Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Smacznie, zdrowo, kolorowo – zdrowo się odżywiam

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania się,

  • wie, jakie dolegliwości są spowodowane nieprawidłowym odżywianiem się.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi zrobić sałatkę z owoców.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy: praktyczne działanie, pogadanka.

Forma pracy: indywidualna, zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Materiały plastyczne (biała kartka, kredki), widelec, nóż, salaterki do owoców, owoce (jabłka, gruszki, porzeczki lub sok z porzeczek, orzechy).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Rundka wstępna. Uczniowie kolejno kończą zdanie: Najbardziej lubię jeść... .

Praktyczne działanie: praca plastyczna – mój jadłospis (załącznik 1).

Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi arkusz zatytułowany: mój jadłospis. Zadaniem uczniów jest namalowanie kredkami w każdej kolumnie tego, co zwykle jedzą i piją. Mają na to około 15 minut. Po skończonej pracy uczniowie prezentują swoje rysunki.

b) Faza realizacyjna

Pogadanka na temat tego, czym jest zdrowe odżywianie.

Propozycje pytań do uczniów:

  • Co to znaczy: zdrowo się odżywiać?

  • Dlaczego powinniśmy jeść owoce i warzywa?

  • Ile posiłków dziennie powinniśmy spożywać?

  • Jakich produktów należy unikać?

Nauczyciel zwraca uwagę, że sposób odżywiania powinien być uzależniony od takich czynników jak: wiek, płeć, rodzaj wykonywanej pracy, klimat (gdy jest zimno, potrzebujemy więcej pokarmów energetycznych). Nauczyciel prezentuje piramidę zdrowej żywności i ją omawia (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

Praktyczne działanie: sałatka.

Uczniowie wykonują sałatkę z mieszanych owoców (załącznik 3).

5. Bibliografia

  1. Cichy D. Odechowska G., Świat wokół ciebie. Środowisko społeczno – przyrodnicze. Klasa 2, Wydawnictwo JUKA, Łódź 1996.

  2. Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, red. M. Chrzypska‑Gula, Komisja Profilaktyki Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Lublin 1997.

  3. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, pod red. J.Gawędzkiego i L.Hryniewieckiego, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

  4. http://www.medycynarodzinna.pl/piramida.php

6. Załączniki

a) Załącznik 1

Arkusz do pracy plastycznej: mój jadłospis.

MOJE PIERWSZE ŚNIADANIE

MOJE DRUGIE ŚNIADANIE

MÓJ OBIAD

MOJA KOLACJA

b) Załącznik 2

Materiały dla nauczyciela do pogadanki na temat zdrowego odżywiania.

PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA

R1Pxu1UHUnC2s

Źródło: http://www.medycynarodzinna.pl/piramida.php

RZOuboIKcy7xY

Źródło: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, pod red. J. Gawędzkiego i L. Hryniewieckiego, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

c) Załącznik 3

Sposób wykonania sałatki z mieszanych owoców.

Składniki: jabłka, gruszki, śliwki, porzeczki (lub sok z porzeczek), orzechy, cukier.

Sposób wykonania: Owoce dobrze umyć. Obrać i usunąć pestki. Drobno pokroić. Rozłozyć do salaterek. Widelcem zrobić przecier z porzeczek z cukrem. Polać nim owoce i posypać drobno posiekanymi lub zmielonymi orzechami.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji przeznaczony jest dla klasy drugiej szkoły podstawowej.

R1D7AmjtpOGEs

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 209.71 KB w języku polskim
R1RHdOtbXjCDT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 490.50 KB w języku polskim