Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Śmierć w kręgu rodziny

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak telewizja wpływa na życie rodzinne i organizację wolnego czasu,

  • wie, jakie są przyczyny popularności telewizji.

b. Umiejętności

Uczeń potrafi określić wady i zalety telewizji.

c. Postawy

Uczeń:

  • zna prawidłową hierarchię wartości w życiu,

  • potrafi docenić zalety dobrego kontaktu z członkami własnej rodziny.

2. Metoda i forma pracy

Metody: pogadanka, dyskusja, instrukcja

Formy: grupowa, zespołowa

3. Środki dydaktyczne

Wiersz L. J. Kerna Śmierć w kręgu rodziny, karton, flamastry

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozdaje uczniom tekst wiersza (załącznik 1) i czyta go lub prosi któregoś ucznia
o przeczytanie.

b. Faza realizacyjna

  1. Następnie inicjuje pogadankę na temat wiersza, zadając uczniom pytania:

    • Kim jest podmiot liryczny?

    • Jaki jest nastrój wiersza?

    • O jakich niebezpieczeństwach jest mowa w wierszu? Itp.

  1. Nauczyciel stwierdza, że z wielu badań wynika, iż ludzie coraz więcej czasu spędzają na oglądaniu telewizji. Mówi, że bardzo często w wielu domach jest to jedyna forma rozrywki. Aby zastanowić się, dlaczego tak się dzieje, uczniowie wypisują wszystkie za i przeciw telewizji.

  2. Najpierw dobierają się w kilkuosobowe zespoły i wypisują na jednej stronie kartki zalety, a na drugiej wady telewizji. Następnie praca grup zebrana jest na jednej planszy. Nauczyciel przywiesza na ścianie duży karton, prosi jedną osobę i wspólnie z grupami wypisuje zagrożenia i zalety telewizji (przykładowe argumenty – załącznik 2).

c. Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Mówi jeszcze raz o tym, co możemy zyskać dzięki telewizji, ale i co stracić, dlaczego warto organizować wolny czas w taki sposób, aby spędzanie czasu przed telewizorem nie było jedyną formą aktywności.

Bibliografia

  1. A. Łuczak, E. Prylińska, Między nami. Język polski 2. Podręcznik do gimnazjum, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2004.

Załączniki

Załącznik 1

Ludwik Jerzy Kern Śmierć w kręgu rodziny

Jest cicha wieczorowa pora.

Siedzimy całą rodziną frontem do telewizora.

Dziadkowie,

Rodzina,

Synowie,

Córki,

A na ekranie same wybiórki.

To znaczy tacy panowie i panie,

Co są specjalnie wybrani, żeby nas bawić na małym ekranie.

Wieczór taki spokojny,

Milutka atmosfera,

I tu ni stąd ni zowąd czuję,

Że coś umiera.

Patrzę na dziadka,

Co zjadł przed chwilą sześć pączków firmy Blikle,

Czy dziadek się czasem nie kończy?

Nie dziadek jest wesolutki,

Jak zwykle.

Jedna babcia różowa,

Druga babcia różowa,

Uśmiechnięta synowa,

Pełna werwy teściowa.

Na koniec wzrok mój pada na postać wuja Zdzicha....

Ale on przysnął tylko,

Dycha.

A jednak nie mogę się pozbyć dziwnego niepokoju,

Bo czuję,

Wyraźnie czuję,

Że coś umiera w tej chwili i to tu, w tym pokoju.

Jeszcze raz przeskakuję wzrokiem od głowy do głowy

I nagle wiem, co umiera.

To umiera piękna sztuka rozmowy.

Załącznik 2

zalety

wady

można nauczyć się wielu rzeczy

zabija życie rodzinne

można zobaczyć i usłyszeć, co się dzieje
w odległych krajach

pokazuje przemoc

dostarcza rozrywki

zabiera wolny czas

Zadanie domowe

Uczniowie redagują wypowiedź, która będzie odpowiedzią na pytanie: Dlaczego coraz mniej czasu
w rodzinie poświęcamy na rozmowę?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nieco zmodyfikowane zajęcia mogą być przeprowadzone również na innym etapie edukacyjnym.

RVJBoH1dz9w3o

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.29 KB w języku polskim
R1BZEsrgcAz5B

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim