Śmierć w kręgu rodziny
Śmierć w kręgu rodziny
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Uczeń:
wie, jak telewizja wpływa na życie rodzinne i organizację wolnego czasu,
wie, jakie są przyczyny popularności telewizji.
b. Umiejętności
Uczeń potrafi określić wady i zalety telewizji.
c. Postawy
Uczeń:
zna prawidłową hierarchię wartości w życiu,
potrafi docenić zalety dobrego kontaktu z członkami własnej rodziny.
2. Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, dyskusja, instrukcja
Formy: grupowa, zespołowa
3. Środki dydaktyczne
Wiersz L. J. Kerna Śmierć w kręgu rodziny, karton, flamastry
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozdaje uczniom tekst wiersza (załącznik 1) i czyta go lub prosi któregoś ucznia
o przeczytanie.
b. Faza realizacyjna
Następnie inicjuje pogadankę na temat wiersza, zadając uczniom pytania:
Kim jest podmiot liryczny?
Jaki jest nastrój wiersza?
O jakich niebezpieczeństwach jest mowa w wierszu? Itp.
Nauczyciel stwierdza, że z wielu badań wynika, iż ludzie coraz więcej czasu spędzają na oglądaniu telewizji. Mówi, że bardzo często w wielu domach jest to jedyna forma rozrywki. Aby zastanowić się, dlaczego tak się dzieje, uczniowie wypisują wszystkie za i przeciw telewizji.
Najpierw dobierają się w kilkuosobowe zespoły i wypisują na jednej stronie kartki zalety, a na drugiej wady telewizji. Następnie praca grup zebrana jest na jednej planszy. Nauczyciel przywiesza na ścianie duży karton, prosi jedną osobę i wspólnie z grupami wypisuje zagrożenia i zalety telewizji (przykładowe argumenty – załącznik 2).
c. Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Mówi jeszcze raz o tym, co możemy zyskać dzięki telewizji, ale i co stracić, dlaczego warto organizować wolny czas w taki sposób, aby spędzanie czasu przed telewizorem nie było jedyną formą aktywności.
Bibliografia
A. Łuczak, E. Prylińska, Między nami. Język polski 2. Podręcznik do gimnazjum, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2004.
Załączniki
Załącznik 1
Ludwik Jerzy Kern Śmierć w kręgu rodziny
Jest cicha wieczorowa pora.
Siedzimy całą rodziną frontem do telewizora.
Dziadkowie,
Rodzina,
Synowie,
Córki,
A na ekranie same wybiórki.
To znaczy tacy panowie i panie,
Co są specjalnie wybrani, żeby nas bawić na małym ekranie.
Wieczór taki spokojny,
Milutka atmosfera,
I tu ni stąd ni zowąd czuję,
Że coś umiera.
Patrzę na dziadka,
Co zjadł przed chwilą sześć pączków firmy Blikle,
Czy dziadek się czasem nie kończy?
Nie dziadek jest wesolutki,
Jak zwykle.
Jedna babcia różowa,
Druga babcia różowa,
Uśmiechnięta synowa,
Pełna werwy teściowa.
Na koniec wzrok mój pada na postać wuja Zdzicha....
Ale on przysnął tylko,
Dycha.
A jednak nie mogę się pozbyć dziwnego niepokoju,
Bo czuję,
Wyraźnie czuję,
Że coś umiera w tej chwili i to tu, w tym pokoju.
Jeszcze raz przeskakuję wzrokiem od głowy do głowy
I nagle wiem, co umiera.
To umiera piękna sztuka rozmowy.
Załącznik 2
zalety | wady |
można nauczyć się wielu rzeczy | zabija życie rodzinne |
można zobaczyć i usłyszeć, co się dzieje | pokazuje przemoc |
dostarcza rozrywki | zabiera wolny czas |
Zadanie domowe
Uczniowie redagują wypowiedź, która będzie odpowiedzią na pytanie: Dlaczego coraz mniej czasu
w rodzinie poświęcamy na rozmowę?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nieco zmodyfikowane zajęcia mogą być przeprowadzone również na innym etapie edukacyjnym.