Słucham świadomie
Świadome słuchanie: czy wiesz, że możesz je traktować jako akt hojności?Lubię słuchać. Nauczyłem się wiele od uważnego słuchania. Większość ludzi nigdy nie słucha.
Źródło: Ernest Hemingway [czytaj: ernest hemingłej], Pedro González Núñez [czytaj: pedro nuniez], Świadome słuchanie: czy wiesz, że możesz je traktować jako akt hojności?, dostępny w internecie: https://pieknoumyslu.com/swiadome-sluchanie-czy-wiesz-ze-mozesz-je-traktowac-jako-akt-hojnosci/ [dostęp 21.03.2023].
Słuchanie, a słyszenie muzyki to dwie różne sprawy. W dzisiejszym świecie odbieramy codziennie wiele bodźców dźwiękowych, które do nas docierają, ale nie zawsze pozostawiają ślad.
By zapamiętać muzykę, poczuć jej wartość i zachwycić się jej brzmieniem, warto znaleźć sobie właściwy sposób do jej pojmowania i świadomego odbioru całokształtu muzyki.
W przygotowanym poniżej materiale znajdują się propozycje świadomego odbierania muzyki m.in poprzez przykłady nagrań wraz z opisem utworów, które zaktywizują wiele elementów naszej percepcji.
Pomogą nam w tym zapisy partyturpartytur do gry na instrumentach również z wykorzystaniem tych stworzonych własnoręcznie.
Dalej dość pomocne będą filmy instruktażowe wraz z podświetlanymi nutami, które pomogą zaktywizować proces lepszego zapamiętywania i uświadomienia sobie muzyki. Kolejnym krokiem w czynnym uczestnictwie muzycznym będzie zwrócenie uwagi na poszczególne grupy instrumentów i wprowadzenie Was do krainy tańca. Będzie to pomocne w przyswojeniu wiedzy z zakresu rytmiki, dzieląc ją na dwa rodzaje: swobodną i taneczną z wyraźnymi akcentami metrycznymi. Oprócz zadań i ćwiczeń, które sprawdzą wiedzę znajdziemy również animację, przedstawiającą analizę elementów dzieła muzycznego, symultaniczną z brzmieniem utworu.
podstaw aktywnego słuchania muzyki metodą Batii Strauss [czytaj: batii sztraus],
analizować elementy dzieła muzycznego,
wiadomości na temat rytmiki i dwóch jej odmian: rytmiki swobodnej i tanecznej.
Muzyka i jej oddziaływanie
W codzienności nie zdajemy sobie sprawy z tego, że wiele rzeczy słyszymy, ale nie słuchamy. Ktoś bowiem coś do nas mówi, przekazuje informacje, wiadomości, ale nie zastanawiamy się, ile w tym słuchaniu jest tego co zapamiętamy i utrwalimy w naszej głowie. Słuchanie, a słyszenie to jednak dwie zupełnie różne sprawy. Zanim nabierze się świadomości słuchania chociażby wybranej muzyki czy otaczających nas zewsząd dźwięków, wiele czasu upłynie na odbieraniu bodźców w sposób zupełnie mimowolny. Muzyka wywołuje różne reakcje emocjonalne u odbiorców. Jednych aktywizuje do działania, innych inspiruje, jeszcze innym pozwala zrelaksować się. Biorąc pod uwagę tak wiele reakcji należy mieć na uwadze to, że każdy może inaczej odbierać i rozumieć ten sam utwór muzyczny.
Wrażliwość muzyczna
Pobudzanie wyobraźni to sposób na sprawdzenie tak ważnej w świadomym słuchaniu wrażliwości muzycznej. Przygotowane ćwiczenia dla dzieci mogą przybierać kilka najprostszych postaci. Są to przykładowo zasłyszane dźwięki, które dzieci wyobrażają sobie i naśladują czynnościami wykonywane przez ludzi czy zwierzęta. Kolejnym sposobem pobudzania wrażliwości muzycznej jest ilustrowanie zdarzeń za pomocą dźwięków. W takich ćwiczeniach powinno się wykorzystywać nie tylko śpiew, elementy tańca i proste instrumenty, ale także wszelkie naturalne odgłosy i szumy.
Poszukiwanie skojarzeń związanych z muzyką, a konkretnie z instrumentami będzie tematem pierwszego filmu.
Przygotujcie swoje ciało, instrumenty i rekwizyty do aktywnego słuchaniaaktywnego słuchania zaprezentowanych przykładów muzycznych.
Przygotuj plakat lub zestaw rysunków, który mógłby zostać wykorzystany jako element pomocniczy podczas zajęć z aktywnego słuchania muzyki do wybranego przez Ciebie utworu. Możesz zilustrować kolejność używanych instrumentów, sposób poruszania się do muzyki lub przykładowe użycie rekwizytów.
Wysłuchaj raz jeszcze utworu. Przygotujcie w małych grupach plakat do utworu zaprezentowanego poniżej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Marsz ołowianych żołnierzyków” z baletu „Dziadek do Orzechów” autorstwa Piotra Czajkowskiego w wykonaniu Bolshoi Symphony Orchestra. Fragment trwający 37 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na orkiestrę symfoniczną. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo żywe, uroczyste oraz pogodne brzmienie. Kompozycja ma też charakterystyczny, marszowy rytm.
Odpowiedz na pytanie. Czy do aktywnego słuchania muzyki zalicza się także granie na instrumentach? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie. Jakie elementy dzieła muzycznego można poznać metodą aktywnego słuchania? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Metoda aktywnego słuchania Batti Strauss [czytaj: bati sztrałs]
Nauka analizowania utworu nie zawsze kojarzona jest ze zwykłym słuchaniem piosenek, utworów muzycznych czy wykonań ulubionych grup. Przenieśmy się na chwilę w krainę muzyki klasycznej oraz ludowej różnych narodów. Za chwilę dodamy do niej kilka prostych ruchów, gestów i elementów rytmikirytmiki i zobaczymy czy poprawi nam się nasz proces zapamiętywania tego typu muzyki? Podstawą tej trudnej sztuki będzie zabawa, w której najważniejszym elementem będzie ruch i gra na bardzo prostych instrumentach perkusyjnych. Zobaczymy również czy praca zespołowa pomoże nam w tym dziele…
W taki sposób poznamy różne elementy dzieła muzycznego, będziemy mogli je nazwać i podzielić na: rytm, formę, zróżnicowane tempo, a także dynamikę i kolorystykę brzmieniową.
W jaki sposób można to zilustrować, pomoże nam w tym narzędzie w postaci przygotowanej animacji.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R4O4RQf8fQDUA
Animacja przedstawia analizę elementów dzieła muzycznego.
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się przyrząd służący do mierzenia tempa utworu muzycznego. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie. Które z dzieł uchodzi za pokaz wachlarza dynamicznego rozpostartego na przestrzeni jednego utworu muzycznego - to jest ukazuje dynamikę od piano pianissimo do forte fortessimo. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Wyjaśnij krótko pojęcie „kolorystyki” w utworze. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rodzaje rytmiki w muzyce
Wyjaśnij krótko pojęcie „rytmika”. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie. Czym jest metrum? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Podaj przykład dzieła, w którym metrum nie jest możliwe do ustalenia, ponieważ to wykonawca sam ustala jak wykonuje utwór. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Taniec, elementy dramy i pantomima mają dużo cech wspólnych z częścią muzyki, zajmującą się rytmem i rytmiką. Biorąc pod uwagę uporządkowanie. rytmikę możemy podzielić na:
rytmikę swobodną, czyli taką, która jest niezwiązana z określonym metrummetrum, czym w muzyce wokalnej przejawia się podporządkowaniem akcentom mowy. Najlepszym przykładem zastosowania rytmiki swobodnej są pierwsze zapisy muzyczne, między innymi polski hymn średniowieczny „Bogurodzica”.
rytmikę ustaloną, którą łatwo odróżnić od tej pierwszej ze względu na występowanie w niej określonych i stałych jednostek rytmicznych. W przypadku takiej rytmiki akcenty przypadają na ogół regularnie i przypisujemy jej konkretnemu metrum.

Jeszcze innym, dość ciekawym podziałem rytmiki jest rozbicie jej ze względu na charakter. Z tego powodu rozróżniać będziemy:
rytmikę marszową, zwykle przypisaną do jej marszowych kroków i drugi rodzaj - bardziej nas interesujący, a mianowicie:
rytmikę taneczną, która posiada schematy rytmiczne oparte na charakterystycznych cechach różnych tańców np. krakowiaka czy mazura.
Rozpoznaj metrum w muzyce
Słyszysz utwór, czasami go rozpoznajesz, wydaje Ci się znajomy?
Jeśli wysłuchane przykłady muzyczne nadają się do tańca to z pewnością kolejnym zadaniem będzie ustalenie jego metrum, czyli na ile go liczymy? Na dwa, na trzy, na cztery czy może jest rytmiczne wyczucie metrum trudniejsze do odgadnięcia?
W materiale poniżej znajdują się przykłady utworów podzielone na różne rodzaje metrum. Ten zestaw służy do rozpoznawania ze słuchu metrum tych kompozycji. Są to możliwie najbardziej różnorodne przykłady począwszy od muzyki klasycznej do muzyki rozrywkowej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór „Badinerie” z Orkiestrowej Suity Nr 2 autorstwa Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu The English Concert oraz Trevora Pinnock'a. Fragment trwający 1 minutę i 33 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, wykonywana przez orkiestrę symfoniczną oraz flet w roli instrumentu solowego. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, zawiera bardzo charakterystyczny z uwagi na skomplikowanie główny motyw. Nastrój utworu jest typowy dla muzyki baroku: dostojny, majestatyczny, bardzo elegancki.
W jakim metrum napisany jest utwór?
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Lato, lato, lato czeka” z muzyką autorstwa Haliny Kunickiej oraz tekstem autorstwa Ludwika Jerzego Kerna w wykonaniu Haliny Kunickiej wraz z zespołem. Fragment trwający 39 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, przeznaczona na głos damski w akompaniamencie big‑bandu (orkiestry jazzowej). Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma bardzo charakterystyczne, swingowe brzmienie oraz wesoły, pogodny i żywy charakter. Tekst kompozycji jest śpiewany w języku polskim.
W jakim metrum napisany jest utwór?
W jakim metrum napisany jest utwór?


Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, czyli melodia ludowa nieznanego autorstwa w wykonaniu Kapeli Ludowej Jeżowianie. Utwór trwający 1 minutę i 52 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, zawierająca głosy ludzkie w akompaniamencie; przytoczona aranżacja jest wykonywana przez chór kobiecy oraz wiodący głos męski, a następnie kobiecy, w akompaniamencie akordeonu oraz instrumentów ludowych. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczne, nieco nostalgiczne, ale żywe brzmienie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Marsz Radeckiego” autorstwa Johanna Straussa w wykonaniu Wiener Johann Strauss Orchester. Fragment trwający 2 minuty. Kompozycja jest przeznaczona na orkiestrę symfoniczną i jest wykonywana w dość szybkim tempie. Utwór ma uroczysty, wesoły, dostojny charakter oraz wzbogacone przez intensywne zastosowanie instrumentów perkusyjnych (przede wszystkim talerzy) brzmienie.
W jakim metrum napisany jest utwór?
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Piraci z Karaibów” autorstwa Klausa Badelta. Fragment trwający 1 minutę i 27 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, w oryginale przeznaczona na orkiestrę symfoniczną; zamieszczona aranżacja jest wykonywana na fortepianie solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest mocno uroczyste, nieco sentymentalne, ale też bardzo majestatyczne, z dramatycznym przebiegiem charakterystycznym dla muzyki filmowej.
W jakim metrum napisany jest utwór?
W jakim metrum napisany jest utwór?





Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Take Five” autorstwa Paula Desmonda. Fragment trwający 1 minutę i 41 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na kwartet jazzowy, składający się z saksofonu altowego, fortepianu, kontrabasu oraz perkusji. W zamieszczonej aranżacji dodatkowo wykorzystywany jest również syntezator. Utwór ma średnio szybkie tempo, bardzo dostojne brzmienie oraz bardzo charakterystyczną melodię, nietypową z uwagi na zastosowane metrum pięć czwartych.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Światło księżyca” autorstwa Claude’a Debussy’ego w wykonaniu Latvian Philharmonic Chamber Orchestra. Fragment trwający 1 minutę i 46 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo i jest wykonywana w wolnym tempie. Utwór ma wyjątkowo nostalgiczny, sentymentalny, spokojny charakter. Jest to jedna z najważniejszych kompozycji nurtu impresjonistycznego w muzyce.
W jakim metrum napisany jest utwór?
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Passacaglia c‑moll BWV 582” autorstwa Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Petera Hurforda. Fragment trwający 1 minutę i 19 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na organy solo i jest wykonywana w dość szybkim tempie. Utwór ma bardzo dynamiczne, dostojne brzmienie, z bardzo charakterystycznym dla kompozytora wirtuozowskim charakterem.
W jakim metrum napisany jest utwór?
Inspiracje muzyczne
Poprzez sztukę i zabawę nauczymy się świadomego słuchania muzyki. Najlepszym sposobem na wyrażenie tego będzie: ekspresja ruchowa- w tym mimika, zabawy ruchowe, taniec z elementami rytmiki, twórczość muzyczna zarówno wokalna, jak i instrumentalna, interpretacja i analiza utworów muzycznych.
Inspiracją muzyczną może być dosłownie każdy utwór.
Wybrane spośród wielu poniższe trzy przykłady zawierają charakterystyczne elementy, na które warto zwrócić uwagę.
Pierwszy utwór (Piotr Czajkowski - „Taniec Wieszczki Cukrowej z baletu „Dziadek do orzechów”), zawiera pauzy ćwierćnutowe w akompaniamencie.
W drugim przypadku (Johann Strauss [czytaj: johan sztrałs] - Polka „Pizzicato” [czytaj: picikato]) nagraniu utworu towarzyszy partytura do gry na instrumentach. Partytura przeznaczona na co najmniej 3 instrumenty.
Ostatni - trzeci utwór (miniatura fortepianowa „Dla Elizy” - Ludwika van Beethovena [czytaj: wan betowena]) warto wysłuchać, a potem wykonać - chociaż fragment - z wykorzystaniem własnoręcznie stworzonego instrumentu strunowego. Ułatwieniem tego wykonania będzie nagranie utworu z towarzyszącym podświetlanym zapisem nutowym.
Dodatkowo warto również wysłuchać bardzo znanej melodii ludowej z Argentyny - równie często wykorzystywanej do stworzenia podobnych partytur.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Fiesta Aimara” autorstwa Mario Rudóna w wykonaniu zespołu Raices Incas. Fragment trwający 1 minutę i 48 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na instrumenty ludowe Indian Ameryki Południowej i jest wykonywana w średnio szybkim tempie. Utwór ma bardzo wesoły, pogodny przebieg, natomiast ludowe instrumenty nadają mu bardzo charakterystycznego brzmienia.
Partytury z nagraniami utworów do aktywnego słuchania muzyki metodą Batii Strauss [czytaj: bati sztrałs]

Film dostępny pod adresem /preview/resource/ROl2qxAHODQHD
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Interaktywna partytura do utworu „Fiesta Aymara”
Zaproponuj 2 inne instrumenty, którymi można zastąpić bębenek i tamburyn. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Wciel się w rolę choreografa - zastanów się, jak można podzielić grupę, jak rozstawić poszczególne osoby, czy każdy ma mieć instrument. Możesz dodać ruchy, np. klaskanie, pstrykanie palcami, tupanie nogami. Swój pomysł zapisz poniżej.
Wsłuchaj się w muzykę. Zamiast używać instrumentów, klaszcz w dłonie, pstrykaj palcami lub wykonuj inne gestodźwięki w rytm muzyki.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1cSPDSKltbXP
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Interaktywna partytura do utworu „Polka Tritsch Tratsch” autorstwa Johanna Straussa
Znajdź jak najwięcej określeń, charakteryzujących utwór „Polka Tritsch Tratsch” [czytaj: polka tricz tracz]. Możesz posługiwać się przymiotnikami. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Zamiast używać instrumentów wskazanych w animacji, użyj chusty lub wstążki
i poruszaj nią w rytm muzyki. Kiedy melodia zwalnia - wykonuj powolne ruchy,
kiedy przyśpiesza - szybsze.
Znajdź koleżankę lub kolegę do pary. Jedna z osób wybiera sobie instrument,
a druga wciela się w rolę dyrygenta. Dyrygent, w odpowiednich momentach utworu, daje sygnał koleżance/koledze do wydobycia dźwięku z instrumentu.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R16ZhNwPdvGSC
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Interaktywna partytura do utworu „Marsz żołnierzy” z baletu "Dziadek do orzechów" autorstwa Piotra Czajkowskiego
Jaki inny instrument można wykonać własnoręcznie? Pomyśl, jak i z jakich materiałów można go zrobić. Swój pomysł zapisz poniżej.
Który z używanych w tej animacji instrumentów, jest instrumentem kubańskim? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Który z używanych w tej animacji instrumentów można wykonać ze skorupy orzecha i kamyczków? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Wymień cechy charakterystyczne marszu.
Wysłuchaj utworu „Marsz żołnierzy” z baletu „Dziadek do orzechów” autorstwa Piotra Czajkowskiego i wymień cechy, które wskazują, że jest to marsz.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Marsz żołnierzy” z baletu „Dziadek do Orzechów” autorstwa Piotra Czajkowkiego w wykonaniu zespołu Bolshoi Symphony Orchestra pod batutą dyrygenta Alexandra Lazarewa. Utwór trwający 2 minuty i 51 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, wykonywana przez orkiestrę symfoniczną. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma bardzo eleganckie, marszowe, żywe brzmienie.
Podsumowanie
Przyjemność słuchania muzyki jest niewyczerpanym źródłem pozytywnych doznań każdego człowieka. Muzykę możemy wybierać, tworzyć biblioteki muzyczne, playlisty i ustawiać sobie jako ulubione dzwonki w telefonie. Nasze świadome słuchanie jej należy kształtować od najmłodszych lat. Wzbogaca to nas nie tylko wewnętrznie, ale rozwija wiele procesów myślowych, nad którymi w szkolnych latach nie zastanawiamy się długo. Warto jednak częściej oderwać wzrok od ekranu telefonu i zastanowić się skąd płynie dźwięk? Jakiej jest jakości? Czy mogę coś z nim zrobić? Jakie emocje temu towarzyszą lub czy muzyka, którą odbieram rzeczywiście ma tylko ten jeden wymiar?
Ćwiczenia
Na podstawie poniższego zapisu nutowego dopisz tytuł piosenki.

Napisz co przedstawia poniższy fragment filmowy.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R13F8qG1mvm5o
Materiał filmowy przedstawia naukę taktowania na 4/4.
Wymień osiem elementów, z których składa się muzyka.
Zaznacz prawidłową odpowiedź, co oznacza poniższy przykład.

Obrazek przedstawia ujęcie jednego z bardziej znanych filmów animowanych. Napisz jego tytuł oraz określ jaki rodzaj melodyki występuje w czołowej piosence?

Wyjaśnij krótko pojęcia legato i staccato. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
W znanym utworze Paula Desmonda [czytaj: pola dezmonda] uzupełnieniem sekcji rytmicznej (perkusja) są jeszcze dwa dominujące instrumenty. Wymień te dwa instrumenty i dopisz, do jakiej rodziny należą?
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Take Five” autorstwa Paula Desmonda. Fragment trwający 1 minutę i 41 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na kwartet jazzowy, składający się z saksofonu altowego, fortepianu, kontrabasu oraz perkusji. W zamieszczonej aranżacji dodatkowo wykorzystywany jest również syntezator. Utwór ma średnio szybkie tempo, bardzo dostojne brzmienie oraz bardzo charakterystyczną melodię, nietypową z uwagi na zastosowane metrum pięć czwartych.
Polskie tańce narodowe to znany temat. W jednej z przedstawionych w materiale pieśni są wymienione w tekście trzy tańce narodowe. Napisz, jakie to tańce?
Zapoznaj się z poniższym utworem i spróbuj zaznaczyć te instrumenty, które prowadzą muzyczny dialog.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P13Dfeol9
Utwór pod tytułem „Marsz ołowianych żołnierzyków” z baletu „Dziadek do Orzechów” autorstwa Piotra Czajkowskiego w wykonaniu Bolshoi Symphony Orchestra. Fragment trwający 37 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na orkiestrę symfoniczną. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo żywe, uroczyste oraz pogodne brzmienie. Kompozycja ma też charakterystyczny, marszowy rytm.
Słownik pojęć
polega na łączeniu słuchania muzyki z różnymi formami aktywności podejmowanymi przez dziecko. Te formy to przede wszystkim proste zabawy rytmiczne połączone z melorecytacją lub śpiewem, zabawy rytmiczno‑ruchowe, gra na instrumentach, opowieści ruchowe z elementami dramy lub pantomimy.
zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej (tzn. relatywnego czasu trwania) i rozkładu akcentów w obrębie taktu.
zapis utworu zespołowego, sporządzony tak, aby wszystkie partie (głosy) utworu były zestawione jedna nad drugą wg określonego porządku, odzwierciedlającego ich wzajemne zsynchronizowanie.
to ogół problemów związanych z rytmem w utworze, w gat. muz., twórczości danego kompozytora, muzyce danej epoki historycznej itd. Druga definicja to przedmiot nauczania w szkołach muzycznych.
to rodzaj takiej rytmiki, która jest niezwiązana z określonym metrum, czym w muzyce wokalnej przejawia się podporządkowaniem akcentom mowy.
którą łatwo odróżnić od tej pierwszej ze względu na występowanie w niej określonych i stałych jednostek rytmicznych. W przypadku takiej rytmiki akcenty przypadają na ogół regularnie i przypisujemy jej konkretnemu metrum.
która posiada schematy rytmiczne oparte na charakterystycznych cechach różnych tańców np. krakowiaka czy mazura.
zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki.
Notatki ucznia
Galeria
Biblioteka audio
Bibliografia
Joanna Duda. Inspirowanie wybranych form twórczej ekspresji dziecięcej w kontekście kształtowania umiejętności społecznych dzieci w praktyce przedszkolnej. Chorzów Przedszkole nr 3.
https://www.korzecznik.eu/metoda-aktywnego-sluchania-muzyki-wg-batii-strauss/
https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/zasady-muzyki/metrum-i-takty
http://www.alicemusic.pl/img/p/5/6/56-large_default.jpg
https://www.edu-akcja.pl/tematyka/aktywne-sluchanie-muzyki/

