Smacznie, zdrowo, kolorowo – zdrowo się odżywiam
Smacznie, zdrowo, kolorowo – zdrowo się odżywiam
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania się,
wie, jakie dolegliwości są spowodowane nieprawidłowym odżywianiem się.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi zrobić sałatkę z owoców.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy: praktyczne działanie, pogadanka.
Forma pracy: indywidualna, zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (biała kartka, kredki), widelec, nóż, salaterki do owoców, owoce (jabłka, gruszki, porzeczki lub sok z porzeczek, orzechy).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Rundka wstępna. Uczniowie kolejno kończą zdanie: Najbardziej lubię jeść... .
Praktyczne działanie: praca plastyczna – mój jadłospis (załącznik 1).
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi arkusz zatytułowany: mój jadłospis. Zadaniem uczniów jest namalowanie kredkami w każdej kolumnie tego, co zwykle jedzą i piją. Mają na to około 15 minut. Po skończonej pracy uczniowie prezentują swoje rysunki.
b) Faza realizacyjna
Pogadanka na temat tego, czym jest zdrowe odżywianie.
Propozycje pytań do uczniów:
Co to znaczy: zdrowo się odżywiać?
Dlaczego powinniśmy jeść owoce i warzywa?
Ile posiłków dziennie powinniśmy spożywać?
Jakich produktów należy unikać?
Nauczyciel zwraca uwagę, że sposób odżywiania powinien być uzależniony od takich czynników jak: wiek, płeć, rodzaj wykonywanej pracy, klimat (gdy jest zimno, potrzebujemy więcej pokarmów energetycznych). Nauczyciel prezentuje piramidę zdrowej żywności i ją omawia (załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Praktyczne działanie: sałatka.
Uczniowie wykonują sałatkę z mieszanych owoców (załącznik 3).
5. Bibliografia
Cichy D. Odechowska G., Świat wokół ciebie. Środowisko społeczno – przyrodnicze. Klasa 2, Wydawnictwo JUKA, Łódź 1996.
Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, red. M. Chrzypska‑Gula, Komisja Profilaktyki Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Lublin 1997.
Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, pod red. J.Gawędzkiego i L.Hryniewieckiego, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
6. Załączniki
a) Załącznik 1
Arkusz do pracy plastycznej: mój jadłospis.
MOJE PIERWSZE ŚNIADANIE | MOJE DRUGIE ŚNIADANIE |
MÓJ OBIAD | MOJA KOLACJA |
b) Załącznik 2
Materiały dla nauczyciela do pogadanki na temat zdrowego odżywiania.
PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA
Źródło: http://www.medycynarodzinna.pl/piramida.php
Źródło: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, pod red. J. Gawędzkiego i L. Hryniewieckiego, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
c) Załącznik 3
Sposób wykonania sałatki z mieszanych owoców.
Składniki: jabłka, gruszki, śliwki, porzeczki (lub sok z porzeczek), orzechy, cukier.
Sposób wykonania: Owoce dobrze umyć. Obrać i usunąć pestki. Drobno pokroić. Rozłozyć do salaterek. Widelcem zrobić przecier z porzeczek z cukrem. Polać nim owoce i posypać drobno posiekanymi lub zmielonymi orzechami.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji przeznaczony jest dla klasy drugiej szkoły podstawowej.