Śmierć niepotrzebna czy śmierć bohaterska? Geneza i skutki wybuchu powstania warszawskiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • trudną sytuację Armii Krajowej do wybuchu powstania,

  • cele polityczne i militarne akcji Burza,

  • sytuację w Warszawie przed wybuchem powstania,

  • pozycję polityczną rządu polskiego w Londynie,

  • przyczyny wybuchu powstania warszawskiego,

  • przebieg powstania,

  • reakcję państw zachodnich,

  • reakcję Stalina,

  • sposób niesienia pomocy dla powstania,

  • przyczyny upadku powstania.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przedstawić powstanie warszawskie z perspektywy ZSRR i państw zachodnich,

  • opisać atmosferę Warszawy tuż przed wybuchem powstania,

  • przedstawić powstanie warszawskie z różnych perspektyw: polityka, strategia wojskowa, tragedia ludności cywilnej, tragedia miasta, legenda,

  • sporządzić bilans powstania (straty, znaczenie polityczne, znaczenie moralne).

2. Metoda i forma pracy

Metoda podająca: wizyta w muzeum, lektura wspomnień, dzienników, spotkanie z uczestnikiem wydarzeń. (Opcjonalnie)

Metoda sprawdzająca: uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, wiadomościami, informacjami, które uzyskali w ramach metody powyższej.

Metoda podająca: oglądanie zdjęć (ewentualnie filmu dokumentalnego); nauczyciel przedstawia fakty odnoszące się do decyzji o rozpoczęciu powstania, jego przebiegu i rezultatów.

Ostatnia faza zajęć ma charakter problemowy: uczniowie wspólnie z nauczycielem zastanawiają się nad znaczeniem powstania w roku 44 i dziś. Dyskusja i zapisanie ewentualnych wniosków.

3. Środki dydaktyczne

Zdjęcia przedstawiające walki powstańcze

Zdjęcia przedstawiające wyburzoną Warszawę

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zarysowanie pozycji politycznej i militarnej, w jakiej znalazła się Armia Krajowa po wkroczeniu Armii Czerwonej na ziemie polskie.

Dobrym wprowadzeniem do zajęć może być wizyta w muzeum powstania warszawskiego lub (opcjonalnie) lektura dziennika, wspomnień dotyczących omawianego wydarzenia. Doskonałym wstępem byłoby spotkanie z żyjącym uczestnikiem powstania.

b) Faza realizacyjna

Wykład nauczyciela:

  1. Przedstawienie genezy powstania:

  • polityczne przyczyny wybuchu powstania,

  • trudna sytuacja Armii Krajowej oskarżanej przez Stalina o współpracę z Niemcami,

  • przebieg akcji Burza,

  • stosunek aliantów do wybuchu powstania warszawskiego,

  • stanowisko Stalina do wybuchu powstania,

  • napięta sytuacja w Warszawie – oczekiwanie na wybuch powstania.

  1. Omówienie przebiegu powstania:

  • liczba i uzbrojenie powstańców, siły niemieckie skoncentrowane do stłumienia powstania,

  • udział ludności cywilnej w walkach z Niemcami,

  • działania I Armii Wojska Polskiego,

  • zrzuty lotnicze z pomocą dla powstańców.

3. Przedstawienie warunków kapitulacji:

  • postanowienia układu kapitulacyjnego,

  • bilans powstania, straty wśród Niemców i Polaków,

  • tragiczny bilans ofiar wśród ludności cywilnej,

  • zburzenie Warszawy.

c) Faza podsumowująca

Dyskusja na temat politycznego i psychologicznego znaczenia powstania.

5. Bibliografia

  1. Davies N., Powstanie’44, przekł. Elżbieta Tabakowska, Znak, Kraków 2004.

  2. Kopf S., Wyrok na miasto – Warszawskie Termopile 1944 – 1945: wypędzenie, rabunek, zagłada, Askon, Warszawa 2001.

  3. Żenczykowski T., Samotny bój Warszawy, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1990.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Czym jest dla mnie powstanie warszawskie – symbolem bohaterskiej postawy Polaków w czasie drugiej wojny światowej czy może kontynuacją tragicznego szeregu nieudanych zrywów narodowych przeciw okupantom? (Praca pisemna. Objętość pracy – około 600 słów).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Powstanie warszawskie jest jednym z najbardziej żywych wydarzeń z przeszłości spośród funkcjonujących w naszej świadomości historycznej. Nie tylko dlatego, że od zakończenie II wojny światowej dzieli nas stosunkowo krótki czas, ale głównym powodem jest tu legenda i symbol, które towarzyszą pamięci o sierpniu i wrześniu 44 roku.

Przez szereg lat o powstaniu, ze względów politycznych, nie można było otwarcie dyskutować i rozmawiać. Dziś jest inaczej. I dlatego przy ocenie decyzji o wybuchu powstania, należy pamiętać o bohaterstwie mieszkańców Warszawy.

RGvRPvEzaB4Gm

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.88 KB w języku polskim
RJjIeFmQMcSbA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim