hamulec tarczowy

hamulec, w którym siła wytworzona podczas hamowania przekazywana jest na umieszczone w obsadach wymienne okładziny cierne, które są dociskane do tarcz hamulcowych na osiach zestawów kołowych

RodiamW9ScfDV
Hamulec tarczowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
hamulec wolno działający
hamulec wolno działający

Hamulec, w którym napełnianie cylindrów hamulcowych sprężonym powietrzem podczas hamowania i opróżnianie cylindrów hamulcowych ze sprężonego powietrza podczas odhamowania odbywa się powoli, w czasie dłuższym niż w przypadku hamulca szybko działającego. Podczas napełniania cylindrów hamulcowych widoczna jest faza początkowego szybszego wzrostu ciśnienia w cylindrach (tzw. początkowy podskok ciśnienia). Hamulec wolno działający nazywany jest też hamulcem towarowym i stosuje się go tylko w długich pociągach towarowych w celu ograniczenia różnicy ciśnień występujących w cylindrach hamulcowych pierwszego i ostatniego wagonu po wdrożeniu hamowania lub odhamowania.

hamulec elektropneumatyczny
hamulec elektropneumatyczny

hamulec umożliwiający hamowanie całego pociągu, w którym sygnały hamowania i odhamowania przesyłane są przez maszynistę drogą elektryczną do poszczególnych pojazdów w pociągu, bez regulowania ciśnienia powietrza w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym. W takim przypadku wszystkie hamulce z pociągu zaczynają działać jednocześnie (bez zwłoki). Stosowane w pociągach pasażerskich

hamulec postojowy
hamulec postojowy

hamulec umożliwiający unieruchomienie pojazdu na postoju. Jest to hamulec mechaniczny, uruchamiany przez zakręcenie koła lub korby lub hamulec sprężynowy

RRPqVz0kcqA3k
Hamulec postojowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
hamulec sprężynowy
hamulec sprężynowy

hamulec, który uruchamia się przez opróżnienie ze sprężonego powietrza komór w specjalnej budowy cylindrach hamulcowych. Stosowany jako hamulec postojowy w niektórych typach pojazdów trakcyjnych. Po odhamowaniu hamulca sprężynowego za pomocą specjalnej linki ponowne zahamowanie jest możliwe dopiero po podaniu sprężonego powietrza

hamulec szynowy
hamulec szynowy

elektromagnetyczny hamulec szynowy. Hamulec, w którym siła hamowania powstaje w wyniku elektromagnetycznego docisku specjalnych płóz hamulcowych do szyn. Podanie prądu do uzwojeń powoduje powstanie pola magnetycznego i hamowanie

hamulec zespolony samoczynny
hamulec zespolony samoczynny

hamulec na sprężone powietrze, wytwarzane przez pojazd szynowy z napędem umożliwiający za pomocą sygnałów pneumatycznych sterowanie z jednego miejsca (kabiny maszynisty) wszystkimi podłączonymi do przewodu głównegoprzewód głównyprzewodu głównego hamulcami poszczególnych pojazdów/wagonów. W przypadku otwarcia przewodu głównegoprzewód głównyprzewodu głównego w dowolnym miejscu (np. przy rozerwaniu pociągu), hamulec zespolony powoduje samoczynnie hamowanie

Podstawowe zespoły hamulca zespolonego to:

  1. filtr powietrza,

  2. sprężarka powietrza,

  3. przewód zasilającyprzewód zasilającyprzewód zasilający,

  4. główny zawór maszynisty lub manipulator,

  5. przewód głównyprzewód głównyprzewód główny,

  6. zbiornik główny,

  7. zbiornik sterujący,

  8. zbiorniki pomocnicze,

  9. zawory rozrządcze,

  10. cylindry hamulcowe,

  11. przekładnie hamulcowe,

  12. elementy cierne hamulca klockowego lub hamulca

  13. tablica pneumatyczna,

  14. BCU.

kurek końcowy
kurek końcowy

zawór na końcach przewodu głównegoprzewód głównyprzewodu głównego oraz zasilającegoprzewód zasilającyzasilającego pojazdu, który umożliwia zamknięcie przewodu. Kolorem czerwonym oznaczony jest kurek przewodu hamulcowego, żółtym przewodu zasilającegoprzewód zasilającyprzewodu zasilającego.

Rw9ex3ebD37IE
Kurek końcowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
luzowanie
luzowanie

wypuszczenie powietrza z cylindrów hamulcowych poprzez zwiększenie ciśnienia w przewodzi głównym hamulcowym. Powoduje to oddziaływanie na membranę zaworów w pojeździe i wagonach co powoduje przesterowanie się zaworu i wypuszczenie powietrza z cylindrów hamulcowych do atmosfery. Proces ten nazywa się luzowaniem.

manipulator hamulca
manipulator hamulca

urządzenie ręczne znajdujące się na pulpicie sterowniczym za pomocą, którego maszynista dokonuje hamowania i odhamowania pojazdu kolejowego

masa hamująca
masa hamująca

umowna wielkość, wyrażana w tonach, określająca skuteczność hamulca zespolonego (lub ręcznego). Każdy pojazd kolejowy ma wypisane na ścianach bocznych, ostoi lub tablicach przestawczych hamulca wartości masy hamującej (jedną lub więcej, odpowiednio do możliwych w tym pojeździe nastawień hamulca)

masa ogólna pociągu
masa ogólna pociągu

suma mas (z ładunkiem) poszczególnych pojazdów w pociągu (symbol )

mostkowanie hamulca bezpieczeństwa
mostkowanie hamulca bezpieczeństwa

możliwość napełnienia przez maszynistę przewodu głównegoprzewód głównyprzewodu głównego po uprzednim uruchomieniu hamulca bezpieczeństwa przez pasażera w celu przemieszczenia pojazdu kolejowego, np. zjazdu z mostu, wyjazdu z tunelu itp.

napełnianie uderzeniowe
napełnianie uderzeniowe

czasowe zwiększenie ciśnienia sprężonego powietrza w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym ponad wartość ciśnienia roboczego, w celu ułatwienia (szczególnie w długich pociągach) przeprowadzenia odhamowania pełnego hamulca zespolonego

nastawiacz przekładni hamulcowej (SAB)
nastawiacz przekładni hamulcowej (SAB)

urządzenie mechaniczne, które samoczynnie reguluje długość cięgła głównego przekładni hamulcowej, tak aby mimo zużycia w trakcie eksploatacji wstawek hamulca klockowego (okładzin ciernych hamulca tarczowego) zapewniona była w stanie odhamowania zawsze taka sama odległość wstawek od powierzchni tocznych kół (okładzin ciernych od tarcz hamulcowych) i taki sam skok tłoka w cylindrze hamulcowym. W przypadku hamulca tarczowego najczęściej mamy do czynienia ze spełniającym te same funkcje tzw. nastawiaczem wewnętrznym, znajdującym się wewnątrz cylindra hamulcowego

nastawienia hamulca
nastawienia hamulca

sposoby dopasowania działania hamulca zespolonego w pojeździe do wymagań wynikających z rodzaju pociągu lub stanu obciążenia pojazdu. Urządzenie to znajduje się na pojeździe lub wagonie (dźwignia wyboru hamowania T, P, R, R+Mg)

RoLkjvzZQUdFa
Nastawienia hamulca
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
odcięty
odcięty

oznacza, że rękojeść zaworu maszynisty ustawiona jest w pozycji odcięcie (odłączenie).

odhamowanie stopniowe
odhamowanie stopniowe

zmniejszenie siły hamowania hamulca zespolonego przez zwiększenie ciśnienia w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym do wartości poniżej ciśnienia roboczego

odhamowanie pełne
odhamowanie pełne

odhamowanie hamulca zespolonego przez przywrócenie w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym ciśnienia roboczego. Odhamowanie pełne może być przeprowadzone także przez wykonanie napełniania uderzeniowego. Odhamowanie pełne powoduje całkowite odhamowanie (zanik siły hamowania) wszystkich pojazdów z czynnym hamulcem zespolonym

oględziny techniczne
oględziny techniczne

zespół czynności wykonywanych przy pociągu lub składzie pociągu mający na celu stwierdzenie stanu technicznego pojazdów, w szczególności części biegowych, urządzeń cięgłowo - zderznych i hamulców.

popełnia przewód
popełnia przewód

wartość ciśnienia w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym wzrasta tj. następuje jego napełnianie sprężonym powietrzem z przewodu zasilającegoprzewód zasilającyprzewodu zasilającego (zbiorników).

popełnienie
popełnienie

w żargonie kolejowym słowo to oznacza napełnianie powietrzem lub odpowiednia ilość powietrza znajdująca się w urządzeniach hamulcowych pociągu.

posterunek rewizji technicznej
posterunek rewizji technicznej

zespół pracowników wykonujących w przydzielonym obrębie oględziny techniczne, próby hamulców i naprawy pojazdów kolejowych bez wyłączenia z eksploatacji. Pracownikami posterunku są rewidenci taboru

próba hamulca
próba hamulca

czynności wykonywane w pociągu lub składzie pociągu w celu sprawdzenia działania hamulców. W pociągu lub składzie pociągu wykonuje się szczegółową próbę hamulca bądź uproszczoną próbę hamulca

przekładnia hamulcowa
przekładnia hamulcowa

zespół dźwigni i innych elementów przenoszących siłę wytworzoną przez sprężone powietrze w cylindrze hamulcowym lub siłę przyłożoną do koła lub korby hamulca postojowego albo hamulca ręcznego na wstawki hamulcowe (przy hamulcu klockowym) lub okładziny cierne (przy hamulcu tarczowym). Przełożenie przekładni hamulcowej może być stałe lub zmienne

przekładnik ciśnienia
przekładnik ciśnienia

stosowany w niektórych układach hamulcowych aparat pneumatyczny współpracujący z zaworem rozrządczym. W układach takich zawór rozrządczy powoduje wytworzenie określonego ciśnienia sprężonego powietrza nie bezpośrednio w cylindrze hamulcowym (patrz zawór rozrządczy) lecz w pewnej przestrzeni wstępnej (komora wstępna we wsporniku lub w przekładniku ciśnienia albo oddzielny zbiornik rozprężny), zaś sprężone powietrze w tej przestrzeni steruje wlotem sprężonego powietrza do cylindra hamulcowego lub wylotem powietrza z cylindra do atmosfery. Przekładnik ciśnienia może być zainstalowany w pewnej odległości od zaworu rozrządczego albo na wspólnym wsporniku z zaworem rozrządczym (tzw. układ kompaktowy albo zespół hamulcowy)

przewód główny
przewód główny

przewód powietrzny poprowadzony od jednego do drugiego końca pojazdu, niekiedy w pobliżu końców rozwidlony. Na końcach przewodu głównego pojazdu (każdego rozwidlenia) znajduje się kurek końcowy i sprzęg łączeniowy zwany sprzęgiem hamulcowy. W pociągu przewodem głównym nazywamy przewód powstały przez połączenie sprzęgami hamulcowymi przewodów głównych poszczególnych pojazdów. Służy do przekazywania impulsów dot. zmian ciśnienia oraz odpowiada za bezpośredni proces hamowania.

przewód zasilający
przewód zasilający

przewód powietrzny poprowadzony od jednego do drugiego końca pojazdu, niekiedy w pobliżu końców rozwidlony. Na końcach przewodu zasilającego pojazdu (każdego rozwidlenia) znajduje się kurek końcowy i sprzęg łączeniowy zwany sprzęgiem zasilającym, służy do zasilania zbiorników sprężonym powietrzem pochodzącym prosto od sprężarki.

sprężarka powietrza
sprężarka powietrza

urządzenie wytwarzające sprężone powietrze niezbędne do obsługi hamulca zespolonego i innych urządzeń pneumatycznych.

sprzęg hamulcowy
sprzęg hamulcowy

elastyczny wąż na końcu przewodu głównegoprzewód głównyprzewodu głównego pojazdu zakończony główką umożliwiającą łączenie z innym sprzęgiem. Połączenie sprzęgów hamulcowych i otwarcie kurków końcowych kolejnych pojazdów w pociągu umożliwia utworzenie przewodu głównegoprzewód głównyprzewodu głównego pociągu.

sprzęg przewodu zasilającego
sprzęg przewodu zasilającego

elastyczny wąż na końcu przewodu zasilającegoprzewód zasilającyprzewodu zasilającego pojazdu zakończony główką umożliwiającą łączenie z innym sprzęgiem. Główka stanowi lustrzane odbicie główki sprzęgu hamulcowego (na przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym), a ponadto oznaczona jest krzyżem odlanym na korpusie. Pomalowana jest na kolor żółty.

układ ważący
układ ważący

urządzenia wytwarzające sygnał pneumatyczny, elektryczny lub mechaniczny odzwierciedlający stan obciążenia wagonu. Sygnał ten wykorzystywany jest do samoczynnego dopasowania siły hamowania do obciążenia pojazdu.

uprawniony pracownik
uprawniony pracownik

pracownik posiadający kwalifikacje uprawniające do wykonywania próby hamulca pociągu Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30.12.2014 w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z wprowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych Dz. U. z 2015 r. poz. 46

wskaźnik hamulca tarczowego
wskaźnik hamulca tarczowego

umieszczony z obydwu boków pojazdu z hamulcem tarczowym wskaźnik w postaci dwóch (oddzielnych dla każdego wózka) prostokątnych okienek z kolorowymi tarczkami. Wskaźnik może sygnalizować następujące stany hamulca

  1. zahamowany: czerwona tarczka z otworem okrągłym

  2. odhamowany: zielona tarczka bez otworów,

  3. wyłączony hamulec sprężynowy biała tarczka z czarnymi przekątnymi.

wysoki stopień hamowania
wysoki stopień hamowania

stosowany w hamulcu szybko działającym w pojazdach trakcyjnych i wagonach osobowych wyższy stopień ciśnienia sprężonego powietrza w cylindrze hamulcowym, umożliwiający skrócenie drogi hamowania. W pojazdach z hamulcem klockowym wysoki stopień hamowania załącza się samoczynnie przy prędkości powyżej , a przy spadku prędkości do około następuje samoczynne wyłączenie wysokiego stopnia hamowania, a w pojazdach z hamulcem tarczowym wysoki stopień pozostaje włączony aż do zatrzymania pojazdu.

zadajnik jazdy i hamowania
zadajnik jazdy i hamowania

urządzenie ręczne znajdujące się na pulpicie sterowniczym za pomocą, którego maszynista steruje rozruchem, hamowaniem i odhamowaniem

Rph7M19vZzWuf
Zadajnik jazdy i hamowania
zawór rozrządczy
zawór rozrządczy

aparat pneumatyczny znajdujący się w każdym pojeździe wyposażonym w hamulec zespolony. Zawór rozrządczy odbiera przesyłane przewodem głównymprzewód głównyprzewodem głównym sygnały hamowania i odhamowania i odpowiednio do tych sygnałów reguluje bezpośrednio lub za pośrednictwem przekładnika ciśnienia ciśnienie sprężonego powietrza w cylindrze hamulcowym (a tym samym siłę hamowania) przez:

  1. otwarcie przepływu sprężonego powietrza ze zbiornika pomocniczego do cylindra hamulcowego (wzrost siły hamowania) albo

  2. otwarcie wylotu powietrza z cylindra hamulcowego do atmosfery (zmniejszenie siły hamowania).

Zawory rozrządcze umożliwiają zarówno stopniowe zwiększanie jak i stopniowe zmniejszanie siły hamowania Zawór rozrządczy steruje także uzupełnianiem zapasu sprężonego powietrza w zbiorniku pomocniczym i sterującym

zbiornik główny
zbiornik główny

w pojeździe kolejowym zbiornik, do którego sprężarka tłoczy sprężone powietrze. Może być ich kilka lub nawet kilkanaście w zależności od typu pojazdu kolejowego.

zbiornik pomocniczy
zbiornik pomocniczy

zbiornik sprężonego powietrza znajdujący się w pojeździe z hamulcem zespolonym. W zbiorniku pomocniczym gromadzony jest zapas sprężonego powietrza wykorzystywany do hamowania. Zbiornik pomocniczy napełniany jest sprężonym powietrzem z pojazdu trakcyjnego przewodem głównymprzewód głównyprzewodem głównym przez zawór rozrządczy danego pojazdu. W niektórych pojazdach kolejowych zapas powietrza w zbiorniku pomocniczym uzupełniany jest również bezpośrednio przewodem zasilającym

zejście powietrza
zejście powietrza

oznacza, że powietrze w przewodzie głównymprzewód głównyprzewodzie głównym jest obniżone do wartości w tym przypadku barów ().