Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1REDAF3zzFp8
Ilustracja przedstawia otwartą księgę z zapisem nut na pięciolinii. Tytuł lekcji: Sobór Trydencki i jego muzyczne ustalenia.

Sobór Trydencki i jego muzyczne ustalenia

Ważne daty

1483 – 1546 – lata życia Marcina Lutra

1525 – 1594 – lata życia Giovanniego Pierluigiego da Palestriny

1545 – 1563 – lata trwania Soboru Trydenckiego zwołanego przez Pawła III

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RKJjILii4jpUL
Pobierz plik: scenariusz lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 160.08 KB w języku polskim

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

3. Średniowiecze. Uczeń:

2) omawia chorał gregoriański:

a) powstanie,

b) związek z liturgią Kościoła rzymskiego (antyfonarz),

3) omawia początki wielogłosowości w muzyce kościelnej:

a) formy: organum i discantus,

4. Renesans. Uczeń:

5) zna kompozytorów renesansowych ((…) Giovanni Pierluigi da Palestrina (…)) i podaje przykłady ich twórczości.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

2) nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

3) zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1) wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata itp.) i/lub pisemnej (np. esej, referat itp.) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

wskazywać postanowienia Soboru Trydenckiego;

stosować właściwą terminologię muzyczną;

charakteryzować twórczość Giovanniego Pierluigiego da Palestriny;

omawiać problemy muzyki sakralnej okresu reformacji.

Przed lekcją

Polecenie 1

Zapoznaj się z audycją Między dźwiękami, zrealizowaną przez Program 2 Polskiego Radia. Zwróć uwagę na cele oraz postanowienia Soboru Trydenckiego. Zanotuj swoje spostrzeżenia i zapisz wnioski.

https://www.polskieradio.pl/8/2383/Artykul/1935933,Sztuka-pod-nadzorem-Muzyka-kontrreformacji?fbclid=IwAR3NqrwaKTPcN1QUvDLVZqHA5UkEPIDQV5l0ixCzSOM_Kr3SeL05MgxSZ5g

R1QUeKb17pGPj
Zapoznaj się z audycją Między dźwiękami, zrealizowaną przez Program 2 Polskiego Radia. Zwróć uwagę na cele oraz postanowienia Soboru Trydenckiego. Zanotuj swoje spostrzeżenia i zapisz wnioski. Nad polem edycji umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).

Sytuacja muzyki kościelnej przed Soborem Trydenckim

W średniowieczu muzyka kościelna związana była z chorałem gregoriańskim, który uważano za jedyną właściwą formę dla sztuki sakralnej. Sytuacja zmieniła się w renesansie, w którym rozwinęła się polifonia. Liczni kompozytorzy zaczęli tworzyć dzieła liturgiczne, w których wykorzystywali świeckie cantus firmus. Jednak skomplikowana forma, z powodu nagromadzenia głosów, często pozostawiała tekst niezrozumianym. Ruchy reformacyjne zapoczątkowane przez Marcina Lutra sprawiły, że Kościół Katolicki tracił autorytet, a pozycja papieża na arenie międzynarodowej malała, dlatego konieczny był ruch kontrreformacyjny. Jego apogeum urzeczywistniło się w postaci Soboru Trydenckiego.

Rb9t68gx7HMj2
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Veni Creator Spiritus”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autor nieznany, Veni Creator Spiritus, IX w.wykonawca: Schola gregoriana mediolanensis, Giovanni Vianini (dyr.). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się religijnym, hymnicznym charakterem.
Autor nieznany, Veni Creator Spiritus, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Autor nieznany, „Veni Creator Spiritus”, IX w., youtube/Felipe Reding, CC BY 3.0 (ilustracja)
R1DrfGbL8JNrtLucas Cranach Starszy, „Portret Marcina Lutra”, 1529, Minneapolis Institute of Art, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Lucas Cranach Starszy, „Portret Marcina Lutra”, 1529, Minneapolis Institute of Art, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna

Postanowienia Soboru Trydenckiego

Sobór Trydencki był powszechnym zgromadzeniem wszystkich biskupów, miał na celu oczyszczenie kościoła ze świeckich i reformacyjnych naleciałości, a także powrotu do tradycji i walkę z ruchami reformacyjnymi. Odbył się w Trydencie, mieście położonym w północnych Włoszech. Jedną z omawianych na nim kwestii była muzyka liturgiczna Kościoła Katolickiego. Postanowiono zabezpieczyć teksty liturgiczne przed ich dalszą deformacją oraz ich opracowań muzycznych. W efekcie przeważająca część sekwencji została unieważniona, a pozostawiono tylko pięć: Dies Irae, Stabat Mater, Lauda Sion Salvatorem, Veni Sancte Spiritus, Victimae paschali laudes. Zakazano także wykorzystywania świeckich cantus firmus oraz zalecono powrót do tradycji chorału gregoriańskiegoChorał gregoriańskichorału gregoriańskiego. Kwestią sporną było wykorzystanie polifonii, część zgromadzonych postulowała całkowite jej wykluczenie. W ostateczności jednak zaakceptowano wykorzystywanie jej w muzyce kościelnej, jednak zwrócono uwagę na zrozumiałość tekstu, który musiał zostać odpowiednio wydeklamowany, przez co zakazano skomplikowanych sekwencji polifonicznych, mogących zaburzyć odbiór słowa. Postanowienia Soboru Trydenckiego były popierane przez najważniejszych kompozytorów dworu papieskiego, m. in. Palestrinę, Animuccię, Neriego.

Polecenie 2

Wysłuchaj posoborowych sekwencji Kościoła Katolickiego. Napisz, co Twoim zdaniem przyczyniło się do pozostawienia ich w liturgii.

R17cjL1ovtOTT
Wysłuchaj posoborowych sekwencji Kościoła Katolickiego. Napisz, co Twoim zdaniem przyczyniło się do pozostawienia ich w liturgii. Zanotuj swoje spostrzeżenia. Nad polem edycji umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).
R1DZMjz4rrYrL
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy sekwencji „Dies Irae”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autor nieznany, sekwencja Dies Irae, XII w.Wykonawca: Aurora Surgit, Alessio Randon. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się religijnym, hymnicznym charakterem.
Autor nieznany, sekwencja „Dies Irae”, sanctus.pl, CC BY 3.0 (ilustracja); Autor nieznany, sekwencja „Dies Irae”, XII w., youtube/freshaintdead, CC BY 3.0 (dźwięk)
RBeebkzyeDM5g
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Stabat Mater”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.Autor nieznany, Stabat Mater, XIII w. Wykonawca: Grupa Muzyczna Sequentia. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym, religijnym, hymnicznym charakterem.
Autor nieznany, „Stabat Mater”, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Autor nieznany, „Stabat Mater”, XIII w., youtube/Kristupas, CC BY 3.0 (dźwięk)
Rwu3bgeRfkzMG
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Lauda Sion Salvatorem”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autor nieznany, Lauda Sion Salvatorem, XIII w. Wykonawca: Graduale project. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym, religijnym, hymnicznym charakterem.
Autor nieznany, „Lauda Sion Salvatorem”, wikimedia.org, CC BY 3.0 (ilustracja); Autor nieznany, „Lauda Sion Salvatorem”, XIII w., youtube/GradualeProject, CC BY 3.0 (dźwięk)
RmZDliMWtqpcv
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Veni Sancte Spiritus”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autor nieznany, Veni Sancte Spiritus, XII w. Wykonawca: Coro De Monjes Del Monasterio De Silos. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym, hymnicznym charakterem.
Autor nieznany, „Veni Sancte Spiritus”, chantblog.blogspot.com, CC BY 3.0 (ilustracja); Autor nieznany, „Veni Sancte Spiritus”, XII w., youtube/Stephan George, CC BY 3.0 (dźwięk)
RTV15Y1EA6V5Q
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Victimae paschali laudes”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autor nieznany, Victimae paschali laudes, XI w. Wykonawca: Rorantysta. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Autor nieznany, „Victimae paschali laudes”, chantblog.blogspot.com, CC BY 3.0 (ilustracja); Autor nieznany, „Victimae paschali laudes”, XI w., youtube/Rorantysta, CC BY 3.0 (dźwięk)

Szkoła rzymska – autorytet muzyki katolickiej

Muzyka kontrreformacji kojarzona była z muzykami dworu papieskiego. Autorytet głowy Kościoła Katolickiego został zszargany przez ruchy reformacyjne, przez co konieczne były działania mające na celu odbudowę pozycji papieża. Jednym z nich było ponowne powołanie kapeli papieskiej, do której przyjmowano tylko najlepszych muzyków z całej Europy. Utrzymywano także kompozytorów, którzy tworzyli tylko na zlecenie papieża, nazwano ich później szkołą rzymskąSzkoła rzymskaszkołą rzymską. Głównym przedstawicielem był Giovanni Pierlugi da Palestrina, twórca, którego dzieła uważane były za idealne pod względem liturgicznym. Missa Papae Marcelli uważana była za muzyczny klejnot Rzymu, papież zabronił kopiowania partytury, dlatego wykonywana była wyłącznie na dworze głowy kościoła. Dopiero Wolfgang Amadeusz Mozart spisał ją ze słuchu i udostępnił zapis nutowy.

Polecenie 3

Przypomnij, jak powstał chorał gregoriański i opisz jego rozwój w średniowieczu. Zwróć uwagę na polifonię, wykorzystywaną w późnej fazie  epoki.

RULTCWcqj5xJH
Przypomnij, jak powstał chorał gregoriański i opisz jego rozwój w średniowieczu. Zwróć uwagę na polifonię, wykorzystywaną w późnej fazie epoki. Zanotuj swoje spostrzeżenia. Nad polem edycji umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).
Polecenie 4

Wysłuchaj fragmentów Missa Papae Marcelli Giovanniego Pierluigiego da Palestriny i na ich podstawie wypisz cechy posoborowej muzyki Kościoła Katolickiego.

R1DRRPWCEWOp4
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).

Zadania

R1QKb9cf26dOc
Ćwiczenie 1
Scharakteryzuj twórczość Giovanniego Pierluigiego da Palestriny.
Ćwiczenie 2
ROjNnsgf9XO5i
R1NddcT78gGLO
Przygotuj pytanie na kartkówkę dotyczące Soboru Trydenckiego.
RtIRlQRv7fcZG
Ćwiczenie 3
Zaznacz informację, która dotyczy postaci z poprzedniego zadania. Możliwe odpowiedzi: 1. Nadworny kompozytor papieski, przedstawiciel Szkoły Rzymskiej., 2. Zakonnik, który rozpoczął ruchy reformacyjne., 3. Papież, który zwołał posiedzenie Soboru Trydenckiego.
R13CGXBh5rpp2
Ćwiczenie 4
Zaznacz sekwencje, które pozostały w liturgii kościoła po Soborze Trydenckim. Możliwe odpowiedzi: 1. Stabat Mater, 2. Veni Creator Spiritus, 3. Veni Sancte Spiritus, 4. Dies Irae, 5. Lauda Sion Salvatorem, 6. Victimae paschali laudes
R1Cbb07qkiqPS
Ćwiczenie 5
Określ prawdziwość zdań. PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Sobór Trydencki był bezpośrednim działaniem kontrreformacyjnym., 2. Giovanni Pierluigi da Palestrina był inicjatorem ruchów reformacyjnych., 3. Jedną z omawianych na Soborze Trydenckim kwestii, była muzyka liturgiczna., 4. Na Soborze Trydenckim postanowiono, że jedyną właściwą formą muzyki liturgicznej jest chorał gregoriański. FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Sobór Trydencki był bezpośrednim działaniem kontrreformacyjnym., 2. Giovanni Pierluigi da Palestrina był inicjatorem ruchów reformacyjnych., 3. Jedną z omawianych na Soborze Trydenckim kwestii, była muzyka liturgiczna., 4. Na Soborze Trydenckim postanowiono, że jedyną właściwą formą muzyki liturgicznej jest chorał gregoriański.
RmYZn1A2Mryh0
Ćwiczenie 6
Zapisz lata, w których odbywał się Sobór Trydencki.
REjL19TXEMgro
Ćwiczenie 7
Zaznacz postanowienia Soboru Trydenckiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Ograniczenie ilości używanych sekwencji do pięciu., 2. Całkowite zrezygnowanie z polifonii na rzecz chorału gregoriańskiego., 3. Zakazanie wykorzystywania świeckiego cantus firmus., 4. Dopuszczenie polifonii, jednak z naciskiem na odpowiednią deklamację tekstu.
RCWDcpmagUFAq
Ćwiczenie 8
Wskaż papieża, który zwołał Sobór Trydencki. Możliwe odpowiedzi: 1. Paweł III, 2. Klemens VII, 3. Juliusz III, 4. Marceli II

Słownik pojęć

Cantus firmus
Cantus firmus

linia melodyczna utworu, będąca podstawą kompozycji wielogłosowej.

Chorał gregoriański
Chorał gregoriański

uroczysty śpiew kościelny; też: utwór muzyczny stylizowany na wzór takiego śpiewu.

Polifonia
Polifonia

muzyka mająca wiele linii melodycznych współbrzmiących ze sobą.

Szkoła rzymska
Szkoła rzymska

kilka generacji kompozytorów działających od XV do połowy XVIII w. w Rzymie (częściowo tam wykształconych), kultywujących styl polifonii wokalnej a cappella, gł. na gruncie muzyki liturgicznej (reprezentatywnymi gatunkami i formami muz. były: msza, motet, psalm, requiem);

Źródło:

https://sjp.pwn.pl/

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki, Warszawa 1989.

https://www.polskieradio.pl/8/2383/Artykul/1935933,Sztuka-pod-nadzorem-Muzyka-kontrreformacji?fbclid=IwAR3NqrwaKTPcN1QUvDLVZqHA5UkEPIDQV5l0ixCzSOM_Kr3SeL05MgxSZ5g