Praca kasjera biletowego – obsługa klienta
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Słownik pojęć dla e‑materiału
Pojęcia uporządkowano alfabetycznie. Pod każdym pojęciem znajduje się link odsyłający do materiału multimedialnego lub innych e‑materiałów, w których pojawia się dane pojęcie.
bilet na przejazd albo bilet na przewóz bagażu ręcznego, roweru albo psa, stanowiący dowód zawarcia umowy przewozu oraz jej treści

Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
odpowiedni dokument (np. legitymacja, mLegitymacja, zaświadczenie)

Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
druki służące do rejestracji wpłat i wypłat oraz dokumentów przewozowych, do sporządzania zbiorczych zestawień dyżurowych, dziennych, miesięcznych i okresowych oraz sprawozdań kasowych
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
są zamawiane na podstawie właściwego zamówienia. Do wydanych druków sporządzany jest dowód w kilku egzemplarzach dla kas oraz BKD (Biuro Kontroli Dochodów). Zadaniem kasy jest potwierdzenie otrzymania druków , a w przypadku ich wycofania – sporządzenie właściwego protokołu
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
blankiety biletów do kas elektronicznych, wszystkie rodzaje biletów blankietowych, papier z rolki do wydawania biletów oraz innych dokumentów z kas elektronicznych, papier z rolki stosowany w urządzeniach mobilnych, znaczki kontrolne do zleceń na kredytowane przejazdy, bilety strefowe do kasowników elektronicznych, wezwania oraz pokwitowania zatrzymania dokumentu, pozostałe druki ścisłej rejestracji w tym druki innych przewoźników podlegające rozliczeniu przez właściwe biura rozliczeń i kontroli lub jednostki organizacyjne innych przewoźników. Zamawianie druków ścisłej rejestracji odbywa się za pośrednictwem właściwych biur rozliczeń i kontroli. Pracownik kasowy wykazuje obrót tymi drukami czyli zużycie i pozostałość w zestawieniach dyżurowych, dziennych, miesięcznych i okresowych oraz sprawozdaniach kasowych. Kasjer ponosi odpowiedzialność materialną za powierzone druki ścisłej rejestracji

Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
obiekt budowlany lub zespół obiektów budowlanych, w którym znajdują się pomieszczenia przeznaczone do obsługi podróżnych korzystających z transportu kolejowego, położony przy linii kolejowej

Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
miejsce odprawy osób, rzeczy i zwierząt usytuowane w lokalu kasowym. Tradycyjnie budowano je w postaci okienek lub zespołu okienek, wyposażonych w układy balustrad dla kanalizacji ruchu podróżnych. Od końca lat 80. XX w. powszechnie stosowane są osobne pomieszczenia przylegające do głównego holu recepcyjnego (tzw. „Travel Centre” albo „Reisezentrum”), rozwiązane na wzór biura podróży.
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
zestaw kasowy, która składa się z komputera i drukarki fiskalnej służący do sprzedaży biletów i dokumentów rezerwacyjnych
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
to pracownik, który zajmuje się sprzedażą biletów oraz udzielaniem informacji dotyczących świadczonych usług transportowych

Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
osoba posiadająca świadectwo złożenia egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko referenta handlowego pasażerskiego, wyznaczonego do pracy w kasie biletowej lub konduktorskiej
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
inaczej określane jako depozytowe, są wykorzystywane do przesyłania dokumentów o poufnym charakterze oraz przedmiotów o znacznej wartości. Koperty bezpieczne są zaprojektowane i wykonane tak, by nie dało się ich otworzyć bez widocznych uszkodzeń, a po ich otwarciu nie ma możliwości jej ponownego zamknięcia. Na kopercie można też umieścić wszelkie niezbędne dane, w tym dane adresata i opis zawartości
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
pomieszczenie wyodrębnione ścianami o trwałej konstrukcji i zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych, w których znajduje się jedna lub większa ilość kas
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
otwarcie kolejnego miesiąca sprawozdawczego jest możliwe po dokonaniu zamknięcia poprzedniego i wydrukowaniu raportu rozliczeniowego zamknięcia miesiąca. Po zalogowaniu w systemie należy wybrać otwarcie miesiąca, sprawdzić i zaakceptować bieżący miesiąc. Otwarcie miesiąca może nastąpić nie wcześniej niż w pierwszym dniu nowego miesiąca sprawozdawczego
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
po otwarciu miesiąca sprawozdawczego jest możliwe otwarcie pierwszej zmiany w miesiącu. Kolejne zmiany można otworzyć po rozliczeniowym zamknięciu zmiany poprzedniej
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
w transporcie kolejowym skład sprzęgniętych ze sobą wagonów lub innych pojazdów kolejowych (w odpowiedniej konfiguracji mogą to być wagon, człony zestawu trakcyjnego, zespół trakcyjny, wagon silnikowy albo sama lokomotywa) połączonych z co najmniej jedną czynną lokomotywą albo mających samodzielny napęd, osygnalizowany zgodnie z przepisami, odpowiednio wyposażony (obsługa, materiały eksploatacyjne), przygotowany do drogi albo będący w drodze. Podstawowym przeznaczeniem pociągu jest zaspokajanie potrzeb przewozowych polegających na przemieszczaniu osób i towarów
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
osoba podróżująca pociągiem lub znajdująca się na terenie kolejowym przed rozpoczęciem podróży pociągiem lub po jej zakończeniu, z wyłączeniem członków obsługi pociągów
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
kasy pod względem rachunkowo – sprawozdawczym dzielą się na:
kasy biletowe i konduktorskie o wieloosobowej obsadzie pracowników kasowych, z których jeden jest rachunkozdawcą,
kasy biletowe i konduktorskie o jednoosobowej obsadzie. Każda kasa sporządza oddzielne sprawozdanie kasowe
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
osoba dokonująca odprawy osób, rzeczy i zwierząt w kasie albo w pociągu oraz osoba sprawująca bezpośredni nadzór w tym zakresie
Pracownikiem kasowym jest:
Kasjer biletowy (kas własnych i agencyjnych),
Starszy kasjer biletowy,
Kierownik zespołu kas biletowych,
Kasjer liniowy,
Konduktor, kierownik pociągu i inne osoby upoważnione do kontroli biletów w pociągu,
Inni pracownicy upoważnieni, którym oprócz ich podstawowych obowiązków powierzono dodatkowo czynności kasowe
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
osoba kierująca Zakładem lub osoby przez niego wyznaczone do nadzoru nad pracą kas
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
kasjer wyznaczony do prowadzenia dokumentacji kasowej, odpowiedzialny za zaopatrywanie kasy w niezbędne druki ścisłej rejestracji oraz sporządzanie i przesyłanie sprawozdań kasowych
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
Po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego każda kasa sporządza sprawozdanie kasowe. Sprawozdanie kasowe stanowi raport „Zamknięcie miesiąca wraz z załącznikami”, opakowane i zabezpieczone dokumenty przesyłane są do właściwych biur rozliczeń i kontroli
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
ilość pieniędzy przyjętych przez kasę w ciągu dyżuru
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
ilość pieniędzy przyjętych przez kasę w ciągu dnia
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
urządzenie instalowane w punktach handlowo‑usługowych. Używane do kontaktu z bankiem za pośrednictwem centrum autoryzacyjnego w sytuacji, gdy klient za nabywany towar lub usługę płaci kartą płatniczą.
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
forma świadczenia społecznego, polegającego na udostępnieniu danej grupie ludzi możliwości zakupu tańszych biletów zgodnie z przepisami np. osobami uprawnionymi do korzystania z usług transportowych są pracownicy, dla których pracodawca wykupił ulgową usługę transportową na dany rok kalendarzowy, ważną w komunikacji krajowej, w pociągach uruchamianych przez przewoźników,
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
ulgi, które przewoźnik przyznał w ramach własnej strategii handlowej, ulgi i zniżki taryfowe o charakterze komercyjnym
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
uprawnienia do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego reguluje Ustawa o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz inne przepisy prawa krajowego. Stosowanie ulg ustawowych dla przewoźnika jest obligatoryjne
https://polregio.pl/pl/dla-podroznych/pomoc/przepisy-taryfy-ulgi/
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/uprawnienia-do-ulgowych-przejazdow-srodkami-publicznego-transportu-16794776
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
rozliczeniowego zamknięcia miesiąca należy dokonać nie później niż przed północą ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego i pod warunkiem, że wszystkie zmiany w tym miesiącu zostały zamknięte
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
po zarachowaniu przychodów i rozchodów uzyskanych w czasie zmiany roboczej, ustaleniu wartości wpłaty i zarachowaniu na rachunek przewoźnika oraz porównaniu wykazanej pozostałości kasowej z rzeczywistym, ostatecznym stanem kasy należy wydrukować raport rozliczeniowy “Zamknięcie zmiany”
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
czynności regulujące obowiązki pracowników kasowych w zakresie pobierania wpływów z przewozu osób, rzeczy i zwierząt, rozliczania wpływów uzyskanych w pociągu z tytułu odprawy osób, rzeczy i zwierząt, dokonywania niektórych wypłat, przekazywania wpłat do banku, prowadzenia dokumentacji i sprawozdawczości kasowej
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym
zlecenie wystawiane przez właściwe Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej na przejazd pociągiem i realizowane przez przewoźnika kolejowego POLREGIO S.A. na podstawie zawartych umów. Bilet kredytowany jest formą zasiłku celowego. Bilet uprawnia do przejazdu po legalizacji w kasie biletowej lub w pociągu wyłącznie w klasie 2 pociągu, przewidzianego w rozkładzie jazdy, na trasie i w terminie ważności wskazanym na bilecie
Film instruktażowy‑tutorial
Obsługa klienta przy okienku kasowym
Film instruktażowy‑tutorialObsługa klienta przy okienku kasowym