Smutek i „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
Smutek i „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna bohaterów dramatu ,,Wesele”,
wie, jakie symbole występują w dramacie Wyspiańskiego.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymienić i scharakteryzować postaci „Wesela”,
potrafi objaśnić symbolikę dramatu,
umie wskazać, kto w dramacie wypowiedział charakterystyczne zdania.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenia, praca z całą klasą.
3. Środki dydaktyczne
[muszą być środki dydaktyczne
brak
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji. Prosi uczniów, by wymienili bohaterów „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje bohaterów, a następnie widma na tablicy (załącznik 1). Dyktuje uczniom informacje o postaciach, które zapisują w zeszytach.
Następnie czyta uczniom słynne zdania z „Wesela” (załącznik 2), a ich zadaniem jest odgadnąć, kto je wypowiedział (jako „podpowiedź mają w zeszytach i na tablicy wypisane wszystkie postacie dramatu).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dyktuje uczniom treść zadania domowego (załącznik 3).
5. Bibliografia
B. Żebrowska, Literatura polska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1997.
6. Załączniki
a) Notatki dla nauczyciela
Załącznik 1.
Krąg inteligencji:
Gospodarz – Włodzimierz Tetmajer, malarz i poeta
Pan Młody – Lucjan Rydel, syn profesora uniwersytetu
Poeta – Kazimierz Przerwa Tetmajer, przyrodni brat Włodzimierza
Dziennikarz – Rudolf Starzewski
Radczyni – Profesorowa Romańska, ciotka Rydla
Haneczka – siostra Rydla
Zosia, Marysia – córki lekarza
Nos – prawdopodobnie malarz Tadeusz Noskowski
Krąg chłopów:
Gospodyni – Hanna Tetmajerowa z Mikołajczyków
Panna Młoda – Jagusie, siostra Hanny
Marysia – trzecia z sióstr
Rachela – Pepa Singer, córka karczmarza z Bronowic
Komu ukazały się jakie widma:
Marysia - Widmo (aluzja do osobistej tragedii dziewczyny)
Dziennikarz – Stańczyk (dyskusja o dziejach Polski)
Poeta – Rycerz ( Zawisza Czarny, symbol zaprzepaszczonych tradycji polskich i największej świetności kraju)
Pan Młody – Hetman (Polska rządzona przez magnatów odpowiedzialnych za upadek państwa)
Dziad – Szela (Upiór) ( sarmackie błędy muszą doprowadzić do buntu i bratobójczej walki)
Gospodarz – Wernyhora (symbol nadziei, budząca się myśl o powstaniu, w którym weźmie udział cały naród)
c) Słynne zdania z „Wesela”
Załącznik 2.
Kto to powiedział?
Sami swoi, polska szopa.
Słowa, słowa, słowa, słowa.
A tu pospolitość skrzeczy.
Chłop potęgą jest i basta.
Co się w duszy komu gra, co kto w swoich widzi snach.
Chopin, gdyby jeszcze żył, toby pił.
Ostał mi się ino sznur.
Miałeś chamie złoty róg.
Odpowiedzi:
Ksiądz
Poeta, Maryna
Poeta
Gospodarz
Chochoł
Nos
Jasiek
Chochoł
Symbole
Złoty Róg – ma magiczna moc, zapewnia siłę, zwycięstwo i jedność narodu
Chochoł – jego taniec symbolizuje bierność, słabość. Chochoł kryje w sobie jednak różę – symbol wewnętrznego ognia.
Czapka z piór – z jednej strony wiąże się z tradycją, a z drugiej z fasadą, bezużytecznym rekwizytem
Sznur – po utracie Złotego Rogu na niewiele się przyda
b) Zadanie domowe
Załącznik 3.
Napisz wypracowanie na wybrany temat:
Dlaczego smutne „Wesele”? Krytyka wad polskiego społeczeństwa.
Stanisław Wyspiański jako uczestnik wesela w Bronowicach – geneza dramatu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak