Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sole wokół nas

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna z życia codziennego przykłady substancji należących do soli.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zanalizować znaczenie soli w różnych aspektach (zdrowotnym, produkcji żywności, produkcji środków czystości i innych),

  • podać przykłady soli znajdujących zastosowanie w rolnictwie, w przemyśle spożywczym, w komunikacji do zabezpieczania dróg przed zamarzaniem itp.,

  • określić zastosowanie ważniejszych soli w przemyśle i w życiu codziennym,

  • powiązać z życiem codziennym wiedzę zdobywaną na lekcjach,

  • wykazać się umiejętnością skutecznej argumentacji.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • aktywizująca - inscenizacja,

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca z całym zespołem,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Materiały zgromadzone przez uczniów, karty ewaluacji lekcji.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji (lekcja została omówiona trzy tygodnie wcześniej, aby dać uczniom czas na przygotowanie się do zajęć, częściowo uczniowie sami wybrali sobie role, pozostała część została przez nich wylosowana).

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel zapoznaje wszystkich z tematyką lekcji i oddaje głos kolejno uczniom, którzy przygotowali prezentacje zastosowania soli w różnych gałęziach przemysłu i w życiu codziennym człowieka. Młodzież wciela się w role: rolnika, technologa żywienia, farmaceuty, lekarza, dietetyka, inżyniera budownictwa, ekologa, chemika i inne. Uczniowie niebiorący udziału w dyskusji mogą zadawać pytania prelegentom. Nauczyciel udziela głosu poszczególnym uczniom i czuwa nad zachowaniem porządku.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje dyskusję i biorąc pod uwagę opinie uczniów dokonuje oceny najbardziej atrakcyjnych prezentacji. Uczniowie indywidualnie wypełniają arkusze ewaluacji.

5. Bibliografia

  1. Babczonek‑Wróbel D, Lekcje chemii w formie dramy, „Chemia w szkole”', nr 5 1999, s. 282‑283.

  2. Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Arkusz ewaluacji lekcji

Za pomocą krzyżyka zaznacz, jaki był Twój nastrój na dzisiejszej lekcji.

BARDZO DOBRY

ŚREDNI

BYLE JAKI

Zaznacz na skali, jak oceniasz (skala ocen szkolnych):

  • Tematykę lekcji:

1

2

3

4

5

6

  • Atmosferę panującą na lekcji:

1

2

3

4

5

6

  • Atrakcyjność zajęć po względem metody i form pracy:

1

2

3

4

5

6

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RLCpRG7fIAEZy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.56 KB w języku polskim
R3PWXkEiDsr1F

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 32.50 KB w języku polskim