Proces montażu nagrań głosu ludzkiego
AUD.08 Montaż dźwięku - Technik realizacji nagrań 352123
Słownik pojęć dla e‑materiału
Sinusoidalne tony harmoniczneharmoniczne, z których składają się dźwięki złożone. Alikwoty należą do tonów składowych, ich natężenie wpływa na barwę dźwięku.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Potoczna nazwa niepożądanych składowych dźwięku, tworzących szeroki i otwarty zbiór, np. trzaski, przesterowania, dudnieniadudnienia.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Funkcja programu DAWDAW, która pozwala na niemal dowolne dopasowanie ścieżki audio do naszych wymagań, poprzez rozciąganie i ściskanie danego zdarzenia dźwiękowego w czasie.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Brzmienie głosu, np. niskie, wysokie, ciepłe, ostre. W odróżnieniu od tembrutembru głosu barwa dotyczy bardziej zakresu częstotliwościowego, np. jasna, ciemna, niska, wysoka.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
To określenie liczby cykli zjawiska okresowego występujących w jednostce czasu. Częstotliwość wyrażamy w Hz lub inaczej cyklach na sekundę.

Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Parametr używany w urządzeniach takich jak kompresorkompresor czy bramka szumówszumów, który służy do ustawiania poziomu sygnałupoziomu sygnału, przy którym dane urządzenie zaczyna działać.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Ang. sample rate. W świecie cyfrowego audio częstotliwość próbkowania określa liczbę próbek na sekundę, które są pobierane z analogowego sygnałusygnału ciągłego. W celu odtworzenia danej częstotliwościczęstotliwości za pomocą dyskretnego zapisu cyfrowego konieczne jest zastosowanie dwukrotnie większej częstotliwości próbkowania (np. przy częstotliwości próbkowania wynoszącej 44100 Hz można zapisać dźwięk o maksymalnej częstotliwościczęstotliwości wynoszącej 22050 Hz).

Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Łączenie dwóch ścieżek za pomocą narzędzia „crossfade” („płynne przejście”, czyli funkcja umożliwiająca płynne przejście pomiędzy strefami podziału). Jedna ścieżka jest płynnie ściszana, zaś druga jest równocześnie zgłaśnianazgłaśniana. Wszystkie platformy DAWDAW dają możliwość precyzyjnej ingerencji w obwiednię zadawanego crossfadeingu. Ścieżka ściszana może być na przykład ściszana gwałtownie, a zgłaśnianiazgłaśniania pojawiać się powoli, a po chwili gwałtownie zgłośnić.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Skrót od ang. Digital Audio Workstation, czyli cyfrowa stacja robocza audio. Jest to zazwyczaj bardzo rozbudowany program komputerowy, który jest przeznaczony do wszelkich prac dźwiękowych, w tym rejestracji i nieliniowej edycji nagrań audio oraz MIDI, postprodukcji dźwięku do obrazu itd. DAW jest wyposażony we wtyczkowe procesory audio, służące obróbce dźwięku. Jest to podstawowe narzędzie pracy realizatora dźwięku, montażysty audio, a także niemal każdego twórcy muzyki wykorzystującego komputer do nagrań. Do DAW zaliczamy przykładowo: Avid Pro Tools, PreSonus Studio One, Steinberg Cubase, Cockos Reaper, Apple Logic Pro, Ableton Live, Image Line FL Studio.

Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Jednostka miary natężenia dźwięku (dB), nieokreślająca konkretnej wartości – wartość wyrażona w decybelach mówi jedynie o proporcji pomiędzy dwoma wielkościami, a w akustyce przyjmuje się różne poziomy odniesienia w zależności od sytuacji pomiarowej.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Specjalny typ kompresorakompresora, którego zadaniem jest minimalizowanie nadmiernie eksponowanych sybliantów, czyli głosek świszczących i syczących (s, sz, ś, cz).

Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Głucho brzmiące, niskoczęstotliwościowe składowe pasma częstotliwościowego o niesprecyzowanej częstotliwościczęstotliwości, powstające z nakładania się na siebie dwóch lub więcej dźwięków o zbliżonej, lecz nie identycznej częstotliwościczęstotliwości.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Dodatkowe ścieżki wokalne nagrywane w studio, równoległe do głównej ścieżki wokalu, których zadaniem jest np. rozszerzenie brzmienia, uzyskanie efektu stereofonii.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Urządzenie lub algorytm, np. w postaci wtyczkowej, dodający do sygnałusygnału oryginalnego sygnałsygnał zwielokrotniony, jednak w przesunięciu fazowym. W miksie stereofonicznym pozwala to osiągać ciekawy efekt przestrzenny. Enhancer, podobnie jak exciterexciter, może również dokładać dodatkowe składowe harmoniczneharmoniczne i podobnie występuje w dziesiątkach różnych odmian. Często enhancer jest łączony w jedno urządzenie lub wtyczkę z exciteremexciterem.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Urządzenie lub algorytm, np. w postaci wtyczkowej, dodający do sygnałusygnału dodatkowe, wysokie harmoniczneharmoniczne. Jest często używany jako procesor efektowy w miksie muzycznym. Na rynku jest dostępnych mnóstwo wtyczek programowych spełniających tę funkcję, różniących się parametrami i nazwami. Są one często wyposażone w setki gotowych presetów pod dane typy instrumentów czy zastosowania.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
To termin stosowany do określenia korekcji barwnej dźwięku.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Część składowa dźwięku muzycznego o przebiegu sinusoidalnym, pierwsza składowa harmoniczna to tzw. ton podstawowy, kolejne to alikwotyalikwoty. Jest to wielokrotność częstotliwościczęstotliwości podstawowej, wydawanej np. przez strunę gitary na konkretnym progu, wynikająca z właściwości drgającej struny.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Okno dialogowe, które pozwala na wybór presetu nowej sesji, wybór poprzednio używanej sesji, utworzenie sesji pustej, przełączanie między sesjami i na szereg innych czynności przygotowawczych przy rozpoczynaniu pracy z programem.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Urządzenie lub cyfrowe narzędzie programowe, którego zadaniem jest zmniejszenie zakresu dynamicznego sygnałusygnału przekraczającego zadaną wartość progową. Kompresor ścisza fragmenty sygnałusygnału audio wykraczające poza tę wartość do zadanego poziomupoziomu, co pozwala na lepszą kontrolę sygnałówsygnałów pochodzących ze źródeł o dużym zakresie dynamicznym (np. ludzki głos).

Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Kopia sesji, wykonywana na nośniku innym niż roboczy, podczas i po zakończeniu pracy z sesją. Pozwala uniknąć utraty danych w razie awarii systemu/dysku/komputera.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Narzędzie służące do korekcji częstotliwościowej (equalizacjiequalizacji) materiału dźwiękowego. Korektor parametryczny jest zazwyczaj wyposażony w kilka do kilkunastu punktów korekcji, czyli filtrów, w których można zdefiniować przede wszystkim pożądaną częstotliwośćczęstotliwość, szerokość zadziałania filtra (inaczej Q lub dobroć) i stopień wzmocnienia lub podcięcia danej częstotliwościczęstotliwości. W zależności od korektora dostajemy również możliwość ustawiania charakterystyki filtrów i innych parametrów pomocniczych.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Próbkowanie, proces/metoda przetwarzania sygnałusygnału analogowego w cyfrowy poprzez pobranie próbek amplitudy i opisanie ich za pomocą danych/bitów, których liczbę określa głębokość bitowa.

Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Fizyczny lub wirtualny suwak/pokrętło w equalizerze, czyli w korektorze barwowym. FREQ (skrót od ang. frequency) umożliwia wybór korygowanej częstotliwościczęstotliwości, GAIN – jej wzmocnienie lub osłabienie, zaś Q (tzw. dobroć) – zakres zadziałania na częstotliwościczęstotliwości sąsiednie.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
To kolumny odsłuchowe wysokiej klasy, pozwalające na monitoring sygnału, który jest rejestrowany lub miksowany.

Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Proces edycji nagranych ścieżek głosowych, który polega na ich dopasowaniu do wymogów scenariusza lub formy utworu, w którego trakcie wykonuje się szereg różnych czynności, takich jak: oczyszczanie z niepotrzebnych artefaktówartefaktów (np. trzasków, zaszumień, kliknięć, cmoknięć, oddechów); łączenie wielu ścieżek i/lub ich synchronizacjęsynchronizację w czasie; ich zgłaśnianiezgłaśnianie, wyciszanie i crossowaniecrossowanie; ich processing, np. equalizacjęequalizację, obróbkę dynamiczną.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Właściwa nazwa to MPEG‑1 Audio Layer‑3. To rodzaj kompresji stratnej sekwencji dźwiękowych do plików o stosunkowo niewielkich rozmiarach, z zachowaniem dobrej jakości dźwięku. To także plik dźwiękowy zapisany w standardzie mp3 oraz urządzenie pozwalające nagrywać i odtwarzać pliki w tym standardzie. MP3 to stratny algorytm kompresji, stworzony aby znacząco zredukować objętość danych audio, zachowując przy tym, w ocenie większości słuchaczy, wierną jakość jakby oryginalnego nieskompresowanego dźwięku MP3.

Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Ustawienia sesji dźwiękowej w platformie DAWDAW, określające m.in. częstotliwość próbkowaniaczęstotliwość próbkowania nagrywanego materiału i jego głębokość bitową.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Inaczej wtyczka. Wirtualne urządzenie służące do ingerencji w materiał dźwiękowy, np. korekcji barwowej, kompresji.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Stopień skompresowania, czyli ograniczenia dynamiki danego materiału dźwiękowego w wyniku działania urządzenia zwanego kompresoremkompresorem.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
W cyfrowym audio najwyższy szczyt próbki sinusoidy odwzorowującej dźwięk. Nie może on przekroczyć 0.0 dB, rozumianego jako poziom głośności maksymalnej.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Rodzaj korektora, w którym definiuje się częstotliwość graniczną, od której powyżej (w półce górnozakresowej) lub poniżej (w półce dolnozakresowej) dokonujemy równego podbicia lub podcięcia całego zakresu częstotliwościowego. Korektory półkowe są wyposażone często korektory parametrycznekorektory parametryczne, w których skrajne punkty korekcji (najwyższy i najniższy) można przełączyć w tryb półkowy.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
CzęstotliwościCzęstotliwości z zakresu 4 do 6 kHz, odpowiadające za zrozumiałość mowy i jasność brzmienia głosu.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Urządzenie do przetwarzania dźwięku, którego zadaniem jest „oszukanie” naszego mózgu, wykorzystując do tego celu właściwości naszego słyszenia. Podstawowym działaniem większości procesorów psychoakustycznych jest manipulacja zależnościami fazowymi nałożonych na siebie: sygnałusygnału podstawowego i jego, często licznych, kopiikopii.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Urządzenie wzmacniające sygnałsygnał przetwornika akustycznego, np. mikrofonu do poziomu liniowego.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Zjawisko zachodzące dla fal dźwiękowych. Polega ono na pobieraniu ze źródła drgań, o częstotliwościachczęstotliwościach równych lub zbliżonych do częstotliwościczęstotliwości drgań własnych układu, energii fal akustycznych przez układ akustyczny. W efekcie tego dochodzi do generowania, wzmacniania lub filtrowania drgań o takich częstotliwościachczęstotliwościach. Jest to niezwykle ważne zjawisko dla funkcjonowania akustycznych instrumentów muzycznych, dzięki temu, że stwarza możliwość generowania wybranego tonu (np. przez flet lub trąbkę). Pudła rezonansowe akustycznych instrumentów strunowych wzmacniają dźwięk generowany przez strunę i nadają ton instrumentowi.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Wirtualna sesja nagraniowa w środowisku oprogramowania do rejestracji i obróbki dźwięku, komputerowy odpowiednik edytowalnej partytury (sesja wielokanałowa). Sesja stereofoniczna jest wykorzystywana zazwyczaj w procesie masteringu. Pracujemy wówczas na gotowym (zmiksowanym) materiale stereofonicznym składającym się z lewego i prawego kanału.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Słuchawki otwarte charakteryzują się otwartą komorą akustyczną, dzięki czemu nie powstaje duże ciśnienie akustyczne, a dźwięk jest bardziej naturalny. W słuchawkach półotwartych ciśnienie jest wyższe. Natomiast w słuchawkach zamkniętych ciśnienie jest najwyższe. Ze względu na największą izolację od otoczenia, słuchawki zamknięte są stosowane do nagrań i pracy w głośnym środowisku akustycznymśrodowisku akustycznym.

Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Inaczej widmo częstotliwościowe. Zakres częstotliwościowy materiału dźwiękowego, czyli rozkład natężeń składowych harmonicznychharmonicznych sygnałusygnału w funkcji ich częstotliwościczęstotliwości. Jest to jedno z podstawowych zagadnień przetwarzania sygnałówsygnałów. Spektrum audio to termin, który odnosi się do rozmaitych zjawisk fizycznych, np. światła lub (ogólnie) fal elektromagnetycznych, akustycznych, przebiegów napięć w obwodach elektrycznych.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Stanowisko służące do montażu dźwięku. Współcześnie stanowisko montażowe składa się zwykle z komputera z oprogramowaniem DAWDAW, głośników i/lub słuchawek odsłuchowychsłuchawek odsłuchowych.

Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Głoski świszczące, czyli s, sz, ś, cz.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
To dźwięk w postaci sygnału elektrycznego, który odwzorowuje sinusoidalny przebieg czasowy ciśnienia akustycznego.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Sygnał elektryczny odwzorowujący przebieg amplitudy drgań fali akustycznej. Sygnał o poziomie liniowym ma wartość wynoszącą około jednego wolta, czyli jego poziom jest około 1000 razy wyższy w porównaniu do sygnału mikrofonowego. Sygnał o poziomie liniowym jest przesyłany z przedwzmacniaczaprzedwzmacniacza do wzmacniacza, który następnie zasila głośniki.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Inaczej wyrównywanie dublidubli. Edycja ścieżek w taki sposób, aby wszystkie słowa i głoski pokrywały się w czasie ze ścieżką wokalu głównego.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Niepożądany, pełnopasmowy hałas tła akustycznego (środowiskaśrodowiska, ulicy), wytwarzany również samoistnie przez urządzenia będące elementami toru akustycznego, np. przedwzmacniaczeprzedwzmacniacze, przetworniki. Szum występujący w nagraniach nakłada się na pożądane dźwięki, np. dialogi, obniżając ich jakość, lub – w skrajnych przypadkach – uniemożliwiając ich użycie w danej produkcji.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Inaczej klimat akustyczny. Zespół zjawiska akustycznych występujących na danej przestrzeni, niezależnie od źródeł je wywołujących. Np. środowisko akustyczne studia nagraniowego lub otwartej przestrzeni.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Brzmienie głosu, np. niskie, wysokie, ciepłe, ostre, które zawiera w sobie również określenia nacechowane emocjonalnie (np. groźny, łagodny).
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Inaczej tor nagraniowy. Szereg urządzeń (od przetwornika, przez przedwzmacniaczprzedwzmacniacz, przetworniki analogowo‑cyfrowe, stół mikserski, wzmacniacz, aż po głośniki) i wyposażenia pomocniczego (np. przewody) służących do przetwarzania dźwięku.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Jeden z podstawowych parametrów w większości procesorów dynamicznych, który określa wartość progową zadziałania danego urządzenia. Np. w kompresorzekompresorze jest procesowany każdy sygnałsygnał wykraczający (sygnałsygnał głośniejszy) poza tę wartość.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Format bezstratnego, czyli pełnopasmowego i w pełnej dynamice, zapisu dźwięku cyfrowego.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Popularny program/wtyczka do synchronizacji ścieżek audiosynchronizacji ścieżek audio, np. dialogów w filmie lub chórków w materiale muzycznym. Obecnie jego funkcje są zaimplementowane w program Synchro Arts Revoice Pro.
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu
Płynne pogłaśnianie ścieżki od wartości 0 do pożądanego poziomu głośności. Służy do tego narzędzie „fade in” (czyli „płynne zgłaśnianie”).
Film instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażuFilm instruktażowy (tutorial): Nagrania głosu ludzkiego - podstawowe zagadnienia procesu montażu