Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt

EKA.06. Wykonywanie prac biurowych – technik prac biurowych 411004

bg‑azure

Słownik pojęć dla e‑materiału

1
Wskazówki do korzystania ze słownika pojęć

Słownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.

W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu dostępne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy wyczyścić pole przyciskiem Backspace lub kliknąć przycisk tabulacji, a następnie Enter.

1
akta sprawy
akta sprawy

dokumentacja obejmująca w szczególności teksty, ale także fotografie, nagrania, multimedia, która odzwierciedla przebieg danej sprawy od momentu wpływu dokumentu, poprzez jego rozpatrywanie, aż po końcowe załatwienie

dokumentacja nietworząca akt sprawy
dokumentacja nietworząca akt sprawy

jest to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do akt sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt; do tego typu dokumentów zalicza się: zaproszenia, podziękowania, kondolencje, życzenia, niezamawiane oferty, dzienniki urzędowe, czasopisma, książki, katalogi, ogłoszenia, rachunki, faktury, listy obecności, karty urlopowe, dokumentację magazynową

dokumentacja tworząca akt sprawy
dokumentacja tworząca akt sprawy

dokumenty przyporządkowane do danej sprawy, którym został nadany numer sprawy

dziennik korespondencji przychodzącej
dziennik korespondencji przychodzącej

księga przeznaczona do rejestrowania pism przychodzących z zewnątrz; zasady segregacji dokumentów i sposób ich wpisywania określa regulamin wewnętrzny; elementy, jakie musi zawierać wpis w dzienniku to: nr kolejny wpisu, data wpływu korespondencji, nr otrzymanej korespondencji, data otrzymanej korespondencji, informacja o nadawcy, treść otrzymanej korespondencji, komórka merytoryczna otrzymująca korespondencję, pokwitowanie

dziennik podawczy
dziennik podawczy

powszechnie stosowana w systemie kancelaryjnym dziennikowym księga, w której dokonywane jest ewidencjonowanie dokumentów wpływających do jednostki

formularz spisu spraw
formularz spisu spraw

może mieć postać papierową lub elektroniczną, służy do rejestrowania spraw w obrębie klasy z wykazu akt w danym roku kalendarzowym w danej komórce merytorycznej

instrukcja kancelaryjna
instrukcja kancelaryjna

określa szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w podmiocie oraz reguluje postępowanie w tym zakresie z wszelką dokumentacją

źródło: https://www.archiwa.gov.pl/poznaj/dla-instytucji-i-firm/zarzadzanie-dokumentacja/przepisy-kancelaryjne-i-archiwalne/instrukcje-kancelaryjne/ [dostęp: 31.05.2022 r.]

jednolity rzeczowy wykaz akt (JRWA)
jednolity rzeczowy wykaz akt (JRWA)

stanowi podstawę oznaczania, rejestracji i łączenia dokumentacji w akta spraw oraz grupowania dokumentacji nietworzącej akt spraw. Powinien obejmować wszystkie zagadnienia, którymi zajmuje się dany podmiot, a tym samym całość dokumentacji, która powstaje i jest gromadzona w związku z realizowaniem tych zagadnień. Konstrukcja JRWA opiera się na systemie klasyfikacji dziesiętnej i dzieli wszystkie zagadnienia, którymi zajmuje się dany podmiot, a tym samym całość wytwarzanej i gromadzonej w związku z tym dokumentacji, na maksymalnie dziesięć klas pierwszego rzędu, zwanych dalej „klasami głównymi”. W ramach każdej klasy głównej dokonuje się podziału na klasy drugiego rzędu (minimum – dwie, maksimum – dziesięć). Dalszy podział klas na dalsze rzędy dokonywany jest analogicznie. Klasę końcową oznacza się kategorią archiwalną i prowadzi się dla niej spis spraw lub grupuje się w jej ramach dokumentację bez wymogu rejestracji w ramach spraw.

źródło: https://ank.gov.pl/co-robimy/nadzor-archiwalny/glowne-zadania-nadzoru-archiwalnego/przepisy-kancelaryjno-archiwalne/ [dostęp: 31.05.2022 r.]

komórka merytoryczna
komórka merytoryczna

komórka organizacyjna jednostki odpowiedzialna za daną sprawę, za jej prowadzenie oraz załatwienie

komórka organizacyjna
komórka organizacyjna

wydzielona organizacyjnie część podmiotu, w szczególności wydział, dział, oddział, biuro, referat lub samodzielne stanowisko pracy

źródło: Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych

normatyw
normatyw

wskaźnik przepisów i norm, zgodnie z którymi na być wykonana dana sprawa

pismo
pismo

wyrażona tekstem informacja, stanowiąca odrębną całość znaczeniową, niezależnie od sposobu jej utrwalenia

źródło: ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych

pismo urzędowe
pismo urzędowe

dokument zawierający urzędowy tekst pisma sporządzonego przez organ administracji/urząd.

źródło: https://www.wolterskluwer.com/pl-pl/solutions/lex/baza-informacji-prawnej/pisma-urzedowe-porownanie#definicja [ostatni dostęp: 31.05.2022 r.]

prowadzący sprawę
prowadzący sprawę

osoba załatwiająca merytorycznie daną sprawę, realizująca w tym zakresie przewidziane czynności kancelaryjne, w szczególności rejestrowanie sprawy, przygotowywanie projektów pism w sprawie, dbanie o terminowość załatwienia sprawy i kompletowanie akt sprawy

rejestracja spraw
rejestracja spraw

wpisywanie do odpowiednich pomocy kancelaryjnych (przeważnie do spisu spraw), pierwszego pisma wszczynającego dana sprawę z jednoczesnym nadaniem mu odpowiedniego numeru sprawy; następnie pisma w tej sprawie otrzymują ten sam numer, z zasady w obrębie roku.

schemat organizacyjny
schemat organizacyjny

graficzna prezentacja struktury organizacyjnej danej jednostki; obrazuje zależności pomiędzy komórkami organizacyjnymi instytucji

sprawa
sprawa

zdarzenie, w tym zdarzenie administracyjne, które wymaga rozpatrzenia, podjęcia czynności zawodowych albo jedynie przyjęcia do wiadomości

symbol klasyfikacyjny
symbol klasyfikacyjny

zakodowana informacja, przypisana do konkretnej jednostki archiwalnej, pozwalająca ją zdefiniować i określić kategorię archiwalną

system kancelaryjny bezdziennikowy
system kancelaryjny bezdziennikowy

rejestruje się w nim załatwiane sprawy (w całości), a nie pojedyncze pisma, zawiera informacje o danej sprawie: treść, termin i sposób załatwienia, kto jest odpowiedzialny za załatwienie sprawy

system kancelaryjny dziennikowy
system kancelaryjny dziennikowy

polega na rejestracji pojedynczych pism w dzienniku podawczym, w porządku chronologicznym

system kancelaryjny mieszany
system kancelaryjny mieszany

polega na równoczesnym prowadzeniu spisu spraw i dziennika podawczego, podwójna rejestracja umożliwia łatwiejsze odnalezienie pisma i pozwala uniknąć chaosu w jednostce

system kancelaryjny
system kancelaryjny

sposób rejestracji, obiegu i układu akt powstających w toku bieżącej działalności twórcy zespołu; wyróżniamy: system dziennikowy, bezdziennikowy i mieszany

źródło: https://www.archiwizacjadokumentow.com.pl/glossary/system-kancelaryjny-dziennikowy/ [dostęp: 31.05.2022 r.]

wykaz akt
wykaz akt

jeden z podstawowych normatywów, regulujących pracę jednostki, służy do oznaczania, rejestracji i przechowywania akt

zarządzenie
zarządzenie

oficjalne polecenie wydane przez bezpośredniego zwierzchnika pisemnie lub ustnie; akt normatywny wydany przez jednoosobowy organ władzy wykonawczej albo sądowniczej

znakowanie pism
znakowanie pism

nadawanie unikatowego numeru (znaku pisma) dokumentom wpływającym do jednostki oraz wychodzącym z niej; znak sprawy składa się z: oznaczenia komórki, do której trafia, symbolu klasyfikacyjnego z wykazu akt, numeru sprawy wynikającego ze spisu spraw, roku kalendarzowego