Hamulce kolejowe
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć zawiera objaśnienia pojęć związanych z zagadnieniami omawianymi w niniejszym e‑materiale. Pojęcia uporządkowano alfabetycznie.
ciśnienie w przewodzie głównymprzewodzie głównym, które w stanie odhamowania, wynosi ( bar)
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
Siłownik pneumatyczny stosowany w układach hamulcowych. Podczas hamowania hamulcem zespolonym jest napełniany sprężonym powietrzem ze zbiornika pomocniczego (w niektórych pojazdach z napędem posiadających hamulec dodatkowy w czasie hamowania tym hamulcem napełniany ze zbiornika głównego). W pojazdach bez napędu z hamulcem klockowym zwykle stosuje się cylindry hamulcowe o średnicach , lub cali, a w przypadku hamulca tarczowego — cylindry o mniejszych średnicach. W pojazdach z napędem najczęściej stosuje się cylindry hamulcowe o niewielkich średnicach, np. cali.

Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
oznacza to, że cylinder hamulcowy jest napełniony sprężonym powietrzem.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
oznacza to wypuszczenie powietrza z cylindra hamulcowego co jest widoczne na urządzeniu wskazującym — manometrze.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
urządzenie służące do sterowania hamulcem zespolonym pociągu przez maszynistę, poprzez regulowanie ciśnienia sprężonego powietrza w przewodzie głównymprzewodzie głównym. Zaworem maszynisty dokonuje się:
obniżania ciśnienia powietrza w przewodzie głównymprzewodzie głównym przez wypuszczenie powietrza z tego przewodu do atmosfery (hamowanie),
podwyższania ciśnienia powietrza w przewodzie głównymprzewodzie głównym przez wpuszczanie do tego przewodu sprężonego powietrza ze zbiornika głównego (odhamowanie).
Głównym zaworem maszynisty dokonuje się również napełniania sprężonym powietrzem układów hamulcowych w całym pociągu/składzie.
Główny zawór maszynisty może umożliwiać również wysyłanie odpowiednich sygnałów elektrycznych hamowania i odhamowania

Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
układ pneumatyczno - mechaniczny lub pneumatyczno — mechaniczno — elektryczny służący do awaryjnego zatrzymania pociągu przez pasażera lub obsługę. Pociągnięcie uchwytu hamulca bezpieczeństwa powoduje otwarcie wylotu powietrza z przewodu głównegoprzewodu głównego do atmosfery i nagłe hamowanie pociągu
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
hamulec na sprężone powietrze pojazdu trakcyjnego, służący tylko do hamowania tego pojazdu. Nazywany też bywa hamulcem bezpośrednim lub niesamoczynnym. Podczas hamowania tym hamulcem napełniane są sprężonym powietrzem te same cylindry hamulcowe, co przy hamowaniu hamulcem zespolonym
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
hamulec, w którym siłę hamowania uzyskuje się w elektrycznych silnikach trakcyjnych przez przełączenie ich na pracę prądnicową. Hamulec elektrodynamiczny może współpracować z hamulcem zespolonym i wtedy po uruchomieniu hamulca zespolonego samoczynnie włącza się do działania, a uzyskiwana dzięki niemu siła hamowania zastępuje całkowicie lub częściowo siłę hamowania pneumatycznego, albo działać jako oddzielny hamulec tylko do hamowania pojazdu trakcyjnego
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
hamulec, w którym siła wytworzona podczas hamowania przekazywana jest na klocki hamulcowe, które są dociskane do powierzchni tocznych kół. Elementem wykonawczym (ciernym) są wymienne wstawki hamulcowe

Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
hamowanie hamulcem zespolonym wywołane przez szybkie całkowite opróżnienie przewodu głównegoprzewodu głównego ze sprężonego powietrza. Hamowanie nagłe może być wywołane w warunkach awaryjnych przez maszynistę, albo pasażera lub obsługę pociągu poprzez otwarcie hamulca bezpieczeństwa lub kurka na końcu składu pociągu. Może również zachodzi w przypadku rozerwania pociągu albo otwarcia któregokolwiek kurka końcowego wagonu
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
hamulec, w którym nie jest możliwe stopniowe zmniejszanie siły hamowania, bowiem odhamowanie stopniowe hamulca zespolonego powoduje od razu całkowite odhamowanie (całkowity zanik siły hamowania)
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Hamowanie hamulcem zespolonym uzyskiwane przy obniżeniu ciśnienia w przewodzie głównymprzewodzie głównym o ok. () w stosunku do ciśnienia roboczego w celu uzyskania największej osiągalnej siły hamowania.
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
hamulec, w którym czynnikiem roboczym jest sprężone powietrze
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
hamowanie hamulcem zespolonym wywołane obniżeniem ciśnienia powietrza w przewodzie głównymprzewodzie głównym w zakresie od do w stosunku do ciśnienia roboczego. Przy obniżeniu ciśnienia w przewodzie głównymprzewodzie głównym o mówimy o pierwszym stopniu hamowania, a przy jego obniżeniu o o hamowaniu pełnym, przy którym uzyskuje się największą siłę hamowania. Pomiędzy pierwszym stopniem hamowania i hamowaniem pełnym można stosować różne stopnie hamowania, stąd hamowanie służbowe bywa też nazywane hamowaniem stopniowym
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
Hamowanie hamulcem zespolonym uzyskiwane przez skokowe obniżenie ciśnienia w przewodzie głównymprzewodzie głównym od wartości () do () poniżej ciśnienia roboczego. Każdemu obniżeniu ciśnienia w przewodzie głównymprzewodzie głównym o wartość większą niż () odpowiada wzrost siły hamowania. Pomiędzy pierwszym stopniem hamowania i hamowaniem pełnym można w praktyce uzyskać co najmniej różnych stopni hamowania.
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
Hamulec, w którym napełnianie cylindrów hamulcowych sprężonym powietrzem podczas hamowania i opróżnianie cylindrów hamulcowych ze sprężonego powietrza podczas odhamowania odbywa się szybko, w czasie krótszym niż w hamulcu wolnodziałającym. Hamulec szybko działający stosuje się w pociągach pasażerskich i częściowo w pociągach towarowych. Hamulec szybko działający może, w wagonie osobowym lub w pojeździe z napędem, posiadać wysoki stopień hamowania, a także współpracować z hamulcem szynowym.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
hamulec, w którym siła wytworzona podczas hamowania przekazywana jest na umieszczone w obsadach wymienne okładziny cierne, które są dociskane do tarcz hamulcowych na osiach zestawów kołowych

Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
Hamulec, w którym napełnianie cylindrów hamulcowych sprężonym powietrzem podczas hamowania i opróżnianie cylindrów hamulcowych ze sprężonego powietrza podczas odhamowania odbywa się powoli, w czasie dłuższym niż w przypadku hamulca szybko działającego. Podczas napełniania cylindrów hamulcowych widoczna jest faza początkowego szybszego wzrostu ciśnienia w cylindrach (tzw. początkowy podskok ciśnienia). Hamulec wolno działający nazywany jest też hamulcem towarowym i stosuje się go tylko w długich pociągach towarowych w celu ograniczenia różnicy ciśnień występujących w cylindrach hamulcowych pierwszego i ostatniego wagonu po wdrożeniu hamowania lub odhamowania.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
hamulec umożliwiający hamowanie całego pociągu, w którym sygnały hamowania i odhamowania przesyłane są przez maszynistę drogą elektryczną do poszczególnych pojazdów w pociągu, bez regulowania ciśnienia powietrza w przewodzie głównymprzewodzie głównym. W takim przypadku wszystkie hamulce z pociągu zaczynają działać jednocześnie (bez zwłoki). Stosowane w pociągach pasażerskich
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
hamulec umożliwiający unieruchomienie pojazdu na postoju. Jest to hamulec mechaniczny, uruchamiany przez zakręcenie koła lub korby lub hamulec sprężynowy

Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
hamulec, który uruchamia się przez opróżnienie ze sprężonego powietrza komór w specjalnej budowy cylindrach hamulcowych. Stosowany jako hamulec postojowy w niektórych typach pojazdów trakcyjnych. Po odhamowaniu hamulca sprężynowego za pomocą specjalnej linki ponowne zahamowanie jest możliwe dopiero po podaniu sprężonego powietrza
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
elektromagnetyczny hamulec szynowy. Hamulec, w którym siła hamowania powstaje w wyniku elektromagnetycznego docisku specjalnych płóz hamulcowych do szyn. Podanie prądu do uzwojeń powoduje powstanie pola magnetycznego i hamowanie
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
hamulec na sprężone powietrze, wytwarzane przez pojazd szynowy z napędem umożliwiający za pomocą sygnałów pneumatycznych sterowanie z jednego miejsca (kabiny maszynisty) wszystkimi podłączonymi do przewodu głównegoprzewodu głównego hamulcami poszczególnych pojazdów/wagonów. W przypadku otwarcia przewodu głównegoprzewodu głównego w dowolnym miejscu (np. przy rozerwaniu pociągu), hamulec zespolony powoduje samoczynnie hamowanie
Podstawowe zespoły hamulca zespolonego to:
filtr powietrza,
sprężarka powietrza,
przewód zasilającyprzewód zasilający,
główny zawór maszynisty lub manipulator,
przewód głównyprzewód główny,
zbiornik główny,
zbiornik sterujący,
zbiorniki pomocnicze,
zawory rozrządcze,
cylindry hamulcowe,
przekładnie hamulcowe,
elementy cierne hamulca klockowego lub hamulca
tablica pneumatyczna,
BCU.
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
zawór na końcach przewodu głównegoprzewodu głównego oraz zasilającegozasilającego pojazdu, który umożliwia zamknięcie przewodu. Kolorem czerwonym oznaczony jest kurek przewodu hamulcowego, żółtym przewodu zasilającegoprzewodu zasilającego.

Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
wypuszczenie powietrza z cylindrów hamulcowych poprzez zwiększenie ciśnienia w przewodzi głównym hamulcowym. Powoduje to oddziaływanie na membranę zaworów w pojeździe i wagonach co powoduje przesterowanie się zaworu i wypuszczenie powietrza z cylindrów hamulcowych do atmosfery. Proces ten nazywa się luzowaniem.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
urządzenie ręczne znajdujące się na pulpicie sterowniczym za pomocą, którego maszynista dokonuje hamowania i odhamowania pojazdu kolejowego
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
umowna wielkość, wyrażana w tonach, określająca skuteczność hamulca zespolonego (lub ręcznego). Każdy pojazd kolejowy ma wypisane na ścianach bocznych, ostoi lub tablicach przestawczych hamulca wartości masy hamującej (jedną lub więcej, odpowiednio do możliwych w tym pojeździe nastawień hamulca)
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
suma mas (z ładunkiem) poszczególnych pojazdów w pociągu (symbol )
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
możliwość napełnienia przez maszynistę przewodu głównegoprzewodu głównego po uprzednim uruchomieniu hamulca bezpieczeństwa przez pasażera w celu przemieszczenia pojazdu kolejowego, np. zjazdu z mostu, wyjazdu z tunelu itp.
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
czasowe zwiększenie ciśnienia sprężonego powietrza w przewodzie głównymprzewodzie głównym ponad wartość ciśnienia roboczego, w celu ułatwienia (szczególnie w długich pociągach) przeprowadzenia odhamowania pełnego hamulca zespolonego
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
urządzenie mechaniczne, które samoczynnie reguluje długość cięgła głównego przekładni hamulcowej, tak aby mimo zużycia w trakcie eksploatacji wstawek hamulca klockowego (okładzin ciernych hamulca tarczowego) zapewniona była w stanie odhamowania zawsze taka sama odległość wstawek od powierzchni tocznych kół (okładzin ciernych od tarcz hamulcowych) i taki sam skok tłoka w cylindrze hamulcowym. W przypadku hamulca tarczowego najczęściej mamy do czynienia ze spełniającym te same funkcje tzw. nastawiaczem wewnętrznym, znajdującym się wewnątrz cylindra hamulcowego
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
sposoby dopasowania działania hamulca zespolonego w pojeździe do wymagań wynikających z rodzaju pociągu lub stanu obciążenia pojazdu. Urządzenie to znajduje się na pojeździe lub wagonie (dźwignia wyboru hamowania T, P, R, R+Mg)

Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
oznacza, że rękojeść zaworu maszynisty ustawiona jest w pozycji odcięcie (odłączenie).
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
zmniejszenie siły hamowania hamulca zespolonego przez zwiększenie ciśnienia w przewodzie głównymprzewodzie głównym do wartości poniżej ciśnienia roboczego
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
odhamowanie hamulca zespolonego przez przywrócenie w przewodzie głównymprzewodzie głównym ciśnienia roboczego. Odhamowanie pełne może być przeprowadzone także przez wykonanie napełniania uderzeniowego. Odhamowanie pełne powoduje całkowite odhamowanie (zanik siły hamowania) wszystkich pojazdów z czynnym hamulcem zespolonym
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
zespół czynności wykonywanych przy pociągu lub składzie pociągu mający na celu stwierdzenie stanu technicznego pojazdów, w szczególności części biegowych, urządzeń cięgłowo - zderznych i hamulców.
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
wartość ciśnienia w przewodzie głównymprzewodzie głównym wzrasta tj. następuje jego napełnianie sprężonym powietrzem z przewodu zasilającegoprzewodu zasilającego (zbiorników).
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
w żargonie kolejowym słowo to oznacza napełnianie powietrzem lub odpowiednia ilość powietrza znajdująca się w urządzeniach hamulcowych pociągu.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
zespół pracowników wykonujących w przydzielonym obrębie oględziny techniczne, próby hamulców i naprawy pojazdów kolejowych bez wyłączenia z eksploatacji. Pracownikami posterunku są rewidenci taboru
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
czynności wykonywane w pociągu lub składzie pociągu w celu sprawdzenia działania hamulców. W pociągu lub składzie pociągu wykonuje się szczegółową próbę hamulca bądź uproszczoną próbę hamulca
Sekwencje filmowe
Wykonanie prób hamulców kolejowych
Sekwencje filmoweWykonanie prób hamulców kolejowych
zespół dźwigni i innych elementów przenoszących siłę wytworzoną przez sprężone powietrze w cylindrze hamulcowym lub siłę przyłożoną do koła lub korby hamulca postojowego albo hamulca ręcznego na wstawki hamulcowe (przy hamulcu klockowym) lub okładziny cierne (przy hamulcu tarczowym). Przełożenie przekładni hamulcowej może być stałe lub zmienne
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
stosowany w niektórych układach hamulcowych aparat pneumatyczny współpracujący z zaworem rozrządczym. W układach takich zawór rozrządczy powoduje wytworzenie określonego ciśnienia sprężonego powietrza nie bezpośrednio w cylindrze hamulcowym (patrz zawór rozrządczy) lecz w pewnej przestrzeni wstępnej (komora wstępna we wsporniku lub w przekładniku ciśnienia albo oddzielny zbiornik rozprężny), zaś sprężone powietrze w tej przestrzeni steruje wlotem sprężonego powietrza do cylindra hamulcowego lub wylotem powietrza z cylindra do atmosfery. Przekładnik ciśnienia może być zainstalowany w pewnej odległości od zaworu rozrządczego albo na wspólnym wsporniku z zaworem rozrządczym (tzw. układ kompaktowy albo zespół hamulcowy)
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
przewód powietrzny poprowadzony od jednego do drugiego końca pojazdu, niekiedy w pobliżu końców rozwidlony. Na końcach przewodu głównego pojazdu (każdego rozwidlenia) znajduje się kurek końcowy i sprzęg łączeniowy zwany sprzęgiem hamulcowy. W pociągu przewodem głównym nazywamy przewód powstały przez połączenie sprzęgami hamulcowymi przewodów głównych poszczególnych pojazdów. Służy do przekazywania impulsów dot. zmian ciśnienia oraz odpowiada za bezpośredni proces hamowania.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
przewód powietrzny poprowadzony od jednego do drugiego końca pojazdu, niekiedy w pobliżu końców rozwidlony. Na końcach przewodu zasilającego pojazdu (każdego rozwidlenia) znajduje się kurek końcowy i sprzęg łączeniowy zwany sprzęgiem zasilającym, służy do zasilania zbiorników sprężonym powietrzem pochodzącym prosto od sprężarki.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
urządzenie wytwarzające sprężone powietrze niezbędne do obsługi hamulca zespolonego i innych urządzeń pneumatycznych.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
elastyczny wąż na końcu przewodu głównegoprzewodu głównego pojazdu zakończony główką umożliwiającą łączenie z innym sprzęgiem. Połączenie sprzęgów hamulcowych i otwarcie kurków końcowych kolejnych pojazdów w pociągu umożliwia utworzenie przewodu głównegoprzewodu głównego pociągu.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
elastyczny wąż na końcu przewodu zasilającegoprzewodu zasilającego pojazdu zakończony główką umożliwiającą łączenie z innym sprzęgiem. Główka stanowi lustrzane odbicie główki sprzęgu hamulcowego (na przewodzie głównymprzewodzie głównym), a ponadto oznaczona jest krzyżem odlanym na korpusie. Pomalowana jest na kolor żółty.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
urządzenia wytwarzające sygnał pneumatyczny, elektryczny lub mechaniczny odzwierciedlający stan obciążenia wagonu. Sygnał ten wykorzystywany jest do samoczynnego dopasowania siły hamowania do obciążenia pojazdu.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
pracownik posiadający kwalifikacje uprawniające do wykonywania próby hamulca pociągu Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30.12.2014 w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z wprowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych Dz. U. z 2015 r. poz. 46
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
umieszczony z obydwu boków pojazdu z hamulcem tarczowym wskaźnik w postaci dwóch (oddzielnych dla każdego wózka) prostokątnych okienek z kolorowymi tarczkami. Wskaźnik może sygnalizować następujące stany hamulca
zahamowany: czerwona tarczka z otworem okrągłym
odhamowany: zielona tarczka bez otworów,
wyłączony hamulec sprężynowy biała tarczka z czarnymi przekątnymi.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
stosowany w hamulcu szybko działającym w pojazdach trakcyjnych i wagonach osobowych wyższy stopień ciśnienia sprężonego powietrza w cylindrze hamulcowym, umożliwiający skrócenie drogi hamowania. W pojazdach z hamulcem klockowym wysoki stopień hamowania załącza się samoczynnie przy prędkości powyżej , a przy spadku prędkości do około następuje samoczynne wyłączenie wysokiego stopnia hamowania, a w pojazdach z hamulcem tarczowym wysoki stopień pozostaje włączony aż do zatrzymania pojazdu.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
urządzenie ręczne znajdujące się na pulpicie sterowniczym za pomocą, którego maszynista steruje rozruchem, hamowaniem i odhamowaniem

Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
aparat pneumatyczny znajdujący się w każdym pojeździe wyposażonym w hamulec zespolony. Zawór rozrządczy odbiera przesyłane przewodem głównymprzewodem głównym sygnały hamowania i odhamowania i odpowiednio do tych sygnałów reguluje bezpośrednio lub za pośrednictwem przekładnika ciśnienia ciśnienie sprężonego powietrza w cylindrze hamulcowym (a tym samym siłę hamowania) przez:
otwarcie przepływu sprężonego powietrza ze zbiornika pomocniczego do cylindra hamulcowego (wzrost siły hamowania) albo
otwarcie wylotu powietrza z cylindra hamulcowego do atmosfery (zmniejszenie siły hamowania).
Zawory rozrządcze umożliwiają zarówno stopniowe zwiększanie jak i stopniowe zmniejszanie siły hamowania Zawór rozrządczy steruje także uzupełnianiem zapasu sprężonego powietrza w zbiorniku pomocniczym i sterującym
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
w pojeździe kolejowym zbiornik, do którego sprężarka tłoczy sprężone powietrze. Może być ich kilka lub nawet kilkanaście w zależności od typu pojazdu kolejowego.
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
zbiornik sprężonego powietrza znajdujący się w pojeździe z hamulcem zespolonym. W zbiorniku pomocniczym gromadzony jest zapas sprężonego powietrza wykorzystywany do hamowania. Zbiornik pomocniczy napełniany jest sprężonym powietrzem z pojazdu trakcyjnego przewodem głównymprzewodem głównym przez zawór rozrządczy danego pojazdu. W niektórych pojazdach kolejowych zapas powietrza w zbiorniku pomocniczym uzupełniany jest również bezpośrednio przewodem zasilającym
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
oznacza, że powietrze w przewodzie głównymprzewodzie głównym jest obniżone do wartości w tym przypadku barów ().
Film instruktażowy (tutorial)
Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych
Film instruktażowy (tutorial)Działanie różnych rodzajów hamulców kolejowych