Wirtualny realizator dźwięku
AUD.06. Obsługa sceny, AUD.07. Realizacja nagłośnień - Technik realizacji nagłośnień 352124
Słownik pojęć dla e‑materiału
To podstawowy instrument zestawu perkusyjnegozestawu perkusyjnego, membranofonmembranofon, o nieokreślonej wysokości dźwiękudźwięku. Jest również nazywany bębnem taktowym, stopą, bębnem basowym, centralą. Składa się z korpusu w kształcie pustej tuby, o średnicy najczęściej od 16 cali do 24 cali. Na ogół korpus jest wykonany z drewna, choć spotyka się również konstrukcje z innych materiałów. Oba wyloty, czyli przedni i tylni, są zwykle zamknięte błonami, tak zwanymi naciągami, z tworzyw sztucznych, ale stosowanie tylnego naciągu nie jest obligatoryjne.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Ang. noise‑gate. To bramki szumówszumów, urządzenia służące do zamykania lub wyciszania toru audiotoru audio, gdy moc sygnałusygnału spadnie poniżej zadanego progu zadziałania.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Efekt gitarowy, należący do efektów modulacyjnych, w którym do oryginalnego sygnałusygnału dodawane są dwie lub więcej opóźnionych kopii sygnałusygnału, a czas opóźnienia jest zmienny (podlega stałej modyfikacji). Efekt chorus ma czas opóźnienia o zakresie od około 20 milisekund do około 50 milisekund.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
To określenie liczby cykli zjawiska okresowego występujących w jednostce czasu. Częstotliwość wyrażamy w Hz lub inaczej cyklach na sekundę.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
(tł. polskie: opóźnienie)
Efekt, który poprzez jednokrotne lub wielokrotne powtórzenie oryginalnego sygnałusygnału po czasie możliwym do ustawienia, naśladuje fizyczne zjawisko echa.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Urządzenie dopasowujące oporność wejściową systemu audio (np. wzmacniaczawzmacniacza, konsoli) do oporności wyjściowej instrumentu. Zazwyczaj di‑box symetryzuje też sygnałsygnał.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
To ruch falifali w powietrzu lub w innym ośrodku sprężystym, który powstaje na skutek wibracji obiektu (źródła dźwiękuźródła dźwięku) i pobudza znajdujące się w pobliżu cząsteczki powietrza lub innego ośrodka sprężystego. Z punktu widzenia psychologii dźwięk jest subiektywnym wrażeniem słuchowym.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
To zaburzenie gęstości i ciśnienia danego ośrodka (np. powietrza), rozchodzące się w nim w zazwyczaj w postaci fali podłużnej, które wprawiają w drgania cząsteczki ośrodka.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Skrót od ang. Front of House. Określenie stanowiska i zakresu pracy głównego realizatora nagłośnienianagłośnienia.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
To instrument strunowy młoteczkowy, w którym mechanizmy młoteczków uderzających w struny są wyzwalane za pomocą klawiszy. Struny są ustawione poziomo w pudle rezonansowym. Skala pianina obejmuje dźwiękidźwięki w zakresie od A2 do c5.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Zestawy głośnikowe montowane na froncie szerokiej sceny w celu uzupełnienia braków w pokryciu dźwiękiemdźwiękiem emitowanym przez system główny przedniej części publiczności.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Przetwornik akustyczny, przetwarzający dźwiękowy sygnał elektrycznysygnał elektryczny na falę dźwiękowąfalę dźwiękową.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Wertykalnie pogrupowane klastry w systemach wyrównywanych liniowo.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
To podstawowy element zestawu blach w zestawie perkusyjnymzestawie perkusyjnym, idiofon. Zbudowany z dwóch wypukłych talerzy, najczęściej o średnicy 12 do 14 cali, wykonanych z metalu, ułożonych przeciwstawnie względem siebie na statywie nazywanym brake‑machine, lub skrótowo „brejk”. Górny talerz jest umocowany na ruchomym pręcie, sterowanym ruchem stopy perkusisty, zaś dolny jest zamocowany na stałe. DźwiękDźwięk wydobywa się za pomocą stopy i mechanizmu „brejka” lub uderzając pałkami bezpośrednio w blachy.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Miejsce w torzetorze kanału wirtualnego, które służy uruchamianiu w trybie szeregowym wirtualnych efektów wtyczkowych, takich jak korektory barwy dźwiękudźwięku, kompresorykompresory dynamiki czy efekty przestrzenne.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Potocznie i branżowo „pytapyta”. To kabel łączący scenę ze stanowiskiem FOHFOH (skrót od ang. Front of House, czyli stanowisko i zakres pracy głównego realizatora nagłośnienianagłośnienia). Służy do przesyłu sygnałów z przetworników (mikrofonówmikrofonów) i instrumentów do mikseramiksera i do tzw. powrotów sygnałów, które zasilają system odsłuchowy w przypadku braku oddzielnego miksera odsłuchowego.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Inaczej monitor, głośnikgłośnik monitorowy. Na scenie to zestaw głośnikowy służący muzykom do odsłuchu instrumentów, natomiast w studio to zestaw głośnikowy wykorzystywany do odsłuchu montowanego/miksowanegomiksowanego materiału audio.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Urządzenie lub cyfrowe narzędzie programowe, którego zadaniem jest zmniejszenie zakresu dynamicznego sygnałusygnału przekraczającego zadaną wartość progową. Kompresor ścisza fragmenty sygnałusygnału audio wykraczające poza tę wartość do zadanego poziomu, co pozwala na lepszą kontrolę sygnałówsygnałów pochodzących ze źródełźródeł o dużym zakresie dynamicznym (np. ludzki głos).

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
MembranofonMembranofon pochodzący z Kuby, wykonany z drewna. Kongi mają beczkowaty kształt, a korpus powstaje z połączonych ze sobą listewek. Góra korpusu jest zamknięta naciągiem, a dół otwarty. DźwiękDźwięk instrumentu wydobywa się poprzez uderzanie dłońmi lub pałkami.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Element mikrofonumikrofonu reagujący na falę akustycznąfalę akustyczną. Wprawienie membrany w ruch indukuje przepływ prądu w cewce magnetycznej (w mikrofonach dynamicznychmikrofonach dynamicznych) lub zmienia pojemność kondensatora (w mikrofonach pojemnościowychmikrofonach pojemnościowych), którego membrany są okładkami.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
To odmiana instrumentu perkusyjnego, w którym dźwięk wydobywa się poprzez uderzanie w rozmaite elementy wibracyjne, takie jak membrany i błony. Do instrumentów tych należą np. tomy, werbel, djembe, kongikongi, cajony, darbuki.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Przetwornik akustyczny wejściowy, który pozwala przetworzyć drgania ośrodka drgającego (np. powietrza, powierzchni ciał stałych) w sygnałsygnał akustyczny.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
MikrofonMikrofon magnetoelektryczny. Cienka membranamembrana oraz połączona z nią cewka, która jest umieszczona w silnym polu magnetycznym, są poruszane przez fale dźwiękowefale dźwiękowe wytwarzane przez drgania powietrza. W wyniku tego na zaciskach cewki powstaje napięcie. Drgania cewki, usytuowanej między biegunami magnesu, wzbudzają w niej prąd elektryczny, którego częstotliwośćczęstotliwość odpowiada częstości drgań fal dźwiękowychfal dźwiękowych.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
MikrofonMikrofon dedykowany przez producenta do zastosowań instrumentalnych, to rozróżnienie stosuje się głównie w mikrofonach dynamicznychmikrofonach dynamicznych, o charakterze mikrofonumikrofonu decydują jego czułość, odporność na ciśnienie akustyczne i pasmo przenoszenia.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
MembranyMembrany w mikrofonach małomembranowych nie przekraczają średnicy 1,8 cm. Większe są uważane za mikrofony wielkomembranowe. Mikrofony małomembranowe mają mniejszą czułość i większą odporność na ciśnienie akustyczne niż mikrofony wiekomembranowe.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
MikrofonMikrofon elektrostatyczny. Mikrofon taki jest zbudowany z dwóch elektrod, które są podłączone do źródła napięcia stałego. Jedna z elektrod mikrofonu jest nieruchoma. Druga elektroda to membranamembrana, na którą oddziałuje energia akustyczna wprawiająca ją w drgania. Pełnią one rolę okładek kondensatora, a każda zmiana odległości między dwiema elektrodami wpłynie na zmianę pojemności takiego kondensatora. Natomiast to ma wpływ na powstanie składowej zmiennej w stałym napięciu zasilającym kondensator i wymaga podania napięcia, najczęściej 48V.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
To cyfrowe urządzenie do sumowania wielu sygnałówsygnałów/źródełźródeł dźwiękudźwięku, ich wzmacniania, equalizacji, obróbki dynamicznej i dystrybucji w postaci liniowej lub cyfrowej do innych urządzeń (nagłaśniających, rejestrujących).

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
To zabieg polegający na mieszaniu wielu źródełźródeł dźwiękudźwięku, poprzez ustawianie poziomów głośności lub panoramy ścieżki, aby stworzyły jedną, spójną całość brzmieniową.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Termin branżowy, potocznie nazwa systemu PA (skrót od ang. Public Address, co oznacza system adresowany publicznie), czyli systemu nagłośnieniowego służącego do wzmacniania sygnału dźwiękowego w celu propagacji go wśród większej grupy osób. To również nazwa czynności polegającej na realizacji wydarzenia, koncertu przez realizatora dźwiękudźwięku.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
To pasmo słyszalne, znajdujące się w granicach słyszalności człowieka. Ogólnie przyjęte jest, że człowiek słyszy dźwiękidźwięki z zakresu od 20 Hz do 20 kHz, choć jest to zależne od indywidualnych predyspozycji.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Urządzenie w formie fizycznej lub w postaci programów (wtyczek) komputerowych, które służy do przetwarzania sygnałusygnału dźwiękowego, np. symulacji pogłosów, przetwarzania fazowego.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Przewód przeznaczony do przesyłania sygnału liniowegosygnału liniowego. Zwykle wyposażony we wtyki typu: jack (instrumentalne – symetryczne i niesymetryczne), chinch (w amatorskim audio), dawniej DIN oraz cały katalog złącz wieloparowych (m.in. D‑sub 26 – popularne w połączeniach studyjnych).
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Potoczne i branżowe określenie kabla wieloparowegokabla wieloparowego łączącego scenę ze stanowiskiem FOHFOH. Służy do przesyłu sygnałów z przetworników (mikrofonówmikrofonów) i instrumentów do mikseramiksera i do tzw. powrotów sygnałów, które zasilają system odsłuchowy w przypadku braku oddzielnego miksera odsłuchowego.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
(tł. polskie: pogłos)
Efekt mający na celu stworzenie wrażenia przestrzeni poprzez naśladowanie odbić dźwięku w pomieszczeniu.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Monitorowe (odsłuchowe) zestawy głośnikowe, umieszczone na bokach sceny, w kulisach, które służą artystom do odsłuchu instrumentów, muzyki czy efektów dźwiękowych.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Słuchawki otwarte charakteryzują się otwartą komorą akustyczną, dzięki czemu nie powstaje duże ciśnienie akustyczne, a dźwiękdźwięk jest bardziej naturalny. W słuchawkach półotwartych ciśnienie jest wyższe. Natomiast w słuchawkach zamkniętych ciśnienie jest najwyższe. Ze względu na największą izolację od otoczenia, słuchawki zamknięte są stosowane do nagrań i pracy w głośnym środowisku akustycznym.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Najmniejszy instrument strunowy smyczkowych, zbudowany z gryfu z podstrunnicą i pudła rezonansowego z otworami. Skrzypce są strojone w kwintach g, d1, a1, e2.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Skrót od ang. Sound Pressure Level, czyli poziom ciśnienia akustycznego. To parametr określający skuteczność głośnikówgłośników, wyrażany w decybelach (dB), związany z wartością ciśnienia akustycznego, jaką głośnikgłośnik może wytworzyć przy odtwarzaniu sygnału o określonej mocy.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Urządzenia wyposażone w przedwzmacniacze i przetworniki analogowo‑cyfrowe i cyfrowo‑analogowe (AD i DA), które przesyłają sygnałsygnał do mikseramiksera już po przetworzeniu do postaci cyfrowej.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Sygnał elektryczny odwzorowujący przebieg amplitudy drgań fali akustycznejfali akustycznej. Sygnał liniowy ma wartość około jednego wolta, co oznacza, że jego poziom jest około 1000 razy wyższy w porównaniu do sygnału mikrofonowego. Sygnał liniowy jest przesyłany z przedwzmacniacza do wzmacniaczawzmacniacza, który następnie zasila głośnikigłośniki.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
DźwiękDźwięk zawierający wszystkie tony składowe. W zależności od rozkładu amplitudy tonów składowych wyróżniamy szum biały, różowy i czerwony.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Inaczej bębny przejściowe, membranofonymembranofony, przypominające swoją budową bęben centralnybęben centralny w mniejszej wersji. DźwiękDźwięk tomów wydobywa się poprzez uderzenie pałkami lub szczotkami w górną membranęmembranę. Stosowanie dolnej membranymembrany nie jest obowiązkowe, ale zazwyczaj jest ona montowana.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Droga sygnału elektrycznegosygnału elektrycznego odwzorowującego przebieg fali akustycznejfali akustycznej od przetwornika (np. mikrofonumikrofonu) aż po urządzenia końcowe (np. nagłośnienienagłośnienie).
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Inaczej bęben mały, membranofonmembranofon, o nieokreślonej wysokości dźwiękudźwięku. DźwiękDźwięk wydobywa się poprzez uderzenie rozmaitymi pałkami lub specjalnymi szczotkami w górną membranęmembranę. Jest zbudowany z korpusu w kształcie pustej tuby, zamkniętej z obu stron naciągami. Korpus jest najczęściej wykonany z drewna lub metalu, a czasami z innych materiałów. Na dolnym naciągu umieszczona jest sprężyna przymocowana do rantów werbla. Ma ona postać falowanych naciągniętych drucików, w liczbie od kilku do kilkunastu, leżących na naciągu i wydobywających z werbla charakterystyczny szumszum dolnej membranymembrany.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
To instrument strunowy smyczkowy, który swoją budową przypomina skrzypceskrzypce. Różni się od nich jednak wielkością i strojem. W pełnowymiarowej wiolonczeli korpus jest dwukrotnie dłuższy, zaś boczki są czterokrotnie wyższe. Jest strojona w kwintach C, D, g, a.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Urządzenie odpowiadające za poziom natężenia dźwiękudźwięku.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Zestaw instrumentów perkusyjnych, używany głównie w muzyce rozrywkowej; w skład podstawowego i typowego zestawu wchodzą zazwyczaj: bęben centralnybęben centralny (basowy), werbelwerbel, tomytomy (bębny przejściowe), hi‑hathi‑hat, ride, crash. Zestawy perkusyjne mogą oczywiście diametralnie się różnić i być rozbudowywane o dziesiątki innych instrumentów perkusyjnych.

Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej
Oznacza ośrodek emitujący drgania, które wywołują falę akustycznąfalę akustyczną; w wymiarze ludzkiej percepcji są to drgania wywołujące wrażenia słuchowe.
Gra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowejGra edukacyjna - Dobór urządzeń aparatury nagłośnieniowej